Gå till innehåll

Håkan Juholt: tom, men skjuter på alla gator


Ignatius

Recommended Posts

Är det någon som förstår sig på denna Åsa-Nisse-sosse?

 

Hävdar att han inget visste om reglerna för hyresbidrag, när han flera gånger har fått information om detta, har varit med när hyresbidragen diskuterats i partitoppen, och som riksdagsledamot själv varit med och fastställt regelverket.

 

Föreslår hårdare tag mot bidragsfusk samtidigt som han fuskar med sitt eget hyresbidrag.

 

Har efter mediagranskningen om hyresbidragsfusket uppgraderat sin kulbo till sambo.

 

Inte har sett något märkligt i att skattebetalarna står för hans sambos boendekostnader.

 

Politiskt har han ju inte direkt rosat marknaden heller. Libyeninsatsen och statsbudgeten (två rätt tunga frågor) kan närmast beskrivas som ett haveri från Juholts sida.

 

Hur tänker Socialdemokraterna när den här typen av jättetomtar släpps fram till partiledarposten?

 

Hur är Juholts karriär möjlig och hur länge får han sitta kvar?

 

PS: Kom tillbaka Mona, allt är förlåtet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man slå ifrån sig med att bara säga att man inte kände till reglerna?

-Åh herr domare. Jag visste inte att man inte fick döda grannen.

-Okay, du är frikänd. Men gör inte om det!

 

På blanketten som man fyller i och skickar till Riksdagsförvaltningen, för att få "bidraget", tycker jag att det ska finnas en ruta, som man måste kryssa i...

 

[ ] Jag har läst och förstått reglerna. Reglerna finns att ladda ner på riksdagen.se/hyresregler/ Genom att godkänna här är jag 100% ansvarig för att jag förstått reglerna och jag kan bli återbetalningsskyldig och åtalad för bidragsbrott om jag inte uppfyller kraven.

 

Om check-boxen inte är i-kryssad kommer blanketten tillbaka.

Simpelt!

 

Har ett par sossevänner på Facebook som direkt började rättfärdiga Juholts slarv med att hänvisa till Reinfeldts billiga barnflickor. Skillnaden mellan Juholt och Reinfeldt är att Juholts tilltag kan vara brottsligt. Reinfeldts övertramp är på sin höjd omoraliskt.

 

Lite skadeglad blev jag när Juholtsgrejen kom fram. Sjukt kul!

Folket kommer inte att glömma. Valet 2014 är förlorat för Sossarna.

Hur ska Juholt kunna vara statsminister och ha ansvar för hela Sveriges ekonomi när han inte kan hålla koll på simpla hyresregler?

 

Juholts "kulbo" är dömd för bedrägeri. Smittar sånt här av sig kanske?

 

Min sossevän kontrade med att säga

"politiskt sett är Reinfeldt farligare, Juholt kan ju hjälpa upp att upprätthålla höga lönenivåer i Sverige, jag väljer därför förlåta honom för detta" ...

min replik:

"Nja, om alla myglade som Juholt så skulle inte den offentliga sektorn har råd att betala några löner alls. Reinfeldt ser åtminstone till att fler iaf får jobba, även om lönen är låg. Pest eller kolera liksom."

 

Fan vilket bra tag-team; Juholt och Sahlin!

Humor! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man slå ifrån sig med att bara säga att man inte kände till reglerna?

-Åh herr domare. Jag visste inte att man inte fick döda grannen.

-Okay, du är frikänd. Men gör inte om det!

 

På blanketten som man fyller i och skickar till Riksdagsförvaltningen, för att få "bidraget", tycker jag att det ska finnas en ruta, som man måste kryssa i...

 

[ ] Jag har läst och förstått reglerna. Reglerna finns att ladda ner på riksdagen.se/hyresregler/ Genom att godkänna här är jag 100% ansvarig för att jag förstått reglerna och jag kan bli återbetalningsskyldig och åtalad för bidragsbrott om jag inte uppfyller kraven.

 

Om check-boxen inte är i-kryssad kommer blanketten tillbaka.

Simpelt!

 

 

Jag tycker att det räcker gott om Juholt och övriga riksdagsledamöter får samma information som vi alla får när vi deklarerar:

 

När du skriver under försäkrar du att de uppgifter du lämnat är riktiga och att du inte har utelämnat något.

 

Du kan få betala skattetillägg om du lämnar en oriktig uppgift i deklarationen eller i en bilaga till deklarationen, om du t.ex. begär avdrag för en utgift som du inte har haft. Att inte lämna en uppgift i deklarationen som man varit skyldig att lämna kan också anses som en oriktig uppgift. Är du osäker på något bör du skriva det på deklarationen under ”Övriga upplysningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver under försäkrar du att de uppgifter du lämnat är riktiga och att du inte har utelämnat något.
Jo, underförstått ... men med tillägg att man tagit del och är medveten om att all information finns. Tydligen måste man utgå från att alla är idioter och göra formuläret idiotsäkert.

