Gå till innehåll

Hur aggressiv bör jag vara?


Permit

Recommended Posts

Jag har just skaffat pokertracker och har upptäckt att min aggressivitetsfaktor är 2,43. Jag spelar ganska tight (ser floppen med c:a 20% av mina händer). Jag älskar att sätta saker i siffror och undrar nu: Hur stor aggresivitetsfaktor bör man ha? (Jag vet att jag stavade ordet olika, men jag vet inte vilket av dom som är rätt, så jag använder båda :D ) Finns det något värde som är optimalt?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det finns inget optimalt värde, alltså.

 

Men om jag säger så här då: Om man bara synar och aldrig bettar eller höjer, så kommer man mest troligt inte vinna i det långa loppet. Samma sak om man bettar och raisar varje gång man kan, då kan det också vara svårt att vinna. Det måste alltså finnas några värden man bör ligga mellan, en riktlinje alltså, och det är dessa värden/denna riktlinje jag frågar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska tight (ser floppen med c:a 20% av mina händer).

 

Du skriver inte vad du spelar - men är det fixed limit 9-10 manna bord, så spelar du inte tight utan ganska löst. En bra siffra (utanför höga blinden) bör vara 10-15%.

 

Spelar du shorthanded eller NL så får du justera upp siffrorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, för att diskussionen skall kunna blir relevant är det bra om du specificerar vad du spelar (i huvudsak)...

 

Det finns inga optimala värden, det finns spelare av alla slag som gör pengar (mer eller mindre). Tex måste man anppassa sitt spel efter det bord man spelar på osv...

 

Aggressivitetsfaktorn är det med eller utan PFR faktorn inräknad?

 

Ser floppen 20%? vad har du för VP$IP värde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Spelar du shorthanded eller NL så får du justera upp siffrorna

 

Nja, jag spelar mest SH 5/10 och de bästa spelarna brukar se mellan 15-20% av flopsen utanför BB. Ju färre hände du spelar, desto aggreissvare kan du spela postflop eftersom din hand är genomsnittligt bättre än omgivningen när du spelar få händer.

 

Det är lite av en missuppfatting att man skall spela mycket mer loose vid 5 och 6-manna bord. SH är ofta mer aggressive preflop, vilket gör att många händer som man kan smyga in med vid ett fullt bord måste slängas bort. Skall du spela många händer SH måste du vara extremt bra på att förstå hur de andra spelar, du måste helt enkelt vara en bättre pokerspelare än de övriga. Och är du så bra skulle du aldrig läsa den här pokertråden över huvd taget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men eftersom ni är färre spelar i varje pott måste du vinna fler av de potter du deltar i.

 

Vid mitt normala 5/10, 6max bord, är snittet 45% flops seen, jag ligger på 30% (varav 8-9% är i Big Blind), många av dem är dessutom mycket mer loose än jag postflop, de hoppas på turn o river. Därför vinner jag inte 1/6 vid ett 6-manna bord.

 

Om du ser 30% av flopparna och vinner 40% av de floppar du ser (en bra, aggro spelare ligger någonstans kring 38-42%) så vinner du "bara" 12% av potterna. Den som spelar alla händer till showdown vinner flest potter, men han lämnar sällan bordet som en vinnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...