Gå till innehåll

Linjeval med färgdrag deep i 26$ turre?


Recommended Posts

Runt 100 personer kvar av 2800 startande. Den initiala raisaren har varit väldigt aktiv och höjt många potter, och reyecatcher har jag sett syna in sig i

några potter, dock har jag inte suttit vid bordet särskilt länge.

 

Full Tilt Poker Game #30847834379: $30,000 KO Guarantee (239318662), Table 108 - 1400/2800 Ante 350 - No Limit Hold'em - 01:33:26 CET - 2011/06/03 [19:33:26 ET - 2011/06/02]

Seat 1: GregX89X (44,814)

Seat 2: BIG-VIK-26 (57,486)

Seat 3: Pascal LeFiscal (207,251)

Seat 4: pkgamatos (39,233)

Seat 5: hernon (146,984)

Seat 6: CoachOrkyd (93,382)

Seat 7: reyecatcher (155,710)

Seat 8: Nikas3274 (71,818)

Seat 9: RoopzY (103,766)

GregX89X antes 350

BIG-VIK-26 antes 350

Pascal LeFiscal antes 350

pkgamatos antes 350

hernon antes 350

CoachOrkyd antes 350

reyecatcher antes 350

Nikas3274 antes 350

RoopzY antes 350

RoopzY posts the small blind of 1,400

GregX89X posts the big blind of 2,800

The button is in seat #8

*** HOLE CARDS ***

Dealt to RoopzY Jack of Hearts3 of Hearts

BIG-VIK-26 folds

GregX89X has reconnected

Pascal LeFiscal folds

pkgamatos folds

hernon folds

CoachOrkyd raises to 5,600

reyecatcher calls 5,600

Nikas3274 folds

RoopzY raises to 15,500

GregX89X has been disconnected

GregX89X has 15 seconds left to act

GregX89X folds

GregX89X has reconnected

CoachOrkyd folds

reyecatcher calls 9,900

*** FLOP *** 9 of Hearts2 of Clubs7 of Hearts

RoopzY gör vad?

Notera att det ligger 42550 i potten och jag har 87916 bakom.

Betar vi ut och helt enkelt synar av? Pusha all in känns bekvämt, men ser svagt ut och är inte en linje vi skulle ta med väldigt starka händer. Check/Raise är den linje jag är mest sugen på egentligen. Känner mig osäker på det här läget, vad skulle ni ha gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför välja att ta 3-betsbluffen ur position och med en sån hand?

 

Som spelat så funderar jag över hur de andra spelarnas tendenser kan påverka linjevalet. Kommer någon av dem att försöka stjäla potten om du checkar? Hur stor är sannolikheten att båda checkar bakom med exempelvis mellanpar/annat färgdrag? Hur observanta/benägna att fundera över dina linjeval relativt din handdistribution är de?

 

En nyckel till lösning skulle kanske vara: Hur skulle du spelat handen om du faktiskt skulle ha suttit med den hand du reppar pre (alltså typ JJ+ och AK) eller nåt i den stilen? Jag antar att åtminstone med damerna och uppåt så skulle man många gånger checka här och försöka lura in någon av de andra med ett färgdrag eller lägre pockets. En checkraise bör se väldigt stark ut för en tänkande spelare och om du inte skaffat dig en lös image vid bordet så borde de inte räkna in särskilt många semibluffar i din range här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-beten preflop är ju inte standard direkt. Anledningen till att jag ändå gjorde den var för att den spelaren som höjer upp det från början, hade gjort det nästan varje gång som det var foldat till honom i sen position. När spelaren efter verkligen snapsynar, så tror jag att sannolikheten för att han synar med ett monster minskar kraftigt. Helt enkelt för att de allra flesta funderar en stund, innan de väljer att enbart syna in sig med en sådan hand. Reta mig inte det argumentet, tack :-)

Marginell höjning helt klart, men jag är bekväm med att spela postflop.

 

Notera att det enbart var en spelare som synade mig. Ditt sista stycke som du skriver tycker jag är bra och kan bara stämma in, gäller att försöka få handen att se så stark ut som möjligt. Om vi nu checkar och han väljer att checka bakom så antar jag att vi kan gå på bet/fold på turn vid miss.

 

Det som hände var just en checkraise all in från min sida. Han valde att ta syn med 66, men jag träffade färgen.

 

Jag postade handen medan jag spelade, faktum är att jag gick och vann turneringen :-D Eller vi gjorde en deal när vi var fyra kvar, men jag cashade mest. Är dock överdrivet besviken på att turneringen inte finns reggad på sharkscope.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Hur mycket blev det?

 

La märke till 2 saker till som nämnts här.

1. en check-raise ser starkast ut.

Tveksamt. Du reppar fortfarande överparet genom en cbet, plus att brädan är dragig och du får värde från en stor del av deras range när du har överparet.

Faktum är att man inte bör utgå från att FI ens har en betrange ifall vi checkar, räkna med en check bakom betydligt oftare än tvärtom.

Vilket inte bara innebär att vår equity sinkas stenhårt ifall han checkar bakom och turn blankar, med alla dina överpar hamnar du i ett sämre läge att stacka honom, för pot-to-stack ration lämpar sig inte längre att få in pengarna utan en 3b nånstans.

 

Att gå för en checkraise här är ett klassiskt nybörjarmisstag, jag brukade själv förespråka det för nåt år sen.

 

Den andra är, att du påstod att du är "bekväm att spela postflop" och du lät det rättfärdiga din squeeze pre.

Du är i SB med J3s, mot två aktiva spelare, du kan inte räkna med att den kommer ge direkt +ev resultat ofta.

 

Dessutom så hamnar du allt som oftast i ett läge där hela deras range krossar dig som är OOP

 

Att kalla squeezen marginell vore en rejäl komplimang, jag lutar mer åt fruktansvärd.

 

Gz till klonken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för gratulationerna, 6,7k$ blev det =)

ISAKM: Det du skriver är väldigt intressant och kan hålla med om att motståndaren inte bör beta typ några händer alls. Om så är fallet är en bet från min sida såklart att föredra. Färdelen med check/raisen är ju att man ska få säga all in, vilket gör att han inte kan bluffa bort oss från handen. Checkar han bakom väldigt ofta, så är det ju då obv ett sämre spel än att beta ut.

Även om jag tror att de kommer att beta ut där ganska ofta i en 26 dollars turre, så känner jag mig nu övertygad om att en bet är att föredra. Tack för att du hjälpte mig komma till den insikten.

 

Angående 3-beten så får jag väl säga att jag är förmodligen är alldeles impulsiv gällande det, men min känsla är att motståndarna ibland kommer att folda preflop och väldigt ofta kommer att folda på en flop som denna (och så betar jag inte ut, what is up with that?) :-D

vilket gör att jag tror spelet hade varit ok i position, men är förmodligen -EV ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...