Gå till innehåll

Vill upp i VPIP och PFR (11,6/5,5)


Gasimoe2

Recommended Posts

Hej hej!

 

(För andra nybörjare: VPIP (Voluntarily Put In Pot %) och PFR (Pre-Flop Raising %))

 

Jag lirar full ring (10 spelare) cashgame på Svs 0,25/0,50 och har hittills haft ett okey resultat, 17BB/100 hands över 10k händer. Nu vet jag också att det är en äckligt liten databas att utgå från men då det gäller start händer så hamnar (i alla fall jag) ofta väldigt nära mina stats efter bara några hundra händer.

 

Enligt allt jag har läst om poker (inte massor) så är jag för tight preflop och har för stor spridning mellan vpip och prf. Idag använder jag http://resources.pokerstrategy.com/Strategy/pdf/ps_nl_bigstackstrategie_en.pdf som grund för mitt preflop spel.

 

Jag jagar dock trissen med låga par och open limpar med ex 33 från tidig position, bra eller dåligt? Får upp VPIP lite men det bidrar ju helt klart till att jag får stor spridning på VPIP och PFR.

 

Händer som KQo tycker jag mest är jobbiga för man sitter där med toppar och andra kicker och ska försöka vara aggressiv... Men det är kanske en del av postflop spelet jag måste utveckla.

 

Detta ger mig 11,6/5,5 i stats...

 

Anledningen till att statsen blir så pass låga är att jag är tight ut position och när jag är i position har många limpat eller någon har höjt. Mina bord är ofta 40/7 typ (inte helt hundra vad de siffrorna säger men 40% av spelarna lägger pengar och 7% höjer?).

 

Om någon nu har lyckats förstå mitt problem och dessutom kan svara på frågan: Vad ska jag göra åt detta?

 

Tack på förhand!

/Gazze

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa aldrig, på nivån du spelar så är det bra att lira tight och valuebetta sönder. Mot folk som limpar så höjer du till kanske 5-6bb, så högt som du kan men du vill fortfarande att du ska syna. Gör det med en stark range, tanken är att du ska ha KQo händer men de Limp/callar med Q7s och du vinner massa händer genom att bara ha initiativet och cbetta och få en fold, sen när ni träffar Q så vinner du också.

Det finns ingen fördel att vara lösare ifall du inte klarar av att läsa händer och förstår när du har bäst hand/när du ska folda.

Att du ogillar KQo är ett tydligt tecken på att inte behärskar ovanstående, tyvärr.

Ladda ner Pokerstove om du inte redan har det och lek med ranges där.

Du vill självklart vara tightast UTG och sen bli lösare ju närmare BTN du kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa aldrig, på nivån du spelar så är det bra att lira tight och valuebetta sönder. Mot folk som limpar så höjer du till kanske 5-6bb, så högt som du kan men du vill fortfarande att du ska syna. Gör det med en stark range, tanken är att du ska ha KQo händer men de Limp/callar med Q7s och du vinner massa händer genom att bara ha initiativet och cbetta och få en fold, sen när ni träffar Q så vinner du också.

Det finns ingen fördel att vara lösare ifall du inte klarar av att läsa händer och förstår när du har bäst hand/när du ska folda.

Att du ogillar KQo är ett tydligt tecken på att inte behärskar ovanstående, tyvärr.

Ladda ner Pokerstove om du inte redan har det och lek med ranges där.

Du vill självklart vara tightast UTG och sen bli lösare ju närmare BTN du kommer.

 

Tack för svaren!

 

Jag har förstått att limpa är dåligt men händer som A3s som jag limpar med i sen position och från blinds samt händer som 44 som jag limpar med från alla positioner och sedan callar en höjning om vi båda har mins 20ggr höjningen i våra stackar drar upp min limping range en hel del. Ska jag höja med en hand som 44 som först i exempelvis utg +2? Vad händer då när jag floppen är KT6 rainbow? Sannolikheten att någon träffat något är rätt stor och en spelaren som preflop är 42/3 har en tendens att syna ned mig med sitt par i T... Då får jag då göra en c-bet och sedan checka på turn (eller kan jag kontrollera potten på andra sätt och se till att den inte drar iväg till halva stacken?) följt av att vissa av dessa spelare älskar att floata sådana som mig. Vad jag jag då?

