Gå till innehåll

NL - Reraisad med AK, vad göra?


mbman

Recommended Posts

Jag tycker ofta det är jobbigt när jag blir reraisad med AK.

 

Sitter jag ur position brukar jag calla en mindre reraise och se vad floppen bär med sig. Bettar ut om jag träffar för att se vad fi gör. Jobbigt om man träffar kungen och blir raisad dock, då har man ingen aning om man är uppe mot AA, trissen med KK (mindre troligt iofs) eller en annan AK.

 

Om reraisen däremot är relativt stor, jag spelar 0.5/1 NL, så säg att jag höjer till 4 och blir höjd till 12 så muckar jag ofta direkt. Detta är fegt spelat, men jag tycker det är mycket pengar för att se floppen och troligtvis missa allt komma i jobbigt läge. Alternativet är ju att reraisa reraisaren - men då investerar man runt 30 dollar av stacken och med stor sannolikhet har reraisaren just KK eller AA (vanligast att folk reraisar med dessa händer på denna nivån) och går all-in = man måste mucka.

 

Hur brukar ni andra spela AK då ni blir reraisade?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite ironiskt, men vid ganska många tillfällen är all in ett solklart val, allra mest mot relativt shortstackade personer, eller weaktighta.

 

Precis samma sak som att du ska kunna slänga de på 5 röda om du möter den tightaste spelaren vid bordet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra med ett förtydligande där Djens, så att folk inte börjar ställa in med sina 400bb stackar, eller, glöm det förresten. ALL IN!

 

black_math

Jag läste igenom din länk men i exemplet sitter han på 15bb, du tror inte att det förändrar situationen något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 15 BB är AK inte särskilt svårspelad, då ställer man givetvis in. Men den situationen befinner man sig ju aldrig i i cashgame då man (åtminstone jag) alltid sitter på åtminstone 100 BB, och att ställa in då blir lite mer vågat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där artikeln är riktigt korkad tycker jag då den bara handlar om shortstackspel i turneringar, men vid en snabb blick verkar vara "generell".

 

Om din motståndare inte är överaggressiv så re-raisar han bara preflop med AA-QQ och AK, med andra ord är du antingen duktigt ägd eller har ett coinflip, så det är fold som gäller.

 

Är motståndaren överaggro eller dålig så re-raisar han kanske med lägre par och AQ, då kan det vara värt att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där artikeln är riktigt korkad tycker jag då den bara handlar om shortstackspel i turneringar, men vid en snabb blick verkar vara "generell".

 

Om din motståndare inte är överaggressiv så re-raisar han bara preflop med AA-QQ och AK, med andra ord är du antingen duktigt ägd eller har ett coinflip, så det är fold som gäller.

 

Är motståndaren överaggro eller dålig så re-raisar han kanske med lägre par och AQ, då kan det vara värt att spela.

 

Jag reraisar med fler händer än AA-QQ+AK, beroendes på situationen. Det tror jag det finns många som gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg: Om alla spelare som inte är överaggresiva bara reraisar med QQ-AA och AK preflop och fortsatte med samma stil genom hela sitt spel vore det inte speciellt svårt att spela poker. Tror jag att fi inte sitter på ett monster kan jag gott slå om med 67s i position om det är så, att spela ett spel där dina motståndare med stor sannolikhet kan sätta din HD till QQ-AA är inte lönsamt mot hyfsat motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg: Om alla spelare som inte är överaggresiva bara reraisar med QQ-AA och AK preflop och fortsatte med samma stil genom hela sitt spel vore det inte speciellt svårt att spela poker. Tror jag att fi inte sitter på ett monster kan jag gott slå om med 67s i position om det är så, att spela ett spel där dina motståndare med stor sannolikhet kan sätta din HD till QQ-AA är inte lönsamt mot hyfsat motstånd.

 

Tycker inte man ska spela mot "hyfsat motstånd", bättre att spela mot dåligt motstånd.

