Gå till innehåll

Varians


Clutch

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Helt fel.

 

Börja med att definiera varians i cashgame. Sedan kan vi diskutera.

 

Ok. Jag svarar lite längre då. Men det blir samma svar. Jag är dock intresserad av varför du tycker att jag har fel

 

Varians är ett mått på storleken av avvikelse, svängningar runt en beräknad resultatlinje. I CG betyder det för mig hur många inköp jag normalt kan svinga runt förväntat resultat när jag spelar likadant mot samma motstånd (dvs runt mitt vanliga snitt över en mängd händer, sessioner). Inte att förväxla med hur mycket jag kan förlora eller vinna när jag spelar full eller tiltar till det, om det nu inte är min normala stil förstås. Dvs min varians kan påverkas av bland annat min spelstil (tight-mindre varians, löst-mer varians) men i slutänden kan resultatet ändå bli samma. I praktiken betyder det generellt sett följande för olika pokerformer.

 

MTT-mycket hög varians,

PLO-mycket hög varians,

SnG- hög varians,

CG no limit - hög varians

CG fixed limit-låg varians

 

dvs SnG generellt har högre varians än CG (som består av en större mängd olika former däribland fixed limit vilket väl är rätt ovanligt numer på SnG där det främst spelas NL eller möjligtvis PL) och för att SnG liknar MTT mer än CG. Det finns sätt att minska variansen (spela 24 bord samtidigt t.ex.) men under samma betingelser kommer CG att ha en mindre varians än ett spel där du statistiskt ska förlora hela ditt inköp två gånger av tre och där du i slutfas och på bubblan ofta måste spela skithänder och coinflippa.

 

Det betyder generellt också att du måste ha en större bankrulle räknat i antal inköp för Sng än för NLHE för att kunna ta variansen.

 

Och så lite OT men ändå. Det är lägre return of investment på längre sikt i turneringar än CG för en bra spelare eftersom edgen är mycket mindre i MTT och SnG (turnering är lättare att spela men svårare att vinna pengar i). Avgifterna i turneringar är mycket högre än raken och turfaktorn spelar en mycket större roll. De som går med vinst gör det bland annat genom att de har sponsrade avtal som täcker utgifterna för att kunna spela en jävla massa turneringar och för att de bästa spelarna köper delar av varann för att, just det, minska variansen... och kanske för att det finns fler folk som spelar turnering än cash som inte kan skilja på spader och ruter. Av samma anledning som det finns fler som köper trisslotter än spelar poker. Det är också därför du hittar världens bästa spelare där du hittar de djupaste cashgamen och inte bland dem som bara spelar turneringar. Det finns en anledning till att cashproffsen skrattar öppet åt Phil Hellmuth i varje säsong han deltar i High Stakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sista inlägget i den andra tråden är det enda man behöver läsa för att förstå första frågan i den här tråden. Resten är för kalenderbitare och definitionshysteriker med alldeles för mycket tid. Om 99 % använder en definition "fel" så kanske man skulle ändra definitionen av begreppet med hjälp av majoritetsbeslut. Jizzes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fl holdem cg har högre varians än nl dock. förmodligen pga den lägre winraten

 

Man kan också uttrycka det så här enligt känd källa som börjar på Wiki och slutar på besserwisser

 

Varians är ett begrepp inom sannolikhetsläran matematisk statistik men finns även representerad inom beskrivande (deskriptiv) statistik. Det är exempel på spridningsmått för en sannolikhetsfördelning, det vill säga ett mått på hur utspridd fördelningen är kring väntevärdet (μ). Liksom väntevärdet, är varians en egenskap hos en stokastisk variabel X och dennas sannolikhetsfördelning.

 

Matematiskt definieras variansen σ2 för en diskret sannolikhetsfördelning som

Var(X) = \sigma^2 = \sum_{i=1}^N P(x_i)(x_i-\mu)^{2}

där summeringen görs över alla x i utfallsrummet Ω och μ är väntevärdet på X.

 

:shock:

 

Men om man ska använda sig av uttrycket i pokersammanhang och inte råkar vara Einstein så kan man också hålla med de 99,9 % som tror att dom förstår vad dom menar fast det egentligen är fel...;-)

 

Och då blir variansen mindre i Fl HE eftersom det just är fixed och det är svårare att vinna eller förlora gigantiska potter i jmf med blindsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...