 

Jag höjer med 4BB +1BB per limper i nuläget, med två eller tre som hänger på blir potten riktigt fin men risken att någon har träffat något bättre är rätt stor... En c-bet ur position (eller ifs i position med i och med att många gillar att slowplaya ex. triss) blir därför en dyr historia. 6*4=24BB i potten en c-bet landrar då kring 20BB två callar och då har vi 24+3*20=84bb i potten då vi får se turn. I detta läge kommer det bli en all in av någon, då vill sitta med TPTK eller bättre? Eftersom vissa av spelarna inte kommer att lägga en hand i detta läge så handlar det mer om att faktiskt ha bra kort än att representera bra kort?

 

Det jag kanske måste börja inse är att det räcker att jag vinner mer än 1/3 av dessa potter för att tjäna på det (egentligen är det väl så att jag tjänar även om jag ligger på exakt 1/3 i och med att blinds och en spelare har lagt pengar i potten). Jag måste kanske acceptera en större varians, är det det som det handlar om?

 

Som jag inledde med så har jag spelat 10k händer, det är ju egentligen ingenting i pokersammanhang, med tiden kommer väl erfarenheten... En av de erfarenheter jag behöver utveckla (och börjar få lite, lite känsla för) är att läsa händer (eller snarare ranges?) exakt som du säger. I och med att HM:s databas växer kan jag se att spelar mot en lös eller tight spelare och utnyttja det. Det känns som att läsa händer (ranges) och spelaren hänger ihop en hel del, har så smått lyckats få till det men har massor, massor, massor kvar att lära på den fronten.

 

Poker är ju verkligen komplext och man kan inte studera enskilda bitar ur sitt sammanhang men skulle man kunna tänka sig att jag börjar med att höja en hel del av de händer jag idag limpar med (pp i dålig position och Axs efter limpers)? Samt försöker lägga in händer som enligt pokerstove ligger strax utanför min range idag och open raisar med dem? Skillnaden mellan vpip och pfr ska inte vara så stor va? 2.0 i skillnad har jag läst någonstans skall vara max. Vilka händer är då det som skall limpas med? Egentligen bara några händer från blinds?

 

Oj vad mycket det blev men det är mycket att fundera på i poker! Just nu flyter det ju på skapligt och jag vill ju inte helt tappa mitt spel då jag börjar experimentera :-)

 

Jag är jättetacksam för svar på mina frågor och funderingar!

 

/Gazze

 

Har för övrigt lekt lite med pokerstove och det är rätt skoj men skulle nog behöva jobba mer med det för att faktiskt få nytta av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har förstått att limpa är dåligt men händer som A3s som jag limpar med i sen position och från blinds samt händer som 44 som jag limpar med från alla positioner och sedan callar en höjning om vi båda har mins 20ggr höjningen i våra stackar drar upp min limping range en hel del. Ska jag höja med en hand som 44 som först i exempelvis utg +2?

 

Jag tycker att du inte behöver limpa överhuvudtaget. I övrigt resonerar du bra. Openraisa 44 i alla positioner. Calla 44 när du är i position på openraisaren. Openrasisa med Axs i sen position

 

Vad händer då när jag floppen är KT6 rainbow? Sannolikheten att någon träffat något är rätt stor och en spelaren som preflop är 42/3 har en tendens att syna ned mig med sitt par i T... Då får jag då göra en c-bet och sedan checka på turn (eller kan jag kontrollera potten på andra sätt och se till att den inte drar iväg till halva stacken?) följt av att vissa av dessa spelare älskar att floata sådana som mig. Vad jag jag då?

 

Är ni två i potten är KT6 en bra flopp att c-betta på.

 

Jag höjer med 4BB +1BB per limper i nuläget, med två eller tre som hänger på blir potten riktigt fin men risken att någon har träffat något bättre är rätt stor... En c-bet ur position (eller ifs i position med i och med att många gillar att slowplaya ex. triss) blir därför en dyr historia

Det är trevligt att deltaga. Detta gäller i synnerhet med små par och suited connectors i multiwaypotter. Men träffar du inte bör du inte sträva efter att vara aggresator med flera spelare inblandade. Försök i stället få se billiga turn- och riverkort och minns att du inte behöver satsa i alla potter som du är med i postflopp.

 

Vilka händer är då det som skall limpas med? Egentligen bara några händer från blinds?

 

Jag tycker inte att du behöver limpa överhuvudtaget förrutom att möjligtvis komplettera med spekulativa händer från lilla blinden.

 

Lycka till och PUSS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett JÄTTE tack för svaren! Det uppskattas verkligen!

 

Säger ni det så... då är det färdig limpat! Kanske någon från mörkarna (även om jag hatar att spela från mörken).

