Ector Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Ector spelar WSOP I denna tråd kommer det skrivas dagbok, kommentera kan ni göra här! Tänkte rapportera lite om mitt livs första resa till Vegas och mitt livs första start i ett WSOP-event, nämligen main event 10 000$ buyin. Ska bli mycket spännande att åka över och stångas med de tunga grabbarna. Jag reser 6:e juli från Köpenhamn via Washington till Vegas. Citera
Ector Postad 4 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 4 Juli , 2005 En kort presentation av mig vill folk tydligen ha också. Jag har spelat poker i ca 4-5 år och är framförallt bra på turneringspoker. Jag jobbar mycket kvällar så jag har haft svårt att hinna med stora liveturneringar än så länge. De få jag har ställt upp i har jag placerat mig i allt som oftast. Senast en andraplats i TV4s pokermiljonen. Nu åker jag alltså till WSOP och spelar där för EmpirePoker. I deras regi kommer jag resa runt i Sverige och hålla kurser i turneringspoker under hösten. Förhoppningsvis kommer väl en och annan intressant hand att spelas under VM som man kan analysera under dessa kurser. Vad har jag dör för chanser att placera mig i VM? Jag tror jag vinner. Det tror jag alltid när jag är med i en tävling. Det är den enda inställning man kan ha om man ska kunna vinna några tävlingar. Att vara nöjd med att slinka in i pengarna finns inte på kartan. I en sån här jättetävling är naturligtvis prispengarna riktigt fina bara för att nå top 20, men precis som vanligt när jag tävlar kommer jag vara väldigt missnöjd med allt annat än en vinst. Citera
Ector Postad 5 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 5 Juli , 2005 Då har jag klarat av det i särklass tråkigaste benet av min resa till Vegas, nämligen det mellan Stockholm och Malmö med tåg. Hittade hela 3 (!) pokertidningar på pressbyrån som jag har suttit och bläddrat i. Pokermagazine va riktigt bra den här gången tycker jag. Konkurrenten First poker... ojoj vilket skämt. Så osannolikt skitdålig tidning så man undrar ju hur det är möjligt. Den tredje va nå´t magasin på engelska som jag inte hunnit kika så mycket på än. Tar det på planet i morgon. Innan jag satte mig på tåget idag så hann jag med en intervju i Mix Megapol, där vi bland annat snackade lite poker. Kommer inte ihåg så mycket... hjärnan är liksom inte påslagen före lunch. Blir inte mycket poker för min del idag, ska snart iväg på jobb här i Malmö och efter det blir det nog utgång. I morgon vid den här tiden ungefär landar jag i Las Vegas. Börjar kännas lite spännande faktiskt. Citera
Ector Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Efter giget i går va jag ute och krökade med Lennie Norman. Tydligen såg jag värre ut än vad jag kände mig sen på morgonen för jag fick tillbringa en bra stund i säkerhetskontrollen på Köpenhamns flygplats. "Har du varit i Roskilde?" "Har du några droger?" Ganska kul... men inte efter 4 timmars sömn. Mellanlandade i Washington och höll på att missa anslutningen. Väskan missade, så den kommer väl så småningom. Vad gör 4-5 timmar till i samma T-thirt för skillnad? Grymt coolt att vara framme i alla fall... Ska dra mig till Rio och registrera mig för mainevent och sen se om jag hittar mig ett lir nånstans. Citera
Ector Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Sådärja... har man fått känna lite på stämningen också! Vilket jätterum de kör wsop i.... helt sjukt. Körde lite lågt NL cashgame på det mjukaste bord jag någonsin sett... Gjorde ont att resa sig från bordet, men jag måste bara sova. Väskan är borta... mobiltelefonen är död... ingen har några dollarkontanter... Jag har varit vaken 25 timmar... Tror det kan vara läge att lugnt och stilla gå in i koma. Citera
