Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tycker top pair med top kicker är rätt lättspelad headsup när jag har position, men en av mina största läckor är just denna hand ur position. Nån annan med en bättre hand (typ set, floppat tvåpar, eller överpar) lyckas alltid att ta mina pengar. T.ex

min hand, AK

hans hand, KK

fold hela vägen from till mig, jag raisar preflop from CO 4bb, en syn från knappen (den jäkeln trappar med KK)

Flop

K87, en hjärter, två spader.

Jättebra tänker jag, tptk, bäst att betta ordentligt ifall han har draghand, jag bettar pott. Han synar. (folk på nl50 synar med färg- och stegdrag trots dåliga odds, så några slutsatser går inte att dra av hans syn).

turn: ruter 2

Denna kan inte hjälpa drag, så jag bettar pott igen. Han synar, (nu börjar jag ana oråd).

river: ruter 3

Okej, han har inte satt draget, jag valuebettar här ifall han sitter med KQ, men inte pott, för så bra är inte min hand att jag vill inte trycka in mestadels av stacken här. Jag bettar 1/3 av potten, det är nog för att KQ ska få okej odds för syn.

OMSLAG ALL IN, och nu vet jag att jag är slagen och foldar. Nu har jag torskat halva stacken.

Vad gör man i såna situationer? Ska jag fega ur (checka) på turn efter hans flop-syn och se vad han gör? Grejen är den att folk har inga problem att betta hårt för att steala på turn efter att man checkat, så jag vet fortfarande inte var jag står efter hans turnbet.

Finns det nån allmän strategi att tillgå i dessa situationer? Har man en read på motståndaren så blir det ju lättare, men de flesta är ju synstationer och med deras spel i denna handen kan jag lika gärna sätta han på KQ som på KK.

* RP - QoS *

Postad

I detta fallet ja, så jag kan ju va nöjd med folden, men det har hänt hundratals gånger att jag istället synat all-in:en bara för att "jag ville se vad han hade...", det är först på senare tid jag börjat folda vid dessa situationer, så förlusterna är inte lika stora längre.. Visst, ibland tycker folk att ens river-bet är svagt och bluffar all-in, men oftast har dom en bättre hand.

Ska man inse att man är slagen när ens turn-pottbet blir synat? Är det för mycket att betta pott på turnen? Hur minimerar man förlusterna?

• 2 weeks later...
Postad

Själv hade jag också slowplayat heads up med Setnöten om motståndaren potbettar hela tiden. Lika bra att syna ifall fi sitter på flushdraget (som inte sitter), och även OM det sitter har han outs till kåk och annat.

Tycker fi spelade KK bra där och att du gjorde en bra fold

Postad

Som nån sa slowspelar han ju KK på den brädan och pre-flop, vilket gör det svårt att sätta honom på just den handen. Men du kan ju tänka på att betta lite mindre på turn drygt 2/3pot låter bra. Då håller du ner potten och ger ändå inte odds.

Sen hjälper en read. Men sitter inte färgen kan du ju check-calla river. Eftersom du inte vill ha en raise på river, då du förmodligen är slagen då. Så kan du check-call och få ut pengar ur fägdrag som tror du är svag och försöker bluffa ut dig. KQ eller liknande checkar nog efter dig. Set kommer nog betta ett fint lite valuebet. Som du kan syna och ändå tjänar på det eftersom färgdrag som bluffar och killar som tror sig leda med KQ-J (:P).