Gå till innehåll

PLO - Hur ska essen spelas?


PokerWiz

Recommended Posts

Hej!

 

PLO är ett spel där en höjning inte respekteras alls preflop verkar det som. Jag hatar att få ess ibland då man höjer och sen missar man för det mesta. Då har man att välja på att lägga en ganska stor bet in i potten eller check/folda. Sitter någon på två par kommer den personen förmodligen syna/höja för att de misstänker att man har just ett högt par.

 

Ska man verkligen höja med dem då man inte tunnar fältet så mycket, och ändå i stort sett måste träffa set för att fortsätta?

Jag antar att detta har de två andra korten att göra också. Men det är dessutom svårt att få action med AA när ett ess kommer på floppen för att folk kan lukta sig till att man träffat. :shock:

 

* Flytt till Övriga - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en omaha-noob men jag kan ändå med säkerhet säga att folk som överspelar sina ess är de trevligaste motståndarna som finns vid ett fullbord. Själv brukar jag när jag spelar omaha, vilket är mer och mer sällan, limpa in och hoppas att någon annan höjer så att jag kan potta över honom och få in större delen av degen i mitten preflop då jag faktiskt är favorit (om han nu inte har en starkare AA-hand).

 

Om du pottar i tidig position får du nästan alltid ett helt gäng synare, som du själv påpekar. Du missar floppen oftare än du träffar och du har nu hamnat i en väldigt knivig situation; eftersom du oftast inte lyckats tunna ut fältet sitter du där med ditt överpar medans risken att ngn annan träffat bättre är väldigt stor. Du bettar pott, du får syn. Vad gör du sen?

 

Jag förespråker limp och kika på floppen billigt om ingen höjer, alternativt höja tillbaks om någon bestämmer sig för att reraisa efter dig preflopp.

 

Något omaha-snille kan säkert utveckla mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är dessutom svårt att få action med AA när ett ess kommer på floppen för att folk kan lukta sig till att man träffat. :shock:

Du måste höja fler händer än AA och KK om du vill få action... det beror ju på din image.

 

Men annars kan man faktiskt vinna bra mycket i PLO även om man limpar med samtliga händer... iaf på de nivåer som jag spelat.

Anledningen är ju att folk överspelar nötter utan återdrag, låg/mellantriss, tvåpar osv. PLO lämpar sig mycket väl för tråkig mekanisk grinding. Vill man bli "Shark" och vinna mycket, så är det andra bullar som gäller ;)

Men då får man räkna med hög varians också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

AA i omaha är kraftigt överspelat och långt ifrån det monster det är i TH. För att spela essen bra så måste du har knytningar till dina andra kort, minst ett färg eller stegdrag, helst fyra. Om du inte har detta så är det nog läge att kasta pre-flop vid eventuella höjningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag limpar oftast bara med essen. Vissa spelare blir så förutsägbara när de inte har höjt på två timmar och då kommer med en potthöjning. Man vet precis vad de har.

 

Om det blir höjningar pre flop väljer jag mellan två alternativ: Re-raise med förhoppning om en pre flop-all in eller fold. För att göra re-raise krävs att handen åtminstone är double suited.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omaha is a very peculiar game, in that before the flop, you really want everybody to pass. Within reason, whatever the quality of your opponent´s hand, he will almost certainly have a fair chance of beating you. Thus, the real question. Why raise before the flop? (Reuben Stewart, Potlimit & No limit poker 1997)

 

Jag håller med Reuben. Jag spelar högst 0,25/0,5 PLO och en höjning tunnar inte ut fältet då människor på den nivån har svårt att urskilja en bra hand mot en dålig. Däremot reraisar jag med AAxx om någon höjer innan och tutar på om inte mer än en till synar, dvs 3-manna way. Om allt förmodan fler skulle syna så tar jag det lugnare. Detta har visat sig vara mkt gynnsamt!

 

Jag håller med föregående talare att ska man raisa ska man raisa med mkt skit händer också så att det blir svårare att läsa en. Dock måste man då ha en fetare rulle.

 

tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att detta har de två andra korten att göra också.

 

Duuuuh? Typ, Liksom!

 

A :spade: A :club: 9 :heart: 4 :diamond: är antagligen en skräphand man mycket väl kan slänga i tidig position om bordet är aggreseivt eller mot en raise. (Du lär hursomhelst inte ha någon equity edge preflop.)

 

A :spade: A :club: K :club: 2 :spade: är en väldigt mycket bättre hand.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A :spade: A :club: 9 :heart: 4 :diamond: är antagligen en skräphand man mycket väl kan slänga i tidig position om bordet är aggreseivt eller mot en raise. (Du lär hursomhelst inte ha någon equity edge preflop.)

Klart du har en edge mot en aggressiv spelare preflopp med vilken AAxx det än må vara, men om det är skräpsidokort så måste du få in större delen av stacken preflopp för att det ska vara värt att lira. Att få in 10% av stacken med AA94os är ju inte direkt en hit, medan man lugnt kan skicka in 100% mot någon hyffsat aggressiv nisse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...