Gå till innehåll

Från nybörjare till proffs


NoCall

Recommended Posts

 

Vår svenska storstjärna Anders Ericsson (ni vet han med 10 000 timmars regeln) har skrivit flera artiklar som är läsvärda om hur man röner framgång. Han visar bland annat att hängivenhet, disciplin och passion är viktigare än "medfödd" talang.

 

 

10 000 timmars regeln är bullshit, när man ställer den direkt mot talang konceptet. Tiden går inte ihop med fysiologin, dvs tid det tar att träna OCH återhämta sig. Det finns inom vissa idrotter redan topp elit idrottsmän vid 15års ålder. Tex simning och gymnastik, men även runt 16-17 inom fotbollen och andra idrotter.

 

hur får man ihop dom siffrorna? om du tränar 2timmar om dagen varenda dag, utan att ta en enda dag ledigt så tar det 14år att komma upp i 10 000timmar. Att träna mer än 2timmar om dagen är knappast ett argument då återhämtning är minst lika viktigt som träningen i sig. Tränar man för mycket så bryter man ner kroppen likt per elofsson och får en negativ fysiologisk utveckling.

 

Sen finns det väldigt många elit idrottsmän som började med sin idrott i senare åldrar, runt 8-10 år och ändå blev topp elit idrottsmän runt åldern 20.

 

Tror knappast att ivey, dwan eller för den delen unga schackspelare lagt 10 000 timmar innan dom kom upp på topp 100 listan.

 

Motsatsen är kanske ännu mer sann. Det finn gott om folk som lagt mer än 10 000 på vissa idrotter men aldrig kommit i närheten av elitnivå.

 

 

Applicera gärna 10 000 regeln på henne. bröjade simma som 9åring och slog svenskt rekord 5år senare när hon tog Em guld. Enlingt herr ericsson så ska hon alltså ha "tränat" 5 och en halv timme varje dag utan uppehåll i 5år, från första dagen hon började simma tills dagen innan hon tog EM guld.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarah_Sj%C3%B6str%C3%B6m

 

EDIT: Det är direkt fel som han hävdar i klippet att hjärtat blir större hos långdistanslöpare. Stämmer inte. Hjärat blir starkare som vilken muskel som helst. Däremot är det syreupptagningsförmågan som förbättras i musklerna genom bla ökade mitokondrier. Alltså INTE större hjärta. Det är en driekt humoristisk myt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Skulle det visa sig att du har en naturlig tallang och du tjänar mer på din hobby "pokern" än ditt läkaryrke så kan du ju bara byta arbetsställ och ta den dagen då den kommer.

 

talanng stavas de

 

ts får köra på om han vill. mer cash in play osv vf ni ens talar emot är bortom min förvåning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applicera gärna 10 000 regeln på henne. bröjade simma som 9åring och slog svenskt rekord 5år senare när hon tog Em guld. Enlingt herr ericsson så ska hon alltså ha "tränat" 5 och en halv timme varje dag utan uppehåll i 5år, från första dagen hon började simma tills dagen innan hon tog EM guld.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarah_Sj%C3%B6str%C3%B6m

Archtila, du har väl hört talats om mental träning? Inte för att hon nu gjorde det när hon var 9, men det skulle förvåna mig starkt om hon inte blev introducerad till det vid typ 12 års ålder

 

talanng stavas de

ne talagn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Det är direkt fel som han hävdar i klippet att hjärtat blir större hos långdistanslöpare. Stämmer inte.

 

Hjärat blir starkare som vilken muskel som helst. Däremot är det syreupptagningsförmågan som förbättras i musklerna genom bla ökade mitokondrier. Alltså INTE större hjärta. Det är en driekt humoristisk myt.

 

Börja med att läsa wikipedia om Athletic Heart. Gå sedan igenom källorna. Plocka ut de studier du anser har fabricerats. Sedan kan vi ha en spännande diskussion om din banbrytande teori.

 

Angående dina andra spännande teorier rörande unga gymnaster kan jag rekommendera:

 

Law, M., Côté, J., & Ericsson, K. A. (2007). Characteristics of expert development in rhythmic gymnastics: A retrospective study. International Journal of Exercise and Sport Psychology, 5, 82-103.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa wikipedia om Athletic Heart. Gå sedan igenom källorna. Plocka ut de studier du anser har fabricerats. Sedan kan vi ha en spännande diskussion om din banbrytande teori.

