eurythmech Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Popularitetstävlingar är ju astråkiga, men musik är kul, så den här idén kan funka ändå: Vore det inte intressant om pokerforum försökte sammanställa en lista på tidernas bästa musik, gemensamt? Spridningen lär ju bli stor (vi har ju till och med hårdrockare här), sedan om den är god, ja det är en personlig åsikt... Hur som helst, jag tänker mig någonting i stil med att alla som vill vara med listar ett antal låtar (säg 100) i en inbördes ordning. Sedan sammanställs resultatet till en lista av lämplig storlek (rolling stone magazine listade ju 500 låtar, så varför skulle inte vi?). Frågan är bara om låt 100 bara ska få en hundradel av poängen som låt 1 får? Det är kanske lite väl stor skillnad? Frågor: 1. Är någon intresserad? 2. Hur många låtar bör varje "jurymedlem" välja ut? 3. Hur många låtar bör den färdiga listan bestå av? 4. Hur ska låtarna poängsättas? Diskutera nu medan jag köper chips. * RP, petade in POKERFORUM.nu - QoS * Citera
Papa Kubo Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Något som kan bli ett problem är att för få deltar i omröstningen, vilket lär innebära att väldigt få låtar kommer att få poäng av mer än en person. Kanske funkar bättre att rösta på grupper istället? Citera
Swede Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 jag tycker alka skickar in en lista med 100 låtar. Låt 1 får 100 poäng, 2 får 99, 3 får 98, etc etc. sen sammanställer vi en lista på de 200 bästa låtarna. lättast är om någon snabbt gör ett excel ark med automatisk inmatning. Är själv på semester just nu, men vi lär ju ha en del andra som är minst lika duktiga som jag på excel här edit: för att detta skall ha någon värde som helst bör vi ha minst 25 st jurymedlemmar Citera
eurythmech Postad 20 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 20 Juli , 2005 100 låtar och 200 låtar på slutlistan borde innebära ganska hög "säkerhet". Särskilt om man sätter en vettig minimumgräns på antalet röstande. Excel förstår jag mig inte på, jag hade gladeligen kunnat göra det för hand, men kan någon excel så kliver jag gärna åt sidan Citera
gdaily Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Det är ju redan bestämt att Jakob Hellman är världens bästa musik. Citera
eurythmech Postad 20 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 20 Juli , 2005 Det är ju redan bestämt att Jakob Hellman är världens bästa musik. Se var med och påverka då! Citera
devalanteriel Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Går inte, Hellman har ju bara släppt en platta på 20 låtar. Citera
ades_va Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Vad sägs om att lista 15 låtar och man får dela ut poäng 1-15 ? (Känns lite schlager'ish men spela roll) - Hundra känns way to serious. Citera
devalanteriel Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Vi kan väl ta en medelväg... 40? (då har jag en färdig lista jag kan justera lite bara ) Citera
eurythmech Postad 20 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 20 Juli , 2005 Jag tyckte 100 var en stretch neråt Men okej, om alla listar 40 och vi får ihop det hela till en top 100. Men då måste vi nog få ganska många svar för att det ska bli intressant... Citera
Papa Kubo Postad 20 Juli , 2005 Rapport Postad 20 Juli , 2005 Som sagt, tror vi får vettigare resultat om vi listar artister istället för låtar. Citera
zagwer Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Kan vi inte se till att alla skaffar audioscrobbler istället? Så skapar vi en grupp för pokerforum! Citera
Falcy Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Jag ger 100 poäng till " Carlito - Whos that boy " Citera
eurythmech Postad 21 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 21 Juli , 2005 Kan vi inte se till att alla skaffar audioscrobbler istället? Såskapar vi en grupp för pokerforum! förklara mera Citera
stoffisimo Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 http://www.audioscrobbler.com Du installerar en plugin till din favve-mp3-spelare, som sedan kontinuerligt skickar infon över vad du lyssnar på till audioscrobbler, som sedan har en gigantisk databas där allt lagras. Vadå storebror? Nej, tanken är den att du (och dina polare) ska kunna se vad man lyssnar på mest, man kan även få sina spellistor matchade med andras med ungefär samma smak så kan man få förslag på andra artister som man inte själv har lyssnat på men de med liknande smak. Citera
devalanteriel Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Mmm, jag installerade det faktiskt för ett par dagar sedan i iTunes och Winamp, men sedan hittade jag 20 live-inspelningar med King Crimson så mina rekommendationer är nog inte riktigt representativa än. Å andra sidan har jag världens mest blandade musiksmak... blir det som med filmtipset och jag bara får felaktiga eller konstiga rekommendationer kanske?... vi får se. Edit: 27 var det visst. Citera
matze42 Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Är det audioscrobbler som gäller? Räkna in mig i vilket fall.... Men då kommer jag antagligen att vara lat o då blir det bara de låtar jag har på datorn O då blir det inte heller riktigt representativt. Citera
Swede Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Är det audioscrobbler som gäller?Räkna in mig i vilket fall.... Men då kommer jag antagligen att vara lat o då blir det bara de låtar jag har på datorn O då blir det inte heller riktigt representativt. lite samma problem som for mig Citera
eurythmech Postad 22 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 22 Juli , 2005 Jag skulle nog vara så lat jag med....kan vi inte fucka audioscrobbler? Citera
hnat Postad 23 Juli , 2005 Rapport Postad 23 Juli , 2005 Låtar blir lite svårt tycker jag. Album eller artister tycker jag blir bättre och lättare att få nån som helst stuktur på. Och för att folk ska orka vara med så kan väl en 15-20 album/artister räcka? Citera
thorn Postad 23 Juli , 2005 Rapport Postad 23 Juli , 2005 I'm in! Musiken jag lyssnar på datorn är väldigt annorlunda mot vad jag lyssnar på i vanliga fall dock. Blir mer lugnt, eller så går jag bara igenom massa housemusik. Citera
Recommended Posts