Gå till innehåll

BOKTIPS: Omaha Hi/Lo


sydsad

Recommended Posts

Ray Zee´s bok om hi/lo (både omaha och stud) är bra, även om Ray är en idiot (spela kort kan han).

 

Ken Warrens bok om OH/L är nog den sämsta pokerbok jag läst.

 

Samt: http://www.empirepokerschool.com/advanced_omaha_hi_low.html

Spelet är faktiskt så lätt att det räcker med en tvåsida "best of".

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Omaha Hold'em Poker" av Bob Ciaffone.

Jättebra. Och tunn, även om den inte ryms på två sidor.

 

"Omaha High/Low Poker" av Mike Cappelletti

Kanske inte lika vass, men tjockare och mer utförlig i de grundläggande delarna. Man får leva med en del självgott trams à la "The Cappelletti Rule" osv.

 

Ett kapitel i Phil Hellmuths "Play Poker Like the Pros".

Rätt bra faktiskt. Hellmuth skriver t ex att experterna ännu inte har nått nån enighet om en optimal Omaha-strategi, vilket också framgår om man läser de två böckerna ovan. T ex i diskussionen om hur man spelar höga händer (som alltså inte har nån låg potential) säger den ene att man ska "ram and jam" före floppen, för de spelas bäst mot ett fåtal motståndare, medan den andre tycker man ska syna och spela dem mot så många som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Lyfter upp denna tråd igen.

 

Jag tänker ägna julen åt att lära mig Omaha 8 ordentligt och då är det hög tid att beställa böcker nu. Jag är framförallt intresserad av mer avancerade böcker som lägger mycket tid på att beskriva Omaha 8 specifikt. Allmänna pokergrunder är jag inte intresserad av.

 

Kollade Adlibris och de har följande böcker:

 

Winner's Guide to Omaha Poker

Warren, Ken

-Totalsågad av allas vår gdaily så den går bort direkt.

 

How to Win at Omaha High-Low Poker

Cappelletti, Mike

-Halvt om halvt rekommenderad tidigare i tråden. Vad säger ni andra?

 

Master Hold'em and Omaha Poker

Caro, Mike

-Har aldrig läst något av Caro, men han brukar ju få rätt mycket beröm. Men hur mycket av denna bok handlar om big bet Omaha 8?

 

Championship Omaha

McEvoy, Tom och T. J. Cloutier.

-Står både att den är tillfälligt slut och att den inte har kommit ut än. Någon som läst den?

 

High-Low-Split Poker, Seven-Card Stud and Omaha Eight-Or-Better for Advanced Players

Malmuth, Mason

-Boken som Ray Zee är medförfattare till. Rekommederad av gdaily och således ett givet köp.

 

Winning Omaha/8 Poker

Tenner, Mark

-Aldrig hört talas om, men det verkar onekligen handla om rätt ämne. Synpunkter? Vilken limit berör den?

 

How Good Is Your Pot-Limit Omaha?

Reuben, Stewart

-Har läst Pot Limit & No Limit Poker av samma författare. Lärde mig inte så jättemycket nytt, men just deras quizar tyckte jag var väldigt bra. Hur bra är denna bok av hur mycket berör splitvarianten av spelet?

 

Hos Amazon.com finns dessutom:

 

Omaha High-Low: Play to Win with the Odds

by Bill Boston (Author) (Paperback - 2002)

-Aldrig hört talas om. Synpunkter? Vilken limit berör den??

 

Omaha Hi-Lo Poker (Eight or Better) How to Win at the Lower Limits

by Shane Smith (Author) (Spiral-bound - 1999)

-Förmodar att den endast berör FL Omaha?

 

Omaha hi-lo poker: Eight or better : playing for profit & pleasure

by Shane Smith

-Aldrig hört talas om. Synpunkter? Vilken limit berör den?

 

POKER, Omaha, High/Low Split, Intermediate

by Andy Nelson (Paperback - November 1, 1996)

-Se ovan.

 

Poker Omaha Hi-Low Split Eight or Better, Book One

by Andy Nelson (Paperback - November 1, 1991)

-Se ovan.

 

Omaha poker in a nutshell

by J. C Moore

-Se ovan.

 

The Road to Omaha

by ROBERT LUDLUM (Mass Market Paperback - February 1, 1993)

-Är inte jätteförtjust i Ludlum, men är det Omaha man vill ha är det ju bra om man hittar dit också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

How to Win at Omaha High-Low Poker

Cappelletti, Mike

 

Rekommenderar jag gärna. Boken innehåller kanske inte mycket nytt om du börjar med Ray Zee men fick mig att tänka på mitt spel på ett bra sätt. Det den tillför är "hur tänka kring spelet av marginella händer"

 

How Good Is Your Pot-Limit Omaha?

Reuben, Stewart

 

En bra bok men ingen PLO/8 utan endast high.

 

The Road to Omaha

by ROBERT LUDLUM

 

Jag gillar inte heller Ludlum MEN detta är fortsättningen på The Road to Gandolfo som i sina ljusa stunder är riktigt rolig. Handlar om ett gäng tokstollar som kidnappar påven. Såvitt jag vet de enda två böcker RL skrivit i komedigenren (åtminstone medvetet)

 

För övrigt innehåller Pot&No Limit av Reuben/Ciaffone ett inte helt dåligt kapitel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat leka lite med Omaha/8 sedan jag läst Super/System 2, det kapitlet skrevs av Bobby Baldwin med hjälp av Mark Gregorish. Hade inte så stor koll på spelet innan men fick en bra utbildning där, men det kan vara lite stressigt att spela till sig boken så nära inpå jul.

 

"Men Bob Ciaffone brukar aldrig vara en besvikelse men hans fundamentala bok om Omaha/8 kan nog vara knepig att få tag på, tex Amazon hade den inte senast jag kollade där."

 

Edit: Boken hette nog inte så... ska kolla upp vilken bok det var som var ett måste för en Omaha/8 spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller Ludlum MEN detta är fortsättningen på The Road to Gandolfo som i sina ljusa stunder är riktigt rolig. Handlar om ett gäng tokstollar som kidnappar påven. Såvitt jag vet de enda två böcker RL skrivit i komedigenren (åtminstone medvetet)

 

LOL!

 

Tack alla för hjälpen med böckerna!

 

Det får bli Cappellettis och Malmuth/Zees böcker till att börja med, men jag fortsätter gärna ta emot tips och böcker om Omaha 8.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...

Hur går studierna? Har ni hittat något intressant? De flesta omaha och O8B-böcker har ganska usla betyg på t.ex. Amazon. Våra amerikanska vänner brukar ju inte spara på "GREAT".

 

Har Caros bok dykt upp?

 

Vilka är nyttiga att läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag var på ett seminarium med Mark Tenner som var väldigt bra. Jag köpte boken direkt och tycker den är hyfsad. Den känns som amerikansk kurslitteratur, d v s har onödigt många sidor. Tycker att det bästa hade varit om man kunde ha köpt ett tunt kompendium med en sammanfattning av föreläsningen, men han gör väl mer pengar på att sälja böcker. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...