 

Angående dina andra spännande teorier angående gymnaster kan jag rekommendera:

 

Law, M., Côté, J., & Ericsson, K. A. (2007). Characteristics of expert development in rhythmic gymnastics: A retrospective study. International Journal of Exercise and Sport Psychology, 5, 82-103.

 

jag har läst 60p om träningslära, anatom och fysiologi på universitet och pratat om detta mer universitetslärar. Hjärtat blir INTE större. Däremot fanns det något exempel på en häst eller långdistanslöpare som föddes med för stort hjärta och hande en margniell föredel av detta. Träning i sig förstorar inte hjärtat men den gör hjärtat starkare, pumpar effektivare. Däremot kan steorider förstora hjärtat som tyvärr många elitidrottsmän utsatt sig för. Vilket också leder till plötsliga hjärtinfakter runt 40års ålder.

 

Hur applicerar du 10 000 timmars regels på sarah sjöström?

 

Jag antar du också inser att vissa elitområden har mindre konkurrens och kräver mindre tid för att nå elitnivå. Fråga dig själv, hur många elitidrottsmän la 10 000 timmar på sin idrott för 50 år sendan?

 

Att hävda en "lag", en regel på 10 000 är bara ironiskt. Det är inte i förstahand tiden som dikterar vem som blir elit eller inte. Därav finns det ingen direkt större nytta av deras "forskning" om att övning ger färdighet, vilket vi redan visste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har läst 60p om träningslära, anatom och fysiologi på universitet och pratat om detta mer universitetslärar.

 

Kul för dig!

 

Hjärtat blir INTE större.

 

Jag har förstått att du påstår att athletic heart är en bluff.

 

Det du ska göra nu är att förklara varför (och jag hoppas att du har en lite mer genomtänkt anledning än att du läst en liten kurs och pratat med en universitetslärare på någon högskola i tjottahejti).

 

Ett enkelt sätt att göra det är att utgå från wikipedias artikel om athletic heart, gå igenom källorna och peka ut det du anser inte håller måttet.

 

 

Däremot fanns det något exempel på en häst eller långdistanslöpare som föddes med för stort hjärta och hande en margniell föredel av detta. Träning i sig förstorar inte hjärtat. Det är direkt skadligt.

 

Athlete’s Heart does not pose any physical threats to the athlete. There have been no negative long term effects of Athlete’s Heart. It is recommended that the athlete see a physician and receive a clearance to be sure that it is in fact Athlete’s Heart and not another heart disease. If the athlete is uncomfortable with having Athlete’s Heart, it is typically treated by deconditioning the athlete from exercise for a period of three months. During this time, the heart will return to its regular size. This deconditioning is usually met with resistance since it is changing the athlete’s lifestyle. The only risky aspect of Athlete’s Heart is if an athlete or non-athlete simply assumes that they have the condition, instead of making sure it is not a life-threatening heart illness

 

Ovanstående är hämtat ur Athletic Heart Syndrome”.

 

Att hävda en "lag", en regel på 10 000 är bara ironiskt. Det är inte i förstahand tiden som dikterar vem som blir elit eller inte. Därav finns det ingen direkt större nytta av deras "forskning" om att övning ger färdighet, vilket vi redan visste.

 

Du verkar inte alls ha förstått vad saken handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Archtila, du har väl hört talats om mental träning? Inte för att hon nu gjorde det när hon var 9, men det skulle förvåna mig starkt om hon inte blev introducerad till det vid typ 12 års ålder

 

 

ne talagn

 

om man ska slå svenskt rekord och ta em guld inom 5år from scratch så borde man inte hinna "slösa" tid på mental träning. Framförallt på en tolvåring som bara simmar för skoj skull och inte har minsta press på sig att prestera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul för dig!

 

 

 

Jag har förstått att du påstår att athletic heart är en bluff.

 

Det du ska göra nu är att förklara varför.