Ector Postad 8 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2005 Började dagen med att spela en 200$ rebuyturnering på Palms. Åkte ut tidigt och drog till Bellagio för att spela deras 500$ freezeout. Tyvärr fullt där så då drog jag till Bally's för att lira lite cashgame. Först slaskade jag rejält på 1-2 NL medan jag väntade på att ett högre bord skulle rulla igång och sen händer följande: 2$-5$ no limit bordet har ett MAX-inköp på 500$. Denna styggelse till nätregel har alltså spridit sig till liverummen.... ok, det är ju samma för alla, jag sväljer det och sätter mig med 500. Jobbar upp mig till kanske 900 innan jag torskar en ganska stor pott och åker ner till 250$ca... Inte mer med det, bara fylla på tänker jag och halar upp 200 till. Då visar det sig att man inte får fylla på upp till minimum buyin förrän man är nere på 100 marker. Tog i alla fall 5 minuter av min tid för att förklara varför de inte borde ha ett no-limitbord när de uppenbarligen inte fattar spelet. Lite skönt. Va en sväng på Rio idag och kikade också... Så sjukt mycket folk så det går inte att fatta. Sprang på några svenskar, men ingen av dem hade hunnit uträtta några stordåd direkt. Åker nog tillbaka till Rio nu och tittar några timmar. Själv ska jag spela i morgon. Citera
Ector Postad 8 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2005 Suck... Aircondition på rummet låter som en skördetröska. Det i kombination med en viss förväntansfull spänning har gjort att jag nu vaknat efter 5 timmars sömn. Hade verkligen behövt mina 8 i natt, har sovit dåligt i 4-5 dagar nu. Men det spelar väl ingen större roll. Är det något jag är van vid så är det att spela trött. Har tänkt ändra min spelstil ganska kraftigt mot normalt om inte startbordet är tuffare än vad det borde. Varenda artikel med tips man har läst säger att första dagen ska man spela tight och inte ta några risker. Ska se om det går att utnyttja det genom att justera mitt spel från mitt normala turneringsspel och mer mot mitt normala cashgamelir. Lite kommer det som sagt bero på hur bordet verkar, men det är i allla fall planen. Normalt skulle jag ha som mål att ha ca 20 000 marker efter första dagen, men idag siktar jag på 40. Tror att det relativt sett kommer vara mycket enklare att få tag i marker i början av tävlingen än i mitten. Om man har lite tur med lottningen vill säga. Drar kanske till Bellagio en sväng och lirar lite, så man kommer igång. Spelstart i VM om 3,5 timme. Citera
Ector Postad 9 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2005 Allt gick enligt plan tills jag åkte ut kan man väl säga. Har sällan presterat bättre poker och är rikigt nöjd med min insats. Hamnade på ett riktigt fint bord med Kathy Liebert som spelade skitdåligt tills hon åkte ut efter en timme, en bra spelare till som jag tror är proffs men inte vet vad han heter och ett gäng tomtar. en snubbe hade bara en halv arm så han spelade med foten, det va lite kul. Följde min plan, bluffade till mig ca 18k till andra pausen och hade full koll på bordet. Hade i princip inte en enda hand på 4 timmar men spelade riktigt fin poker. Efter andra pausen började händerna komma. AK först tight gubbe utg raisar 4 ggr BB och jag slår om lite till. Han skådis-steker en stund sen synar han. Floppen kommer rags han bettar ut halvpott och jag foldar. 