Gå till innehåll

Stars + skatt - i praktik


Jugge

Recommended Posts

Jag har kollat med SkV om man kunde bedriva pokerspel i Aktiebolagsform (skulle lösa massa problem, exempelvis med andelsköp). Det kan man inte, pga att poker klassas som lotteri, och ett AB "får inte ha som affärsidé att spela på lotterier". Så där spricker nog näringsverksamheten i övriga fall.

 

Synd, för i USA kan an exempelvis få poker klassad som näringsverksamhet i firma.

 

Fast blir inte det ett cirkelresonemang? Hela idén med att driva det i ett AB är väl för att det inte behandlas som ett lotteri skattemässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undanhåll all info som går från SKV*

 

Skattelagstiftningen i all ära men den är inte alltid helt i linje med vad gemeneman uppfattar som skälig/vettig.

 

Ex sa min lärare i skatterätt att jag borde betala skatt under inkomstslaget kapital eftersom min inneboende betalade halva hyran till mig utan att han stod med på kontraktet.

De har så mkt leta efter att tillsynen helt enkelt inte räcker till allt trams :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undanhåll all info som går från SKV*

 

Skattelagstiftningen i all ära men den är inte alltid helt i linje med vad gemeneman uppfattar som skälig/vettig.

 

Ex sa min lärare i skatterätt att jag borde betala skatt under inkomstslaget kapital eftersom min inneboende betalade halva hyran till mig utan att han stod med på kontraktet.

De har så mkt leta efter att tillsynen helt enkelt inte räcker till allt trams :-D

 

Din lärare har fel

 

Edit: Kanske inte ändå, beror på en massa faktorer http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2010/stallningstaganden2010/13141628910111.5.1a098b721295c544e1f80001165.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om man kommer få en kontrolluppgift från SKV angående Stars och är inställd på att bara betala så slipper man ju iof räntan om betalar innan 13e feb..

 

Dock verkar det ju nu ännu mer oklart om det är så självklart att stars ska beskattas :roll:

 

1. Vänta med att betala in och yrka på att det ska vara skattefria pengar och betala ränta (ränteprocent på ett 300k kr belopp?)

 

2. Ansöka om uppskov?

 

3. Hur bedömer ni chansen + arbetsinsatsen på att få tillbaka skattade pengar i efterhand jämfört med att slippa undan att betala nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kommer få en kontrolluppgift från SKV angående Stars och är inställd på att bara betala så slipper man ju iof räntan om betalar innan 13e feb..

 

Dock verkar det ju nu ännu mer oklart om det är så självklart att stars ska beskattas :roll:

 

1. Vänta med att betala in och yrka på att det ska vara skattefria pengar och betala ränta (ränteprocent på ett 300k kr belopp?)

 

2. Ansöka om uppskov?

 

3. Hur bedömer ni chansen + arbetsinsatsen på att få tillbaka skattade pengar i efterhand jämfört med att slippa undan att betala nu?

 

1. Det kan du göra

 

2. Du kan inte ansöka om anstånd med inbetalning innan det finns ett beslut

 

3. Om du menar hur mycket jobb du måste lägga ner för att argumentera att Pokerstars är skattefritt samt vilken chans det är att du slipper betala skatt på vinster därifrån så skulle jag säga att skulle jag säga mycket jobb (om du gör det själv utan några vidare kunskaper i ämnet) samt liten chans.

 

Om du även menar om det är större chans att du så att säga slinker igenom Skatteverkets granskningar fast du ger tillräcklig information om dina vinster så är de nog större än att du får rätt vid en granskning.

 

Räntan ligger (väl?) på 1 %?.

 

Jag tror bästa tipset är att informera om dina vinster i deklaration och hävda at de är skattefria där. Får du ändå beslut om beskattning så betalar du in pengarna och avvaktar hur rättspraxis utvecklar sig. Du kan överklaga i efterhand i rätt många år framåt. Detta förutsätter att du klarar dig utan pengarna just nu dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...