 

Ett enkelt sätt att göra det är att utgå från wikipedias artikel om athletic heart, gå igenom källorna och peka ut det du anser inte håller måttet.

 

 

 

 

Athlete’s Heart does not pose any physical threats to the athlete. There have been no negative long term effects of Athlete’s Heart. It is recommended that the athlete see a physician and receive a clearance to be sure that it is in fact Athlete’s Heart and not another heart disease. If the athlete is uncomfortable with having Athlete’s Heart, it is typically treated by deconditioning the athlete from exercise for a period of three months. During this time, the heart will return to its regular size. This deconditioning is usually met with resistance since it is changing the athlete’s lifestyle. The only risky aspect of Athlete’s Heart is if an athlete or non-athlete simply assumes that they have the condition, instead of making sure it is not a life-threatening heart illness

 

Ovanstående är hämtat ur Athletic Heart Syndrome”.

 

 

 

Du verkar inte alls ha förstått vad saken handlar om.

 

Om vi säger såhär, håll dig till 10 000s regeln.

 

Det spelar ingen roll huruvida hjärtat växer av träning eller växer pga preparat. Jag inväder mig i första och främsta hand mot 10 000 timmars regeln och inte om hjärtan. Det kan finnas en liten möjlighet som alltid att min lärare hade fel angående hjärtat. Jag vet däremot att ett större hjärta väldigt marginellt påverkar uthålligheten då det inte är pga hur mycket blod man pumpar runt som avgör hur mycket du orkar, eller för den delen hur stora lungor du har, utan främst hur pass väl musklerna tar upp syret. Det är mao inte kvantitet av syre utan kvalite av upptagningen.

Låg vilopuls är inte en effekt av ett stort hjärta som pumpar större volym blod och därför kan vila längre tid mellan slagen, utan att muskler, organs osv tar upp syre bättre och inte kräver samma syreförsörjning.

 

Låt oss återgår till 10 000s regeln. Sarah sjöström, applicera gärna.

 

Det krävs inte många IQ för att förstå vad det handlar om. Jag håller inte med och dessutom tycker jag det är en intetsägande forskning som belyser tiden som område när det faktiskt är snarare andra faktorer som är mångt viktigare.

Om det tar sarah sjöström 5000 timmar att slå svenskt rekord och en annan 20 000 timmar att inte komma i närheten av svenskt rekord. Vad är din slutsat av detta? Att talang går före tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas en liten möjlighet som alltid att min lärare hade fel angående hjärtat.

 

Eh, ja, antingen är din lärare helt jävla körd i skit eller också har resten av forskarvärlden fel angående athletic heart. Det kan tyvärr inte vara så att din lärare har lite rätt och att vi ska äta pepparkakor tillsammans.

 

Men jag återupprepar. Jag är inte intresserad av vad din lärare sagt eller inte sagt. Har din lärare genomfört en banbrytande studie som visar att riktiga forskare har helt fel om något som är så enkelt att mäta som storleken av ett kroppsorgan skulle jag och resten verkligen slås av häpnad. Allt du behöver göra är att hänvisa till denna undrens människa och hans banbrytande forskning.

 

Har han inte publicerat några egna studier i ämnet tycker jag däremot att du ska droppa spåret om att etablerad forskning har fel och att allt din förståndshandikappade lärare berättar för dig skulle vara sant.

 

Det är INTE SÅ MAN BILDAR SIG EN UPPFATTNING OM NÅGOT.

 

Så min fråga återstår. Hur i helvete har du kommit fram till att Athletic Heart Disorder är en BLUFF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, ja, antingen är din lärare helt jävla körd i skit eller också har resten av forskarvärlden fel angående athletic heart. Det kan tyvärr inte vara så att din lärare har lite rätt och att vi ska äta pepparkakor tillsammans.

 

Men jag återupprepar. Jag är inte intresserad av vad din lärare sagt eller inte sagt. Har din lärare genomfört en banbrytande studie som visar att riktiga forskare har helt fel om något som är så enkelt att mäta som storleken av ett kroppsorgan skulle jag och resten verkligen slås av häpnad. Allt du behöver göra är att hänvisa till denna undrens människa och hans banbrytande forskning.

