mbman Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Har under senaste tiden spelat några MTTs med hyffsat resultat, kommit till något finalbord och några placeringar i topp 20. Min strategi har i princip varit att vänta på bra händer och köra hårt med dem. Ganska basic med andra ord. Jag har i dessa MTTs vunnit en del coinflips och därför gått långt. Känns dock inte som detta är speciellt mycket poker i dess ord, har ju inte bluffat mycket eller egentligen spelat smart, bara enkelt. Frågan är - hur gör man för att akumulera lite mer chips "än korten tillåter"? Det läge jag mest tänker på är då ett antal personer limpat in. Då är det ju hyffsat stealläge. Det jag dock är osäker på, är det värt att riskera massor av chips för att stjäla? Säg att 4 personer limpat in och potten är runt 300. Blinds 25/50. Jag har 1500 marker. Är det värt att riskera säg 300 av mina marker och höja med det för att stjäla potten? Ofta blir man ju synad och ska man till detta lägga ett pottbet är det ju i princip 70% av stacken man får riskera för att stjäla potten som från början var 300. Så ni bra turneringsspelare, när hittar ni lägen att ta potter trots att ni har dåliga kort? Och hur gör ni det? Stor pf-höjning? all-in pf? * RP och lite kortare - QoS * Citera
Loveless Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Så länge du har position så fungerar den taktik du beskrev. Om du blir synad så kan man alltid bluffa igen på floppen, men där krävs det mer känsla huruvida din motståndare träffade eller ej. Citera
rickie Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Jag ligger rätt lågt när blindsen är så låga och det är så många gubbar kvar vid bordet. Om du höjjer 300 med skräp och blir reraised all in, så är du i en jobbig situation Man brukar hitta bättre lägen senare i turnerignen när blindsen är högre. Ställa in i sen position ibland, och sno mycket från small blind (när du är big blind) om han limpar eller minimum raisar. Osv. EDIT: Fick för mig att frågan gällde SNG, så svarade lite utifrån det. Citera
mbman Postad 3 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 3 Juli , 2005 Det jag funderar på med den taktiken - ställa in ofta från sen position - ska man verkligen spela så med skräp? Det blir så otroligt mycket gambling bara, är det verkligen så bra spelare gör? Ställa in med skräp och hålla tummarna? Känns bara så...simpelt att gamlba med ens turneringsliv och hoppas på det bästa... Citera
ampixo Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Det är mycket lättare att ställa in med skräp än att syna med skräp. Därför det är så bra att höja rejält i sen position då mörkarna är höga. Visst kommer du springa in i en stark hand någon gång, men man kan ju alltid dra ut? Citera
rickie Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Det jag funderar på med den taktiken - ställa in ofta från sen position - ska man verkligen spela så med skräp? Det blir så otroligt mycket gambling bara, är det verkligen så bra spelare gör? Ställa in med skräp och hålla tummarna? Känns bara så...simpelt att gamlba med ens turneringsliv och hoppas på det bästa... Nja, beror på hur din stack o dina motståndares stackar ser ut. Om du är vädigt short-stacked t.ex (5 big blinds) så är det sällan fel o ställa in från cuttoff o knappen. Om du sitter i SB med ett ess på handen och ni båda (du och BB) har kring 10 bbs så äre bara o pusha. Om du är en stor-stack på bubblan kan du stjäla mycket från small-stacks som riskerar o åka ut. Man får lära sig o känna igen bra situationer. Citera
rickie Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Så får man oxå skilja på skräp o skit. Par i 2er eller en medelhög suited connector, är ju inget man gärna synar en allin med, om inte pott-oddsen motiverar det. Men såna händer kan funka utmärkt o trycka med i vissa situationer. Citera
mbman Postad 3 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 3 Juli , 2005 Shortstackspel tycker jag att jag behärskar bra, men min grej är att jag helst vill slippa spela så mycket som shortstack, utan försöka vinna något fler lite mindre potter, istället för att behöva förlita sig på att vinna ett gäng coinflips. Med tanke på att det är samma gäng som ofta kommer långt i turneringar, åtminstone på proffsnivå, så kan det ju inte vara så att de förlitar sig på att vinna ett gäng coinflips, utan de måste spela fler och mindre potter... Citera
Recommended Posts