5 minuter senare får jag AQ och raisar en lös limpare... omslag bakom så får jag passa den preflop. Med TT och JJ får jag blindsen och efter en knapp timmas spel kommer följande hand: Jag hittar 88 utg+ 1 och bettar 600 av mina ca 12 000 och får syn av en dålig spelare i mittpos och den rikigt bra spelaren som jag tror är proffs i BB. Floppen kommer 567 rainbow. BB checkar jag bettar 1200 mittpos foldar. BB raisar mig nu 3500 till. Jag får ju välja på fold eller all in här men tror att han kan ha ett par och stegdrag, lågt tvåpar, triss eller en ren bluff. Vi hade busat lite med varandra i många andra potter så jag sätter honom inte nödvändigtvis på ett monster. Mot de flesta händer han kan ha har jag redigt med outs och mot en del leder jag antagligen. Jag stoppar in min resterande ca 10k och han synar med 34. Turn är en 8 och river är en blank. Tack och hej. Jag är som sagt nöjd ändå och fortsätter rapporterandet från Vegas. Nån billig tävling på Palms i kväll tror jag och sen spelar jag nog resterande 3 VM-event om jag lyckas lösa cash-frågan. När jag drog hade Raymi ca 15 000 och Mazak hade nog över 30 000. Övriga svenskar har jag dålig koll på tyvärr. Citera
Ector Postad 9 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2005 Vaknade just efter 5 timmars sömn. Tänkte jag skulle dra mig till Bellagio och se om jag kan få en plats i tävlingen som börjar kl 14. Efter den glider jag nog förbi Rio och kikar lite på spelet. Återkommer... Citera
Ector Postad 10 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 10 Juli , 2005 Äntligen har jag fått sova ordentligt. I alla fall nästan 8 timmar. Känns fantastiskt bra. I går spelade jag 1000$ turnering på Bellagio med 200 deltagare och kom 6:a. Känns ju inte så kul när man inte vinner men ändå skönt att navigera sig genom ett fält med flera tunga proffs och mycket bra spel. Låg riktigt bra till med 27 spelare kvar. Etta eller tvåa tror jag. Då sprang mina AA in i 44 all in preflop och så va halva stacken borta. Bara börja kämpa sig upp som shortstack igen då. Fick en rikitgt bra plats där jag hade knappen när en asiat med massor av marker satt utg. Han öppnade alla potter från utg med en limitraise så jag kunde se floppen billigt ensam mot honom och big blind eftersom ingen annan vågade syna. Sen va det bara att gå all in på floppen ett par gånger och plocka upp marker. Tog mig ganska bekvämt till finalbord därifrån och hade runt average stack när vi va 9 kvar. Där gjorde jag mitt enda spel som jag är lite missnöjd med under dagen. När man är lite trött och hungrig så kan ett par se så fint ut, även om det är 33. Satt utg+1 och hade en rätt tight image så jag tänkte att jag skulle se om jag kunde plocka blindsen. Kändes inte bra i magen, men jag raisade ändå. Fick omslag av en shortstack som jag måste syna, han hade AQ och jag va nästan ute. Dubblade sedan upp mig 2 ggr och hade ca 45k chips på 2000 4000 blinds med 1000 ante. Vi är nu 6 kvar och jag hittar TJs utg. Jag vll ju vinna tävlingen så jag vill verkligen försöka plocka upp potten här. Går all in och får syn av samma kille som nu har AK. T på floppen, K på river. Inte så mkt att göra åt det. Nöjd med dagen som helhet. Annars tycker jag fortfarande att den här stan är ruggigt ball. Brukar inte vara så lättimponerad, men att se alla tunga namn inom poker knalla omkring är verkligen coolt. Jennifer Harman och någon annan spelade 4000 8000$ limit 7 - Card stud i går på Bellagio. Idag drar jag förbi WSOP på Rio och tittar en stund, sen till Bellagio och spelar en ny 1000$ tävling. Ska se om det kan hålla hela vägen den här gången. Citera
Ector Postad 11 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2005 Orkar inte skriva något konstruktivt. Har backat tokmycket på cashgame idag. All in med KK mot 8T på Q4T flop. All in med flush mot triss på turn och all in med 63 mot 53 på 234 flop. Alla torsk givetvis. Jag är i alla falll reggad till kvarvarande tre WSOP-events. 1500$ texas nl freezeout i morgon. 1000$ texas nl freezeout båda dagarna efter det. Har även lyckats nosa upp att det finns en 1000$ tävling att spela med riktigt fin struktur på torsdag. Kanske spelar den, vi får se. Citera