 

Sen kanske det är fel av mig att säga överaggressivt, men det är definitivt aggressivt att re-raisa med icke-premium händer. Personer som inte är "överaggressiva" och inte dåliga, som re-raisar med sämre händer, de tyckar jag man ska undvika i största möjliga mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kanske det är fel av mig att säga överaggressivt, men det är definitivt aggressivt att re-raisa med icke-premium händer. Personer som inte är "överaggressiva" och inte dåliga, som re-raisar med sämre händer, de tyckar jag man ska undvika i största möjliga mån.

 

Med hyfsat motstånd syftade jag på mellan och höga stakes, säg att det kanske börjar vid 1/2 mot vissa spelare men framförallt på 2/4 och uppåt. Vill du spela högre stakes är det ofta svårt att undvika bord utan någon vettig spelare, därför blir det ibland hyfsat motstånd även om du har en dunderfisk på bordet samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast du kan ju undvika en spelare utan att för den skull lämna bordet. Sitter du vid ett bord med några fiskar, några vanliga och en bra spelare, då är det ju rätt så enkelt att undvika den bra om du inte har stål och fokusera på fiskarna. Är det fler bra spelare än fiskar däremot bör du ju söka dig någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag själv kan reraisa med suited connectors, PP 8-J etc.

Det ajg menar är att man inte direkt kan anta att personen ifråga sitter på QQ-AA, man måste förlita sig lite på reads och sånt också.

 

Om du dessutom har gett intryck av att vara weak så kommer du få sota för det. Ser jag en weak spelare så kommer den få veta att den lever!

Det märker jag att andra märker också...Man får mkt mer bluffar emot sig, och det är det sista man vill!

 

Du vill låta de andra ta de svåra besluten!

 

jag tycker att den poker som stoneburg tycker är rätt är mycket för tajt!

Det är därför jag inte brukar hålla med dig stone, jag menar inget ont, uppfattas det som så ber jag om ursäkt.

 

Dock kanske den funkar kanon på lägre limits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ofta det är jobbigt när jag blir reraisad med AK.

 

Sitter jag ur position brukar jag calla en mindre reraise och se vad floppen bär med sig. Bettar ut om jag träffar för att se vad fi gör. Jobbigt om man träffar kungen och blir raisad dock, då har man ingen aning om man är uppe mot AA, trissen med KK (mindre troligt iofs) eller en annan AK.

 

Om reraisen däremot är relativt stor, jag spelar 0.5/1 NL, så säg att jag höjer till 4 och blir höjd till 12 så muckar jag ofta direkt. Detta är fegt spelat, men jag tycker det är mycket pengar för att se floppen och troligtvis missa allt komma i jobbigt läge. Alternativet är ju att reraisa reraisaren - men då investerar man runt 30 dollar av stacken och med stor sannolikhet har reraisaren just KK eller AA (vanligast att folk reraisar med dessa händer på denna nivån) och går all-in = man måste mucka.

 

Hur brukar ni andra spela AK då ni blir reraisade?

 

* Lite RP - QoS *

 

Jag råkade precis ut för denna situationen i ett $25 NL

3 spelare med efter raise och reraise på floppen

kommer Kung och två skräpkort alla i olika färger

Första killen raisar (svag spelare)

Andra killen callar (Har gett ett stabilt intryck)

Jag All in Tänker att AA är det enda som kan ta mig nu

 

Självklart hade andra killen AA

 

Så efter spelat en AK hand NL så vet jag vad svaret är i en situation som denna..fold...alltid fold..glöm allt om hur bra handen är...den är skit....att Ken Lennaard losade med den i WSOP visar hur kass den är...släng skiten och hoppas på 89s eller någon annan hand som är mer spelbar kanske 72?

 

Och nej jag är inte alls besviken....inte alls.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig att inte överspela den då!

 

Problemet är att den är för stark för att lägga mot en (LITEN) reraise och för stark för att raisa tebax med.

