Permit Postad 11 Augusti , 2004 Rapport Postad 11 Augusti , 2004 Jag har just skaffat pokertracker och har upptäckt att min aggressivitetsfaktor är 2,43. Jag spelar ganska tight (ser floppen med c:a 20% av mina händer). Jag älskar att sätta saker i siffror och undrar nu: Hur stor aggresivitetsfaktor bör man ha? (Jag vet att jag stavade ordet olika, men jag vet inte vilket av dom som är rätt, så jag använder båda ) Finns det något värde som är optimalt? Tacksam för svar! Citera
Permit Postad 12 Augusti , 2004 Författare Rapport Postad 12 Augusti , 2004 Ok, så det finns inget optimalt värde, alltså. Men om jag säger så här då: Om man bara synar och aldrig bettar eller höjer, så kommer man mest troligt inte vinna i det långa loppet. Samma sak om man bettar och raisar varje gång man kan, då kan det också vara svårt att vinna. Det måste alltså finnas några värden man bör ligga mellan, en riktlinje alltså, och det är dessa värden/denna riktlinje jag frågar efter. Citera
gdaily Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 ganska tight (ser floppen med c:a 20% av mina händer). Du skriver inte vad du spelar - men är det fixed limit 9-10 manna bord, så spelar du inte tight utan ganska löst. En bra siffra (utanför höga blinden) bör vara 10-15%. Spelar du shorthanded eller NL så får du justera upp siffrorna Citera
softabananer Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 När bet- och callprocenten är ungefär likvärdiga, antar jag? I FL då. Citera
Permit Postad 12 Augusti , 2004 Författare Rapport Postad 12 Augusti , 2004 Jag spelar FL full ring, men spelar jag inte tight? Jag har just tightat till mitt spel dessutom.. Jag följer en tabell jag hittade på http://www.holdem.se bland artiklarna, tips för nybörjare heter artikeln. Någon som läst den? Synpunkkter? Citera
baller Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 För det första, för att diskussionen skall kunna blir relevant är det bra om du specificerar vad du spelar (i huvudsak)... Det finns inga optimala värden, det finns spelare av alla slag som gör pengar (mer eller mindre). Tex måste man anppassa sitt spel efter det bord man spelar på osv... Aggressivitetsfaktorn är det med eller utan PFR faktorn inräknad? Ser floppen 20%? vad har du för VP$IP värde? Citera
Permit Postad 12 Augusti , 2004 Författare Rapport Postad 12 Augusti , 2004 Jag spelar FL full ring, Och för att utveckla lite kör jag på 0,25/0,5 och 0,5/1. VP$IP är ungefär 18% Och aggressivitetsfaktorn är MED PFR.. Citera
parre Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 Så aggressiv att alla tror att du är en dum tomte. Då får du i alla fall betalt när du träffar! Citera
KJP Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 komihåg o filtrera ut 6max borden annars kan det bli litte missvisande (pt känner ju inte igen dem annat än från party..) Utilities - Database........ Har Agg på 1 och vp$ip 18 10 pers 2/4 Fixed /KJP Citera
Boxman Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 hmm..agg?? Menar ni då preflop raise % eller? Citera
snerki Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 hmm..agg?? Menar ni då preflop raise % eller? Aggresiv är att man stoppar in mycket pengar, raisar och bettar friskt. Den som accelerar bordet så att säga. Citera
Boxman Postad 12 Augusti , 2004 Rapport Postad 12 Augusti , 2004 Förstår det men det jag menade var under vilken label man ska kika i pokertracker...erller vilka? Citera
Permit Postad 13 Augusti , 2004 Författare Rapport Postad 13 Augusti , 2004 Förstår det men det jag menade var under vilken label man ska kika i pokertracker...erller vilka? Under general info, och knappen "More Detail..." som finns just under där ditt nick och din(a) site® står. Citera
Boxman Postad 13 Augusti , 2004 Rapport Postad 13 Augusti , 2004 Hur korkad e jag då......helt plötsligt fick pokertracker en helt annan innebörd Citera
kiddo Postad 21 Augusti , 2004 Rapport Postad 21 Augusti , 2004 Spelar du shorthanded eller NL så får du justera upp siffrorna Nja, jag spelar mest SH 5/10 och de bästa spelarna brukar se mellan 15-20% av flopsen utanför BB. Ju färre hände du spelar, desto aggreissvare kan du spela postflop eftersom din hand är genomsnittligt bättre än omgivningen när du spelar få händer. Det är lite av en missuppfatting att man skall spela mycket mer loose vid 5 och 6-manna bord. SH är ofta mer aggressive preflop, vilket gör att många händer som man kan smyga in med vid ett fullt bord måste slängas bort. Skall du spela många händer SH måste du vara extremt bra på att förstå hur de andra spelar, du måste helt enkelt vara en bättre pokerspelare än de övriga. Och är du så bra skulle du aldrig läsa den här pokertråden över huvd taget Citera
eurythmech Postad 21 Augusti , 2004 Rapport Postad 21 Augusti , 2004 Fast....om ni är sex spelare har du väl den bästa handen var sjätte hand, jämfört med var tionde vid fullbordsspel? Citera
kiddo Postad 27 Augusti , 2004 Rapport Postad 27 Augusti , 2004 Ja, men eftersom ni är färre spelar i varje pott måste du vinna fler av de potter du deltar i. Vid mitt normala 5/10, 6max bord, är snittet 45% flops seen, jag ligger på 30% (varav 8-9% är i Big Blind), många av dem är dessutom mycket mer loose än jag postflop, de hoppas på turn o river. Därför vinner jag inte 1/6 vid ett 6-manna bord. Om du ser 30% av flopparna och vinner 40% av de floppar du ser (en bra, aggro spelare ligger någonstans kring 38-42%) så vinner du "bara" 12% av potterna. Den som spelar alla händer till showdown vinner flest potter, men han lämnar sällan bordet som en vinnare. Citera
dudie Postad 27 Augusti , 2004 Rapport Postad 27 Augusti , 2004 Är Pokertracker värt att köpa? Spelar rätt låg limit ($0.25/$0.50) NL. Ser att ni diskuterat siffror runt Pokertracker i denna tråden, där av min fråga. Citera
QoS Postad 27 Augusti , 2004 Rapport Postad 27 Augusti , 2004 dudie, det finns en rätt omfattade tråd om just PokerTracker på http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=579 Allmänna uppfattningen är att det är klart värt dom $50. Fortsätt diskussioner om PT i tråden ovan, här fortsätter vi diskutera "Hur aggressiv bör jag vara?". Enjoy! - QoS Citera
Recommended Posts