 

Har han inte publicerat några egna studier i ämnet tycker jag däremot att du ska droppa spåret om att etablerad forskning har fel och att allt din förståndshandikappade lärare berättar för dig skulle vara sant.

 

Det är INTE SÅ MAN BILDAR SIG EN UPPFATTNING OM NÅGOT.

 

Så min fråga återstår. Hur i helvete har du kommit fram till att Athletic Heart Disorder är en BLUFF?

 

Sluta lekar professionell debatör. Jag har varken tid eller intresse för det. Vill du försvara Ericssons 10 000 regel så håll dig till ämnet istället för att gå iväg på ett sidospår. Fuck heart syndrome, jag bryr mig inte och dessutom intresserar mig så vagt att jag inte vill "lära" mig hur det verkligen står till. Om jag får lyxen att lägga tid på att kolla upp saker så lägger jag den tiden heller på något "viktigare".

 

Jag examinerade i fysiologi och anatomi, varav en stor del var hur kroppen fungerar ur uthållighet synpunkt. Idrottsmän blir inte mer uthålliga av större lungor eller större hjärta, så kallad oxhjärta. Det är en myt. Samma myt som att thorp simmar snabbare pga sina stora fötter. Det är som bäst högst marginellt. Min lärar må vara efterbliven, men har har en akademisk utbildning inom sitt omårde. Vad har du? Du länkar källor till wikipedia bla.

 

Dags för föreläsning, om du vill fortsätta ochhålla mitt intresse så håll dig till 10 000s regeln, resten intresserar mig zero.

 

tjo ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta lekar professionell debatör. Jag har varken tid eller intresse för det.

 

Om du inte har intresse av ämnet verkar det ju onekligen lite ovärt att diskutera med dig eftersom du a) inte kan något b) inte vet något och c) verkar klandervärt obegåvad.

 

Vill du försvara Ericssons 10 000 regel så håll dig till ämnet istället för att gå iväg på ett sidospår.

 

Det kommer ju onekligen bli svårt eftersom du a) inte har en aning om vad Ericsson egentligen har sagt b) varken har tid eller intresse av att läsa hans artiklar eller sätta dig in i ämnet och c) tiltar mig så in i helvete.

 

En av hans poänger är att hängivenhet, disciplin och passion är viktigare än "medfödd" talang."

 

Det är liksom något i den meningen du ska angripa och dessutom anföra källor. Det räcker inte att din förståndshandikappade lärare på högskolan i bajsbortistan har tutat i dig massa lögner om athletic heart.

 

Fuck heart syndrome, jag bryr mig inte och dessutom intresserar mig så vagt att jag inte vill "lära" mig hur det verkligen står till. Om jag får lyxen att lägga tid på att kolla upp saker så lägger jag den tiden heller på något "viktigare".

 

Ja, det vore ju hemskt om du skulle kolla upp saker och förstå hur det verkligen står till. Tänk om du av misstag skulle råka lära dig något på riktigt!?!

 

Maken till bedövande dumhet har sällan skådats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av hans poänger är att hängivenhet, disciplin och passion är viktigare än "medfödd" talang."

 

Självklart är det så, man måste lägga ner sina timmar för att komma någonstans. Du måste väl ändå hålla med om att talang ändå betyder en hel del och att inte vem som helst kan nå toppen i vad som helst?

 

Vad säger du om bollkänsla t ex.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har intresse av ämnet verkar det ju onekligen lite ovärt att diskutera med dig eftersom du a) inte kan något b) inte vet något och c) verkar klandervärt obegåvad.

 

Jag vill debatera 10 000 timmars konceptet, inte någon eventuellt obetydlig bieffekt av större hjärta som inte har något med 10 000 timmars debatten att göra. Har svårt att förstå du inte fattar vad man menar.

 

Det kommer ju onekligen bli svårt eftersom du a) inte har en aning om vad Ericsson egentligen har sagt b) varken har tid eller intresse av att läsa hans artiklar eller sätta dig in i ämnet och c) tiltar mig så in i helvete.

 

sluta ordbajsa och cut to the case. Att du tilitar, ja, tuff life, förstår inte hur din tilt har något med debatten att göra. Det kliar i min röv, vill du veta mer?

