Gå till innehåll

NLT - AK i sb, fel att bara syna höjning?


Lobo_sthlm

Recommended Posts

Ladbrokes NL 6-mannabord, 0,25/0,50 som för närvarande är 4-handed. Har spelat i ca en timme och har förmodligen fått en ganska tight image. Har försökt blanda spelet så mycket det går. Limpat från tidig pos med AQs, höjt med 66, "bluff"köpt några potter med överkort, osv.

 

Bordsstämning

Antingen eller. Ganska lugnt, passivt/weak överlag och sedan plötsligt så smäller någon till med gigantiskt överbett som sällan synas. Tex all-in med $20 dollar när det ligger $2,5 i potten, osv. zeno_68 har precis satt sig vid bordet och varit involverad i 6 händer. 1 har han vunnit med ett pottbett på flopp, resten har han foldat preflopp eller på flopp.

 

Spelet

- Davidsson87 sitting in seat 2 with $31.25 [Dealer]

- Lobo_sthlm_ sitting in seat 3 with $66.03

- zeno_68 sitting in seat 5 with $48.40

- alexon sitting in seat 6 with $43.33

 

Lobo_sthlm_ posted the small blind - $0.25

zeno_68 posted the big blind - $0.50

 

** Dealing card to Lobo_sthlm_: K :spade: A :diamond:

 

alexon raised - $2.00

Davidsson87 folded

Lobo_sthlm_ called - $2.00

zeno_68 raised - $8.00

alexon called - $8.00

Lobo_sthlm_ called - $8.00

 

(Pott $24)

 

En standardhöjning på 4xBB från alexon som i stort sett kan betyda vad som helst. PP, två klädda kort, Axs. Bestämmer mig för att inte avslöja min styrka ännu utan synar. Från BB kommer ytterligare en höjning som gör mig lite konfunderad eftersom jag inte har någon vidare read på zeno. Alexon synar och också jag. Rätt/fel? Skulle jag ha släppt min limpidé här och raisat rejält?

 

Flop

A :spade: K :diamond: 4 :club:

 

Lobo_sthlm_ checked

zeno_68 checked

alexon checked

 

Trevligt! Med tanke på vad som hänt preflop så tycker jag en checkraise känns klockrent. Är hyfsat säker på att någon av prefloppraisarna kommer att betta hårt här. Till min förvåning väljer båda två att checka?? Biter mig i läppen.

 

Turn

J :spade:

 

Lobo_sthlm_ bet - $20.00

zeno_68 raised - $40.00

alexon folded

Lobo_sthlm_ called - $40.00

 

(Pott $104)

 

Inte det tryggaste kortet i högen för mig. Men jag tänker inte upprepa misstaget från flopp så jag bettar ut ungefär pott. Vilket känns bra tills zeno_68 dubblar mitt bett och går praktiskt taget all-in ($0,9 kvar). Träffade han där men inte på floppen? Syna $20 till med $84 i potten? Ja, inte tänker jag lägga mig. Dessutom kan jag inte förlora något mer på rivern om jag är slagen. Syn alltså.

 

 

River

9 :club:

 

Lobo_sthlm_ bet - $1.00

zeno_68 went all-in - $0.90

 

Har han en dollar kvar ska den in också.

 

 

Okej, synen på turn kanske inte är så mycket att orda om. Eller? Ska mycket till för att jag ska lägga topp två par där, med ett kort kvar att komma.

 

Vad jag är tveksam till är mitt preflop-spel. Att bara syna med AK i tidig position mot första höjningen tycker jag är okej ibland för att blanda upp spelet. Men när andra höjningen kommer - borde jag ha "kommit ut" då och reraisat för allt vad tygen håller? Några andra synpunkter?

 

Postar resultatet senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina personliga åsikter, jag är dock inget proffs.

 

Jag tycker det känns fel att checkraisa monsterhänder, jag gillar att spela dom rätt in i preflopraisaren. I det här fallet behöver bara Q, J eller T falla för att man ska känna sig osäker på handen.

 

Förmodligen har preflopraisaren dig slagen eller så checkar han också AK.

Du kan som bäst hoppas på split.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade så dålig pos så jag tycker nog att du borde re-raisat pre-flop, men med tanke på hur du lirade tycker jag nog ändå du gör rätt som checkar flopp(ant. för att få in check-raise?) - ett lite roligare alternativ brukar annars vara att dra iväg ett rätt snällt bet(1/4 av potten?) så du får chans att re-raisa hans eventuella raise :) Men då bör du se till att vara rätt säker på att du leder(vilket du antagligen inte gör mot en raise :S) eller att han slänger handen.

River-spelet känns rätt självklart, trots att han stinker set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack krizz och ades för synpunkterna...ja, det är väl det jag har lärt mig av läxan. Checkraisa är farligt ibland.

 

Resultat - han hade mycket riktigt JJ och tog hem potten.

