Gå till innehåll

Avgöra om bra blandning - matematik?


gdaily

Recommended Posts

Man slutar ju inte att förvånas över den samlade kunskapen här på forumet.

 

Jag har en lista på ett antal händelser - kalla det för kortlek 1.

Jag har en lista på ett antal händelser igen - kalla det för kortlek 2

 

Är det någon som känner till något test/matematisk formel för att avgöra om dessa två är oberoende - alltså är kortlek två bra blandad jämfört med kortlek 1.

 

Jag är inte ute efter påståenden av typen "du skall göra sju riffelblandningar", för det vet jag redan, utan hur kollar man i efterhand om lsitorna är slumpmässiga eller inte slumpmässiga, eller procent av slumpmässighet eller hur man nu skall beskriva verkligheten.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte har någon information om kortlekarna före blandningen så är de alltid precis lika slumpmässiga innan du börjat titta på korten.

 

MEN om du utgår från en sorterad kortlek (eller en kortlek där du faktiskt känner till placeringen av alla kort) så kan du mäta hur långt avståndet är mellan kortens tidigare placering och senare placering och därmed få ett värde som kanske skulle kunna vara av något värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte har någon information om kortlekarna före blandningen så är de alltid precis lika slumpmässiga innan du börjat titta på korten.

 

Jag känner till samtliga kortlekarna.

 

så kan du mäta hur långt avståndet är mellan kortens tidigare placering och senare placering och därmed få ett värde som kanske skulle kunna vara av något värde.

 

Ja, det här är en intressant idé - främst på grund av lättheten att mäta. Tack!.

 

Andra idéer mottages med tacksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Är det inte så att det inte går att mäta på det viset. Efter en sån blandning kommer ju korten kunna ligga exakt hur som helst. Hur slumpmässigt man än blandar så säger det ju inget om hur långt ifrån sin ursprungliga position korten hamnar. Många kort kan ju mycket väl hamna på samma ställe utan att det är speciellt konstigt. Om man blandar en kortlek med med hjälp av en slumptalsgenerator så är det väl först när man har gjort ett par tusen blandningar som man kan se att vissa mönster upprepar sig oftare än andra.

 

Ex: Om man har en random nummergenerator som slumpar tal mellan 1 och 13 och siffrorna 7 och 5 kommer upp procentuellt sett oftare än övriga så är generatorn inte riktigt slumpmässig. Detta är nog rätt vanligt bland enklare slumptalsgeneratorer som bygger på en tidbas.

 

Jag är dock en lekman på området så jag sticker nog ut hakan längre än vad som är hälsosamt här. Jag kan även ha missförstått frågan något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.

- John von Neumann

 

Jag tror inte det finns något bra mått på det faktiskt, skulle kanske kunna göra ett CHI-2 test eller något sånt på delar av leken, men jag tvivlar mycket starkt på att det ger något bra mått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt intressant frågeställning som jag dock tror är så komplex att det är svårt (inte går?) att svara på. Dock tror jag tyvärr inte placeringen på kortet vid t jämfört med t+1 säger speciellt mycket för att avgöra slumpmässighet. Vore helt klart intressant att höra folks funderingar kring detta problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, för att förenkla det här något då. Du kan alltså mäta "slumpmässigheten" om du jämför 2 state men bara om du har ett mycket stort urval.

 

Vi har ett hyfsat urval, men inte stort.

 

Dock tror jag tyvärr inte placeringen på kortet vid t jämfört med t+1 säger speciellt mycket för att avgöra slumpmässighet.

 

Sant, men om sekvenser upprepar sig - 7 :spade: 5 :heart: 4 :diamond: kommer tillsammans både i första leken och i den andra tex (men på annat ställe i leken), och detta upprepar sig (med andra kort givetvis) i den tredje leken osv så kan man kanske påvisa dålig blandning.

 

För att förtydliga mig - jag är inte ute efter att mäta slumpmässigheten online (efetrsom vi mycket väl vet att det är pseudoslump) utan mäta slumpmässigheten vid liveblandning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekman dock, "Stokastiska processer" är en av de två omtentor jag har kvar i skolan, så det är i såna här situationer man önskat att man prioriterat skolan lite mer ;)

 

men antar att det kvävs ett stort urval av dessa två blandningssätt.

Det verkar jobbigt att genomföra dessa tester i praktiken om man behöver ett stort urval. Hur mäter ni resultaten?

Finns ju kortlekar med streckkoder på för blandare och kortsorterare (jag tänker på dom man använder vid bridgetävlingar, så det vet du väl Ola), använder ni såna för att få ut resultaten från blandningarna?

 

När man har det kanske man kan köra nån slags korrelationsgrej bland urvalet för varje blandnigngssätt. Detta borde ge nåt slags mått på blandningen. Eller? Hur den formeln skulle se ut vet jag visserligen inte...

 

Hade varit trevligt om nån här kunde slänga upp en formel typ

____Cov[X,Y]______

ROT( Var[X]Var[Y] )

 

men hur den skulle användas i praktiken har jag ändå ingen aning om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortleken är slumpmässig när du inte längre kan (med kanske tre-fyra korts felmarginal) förutsäga ordningen på korten. Om du känner ordningen och gör en perfekt riffleblandning, så KAN du förutsäga exakt hur ordningen kommer att vara, därför är den inte slumpmässig. Den är alltså slumpmässig (som jag skrev) när du inte kan förutsäga ordningen, du ska i princip inte ens kunna säga att "A :spade: är någonstans inom den första fjärdedelen av leken".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju kortlekar med streckkoder på för blandare och kortsorterare (jag tänker på dom man använder vid bridgetävlingar, så det vet du väl Ola), använder ni såna för att få ut resultaten från blandningarna?

 

Det är tanken det, ja.

 

Finns det någon, helst blivande högskoleingenjör på elektro, som vill ha ett enkelt men i våra ögon intressant exjobb (typ 10p)?

 

Du behöver vara duktig på hårdvarukonstruktion, det är väl det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...