Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ligger 10/12 i en 5 $ MTT med cirka 220 deltagare. 20 pers ITM, men mitt intresse ligger i princip i topp 3-placeringarna. Blinds 2000/4000. Min stack = ca 45 000. I BB sitter stack som är ungefär lika stor som min. Bordsstämningen är så att ingen all-in blivit synad, men ett fåtal mindre höjningar har lett till flopp-spel. All foldar fram till mig i SB och jag trycker med JTs. Får syn av AT. Flop 98x, turn J, river A (ouch!).

JTs är ju ingen schysst hand om man får syn, men den står sig ju åtminstone hyffsat iom. färg + stegmöjligheterna. Dessutom är ju chansen att BB plockat upp en bra hand relativt liten samt att steals lyckats i princip varje gång på bordet sista rundorna.

Känner inte för att raisa mindre än all-in då det blir runt 28% av stacken som ryker ifall jag blir reraisad, vilket jag ju kan bli även med låga par som jag har coinflip emot.

Rätt eller fel spelat?

Edit: Lagt till BBs stackstorlek.

* RP - QoS *

Postad

Här är ett sätt du kan kontrollera det hela på:

Gissa vilka händer din motståndare synar med. Räkna ut hur sannolikhet det är att han har någon av dem. Lägg ihop EV:et för att inte bli synad med EV:et för att bli synad (använd pokerstove) och så får du en bra uppfattning om det är lönsamt.

Ett test man kan göra är att låtsas som om motståndaren ser ens kort och synar med alla händer han borde syna. Om den beräkningen fortfarande visar att man plussar marker i snitt så ligger man jäkligt bra till på movet.

Postad

Hjälp vilka krångliga uträkningar! Någon som har sinne för matte som kan/orkar? :)

Själv skulle jag, utan att veta vad fi har för kort, syna med 77+, A8+ samt KQ. Ingen direkt höjdare för JTs att bli synad av dem med andra ord. Dock är jag ju inte jättedog mot andra händer än överparen, JJ, AJ och A10. Å andra sidan är jag ju inte favorit mot någon hand!

Hmm...nu när jag ser detta torde ju sannolikheten att BB plockat någon av ovanstående händer, vid en ren uppskattning, vara åtminstone 15%. Blindsen ökar min stack med runt 15%. Hmm..nej, nu är jag förvirrad, någon som kan reda ut om det var rätt eller fel?

Postad
Hjälp vilka krångliga uträkningar! Någon som har sinne för matte som kan/orkar? :)

Det är verkligen inte svårt och att göra sådana här uträkningar och det hjälper ens känsla för värdet av att ställa in i olika situationer ganska mycket.

Här är formeln du behöver fylla i:

Sannolikhet_att_bli_synad * värdet_av_att_bli_synad + Sannolikhet_att_inte_bli_synad * värdet_av_att_inte_bli_synad

Sannolikhet_att_bli_synad = antal kombinationer han synar med delat totala antalet kombinationer han kan ha (50*49).

osv.

Postad

Ok, får ta tag i det där när jag kommer hem från jobbet, men spontant känns det nästan som att det var tokfel att ställa in här iom. att jag aldrig är favorit då jag blir synad och att värdet i princip helt bygger på att han inte har någonting och kommer folda. Det jag dock undrar är - värdet av att bli synad, ska det vara mitt förvätnade värde på markerna eller markerna / totala antalet marker (dvs. någon form av beräknad vinstchans i turneringen) * förstapriset(?)..?

Postad

När man stjäl blinds så bör ens hands styrka vara i direkt proportion mot motståndarens stack.

Ju större stack de har desto bättre hand bör du ha.

För om de har AA/KK så kommer de alltid syna så då vill du ju inte förlora för mycket.

Postad

Ok - nu har jag försökt mig på denna beräkning. Jag har för enkelhetens skull räknat att både jag och fi har 45 000 marker och att blindsen totalt är värda 6000. Har angett att fi synar med 77-AA, KQ-KT (både s och o), A9+ (s och o).

Mot dessa händer har JTs ca 36.3% chans enligt pokerstove, så ingen höjdare direkt. Sen har jag gjort följande beräkning:

fis "synhänder" är enligt mina beräkningar 176 kortkombinationer, dvs chansen för syn är 176/2450 = 0.072 avrundat. (Har nedan räknat med exakta siffran dock..)

0.072 * 0.363 * 51 000 (marker jag kan vinna = fis stack + blindsen) + 0.928 * 6000 (blindsen som jag vinner om osynad) + 0.072 * 0.637 * - 45000 (förlorar allt så många gånger) = 4837.

Är osäker på om det är 51 000, 6000 och -45 000 som jag ska använda här? Eller ska man på något sätt ta in prispengarna i beräkning dvs. anse att den % man har av det totala markerantalet * förstapris = förväntade värdet och att det pris jag redan "säkrat" om jag åker ur = värdet på att torska handen? (dvs använda 96 000 / totala antalet marker * 900 $ för värde av vinst vid syn, 51 000 / tot mark * 900 vid fis fold, och 25 $ som värde vid syn och förlust)?

Men med de siffror jag använt synes det ju som att spelet är positiv EV - korrekt?

Edit: kom nu på att jag ju håller en knekt och en tia, så antalet kombinationer han synar med minskar ju något, men orkar inte räkna om just nu :)