morberg Postad 11 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2005 Typ vilka kolumner och annat behöver man... Jag har fem kolumner (kolumnbokstav inom parantes): "Datum" (A), "Total BR" (B), "Utbetald bonus" ©, "BR utan bonus" (D) och "Bonus" (E) Det behövs tre rader för att kunna börja (=två utbetalda bonusar). Första raden är kolumnrubriker, andra raden är den första bonusen och tredje raden är den andra bonusen. I datumkolumnen petar du in det datum när du får en ny bonus utbetald. Du för samtidigt in din totala BR i "Total BR" och storleken på bonusen i "Utbetald bonus". Inget svårt än så länge. I nästa kolumn ("BR utan bonus" (D)) matar du in formeln "=B2-E2" (om du är på andra raden). I den sista kolumnen (E) ska det stå "=C2" på andra raden. På den tredje raden gör du motsvarande för allt (kolumn D blir "=B3-E3") utom kolumn E där du istället fyller i "=C3+E2". Nu är det klart att börja använda. När du har fått en ny bonus kopierar du bara senaste raden och klistar in under. Skriv in nya värden för datum, total BR och utbetald bonus och din totala bonus och BR utan bonus räknas ut automagiskt.
J0urneyMan Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 Hoppas att handen kan belysa värdet av att jaga en gutshot på floppen även om du inte riktigt har odds att jaga. (Fi hade förresten AKo, inget klöver) och sade "sigh" i chatten efteråt. Vill kommentera det här lite bara. Inte ens med de implicita oddsen så får du något bra värde här. Dessutom så finns det en viss risk att han checkar turn här då en dam är ett scarecard för AA och AK, då det är stor sannolikhet att ge dig ett 2-par. Om han har ett set här så får du givetvis betalt, men samtidigt så har han goda odds att dra ut dig tillbaka. Om han sitter på AQ eller QQ så finns det färre damer för dig att träffa, samt att det är ganska svårt för dig att värdebetta ett träffat A på detta bord. Jag tycker du ska lägga handen redan på floppen, men det är sjyst när man vinner dessa potter.
J0urneyMan Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 Hmm, jag ber om ursäkt här. Insåg att jag tog fel på SB och BB när jag kollde på handen. Du får mycket riktigt bra betalt när du sätter handen och hyggliga odds även om din check-raise på turn skulle misslyckas. Jag tar tillbaka mitt påstående, bra spelat!
morberg Postad 11 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2005 Långt svar till J0urneyMan bortplockat eftersom han ändrade sig
J0urneyMan Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 Långt svar till J0urneyMan bortplockat eftersom han ändrade sig Hehe, det är den här otroliga värmen! Jag räknar fel och igår missade jag en färgmöjlighet på rivern Jag får ta och skärpa mig härefter! Kan man ta bort inläggen så de inte kluddar ner dagboken?
Gyre Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 Intressant dagbok detta, tack för idén med en "kudde" förresten Ska själv avsätta in viss del av rullen för att hitta spelat på 2/4 inom en snar framtid.
morberg Postad 11 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2005 Kan man ta bort inläggen så de inte kluddar ner dagboken? Strunt i det, efter några sidor till i dagboken är det inlägget så djupt begravt i cyberrymden att ingen någonsin hittar det igen. Annars kan du skicka PM till en moderator och be dem rensa. Mig stör det inte.
morberg Postad 11 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2005 En HH om ATo från BB som träffar tvåpar på turn som jag har funderat lite på.
morberg Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 Efter dagens session (4 bord på Eurobet) har jag nu spelat 10k händer på 2/4 och kan glädjande meddela att jag är break-even. Hoppas att det var sista gången jag passerade nollstrecket. Hade en sådan session som får mig att komma ihåg tjusningen med spelet. Drag träffar, triss håller och får bra betalt, bluffar går hem. Tänk att det ska vara så svårt att vara nöjd med bra spel om resultaten inte följer med. Poker svänger. Jag börjar vänja mig. För att fira bjuder jag på 10k-handsgrafen: Resultat: +8,1BB (+40,7BB) Händer: 10.155 Återkommer ev. med intressanta händer lite senare. Nu ska jag ta en whisky i sommarvärmen.
morberg Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 Inget speciellt med handen (kanske lite överspel med 3-bet på flop från min sida), men en bra illustration av hur väl jag träffade idag. Motståndarna måste ha hatat mig. Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter Preflop: morberg is CO with Jh, Js. 2 folds, MP1 calls, 2 folds, morberg raises, 2 folds, BB calls, MP1 calls. Flop: (6.50 SB) 4h, Qs, 4s (3 players) BB checks, MP1 checks, morberg bets, BB raises, MP1 calls, morberg 3-bets, BB caps, MP1 calls, morberg calls. Turn: (9.25 BB) As (3 players) BB checks, MP1 checks, morberg checks. Checkar bakom enligt konceptet "check with outs, bet without". River: (9.25 BB) Ks (3 players) BB checks, MP1 checks, morberg bets, BB folds, MP1 calls. Final Pot: 11.25 BB MP1 visar upp Q5 i klöver.