 

PS. Känns som den här tråden blev mer av en gissningstävling än konstruktiv feedback.... ? Kanske inte riktigt vad moderatorerna hoppades på när de önskade att man utelämnar resultatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar:

 

1. höj till 8 direkt preflop, får du ett omslag är det precis lagom att ställa in utan att det blir en suspekt överbet som det blir om du synar och ställer in när nån höjer till 8 eller 10.

 

2. Check/rasie är bara klockrent när du tror att du får in mer pengar i potten genom att check/raisa än genom att beta rakt ut OCH när det inte är farligt att ge gratiskort. Det vill säga: check/rasie är nästan aldrig bäst alternativ. I det här fallet har du 19 jobbiga kort som kan komma på turn... Beta ut nånstans runt pott på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det...jag tror jag överlag börjar inse det positiva i att undvika "fancy moves" när enkelt spel går precis lika bra.

 

Ytterligare en fördel med att betta ut först på flopp borde ju vara att jag köper mig lite information. Som det blev nu med rundcheck satt jag ju bara och kliade mig i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beta ut på floppen. Räcker med ett 1/2-2/3pottbet, men du vill ha in pengar nu. Du vill att Fi ska förbättra till en sämre hand än din och betala av, men i detta läge (förutsatt att du leder) finns det få kort som förbättrar Fi's hand till en hand som betalar av men som du slår kontra kort som förbättrar Fi's hand till en hand som han slår men som du betalar av.

 

Tycker en check här är dålig av flera anledningar:

 

1) Du ger obegränsade odds till stegar, hålstegar, set att köpa ut.

2) En hyfsat bra spelare foldar de flesta händer som du slår när du c/r flop. Särskilt med tanke på din hyfsat tajta image och bordets passivitet.

 

Nu så checkar du när du leder stort och betar när det kommer ett scarecard och betalar av. Nog för att jag antagligen inte heller släppt på turn, men vad ska han ha egentligen? (Om han spelat 1/6 händer verkar han inte spec. LAG). Inte för att du då kan folda men ändå, jag gissar på att du i de flesta fall är slagen när omslaget kommer på turn såvida inte du möter en riktig tomte eller någon stackare som träffar typ AJ och tror att hans tvåpar står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så checkar du när du leder stort och betar när det kommer ett scarecard och betalar av.

 

Spelet låter verkligen kasst när du uttrycker det så. ;)

 

Men det stämmer ju såklart. Blir checken något mindre dålig av att det satt två preflopraisare efter mig? Med enbart en hade jag nog inte vågat checka, men nu var jag ju så "säker" på att iaf en borde beta. Med andra ord, är det alltid bättre att betta ut i ett sånt här läge, oavsett vilka som sitter bakom och vad som hänt preflop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, är det alltid bättre att betta ut i ett sånt här läge, oavsett vilka som sitter bakom och vad som hänt preflop?

 

Beror väl på bordsimage, motstånd osv. Men jag kan säga som så att när jag spelar texas shorthanded så höjer jag väldigt mycket preflop och, framförallt, betar jag vääääldigt många floppar som checkas till mig (eller om jag sitter först), i alla fall när potterna är mindre.B lir man ccheckraisad kan man ju utan vidare vika om man inte har ett bra drag eller en grym hand. När potterna växer till sig försöker jag ha bra händer.

 

Just ditt läge är ju lite knepigt, svårt att få betalt av en sämre hand, men svårt att inte betala av en bättre, eller en hand som förbättrar. Jag skulle ha ruskigt svårt att släppa denna om jag blev re-raisad på floppen t.ex., även om jag då skulle ana oråd.

 

Men hur som helst, betar du och får potten så vinner du en fin pott. Betar du och någon synar och köper ut, fine, du fick honom att begå ett misstag. Checkar du begår du ett misstag. Däri ligger problemet enligt mig. Men jag håller med, handen är svårspelad.

 

Dock gillar jag i överlag sällan check-raise i Tx NL shorthanded.

 

Det movet använder jag endast på A) rena bluffar när jag anar svaghet hos motståndaren B) semibluffar på grymma drag typ flush+hålstege eller flush+stegdrag C) mycket sällan, men ibland kör jag c/r med stål också för att mixa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv synat preflop (första gången) istället för att höja, precis som du gjorde. Med AKo leder du förvisso med stor sannolikhet men personligen känner jag mig ändå obekväm att höja och riskera en missad flopp, såvida inte fi är någon storslaskare.

 

På floppen skulle jag definitivt betat ut, mellan 1/2 och 2/3 pott för att inte vara avskräckande men ändå inte tillåta att någon synar och klonkar hålstegen eller liknande. Får du omslag är det nog bara att fälla en tår och trycka in degen.

 

Annars är turn bra spelad. Gillar att du bara synar omslaget för att skaffa dig lite extra fold equity när du sen trycker in på river, på en annorlunda bräda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...