Gå till innehåll

Top 10 lista att göra förslag


Shredder

Recommended Posts

  1. Läs en bra bok
  2. Spela in en film där du kommenterar varje beslut
  3. Titta på filmen, är du imponerad av ditt spel eller tycker du att du är fisk
  4. Läs en dålig bok, försök att förstå varför den är dålig
  5. Lär dig kombinatorik/sannolikhetslära
  6. Lek med pokerstove
  7. Lär dig reglerna till ett spel du aldrig studerat (tjomaha,sviten special, vilda 2:or etc) fundera över vilka konsekvenser de nya reglerna har
  8. Leta upp gamla hh, kommentera både spelet och andras linjer
  9. Spela
  10. Analysera ditt spel, borde du ha spelat någon hand annorlunda, i så fall varför och hur hade det påverkat resultatet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med Valterego. Visst kan/bör du posta händer, men att begränsa sig till dem man är tveksam till gör att de fall där man är säker men har fel fortsätter att läcka.

 

Jag tror att det är viktigare att kommentera andras spel, men framför allt andras analyser.

 

Och jag håller helt med om att man bör fortsätta även om man blir sågad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Valterego snackar om är ju steg 1, det du talar om är steg 2.

 

I så fall anser jag att man kan hoppa över steg 1 alternativt ta steg 2 (långt) före steg 1.

 

Att posta en hh kräver minimalt med ansträngning. Stoltheten kan få sig en törn när folk pekar ut misstag man gjort. I bästa fall kan man identifera läckor och lära sig att plugga igen dem.

 

Att kommentera någon annans hh tvingar dig att formulera vad du tror är en bättre linje än den spelade, alternativt att hitta stöd för de beslut som fattats, kanske även utvidga dem till att gälla för ranger istället för den specifika handen.

 

Att kommentera någon annans analys tar det till en ytterligare nivå. Här måste du förstå både handen och analysen. Genom att formulera argument för den ena eller den andra eller ett helt nytt alternativ tvingas du att tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt på allt du säger Hubbabubba.

 

Jag utgår mest utifrån min egen inlärnings kurva.

Det jag menade var att; Att se sådana öppningar som är +EV tror jag är otroligt svårt för en nybörjare. Liksom det tar ju ett tag innan man inser att man inte kan spela AA på ett sätt(eller är det bara jag som är trög? lol)

Därav steg 1/2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är priset i tävlingen?

 

Äran och nöjet att gjort den bästa listan.

Men låter nånting bra så testar jag nog det, funkar det så fortsätter jag, fortsätter jag med nånting som funkar kanske det går bra, går det bra kanske jag vinner mycket, vinner jag mycket kommer jag vara väldigt glad på den som gjorde listan som innehöll "nyckeln" och då kan det ju bli penga-pris i slutändan :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar iallafall, fann värde i även de mindre seriösa svaren.

 

Ska fundera på tipsen, den enda som slår med direkt är böcker, tycker om att läsa, tar gärna mer specifika förslag på böcker.

Finns det exempelvis odödliga klassiker eller ska man satsa på så moderna böcker som möjligt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte berätta lite om dig själv? Blir enklare att ge råd då! :)

 

Jag är schackspelare, så stora delar av min psykologi, spelplan och koncentration kommer därifrån.

 

Gillar extremer, spelar antingen som en robot, super tight och söker en uppdubbling... eller på ren känsla, small ball a'la Daniel Negreanu + små bluffar a'la Gus Hansen + omvänd-psykolgi beräkning a'la Phil Laak, vilket då blir ungefär motsatsen, händer som har stor chans bli bra efter flopen, och försöker vinna många små potter.

För förtydligande så håller jag alltså dessa två helt separata, annars hade jag skrivit att jag spela hela spektrumet från super tight till super aggressive.

 

Spelat poker hela livet men Texas Hold'em två år.

Atheist och humanist, vilket haft sina baksidor i att även om logik och %-odds är kyrkan i poker så har jag synat för ofta i 54-46% sitvationer.

Oddsen att oddsen ska gälla i en starkt begränsad mängd händer är smått komiskt ganska dåliga.

 

Gillar när den bästa handen vinner, vilket gör att jag nog skrämmer bort motståndare som sitter på drag, istället för att låta dem betala för se turn-river.

 

Just nu har jag 12 inköp på den bord nivå jag spelar, vet rekommenderad minimum är 20, helst 25. Men gått åt rätt håll hittils och gillar varken spelet eller värdet för min tid på den lägre nivån.

Spelar även turneringar, går ganska bra, kommer i pengarna (eller vad det heter på svenska) nästan 7 utav 10, men med sådan marginal att det mer eller mindre bara ger mig pengarna tillbaka.

Bästa turnerings resultatet kom igår som sagt, kom top 20 i en turnering och fick inte ens dubbelt.

 

Iövrigt äger jag inga pokerböcker, har inga poker-program, dock använder jag noteringar om motståndare ganska flittigt :roll:

 

Nix, nu får de va nog, annars blir det här min nya dagbok ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...