Waggho Postad 13 Juli , 2005 Rapport Postad 13 Juli , 2005 Långt svar till J0urneyMan bortplockat eftersom han ändrade sig Hm jag är lite skeptisk. När du sätter din gutshot vinner du 3 BB från honom plus knappt 2 BB som redan ligger i potten, och för detta får du betala 0,5 BB. Du behöver alltså ha mer än 10 % chans att sätta din hand för att en syn ska vara plus EV, men du har bara 4 outs -> ~8 % chans. Sitter sedan motståndaren på färgdrag kan det bli väldigt dyrt, liksom om han sitter som i det här fallet på AK och ett ess träffar, då du kan få svårt att släppa. Och som J0rney sa så kan en eller två damer vara döda eller så kan han checka turn. Tänk dig i det här fallet också att han hade haft AK med esset i klöver, då har han nio outs till rivern efter att klöverdamen har träffat, och då skulle du ge honom ett gratiskort med ditt checkraiseförsök. Jag tycker det är ganska osäkert om det här spelet är plus EV, särskilt som du sätter honom på en bra hand.
morberg Postad 13 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 13 Juli , 2005 Långt svar till J0urneyMan bortplockat eftersom han ändrade sig Hm jag är lite skeptisk. När du sätter din gutshot vinner du 3 BB från honom plus knappt 2 BB som redan ligger i potten, och för detta får du betala 0,5 BB. Det ligger 4,25 BB i potten (8,5 SB) när det är min tur att syna på flop.
morberg Postad 13 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 13 Juli , 2005 Sitter sedan motståndaren på färgdrag kan det bli väldigt dyrt Att återhöja pre-flop med färgdrag är inte väldigt sannolikt från en solid spelare. , liksom om han sitter som i det här fallet på AK och ett ess träffar, då du kan få svårt att släppa. Jag räknar inte mina A som outs eftersom jag tror att han har högt PP eller AK-AQ. Skulle ett A landa på turn blir det svårt, det håller jag med om. Och som J0rney sa så kan en eller två damer vara döda eller så kan han checka turn. Skulle två av damerna vara döda betyder det att jag har fem outs istället för fyra (tre A och två Q ger mig en bättre hand), men det blir som sagt svårt för mig att spela handen om ett A faller på turn (skulle tro bet-fold är vägen att gå). Skulle han sitta på AQ har jag tre outs och det är nog det värsta fi kan sitta på. Tänk dig i det här fallet också att han hade haft AK med esset i klöver, då har han nio outs till rivern efter att klöverdamen har träffat, och då skulle du ge honom ett gratiskort med ditt checkraiseförsök. Jo, checkraisen var kanske lite väl fancy. Jag tycker det är ganska osäkert om det här spelet är plus EV, särskilt som du sätter honom på en bra hand. Jag är inte övertygad om det, men det tål att diskuteras.
morberg Postad 15 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 15 Juli , 2005 Dagens session avslutad. Hamnade i klistret med KK, men har svårt att se hur jag skulle spelat den annorlunda. Kommentera gärna i HH-tråden. Hamnade på riktigt bra bord idag med 25-30% VPIP på tre bord av fyra. En komplett galning på ett av borden gav glatt bort sina pengar. Även om jag inte fick så mycket idag har jag i alla fall fått en ny bästa kompis till nästa gång jag spelar. Blev bortbluffad på ett annat bord av en lös kille som (jag senare märkte) spelade alla händer i samma färg. När följande hand utspelade sig hade jag ganska nyss satt mig och hade inte någon read på honom: Party Poker 2/4 Hold'em (8 handed) converter Preflop: morberg is MP2 with Jd, Jh. UTG calls, 1 fold, MP1 calls, morberg raises, 4 folds, UTG calls, MP1 calls. Flop: (7.50 SB) 8h, 4d, 3d (3 players) UTG bets, MP1 calls, morberg raises, UTG calls, MP1 folds. Turn: (6.25 BB) Ad (2 players) UTG bets, morberg folds. Final Pot: 7.25 BB Results in white below: MP1 shows Th, 4h, a pair of fours. Känns som om min fold kanske var i vekaste laget, men med trefärg och A på brädan bettar UTG ut mot mig trots att jag höjde PF och att jag höjde på floppen. Utan read på UTG har jag svårt att motivera en syn. Eller vad säger ni? Kommer snart att åka på semester. Ev. blir det en uppdatering i morgon annars får ni tya er i en dryg vecka på fortsättningen. Poker svänger. Det är roligare när det svänger uppåt. Nu ligger landet såhär: Resultat: +32,5BB (+24,4BB) Händer: 10.517 (+362)
Hjort Postad 15 Juli , 2005 Rapport Postad 15 Juli , 2005 Du har ju drag till tredje nötfärgen på turn och får odds på 7.25:1 kan inte tänka mig att en fold är rätt i det läget. Det jag står och väger mellan är raise (och sen checka ut rivern) eller syn och sen folda rivern.