 

Däremot, är den suited kan jag nog fan raisa tebax ibland..

 

Var det inte du som sa alltid All in med den hmmm här tar man dig på orden har dig som Guru och så händer detta, mina besparingar försvinner, jag måste flytta(till en skokartong), byta till modem( inte råde med bredband längre) samt äta asfalt en månad....bara för att jag lyssnade och litade på dina "visdomsord" här

 

Skäms på dig...

förresten vill du be om förlåtelse för dina dumma tips så kan du sätta in din bankroll på mitt konto

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så efter spelat en AK hand NL så vet jag vad svaret är i en situation som denna..fold...alltid fold..glöm allt om hur bra handen är...den är skit....att Ken Lennaard losade med den i WSOP visar hur kass den är...släng skiten och hoppas på 89s eller någon annan hand som är mer spelbar kanske 72?

 

Lust att spela HU nån gångt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in med AK i cash-game är ett riktigt dåligt move som jag ser rätt så ofta. Rimligtvis får du bara syn av AA, KK och *kanske* QQ. I vilket fall ligger du efter. Om man re-raisar med AK, eller re-re-raisar är det ju helt klart en bluff. Man representerar AA/KK och hoppas att lägre par lägger sig. Därför går det bara att göra mot spelare som Djens, som re-raisar med 88+, inte mot såna som mig, som oftast bara re-raisar med händer vi kan/vill syna en all-in med.

 

Antar att Djens lägger sina låga PP om han blir re-re-raisad, så förutsatt att hans re-raise är tillräckligt stor och han gör den tillräckligt ofta med 88-QQ så kan det nog vara marginellt lönsamt, men med extremt hög varians.

 

Djens: Det är skillnad på tight och weak/tight. Om jag ser att någon har en pfr på 10, eller re-raisar lite väl ofta så trycker jag definitivt tillbaka med AK och sämre händer (idag med AQs och JJ mot överaggro spelare). Mina råd är i stort sett alltid tänkta som "basic spel", dvs om man förutsätter att man INTE har en specific read eller table image (dessutom förutsätter jag alltid FT om inte annat anges). Mitt "grundspel" är tight/aggro för att jag tror det är mer +EV och mindre varians än Loose/Aggro (fast enligt vissa är jag semi-loose eftersom jag har en vpip på typ 20-22).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in med AK i cash-game är ett riktigt dåligt move som jag ser rätt så ofta. Rimligtvis får du bara syn av AA, KK och *kanske* QQ. I vilket fall ligger du efter. Om man re-raisar med AK, eller re-re-raisar är det ju helt klart en bluff. Man representerar AA/KK och hoppas att lägre par lägger sig. Därför går det bara att göra mot spelare som Djens, som re-raisar med 88+, inte mot såna som mig, som oftast bara re-raisar med händer vi kan/vill syna en all-in med.

 

Antar att Djens lägger sina låga PP om han blir re-re-raisad, så förutsatt att hans re-raise är tillräckligt stor och han gör den tillräckligt ofta med 88-QQ så kan det nog vara marginellt lönsamt, men med extremt hög varians.

 

Djens: Det är skillnad på tight och weak/tight. Om jag ser att någon har en pfr på 10, eller re-raisar lite väl ofta så trycker jag definitivt tillbaka med AK och sämre händer (idag med AQs och JJ mot överaggro spelare). Mina råd är i stort sett alltid tänkta som "basic spel", dvs om man förutsätter att man INTE har en specific read eller table image (dessutom förutsätter jag alltid FT om inte annat anges). Mitt "grundspel" är tight/aggro för att jag tror det är mer +EV och mindre varians än Loose/Aggro (fast enligt vissa är jag semi-loose eftersom jag har en vpip på typ 20-22).

 

 

Det finns situationer där en allin i ett cashgame kan vara bra (involverar iförsig ofta nån short-stack, eller mot nån maniac som synar med Ax).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...