Ector Postad 11 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2005 Efter gårdagens fantastiskt dåliga resultat så känns det hoppfullt nu. Relativt utvilad efter 6 timmars sömn och ska ner till Rio och spela ett 1500$ VM-event. Hejja mig! Citera
Ector Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 Idag finns det lite mer att skriva om. Vilken dag jag har haft. Spelat 1500$ NL Texas eventet i WSOP. Började dagen på ett ganska tufft bord men bland andra John Gale och en annan snubbe som spelade väldigt bra precis till höger om mig. John är väldigt aggressiv, raisar kanske 60% av gångerna som det foldas till honom i mittpos eller senare. Det gör ju att man med en tight image kan plocka lite marker av honom, så det gjorde jag. Det blev ganska mycket spel mellan oss två hela dagen och markerna vandrade fram och tillbaka mellan oss via ett antal all-in situationer. Spelet flöt på bra under hela dagen och man såg tunga proffs som Devilfish, Marcel Luske, Eric Seidel Jac Arama och en massa andra var man än vände blicken. Känns fortfarande lite overkligt att stå i samma kaffe-kö som Mel Juda och sitta och hacka på Eric Seidels blinds... Jag är för trött för att rabbla intressanta händer, men måste ändå berätta två roliga händelser från dagen. Den ena utspelar sig efter ca 3 timmars spel när jag sitter med Gale och hans bra kompis, som vi här kallar för kepsen. Till vårt bord kommer en riktigt steamad kille som gnäller på allt och alla... Till slut tar han ett kort från en annan spelare och säger att det är märkt, varpå han viker kortet för att det ska tas ur spel. Delaern skriker till att så får man inte göra varpå steamaren säger "Dont scream at me! Call the floor over" "Sir, you cannot bend the cards" "CALL THE FLOORMAN!" Då lägger kepsen handen på hans axel och säger lugnt "Calm down buddy, its only poker" Då blir steamaren helt galen och vill att floorman ska ge honom 10 minuters utvisning för att han har rört vid honom. Floorman har inte dykt upp än så kepsen passar på att säga "Oh please, grow a penis, will you?" Då kommer floorman och lyssnar på dealerns version av storyn, som inte innefattar penisgrejjen. Floorman säger att om ingen av spelarna har något att tillägga så är det lugnt men om någon av dem protesterar så får båda 10 minuters penalty. Ingen av dem har något att tillägga.... men när floorman vänder sig om för att gå så säger steamaren till kepsen: "How about that part about growing a penis" Floorman vänder sig blixtsnabbt om och ger steamaren 10 minuters straff.... varpå kepsen lugnt säger "What are you gonna do now? Bend the table?" Sjukt kul! Nästa kul episod hände på mitt nästa bord när jag fick Men the Master till höger om mig, men den orkar jag inte skriva om nu.... Förhoppningsvis har jag fler roliga storys i morgon när turneringen är färdigspelad. Av de dryga 830 startande är vi nu 27 kvar och är in the money. Luske är kvar, Gale är kvar, Seidel är kvar och Men åkte ut precis innan vi slog ihop till 3 bord. Själv är jag väldigt shortstacked men är bra med i matchen om jag lyckas sno ett par potter eller dubbla upp mig, så allt kan hända. Hade lite tur med lottningen också, fick ingen av de riktigt tunga gubbarna vid mitt bord. Det här kan gå hela vägen till dryga 300 000$. Citera
Ector Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 En kort grej måste jag ju nämna... Jag har nu spelat följande turneringspoker: WSOP main even 5 timmar. Bellagio 1k 11 timmar, Bellagio 1k 2 timmar och WSOP 1500$ 14 timmar. Under alla dessa tävlingstimmar har jag haft AA 0 gånger KK 0 gånger QQ 2 gånger och inte floppat någon triss. Sjukt va? Citera