 

Jag får fan inte ihop det. Hans arbetsuppgift är att sitta i riksdagen och läsa på om en massa frågor så att han ska vara insatt och rösta rätt sen. Hur kan man inte ha läst på om reglerna för ersättning av dubbelbosättning.

"-Jag visste inte om...." *doh*

 

Jag tycker att man istället skulle öka lönen med säg 5k och ge dom rätt till avdrag för dubbel bosättning i deklarationen (vilket dom har och troligen utnyttjar också). Sen ta bort möjligheten att få ersättning via Riksdagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde Juholt som vanlig riksdagsledamot innan han blev partiledare:

 

http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/sa-skrev-barometern-ot-om-juholts-kortkop-2001%282978460%29.gm

 

Cliffnotes: Juholt använder sitt Diners kreditkort och vill ha ersättning för köp på 104 000 kronor utan att redovisa kvitton. Juholt svarar Riksdagsförvaltningen med ett handskrivet brev som går ut på att det borde räcka att han sedan dess börjat bifogar kvitton. Samt att hans tidigare information trots allt har varit heltäckande eftersom han attesterat sina ospecificerade fakturor från Diners och angett på vilken plats han befunnit sig.

 

Nu undrar jag bara om den gamla skulden på 100 000 kronor har reglerats eller om Juholt kom undan den gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS: Kom tillbaka Mona, allt är förlåtet!
Att få tillbaka Mona skulle va grymt! Fast jag tycker Nalin Pekgul verkar hettare

 

Med hennes klappande och användande utav aftonbladet som källa så kanske vi får ut vänstern ur riksdagen!

 

Bonus; http://www.youtube.com/watch?v=atIG43SSSAc&feature=related

Nalin Pekgul använder aftonbladet som källa vs Jimmie Åkesson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Juholt har gjort precis som nästan alla, han har fått ett papper med villkor och regler och sen fyllt i "JA" utan att ha läst villkoren.

 

2. Han har läst villkoren men inte förstått dem.

 

3. han har fattat men tyckt att han som stor politiker är värd alla pengar.....

 

Tycker för övrigt riksdagsledamöternas lön på 100 000 000 i månaden borde räcka även utan bidrag......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som är insnöad i skatterätten kom att tänka på ... han har säkert gjort fullt avdrag för dubbelt boende i deklarationen. Om han gjort det har han också betalat ~80k för lite i skatt.

Hur länge har han gjort så?

Upp till 6 år tillbaka i tiden kan han göra självrättelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som är insnöad i skatterätten kom att tänka på ... han har säkert gjort fullt avdrag för dubbelt boende i deklarationen. Om han gjort det har han också betalat ~80k för lite i skatt.

Hur länge har han gjort så?

Upp till 6 år tillbaka i tiden kan han göra självrättelse.

 

Har varit uppe, Juholt har enligt denna artikel deklarerat felaktigt men utan att vinna något på det: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13760340.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm jag tipsa AB i söndags, artikeln publicerad tisdag.

Har fått ett tack-mejl också.

Nollsummespelet förstår jag inte. Måste tänka...:oops:

 

Är väl bara:

 

Tidigare deklarerat 100 i inkomst plus 8 i bostadsbidrag, gjort avdrag med 8 för dubbelt boende.

 

Skulle ha deklarerat 100 i inkomst plus 4 i bostadsbidrag, göra avdrag med 4 för dubbelt boende.

 

Eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara:

 

Tidigare deklarerat 100 i inkomst plus 8 i bostadsbidrag, gjort avdrag med 8 för dubbelt boende.

 

Skulle ha deklarerat 100 i inkomst plus 4 i bostadsbidrag, göra avdrag med 4 för dubbelt boende.

 

Eller tänker jag fel?

Så tänker jag också, men artikeln säger att det skulle vara ett nollsummespel. Hur då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan rolig fundering. Tror ni Juholts bedrägerikulbo har gjort avdrag för något slags dubbelt boende fast Juholt fått allt betalt från riksdagen?

Ah! Haha! Säkert, hon står ju på kontraktet? Men isf måste hon ha ett tillfälligt jobb i Stockholm. Har hon det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ifall blanketten finns tillgänglig nånstans?

 

Edit: Hittade.

 

Blanketten: http://www.svd.se/multimedia/archive/00792/Riksdagens_ers_ttni_792077a.pdf

 

Kopia av hyresavi: http://www.svd.se/multimedia/archive/00792/Hyresavi_f_r_Juholt_792079a.pdf

 

Känns ju märkligt att ingen upptäckt det hela tidigare när sambon finns med i hyresavin som skickades med tillsammans med blanketten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på livesändningen på radio idag med Juholt. Tyckte han försvarade sig rättså bra trots allt.

 

På frågan "hur många bilar kan du egentligen köra samtidigt?" blev det lite svårare men han slingra sig ur det med argument att det varit så många resor och om det "blivit fel" där också några gånger så var det p g a att det varit så många resor och svårt att hålla koll på alla :)

 

Fick ersättning både för hyrbil och egen bil Sthlm-Oskarshamn samtidigt för de som inte vet vad jag svammlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...