morberg Postad 15 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 15 Juli , 2005 Det jag står och väger mellan är raise (och sen checka ut rivern) eller syn och sen folda rivern. Vad gör du vid ev. 3-bet efter raise?
Hjort Postad 15 Juli , 2005 Rapport Postad 15 Juli , 2005 Vad gör du vid ev. 3-bet efter raise? Gråter och ångrar att jag är ett sånt överaggressivt pucko.
morberg Postad 16 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 16 Juli , 2005 Sista uppdateringen innan semestern. Kort session och inga särskilda händer av intresse. Fick AA i sen position på supertajt bord, så jag limpade in eftersom jag ville försöka vinna mer (mer, mer, ge mig mer!) än mörkarna. SB kompletterar och BB checkar. Rundcheck på ofarlig bräda och båda lägger sig för mitt bet på turn. Skulle kanske slängt in ett bet på flop istället då det hade varit billigare att syna. Jag vann i alla fall handen. Drog ut en (som jag, förmodligen felaktigt, trodde var maniac) i BB som 3-bettade min höjning från SB (LP1 hade postat och checkat så man kan säga att jag var först in) med J2s. Flop kommer QJx, ingen i min färg. Jag bettar, fi höjer och jag trebettar. Fi synar. Turn blank. Jag checkar, fi bet, jag syn. River 2. Jag check (för CR mot aggrot), men BB checkar bakom och visar upp KQo. Intressant (eller om man funderar på det lite till, kanske inte egentligen) att se hur min trend vände ungefär samtidigt som jag började på dagboken. Start av dagbok (8.728 händer): Nuläge (10.633 händer, 1.905 sedan start): Resultat: +50,1BB (+17,6BB) Händer: 10.633 (+116)
Kidder Postad 16 Juli , 2005 Rapport Postad 16 Juli , 2005 Du har ju drag till tredje nötfärgen på turn och får odds på 7.25:1 kan inte tänka mig att en fold är rätt i det läget. Det jag står och väger mellan är raise (och sen checka ut rivern) eller syn och sen folda rivern. Jag hade tagit en syn och fold, träffar man färgen så reraise på hans förmodade bet på rivern...
morberg Postad 29 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 29 Juli , 2005 Morberg, vad händer? Saknar din dagbok ju! Semester, men tillbaks nu. Kul att någon har saknat mig. (Kan f.ö. informera om att Poker Magazine inte går att få tag på på hela Gotland; fick nöja mig med First Poker som däremot verkade finnas överallt.) Har aldrig tidigare hållt uppe så länge från pokern sedan jag började spela i vintras. Det kändes lite knackigt att dra igång fyra bord och sätta igång att spela. Trots viss ringrostighet tror jag att spelet satt kvar, det kändes i alla fall vettigt. Hamnade i kläm med JTo i superpott där jag inte visste hur jag skulle gå vidare. Släppte handen, men skulle kanske dragit till kåk. Kommentera gärna i den tråden. Resultatet i handen: MP1 has 8s Ah (straight, ace high). CO has Ac Jh (straight, ace high). Button has Kc As (straight, ace high). Outcome: MP1 wins 12.41 BB. CO wins 12.41 BB. Button wins 12.41 BB. Lyckades också spela följande hand, där jag hade read på UTG som halvgalning före floppen (50% VPIP och drygt 20% PFR) och CO som en riktig synstation, utan att gå på tilt efteråt. Det får man vara nöjd med. Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter Preflop: morberg is MP3 with Kd, Kc. UTG raises, UTG+1 calls, 2 folds, morberg 3-bets, CO calls, 3 folds, UTG calls, UTG+1 calls. Flop: (13.50 SB) Jd, Ad, 2c (4 players) UTG bets, UTG+1 folds, morberg raises, CO calls, UTG calls. Turn: (9.75 BB) 9h (3 players) UTG checks, morberg bets, CO calls, UTG calls. River: (12.75 BB) Jc (3 players) UTG checks, morberg checks, CO checks. Final Pot: 12.75 BB Results in white below: UTG has Qh Jh (three of a kind, jacks). morberg has Kd Kc (two pair, kings and jacks). CO has Ac 3d (two pair, aces and jacks). Outcome: UTG wins 12.75 BB. Resultatet för dagen, då? Jo, jag tackar som frågar: Resultat: +62,5BB (+12,4BB) Händer: 10.858 (+225)