 

En av hans poänger är att hängivenhet, disciplin och passion är viktigare än "medfödd" talang."

 

Okej nu börjar vi komma någonstans. Det är en sak att säga det du citerade och en helt annan sak att etablera en 10 000 timmars regel. 10 000 timmars regeln gör anspråk på att talang är relativt oviktigt, precis som den propaganda liknande berättaren lägger fram det i sin youtube video. Det är helt vansinne att tro att vem som helst kan göra vad som helst eller bli vad som helst bara man lägger manken till. Det är fullständig BS.

 

Det är liksom något i den meningen du ska angripa och dessutom anföra källor. Det räcker inte att din förståndshandikappade lärare på högskolan i bajsbortistan har tutat i dig massa lögner om athletic heart.

 

Han är akademiskt utbildad inom sitt område. Tom varit ianlitad av danska herrlandslaget i fotboll som en av deras fystränare. Men antar att ditt googlande står högre i kurs på ett eventuellt CV.

 

 

Ja, det vore ju hemskt om du skulle kolla upp saker och förstå hur det verkligen står till. Tänk om du av misstag skulle råka lära dig något på riktigt!?!

 

Jag kollar gärna upp saker och går så dagligen då jag får tid och om det är något viktigt och intressant. Storleken på hjärtan intresserar mig inte. Om du mår bättre av det så kan du få rätt och jag avsäger mig den biten helt.

 

Maken till bedövande dumhet har sällan skådats.

 

nice story bro. Varför inte mogna några år och behålla personangrepp till dig själv och din eventuella sandlåda?

 

Jag läser nonstopp om massa annat som är enligt mig väsentligt viktigare än om man råkar få större hjärta av att träna eller inte. Om du har har rätt eller fel, så tillför det mig inget. Jag är helt ointresserad om eventuella bieffekter sominte har något med ämnet eller för den delen uthållighet att göra. Lägga tid på att kolla upp något helt ointressant när jag redan har ont om tid att kolla upp intressanta saker. Även om det är så som hävisats av dig att man får större hjärta av överträning så är det fortfarande så att det inte påverkar uthålligheten värt att nämna. Så varför ens tar han upp det i youtube klippet som någon sorts egenskap? Hade han vetat vad han snackar om så hade han snarare lyft fram att det bildas fler mitokondrier i musklerna som effektivare tar upp syre och effektiviserar matningen av druvsocker till musklerna. Detta är för övrigt en mycket mer fascinerande förklaring då mitokondrier är helt fristående organsimer med helt eget DNA och kan likas vid de goda bakterier man har i tarmana. Det är mångt mycket intrssantare att man kan föröka dessa mitokondrier i musklerna genom träning, än att man ska få något oxhjärta och kunna pumpa blod som nån jävla insprutningsmekanism i nån bilmotor. Hävdar du att stora lungor också har med uthållighet att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så, man måste lägga ner sina timmar för att komma någonstans. Du måste väl ändå hålla med om att talang ändå betyder en hel del och att inte vem som helst kan nå toppen i vad som helst?

 

Självklart. Det intressanta är hur mycket de medfödda anlagen betyder i jämförelse med träning hur vi ska mäta det. Det är ju det som är hela grejen :-)

 

Fler och fler studier visar att de medfödda anlagen har mindre betydelse än man trodde för bara några år sedan.

 

Detta gäller särskilt intellektuella områden som konst, musik, vetenskap, schack och, får man därmed förmoda, poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så, man måste lägga ner sina timmar för att komma någonstans. Du måste väl ändå hålla med om att talang ändå betyder en hel del och att inte vem som helst kan nå toppen i vad som helst?

 

Vad säger du om bollkänsla t ex.?

 

Men klart det är så. Tyngdlyftare är korta för att det är en fördel att vara kort. Det är inte 10 000 timmar av tyngdlyftning som gjort dem korta.

 

Fråga en rullstolsbunden hur många timmar han skulle behöva för att hoppa x-cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart. Det intressanta är hur mycket de medfödda anlagen betyder i jämförelse med träning hur vi ska mäta det. Det är ju det som är hela grejen :-)

 

Fler och fler studier visar att de medfödda anlagen har mindre betydelse än man trodde för bara några år sedan.

