Gå till innehåll

Hur göra vid nötter på floppen?


constantin

Recommended Posts

Hej, spelar femmanna omaha pl high (på svs). Vill lära mig spela nötfloppar bättre, så man kan minska förlusten. Den perfekta omaha floppen enligt mig är om man t.ex. får på floppen nöt-triss och högt steg eller färgdrag, eller varför inte dubbeldrag, men det där händer sällan. Däremot kan man få nötter på en gång på floppen, och 9 av 10 gånger slutar det alltid med att jag blir utdragen.

 

Ska använda sista gången igår som exempel.

 

Nivå 2/4kr.

 

Jag har BB, Janne har SB, Olof har knappen. De två andra är irrelevanta eftersom de foldar. Min hand: 9h,10h, Js, Qs.

 

Olof höjer potten, Janne synar, jag rehöjer dubbelt.

 

Floppen ger: 6r,7s,8s. Med andra ord perfekt flopp, nötstege + hyfsat högt färgdrag. Olof höjer potten, Janne synar, jag slänger in allt jag har, varpå Olof och Janne synar. Turn ger en 8r, river Kh. Olof visar upp kåk. Jannes visas inte. Hans hand: Ar, Qs, 7h, 7k. På floppen har han alltså mellantriss utan minsta drag eller ens runner drag. Med den brädan måste han ju fatta att nån av oss andra har en stege och det är bara sju outs för honom att få kåk/fyrtal.

 

I omaha är det ju tyvärr lätt hänt att bli utdragen, men detta scenario händer gång på gång, så jag fattar ju jag måste göra nånting. Det är ingen idé att slänga in allt man hur, hur ska jag spela? Givetvis ska man vara glad för en sån flop men samtidigt vill jag minska förlusten, så bör jag vara bra mycket försiktigare? Skulle jag bara synat vid Olofs after flopp höjning, eller skulle jag rent av lagt mig? Hjälp en idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att bomba på. Floppar du nöten så leder du alltid. Visst kan du vara upp emot andra starka händer så det kanske blir coinflip men det är inte alltid så. Det är bara forsätta trycka på höjknappen och hoppas att variansen slutar rape-a dig. För det är enbart var det är. Varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att bomba på. Floppar du nöten så leder du alltid. Visst kan du vara upp emot andra starka händer så det kanske blir coinflip men det är inte alltid så. Det är bara forsätta trycka på höjknappen och hoppas att variansen slutar rape-a dig. För det är enbart var det är. Varians.

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5-Card Omaha Hi Simulation ?

1,215,240 trials (Exhaustive)

board: 5d7s8s

Hand Equity Wins Ties

9h6h9c4c 22.55% 254,328 39,367

Ts8c8d9s 77.45% 921,545 39,367

 

Kul att du lyckades hitta det mest extrema exemplet. Grattis. Ska fan skita i att kommentera saker eftersom jag ändå inte kan tydligen.

 

Och ingen av er har försökt hjälp trådstartaren eller skrivit något om vad själva topic handlar om. GG WP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror att det bara är en varians och att det sen vänder? Nu är det ju omaha, och om 2st är medefter flopp oavsett höjning (finns ju gott om såna typer i omaha), var är procenten för mig så att säga? Svårt att sia om när man inte vet de andras händer, men vi säger en har triss och potentiell kåk, eller säg att bägge två har det.

 

Därmed undrar jag om man bör vara mer försiktig, dvs köra halvhårt bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju omaha, och om 2st är medefter flopp oavsett höjning (finns ju gott om såna typer i omaha), var är procenten för mig så att säga?

 

81.5%

 

Svårt att sia om när man inte vet de andras händer, men vi säger en har triss och potentiell kåk, eller säg att bägge två har det.

 

76.9%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du lyckades hitta det mest extrema exemplet. Grattis. Ska fan skita i att kommentera saker eftersom jag ändå inte kan tydligen.

 

Och ingen av er har försökt hjälp trådstartaren eller skrivit något om vad själva topic handlar om. GG WP.

 

Du påstod något som är 100% fel och kan ställa till det i spelet/tänket för folk. Hjälper inte TS att du blir rättad?

 

 

****

 

Till TS angående floppade nötstegar:

Djupt spel med floppad stege utan redraw är det mest uppenbara exmplet där det går att hitta vik om det bombas. Annars sällan/aldrig jättefel dega med nötterna även om du ibland ligger under. I din hand ovan degar du alltid glatt.

 

Experimentera med olika scenarior här:

http://www.propokertools.com/simulations

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, uppskattas!! Då vet jag det. Nu var det ju verkligen en kanonflopp, hur ska jag göra med en sån här hand med denna flopp (den här situation är klart vanligare för mig) och jag limpat in i SB eller BB plats:

 

Min hand Kh, Kr,6h,8r

 

Flopp: 4s, 5r, 7s

 

 

Då har jag nöt stege, men till skillnad från ovan där jag dessutom var garderad mot högre stegar, så kan man ju lägga till risken här att bli utdragen av bättre stege, vilket hänt flera gånger. Säg att turn/river ger 6 eller 9 så kan någon sitta med högre direkt. Så på floppen, bör jag betta fullt ut? Har gjort så flera gånger för att sen förlora på river. Bör jag hantera en sån hand mer försiktigt?

 

 

Sen vill jag fråga en annan sak i allmänhet, bör man betta fullt ut när man har en stark hand, eller värdebetta? I Texas nl så värdebettar man ju för att hålla kvar motståndaren och därmed få betalt, i omaha känns det väldigt riskabelt.

 

 

Det är bara varians, fortsätt spela så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...