 

Grämer mig lite över att folda 22-77 ur tidig position då trissen har en tendens att ge en hel del i kassan... Men det kanske är en förlust affär? Det verkar inte som det är självklart hur dessa händer skall spelas ur tidig position? Men raise eller fold i alla fall =0)

 

I vilka situationer ska jag inte c-betta? Jag ligger på 72% c-bet idag vilket är de gånger jag har tror mig ha bäst hand samt de gånger jag har anledning att tro att fi tänker lägga sig (med max 2 motståndare), fortsätta typ så?

 

Som sagt, tack ska ni ha för all hjälp! Alla inlägg uppskattas verkligen!

 

/Gazze

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta limpa.

Folda typ 22-77 i de tidigaste positionerna.

 

Om du höjer, så cbettar du 70% av potten, inte ~85-90%.

Synar de, så synar de oavsett.

 

Det är okej att check/folda och inte cbetta alla brädor.

 

Om folk gillar att floata dig, checkraisa turn/river då och då.

 

Motivera gärna varför man skall folda 22-77 från EP i ett normalt microspel på SvS? Du borde ha en BB/100 på minst 30 BB/100. Varför ge upp detta genom att folda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat ungefär 1500 händer med en aggressivare stil och slutat limpa som ni sa. Under tiden har jag legat på -51bb/100 hands och förlorat en stor, stor del av de pengar jag har fått in...

 

Ni som get dessa råd har ni verkligen spelat på detta sätt på min jättelåga nivå? Eller är det så ni spelar på högre nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Säger ni det så... då är det färdig limpat! Kanske någon från mörkarna (även om jag hatar att spela från mörken).

/Gazze

 

Klokt. ;D

 

Grämer mig lite över att folda 22-77 ur tidig position då trissen har en tendens att ge en hel del i kassan... Men det kanske är en förlust affär? Det verkar inte som det är självklart hur dessa händer skall spelas ur tidig position? Men raise eller fold i alla fall =0)

/Gazze

 

En triss sitter ca 1 av 7-7.5 av gångerna. Kan du inte spela dem postflop bör du således inte spela dem ur position. Har du bra med stats om dina motståndare så kan du ta dem postflop, men stöter du på motstånd vid missad flop bör du lägga dig.

 

I vilka situationer ska jag inte c-betta? Jag ligger på 72% c-bet idag vilket är de gånger jag har tror mig ha bäst hand samt de gånger jag har anledning att tro att fi tänker lägga sig (med max 2 motståndare), fortsätta typ så?

/Gazze

 

70-75% är en bra siffra, keep it up. Tänk dock att på att vara en aningens mer sparsam med dina cbets ifall du har mer än en motståndare. Ser du att dina motsåndare ofta lägger sig på c-bets så bör du i regel alltid cbeta. Får du motstånd och inte har något är det en enkel fold.

 

Ja, om man har en sämre period än man någonsin har haft tidigare just när man byter still så är det nog läge att fundera till...

 

3-4 dagar till i samma stil och det är färdigspelat med poker för min del, forever.

/Gazze

 

Läser just nu "Harrington on online cash games" som hitintills varit mycket givande, små justeringar av mitt spel och jag har dubblat min bankrulle på en vecka(NL10). Rekomenderar den boken varmt om du verkligen vill utveckla ditt spe. Den är visserligen på engelska, men med mina svaga engelska kunskaper förstår jag den ganska bra ändå. Vill också tillägga att 1500 händer inte är speciellt mycket att gå på. Det kan helt enkelt vara varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur spelar man dem postflop? Får jag trissen så betta annars folda till allt du inte har potodds att dra till?

 

Ett bra exempel är ifall du spelar mot en spelare som lägger sig majoriteten av gångerna mot cbets. Att checka till honom berättar bara för honom att du troligvis inte gillar floppen och han bettar istället och du blir tvungen att lägga dig. I längden kommer du vinna pengar av dessa trots att du missar ditt set.

 

Du ska spela din motståndare inte dina kort. Det krävs dock att du har många händers statistik för kunna göra detta bra, och även då finns chansen att han justerat sitt spel. Det som skiljer bra spelare från dåliga är deras anpassningsförmåga till det specifika bordet. Men på mirco nivåerna så är ett par hundra händer generellt ganska tillförlitliga om du vet vad du ska kolla effter.

 

Sätter du dessutom en range på dem och floppen verkar ha missat deras range finns det anledning till att skjuta på både flop och turn trots att du bara har ett lågt par. Folk på micro brukar ha svårt att lägga sina AX mot floppar med låga kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...