 

Detta gäller särskilt intellektuella områden som konst, musik, vetenskap, schack och, får man därmed förmoda, poker.

 

Yes, då är jag med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart. Det intressanta är hur mycket de medfödda anlagen betyder i jämförelse med träning hur vi ska mäta det. Det är ju det som är hela grejen :-)

 

Fler och fler studier visar att de medfödda anlagen har mindre betydelse än man trodde för bara några år sedan.

 

Detta gäller särskilt intellektuella områden som konst, musik, vetenskap, schack och, får man därmed förmoda, poker.

 

Ja det är sant men fortfarande kommer de i absoluta elit toppen vara de som har både talang och passion. folk med enbart passion kommer aldrig bli i närheten av lika bra. Tex, är det enbart jamaicanare som verkligen vill bli bäst på sprint och lägger ner de timmarna som behövs? antagligen inte. Dom har en fysiologisk ocg genetisk fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta gäller särskilt intellektuella områden som konst, musik, vetenskap, schack och, får man därmed förmoda, poker.

 

En annan intressant upptäkt är att hjärnan inte alls slutar att utvecklas. Speciellt om man sportar och håller en hög puls i över 30 minuter samtidigt som man ägnar sig åt tanke-verksamhet (t ex orientering eller fotboll) utvecklas hjärnan även i vuxen ålder. Man blir smartare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hävdar du att stora lungor också har med uthållighet att göra?

 

Jag är lite oklar över vad du menar med "också". Jag kan inte minnas att jag har sagt något om uthållighet och har därför svårt att se vad "också" kopplar till.

 

Om du förklarar vad du menar med ovanstående utsaga kanske vi kan komma vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite oklar över vad du menar med "också". Jag kan inte minnas att jag har sagt något om uthållighet och har därför svårt att se vad "också" kopplar till.

 

Om du förklarar vad du menar med ovanstående utsaga kanske vi kan komma vidare.

 

Eftersom du refererar och försvarar ett youtube klipp där rösten säger att maratonlöpare får större hjärta och därför bättre uthållighet så antar jag att du håller med honom?

 

EDIT: dessutom om jag inte misstolkar det, så antyder han i klippet att löparna eftersträvar denna hjärtförstoring. Vansinne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du refererar och försvarar ett youtube klipp där rösten säger att maratonlöpare får större hjärta och därför bättre uthållighet så antar jag att du håller med honom?

 

Det de säger på filmen är att man förr trodde att maratonlöpare hade större hjärtan och att det var en av förklaringarna till att de var mer uthålliga.

 

Nuförtiden vet man att maratonlöpare får större hjärtan av träningen i sig, inte att de hade större hjärtan redan från början.

 

På filmen sägs inget om hur större eller mindre hjärtan påverkar uthållighet enligt dagens forskning.

 

För övrigt kan du inte anta att jag håller med om allt som sägs på en film, läs istället det jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex, är det enbart jamaicanare som verkligen vill bli bäst på sprint och lägger ner de timmarna som behövs? antagligen inte. Dom har en fysiologisk ocg genetisk fördel.

 

Sprint är stort på Jamaica. Ungdomarnas idoler löper korta, snabba distanser, så friidrottsklubbar på Jamaica lägger resurser på sprint då alla ungdomar som börjar med friidrott vill syssla med just sprint - Jamaicaner blir världsledande inom sprintlöpning.

 

Långdistanslöpning är stort i östra Afrika. Friidrottsklubbar i östra Afrika lägger alla sina resurser på långdistansträning då långdistanslöpning visat sig vara en väg ut ur fattigdom för många ungdomar. Kenyaner och Ethiopier blir världsledande inom långdistanslöpning.

 

Vilka genetiska skillnader har Jamaicanen som är snabb på korta distanser & Kenyanen som är snabb på långa distanser? Är det verkligen inte deras träning som skiljer dom båda löparna åt, och bara träningen?

 

Var fanns alla genetiska Jamaicanska fenomen för inte allt för många år tillbaka i tiden då USA dominerade sprint-scenen fullständigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...