toppace Postad 30 Juli , 2005 Rapport Postad 30 Juli , 2005 En annan hand från dagens session som var lite halvintressant. Även i detta fallet är en automatklassad sten inblandad, men jag hade en något annan bild efter att ha sett honom spela. Jag kallar honom "Sten" i HH:n. Party Poker 2/4 Hold'em (8 handed) converter Preflop: morberg is SB with 8s, 8c. UTG calls, 1 fold, MP1 calls, MP2 raises, CO (Sten) calls, 1 fold, morberg calls, BB 3-bets, UTG folds, MP1 calls, MP2 calls, CO (Sten) calls, morberg calls. Flop: (16 SB) Js, 7h, Tc (5 players) morberg checks, BB bets, MP1 calls, MP2 calls, Sten calls, morberg calls. Turn: (10.50 BB) 5h (5 players) morberg checks, BB checks, MP1 checks, MP2 checks, Sten bets, morberg raises, BB folds, MP1 calls, MP2 calls, Sten calls. River: (18.50 BB) 3s (4 players) morberg checks, MP1 checks, MP2 checks, Sten checks. Final Pot: 18.50 BB Kära morberg, har inte läst alla svar och jag vill inte låta hård men här måste du beta på river. Lycka till! /Toppace
toppace Postad 30 Juli , 2005 Rapport Postad 30 Juli , 2005 Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter Preflop: morberg is MP3 with Kd, Kc. UTG raises, UTG+1 calls, 2 folds, morberg 3-bets, CO calls, 3 folds, UTG calls, UTG+1 calls. Flop: (13.50 SB) Jd, Ad, 2c (4 players) UTG bets, UTG+1 folds, morberg raises, CO calls, UTG calls. Turn: (9.75 BB) 9h (3 players) UTG checks, morberg bets, CO calls, UTG calls. River: (12.75 BB) Jc (3 players) UTG checks, morberg checks, CO checks. Final Pot: 12.75 BB Results in white below: UTG has Qh Jh (three of a kind, jacks). morberg has Kd Kc (two pair, kings and jacks). CO has Ac 3d (two pair, aces and jacks). Outcome: UTG wins 12.75 BB. Kära Morberg! varför beta turn här?? Co har synat en trebet kallt, vidare sy synar han din flopphöjning kallt. Sedan att han är sveriges största tomte som gör det med A3o spelar ingen roll. Du kan inte leda på turn här. Defaultspelet här måste vara check. Eller? /Toppace
morberg Postad 30 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 30 Juli , 2005 Kära Morberg! varför beta turn här?? Co har synat en trebet kallt, vidare sy synar han din flopphöjning kallt. Sedan att han är sveriges största tomte som gör det med A3o spelar ingen roll. Du kan inte leda på turn här. Defaultspelet här måste vara check. Eller? Om CO synar trebet med A3o, vilka andra händer kan han tänkas göra det med? Han hade VPIP på 75% och jag har sett honom syna ner till river med bottenpar. Här kommer ett exempel på en hand jag hade sett honom spela tidigare (han är nu UTG): Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter Preflop: morberg is BB with Ah, 4s. UTG calls, 5 folds, Button raises, 2 folds, UTG calls. Flop: (5.50 SB) As, 2s, 2h (2 players) UTG bets, Button raises, UTG calls. Turn: (4.75 BB) 7d (2 players) UTG bets, Button raises, UTG calls. River: (8.75 BB) 3s (2 players) UTG checks, Button bets, UTG calls. Final Pot: 10.75 BB Results in white below: UTG has 9d Jc (one pair, twos). Button has Ac Qc (two pair, aces and twos). Outcome: Button wins 10.75 BB. Kan inte tänka mig att check på turn är rätt mot en sådan spelare.
morberg Postad 30 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 30 Juli , 2005 Kära morberg, har inte läst alla svar och jag vill inte låta hård men här måste du beta på river. Visst har du rätt och nej, du låter inte hård.
Recommended Posts