Ector Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 Jag har faktiskt haft AA en gång kom jag på. Torskade mot nå´t lågt par all in preflop... En annan skön grej hände när vi va 40 gubbar kvar och jag sitter med Men "The Master" Nguyen till höger om mig. En riktigt skön snubbe som snackar och håller på hela tiden, men han försöker också utnyttja alla knep som går för att få sina motspelare att inte spela sitt bästa spel mot honom. Vi har spelat några potter mot varandra och jag har plockat upp alla... En viss frustration har jag nog tyckt mig ana i hans ögon, men han är ju cool såklart. Kanske 20 minuter in i spelet vid mitt nya bord hittar jag QQ i BB och Men säger 3 000 från UTG+1. Blindsen är 400 800 och det ligger 1000$ i ante i potten, så det är 5 000 att plocka upp och jag har ca 22 000. En all in från min sida helt enkelt. "How much u playin with, Men?" "You have me covered" "I know that" Skrattar jag, uppskattar hans stack till ca 18 000 och stoppar in degen. Då börjar stekandet... han tänker och tänker och tänker... Jag sitter som vanligt blixt stilla och tittar ner i bordet, efter kanske 2 minuter säger jag "Time" vilket innebär att han får tänka i 70 sekunder till innan hans hand dör. Floorman kommer och sätter igång en klocka och följande konversation utspelar sig. "You calling time on me baby!?!?" "Yeah..." "Difficult hand... I have to think about it!" "You had plenty of time to figure out you were gonna fold, Men. You did that 2 minutes ago and now you are just trying to make me swet." Det tar några sekunder innan Men säger "Well.... that is what i do for a living" och lägger sig. Han blev märkbart störd när han inte fick sitta och stirra på mig i 15 minuter. Lite kul... Nu ska jag dra till Rio och spela 1000$ eventet. Jag reggade mig för alla tre eventsen utan att få någon info om att det är tvådagarsevents. Man kan inte sälja sin plats och inte få pengarna tillbaka, så jag börjar i 1000$ eventet kl 12 och spelar i det till kl 14 då finalspelet i 1500$ eventet börjar. Sen blir det jobbigt... Får försöka springa mellan och spela båda tävlingarna och hoppas att paueserna överlappar lite. Mitt spel i 1000$ eventet kommer nog bli lite gamblingbeonat med tanke på det här. Jag måste helt enkelt ha en stor stack när klockan är 14 får att ha råd att blinda bort mig ett par timmar, annars kan jag lika gärna åka ut. Kommer spela tight och selektivt första timme och se om jag kan lyckas få betalt med en bra hand. Går inte det så blir det cashgame-style och se om man kan få lite tur under nästa timme. Kul ska det bli i alla fall. Citera
Ector Postad 13 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 13 Juli , 2005 Det går ju helt enkelt inte att gå och lägga sig efter att ha spelat ett VM-finalbord med Eric Seidel och Marcel Luske... Det blev några pilsner och lite cashgame till 7 i morse. Nu har jag sovit 3 friska timmar och ska iväg och vinna mig ett bracelet. Jag fick en väldigt svårspelad position i går vid finalbordet eftersom jag hade en syngalen jättestack efter mig. Han gjorde bland annat dessa två monsterspel: Bordet är väldigt, väldigt tight. Alla lägger sig fram till slaskpelle som synar i SB på blinds 3 000 6000 med 1000 ante. Den tightaste spelaren på bordet går då all in för ca 65 000 till från BB. Här sätter jag honom på minst 88 eller AJs, inget sämre kan han ha att dömma av vad han har visat upp tidigare i tävlingen. Slaskpelle synar innan tighta killens marker har åkt in i potten och visar stolt upp K7. Några händer innan den här har han dubblat upp en nästan lika tight spelare genom att syna en ganska kraftig preflopraise med K5s och sedan syna en jätte-överbet all in när hans 5 kicker blev andra par på bordet. Den tighta killen hade AA och va hans stack dubbelt så stor. Jag lyckades inte träffa en hand mot syngubben så jag inte sno många potter. Det som höll mig vid liv var att jag fick in allt med KK två gånger och de höll. När jag sedan hittade AKs så var jag så shortstacked att det inte fanns något annat val än att stoppa in såsen även fast den verkligt tighta fransmannen hade raisat UTG. Han synade och jag fick vara nöjd med att han visade upp JJ. Tyvärr höll det och jag åkte ut som sjua. Nya tag idag. Citera
