Gå till innehåll

Skriva artikel: Nätpokerns utveckling


heltoker

Recommended Posts

Tjena,

 

jag pluggar just nu ekonomi i Uppsala och ska skriva en artikel i den lokala föreningens tidning om nätpokerns utveckling och bakomliggande orsaker.

 

Min ingångslinje är att det snabbt gick upp, peakade runt år 2007 och nu är påväg nedåt, om än med lägre förändringshastighet jämfört med tex 2008. Denna uppfattning grundar jag på diverse spelbolags balansräkningar så där tycker jag inte det är så mycket att orda om.

 

Vad jag främst vill ha tips om av er är vilka enskilda faktorer ni anser har påverkat nätpokerns utveckling, från början till den situation den är i idag. Lagförändringar? Teknikens utveckling? Marknadsföring? Poker i media?

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, vilken del av världen är det du menar?

 

US marknden peakade i princip hösten 2006, den skandinaviska marknaden något år innan det. Men den spanska marknaden pekade för bara något år sedan, den italienska marknaden går just nu igenom sin boom och vissa inkompetenta ekonomer påstår att Latinamerika fortfarande är en växande marknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar när det senaste politiska beslutet fattades som gynnade poker istället för tvärtom. Var nog runt 2007.

 

Fast än finns det hopp...

 

http://www.fool.com/investing/general/2012/01/18/online-gaming-pressure-mounting-on-feds.aspx

 

http://www.forbes.com/sites/nathanvardi/2011/12/23/department-of-justice-flip-flops-on-internet-gambling/?partner=yahootix

 

Nevada har redan beslutat om online poker inom staten, men som den första artikeln säger så finns redan tryck för en federal lag som gäller för hela U.S.A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo!

 

Jag pluggar också i Uppsala (har lämnat in min uppsats i juridik) och har nyligen börjat involvera mig i "pokerindustrin" efter 5-6 år som onlineproffs på allt från de lägsta nivåerna till äventyr åthelvete för högt för att det skulle vara bra (upp till 50/100€ utan någon framgång). Som högst reggade jag 10/20.

 

Vill du ha lite kommentarer eller korrläsning angående utvecklingen i Europa, enklare kommentarer angående lagstiftning eller dylikt kan du kontakta mig via min blogg på dustylove.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar alla givande svar, främst från heltok och garvin!

 

Dustylove: Absolut, det skulle jag uppskatta om du tog dig tid och gjorde!

 

Bubba123: Jag förstår inte vad du försöker säga men eftersom du fick en like av Mecklenburgare så var det säkert någonting som var värt att dra på smilbanden för. kul!

 

johjo: Det borde jag självklart ha nämnt också! Jag tänker begränsa det till den svenska marknaden. Artikeln är tänkt att ge tidningens inte allt för stora läsarkrets lite insikt i hur en onlinegrinders vardag kan se ut. Främst med utdrag ur en intervju med en highstakesgrinder men också som sagt genom att peka på hur utomstående faktorer har gjort att vardagen ser ut som den gör. Vet att det har gjorts tusen gånger om i andra forum men vafan liksom

 

Inser också att jag trots nämnda begränsningar kommer behöva avgränsa ämnesområdet ytterliggare då en rättvis skildring av onlinepokerhistorien i Sverige inte skulle få plats inom mina givna 1000 ord. Detta kommer jag troligtvis göra genom att dra historiken fram till 2006-ish ganska snabbt och för att sedan mer gå in i detalj på det som har hänt efter peaken.

 

Ska säga att jag inte riktigt har full koll på hur pokersverige har förändrats på senare år så jag har några mer informativa frågor jag vill ha svar på:

 

Hur har Grebbestadshärvan påverkat pokern i Sverige?

 

Om poker skulle klassas som ett skicklighetsspel, vilka konsekvenser skulle det få för skattereglerna gällande spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om poker skulle klassas som ett skicklighetsspel, vilka konsekvenser skulle det få för skattereglerna gällande spelet?[/b]

 

Beror på i vilken mening, men om det inte längre klassas som lotteri enligt lotterilagen så skulle det hela inkomstbeskattas.

 

Sen kan det ändå ses som lotteri i skatteverkets ögon men inte i andra fall, men det verkar ju weird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Uppskattar alla givande svar, främst från heltok och garvin!

 

Dustylove: Absolut, det skulle jag uppskatta om du tog dig tid och gjorde!

 

Bubba123: Jag förstår inte vad du försöker säga men eftersom du fick en like av Mecklenburgare så var det säkert någonting som var värt att dra på smilbanden för. kul!

 

johjo: Det borde jag självklart ha nämnt också! Jag tänker begränsa det till den svenska marknaden. Artikeln är tänkt att ge tidningens inte allt för stora läsarkrets lite insikt i hur en onlinegrinders vardag kan se ut. Främst med utdrag ur en intervju med en highstakesgrinder men också som sagt genom att peka på hur utomstående faktorer har gjort att vardagen ser ut som den gör. Vet att det har gjorts tusen gånger om i andra forum men vafan liksom

 

Inser också att jag trots nämnda begränsningar kommer behöva avgränsa ämnesområdet ytterliggare då en rättvis skildring av onlinepokerhistorien i Sverige inte skulle få plats inom mina givna 1000 ord. Detta kommer jag troligtvis göra genom att dra historiken fram till 2006-ish ganska snabbt och för att sedan mer gå in i detalj på det som har hänt efter peaken.

 

Ska säga att jag inte riktigt har full koll på hur pokersverige har förändrats på senare år så jag har några mer informativa frågor jag vill ha svar på:

 

Hur har Grebbestadshärvan påverkat pokern i Sverige?

 

Om poker skulle klassas som ett skicklighetsspel, vilka konsekvenser skulle det få för skattereglerna gällande spelet?

 

Hej, Blev det någon artikel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...