Gå till innehåll

Sex Ett Never Förget!


Finlandia109

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Det gäller att ta hänsyn till varje litet utfall där respektive hand kan vinna. Om vi räknar på det från :Jh::Th: handens perspektiv så är dina beräkningarna lite "snälla" eftersom du bortser från fall då vi drar dött på river i vissa fall t.ex. Samtidigt kan vi hitta extra outs vid ett gynnsamt turnkort. Kanske finns snabbare sätt att räkna ut det på, men så här fick jag fram det korrekta oddset som bilden du har också visar. Har räknat utifrån JT.

 

Vi vinner om

 

1. Träffar turn, FI missar river. 11 outs på turn och vid träff är 40 st kort bra på rivern.

11/45*40/44 = 0,2222

 

2. Runner runner straight flush. Vi ser att vi inte är helt körda om turn eller river är en :9h:

2/45*1/44 = 0,0010

 

3. Vi missar turn och får inte fler outs till rivern. Dvs de fall där turn är 2-7 (klöver, ruter, spader)=18 kort.

18/45*11/44 = 0,10

 

4. Runner runner triss. Vi ser att vi också kan vinna vid turn, river 10, 10 eller J,J. När vi "missar" turn, men får fler outs (2 st). Finns 6 sådana turnkort.

6/45*13/44 = 0,0394

 

5. Runner runner stege (A-10). Vid en dam eller kung på turn som inte är hjärter plockar vi upp 3 extra outs till rivern. Finns 6 sådana turnkort.

6/45*14/44 = 0,0424

 

Summerar man detta fick iaf jag 0,4051 = 40,51 % precis som oddskalkylatorn visar.

 

Blir väldigt pilligt som du kan se, men tänker man bara till och får med alla utfall så är det inte speciellt svårt (tur man har programmerad kalkylator som fixar det åt än :-P ). Hoppas det är till någon hjälp och att det inte blev för rörigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man spelar och behöver ungefärliga odds snabbt så behövs ju såklart enkla metoder, som man tycker funkar. Det i kombination med att man tittar på olika situationer i efterhand och rent av lär sig ungefärliga odds i huvudet. Sen nästa gång man är i den situationen så vet man helt enkelt. Mina snabba beräkningar tyder kanske på en 48 %, men i själva verket kanske vi bara har runt 40 %.

 

Själv tycker jag 2 %/out per gata funkar perfekt. Då tar vi automatiskt bort lite övervärderingar. Sen beroende på vad man sätter FI på kan man justera lite godtyckligt. Att dra mot nöten eller inte spelar också in såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...