Ector Postad 13 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 13 Juli , 2005 Snabb sorti. Hittar AQ UTG raisar till 75 på 25 25 blinds. En ganska vild spelare i SB säger 200 totalt. Jag orkar inte dega in med AQ och jag orkar inte lägga mig mot en vilde så jag tar en syn. Flop 55Q han bettar ut och jag går all in. Fångad... han hade KK. foldar mina blinds och sen höjd blindsen. Har 150 marker kvar på 25 50 nivån och får 34 hj på knappen. Alla vid bordet synar och jag väljer att bara syna. Om jag inte får så mycket som en backdoor stege på floppen så kan jag lägga mig och ha kvar 100 chips, träffar jag minsta lilla så är det ett bra skott på en 6-dubbling eller så... Floppen kommer QT8 inga hjärter och jag lägger mig. Nästa han hittar jag K6s och stoppar in mina 100 marker mot BB som visar K5. Jag har nu 225 marker och en comeback är inte omöjligt. Nu kommer "The Grinder" till mitt bord. Vi har spelat mot varandra på stars, men jag hälsar inte. Dels är jag ju av naturen otrevlig och dels känns det som det kan finnas en bra poäng i att jag vet lite hur han spelar och han inte vet vem jag är. Foldar tills jag sitter UTG och hittar AJ, stoppar in såklart och får syn av BB med A6. 6a på floppen och så är VM slut för min del. Nu har jag beställt roomservice och ska sen försöka sova en stund. Har inte sovit mer än 7 timmar någon natt sen jag kom. I kväll kanske det blir lir igen om jag inte får biljetter till Dennis Miller på MGM Grand. Eller lyckas sova i 10 timmar. Den varianten finns ju också. Kommer säkerligen hitta någon ytterligare tävling i 1000$ klassen innan det är dags att åka hem. Eller så blir det helt enkelt så att jag hänger på Binions och hejjar fram Raymi till seger i main-event. Öl och hamburgare på ingång. Hejhej. Citera
Ector Postad 15 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 15 Juli , 2005 Dags att summera Vegas-vistelsen. Det har varit en väldigt rolig upplevelse och jag har samlat på mig lite fler nyttiga erfarenheter när det gäller turneringspoker. Framförallt att kunna studera Seidel på nära håll under några timmar var väldigt, väldigt givande. Totalt blev det 4 WSOP- event, även om det ena 1000$ eventet nästan inte kan räknas eftersom jag inte kunde spela det ordentligt. Vi kan väl säga 3,5 event då... och ett finalbord. Det får väl anses som helt ok tycker jag. Utöver det spelade jag 2 st 1000$ turneringar på Bellagio mot väldigt tufft motstånd och kom till finalbord i den ena. Också klart godkänt tycker jag. Faktum är att jag har blivit lite sugen på att satsa seriöst på pokern nu. Kanske blir det så att jag tar ledigt från standupen för att åka runt på touren i Europa. Vi får se, vi får se... Tror inte det blir någon mer resa till Vegas för min del, i alla fall inte för att spela VM-poker. Det är helt enkelt inte lönsamt när man måste skatta 30% även på sin insats. Nästa stora tävling för min del blir Master Classics i Amsterdam om inget oförutsett inträffar. Nu ska jag ta och avsluta Vegas-vistelsen med en 200$ turnering på Golden nugget och lite cashgame på wynn. I morgon bitti är det dags att åka hem igen, känns både skönt och vemodigt. Har varit lite som att vara på scoutläger, med den skillnaden att det har varit fler dollar i omlopp. Citera
Recommended Posts