Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Edit: 10-manna NL.

Jag har precis kört en koll med PT efter 30000 händer och ser till min fasa att AKo är min sämsta hand med väldigt stor marginal, lite skumt tycker jag då AQo är bland topp fem. Ofta säger ju folk dessutom till en att med AK så torskar du lite eller vinner stort. Hur då? Jag får det inte att gå ihop på de nivåer (party 50$ - 200$) jag spelar.

Jag spelar AQ och AK väldigt lika men med den restriktionen att jag såklart är aningens orolig för AK med AQo när jag floppar Ess.

Jag har kollat igenom samtliga starthänder med AQ och AK och den typiska handen med AQ/AK är ungefär att jag höjer preflopp och bettar pott om jag är heads-up oavsett position och om jag träffat eller inte på floppen. Med AQ så leder jag oftast om jag träffat damen och får mothugg men med AK så ligger jag tvärtemot vad man kan tro oftast efter om jag träffat Kung med mothugg. Kanske har det att göra med att folk respekterar en kung mycket mer än en dam på brädan på mina nivåer?

Hursomhelst så har jag av någon annledning väldigt svårt att få in pengar i potten om jag leder med AK, ett problem jag alltså inte alls har med AQ.

Det verkar som, Kung på bordet leder till "fold - han har vad han lovar"

medans, dam på bordet leder till "Solklar bluff - reraise!"

Ni som vinner mycket med AK: Slöspelar ni? Ger ni tusan att höja preflopp? Maskerar ni er hand på något annat sätt? Trycker ni på ända fram till River heads-up om ni missat och bara får syn på dragbräda? Några andra "moves" ni gör enbart med AK?

En sak är att jag överspelat handen vid ett par tillfällen men även om jag filtrerar bort de resultaten, plus lite otursfall när jag ramlat in i slöspelade AA, så ligger AK väldigt dåligt till, klart sämre än ATo, KJo etc och annat kraffs som jag mest spelar för att få lite slaskimage vid tighta bord.

Ber om ursäkt om texten är hastigt ihopsatt med vek svenska men jag sitter på tre bord nu med AK så jag behöver snabba råd.

Bugar och bockar för alla goda råd /Baloos

Postad

För mig är AK den mest vinnande handen på de lite högre nivåena, på de lägre vill folk gärna springa in i AA.

Jag tycker personligen att AK är en perfekt hand att dölja styrkan på. Att till exempel limpa in i tidig position eller bara calla en raise kan funka väldigt bra. Det jobbiga är ju om det blir för många i potten, då håller den ofta inte upp även om man träffat. Men som Doyle redan sagt en gång i tiden, den är trots allt ganska lätt att slänga.

Så mitt råd är att dölj den mer, raisa mindre innan flopp, låt andra göra misstagen med sina AQ och AJ.

Postad

Tack för länken Staahla och tack för tipset Skumdum.

Jag har länge misstänkt att man måste lura lite med AK för att få ut maximalt av den handen. Det är väl också en av annledningarna till att AQ går så våldsamt bra för mig på mina microlimits. Folk maskerar inte AK överhuvudtaghet så det blir väldigt lätt att undvika AK om man träffar esset på floppen med AQ.

Ös på med förslag! Jag har en jätteläcka som måste tätas omedelbums!