ClownX Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Hej här kommer en mattematisk fråga som har ingenting med poker att göra men jag hoppas ni vill hjälpa mig ändå! Själv är mina mattematiska förmågor inte ens i närheten av en lösning! En vän till mig arbetar i stånd på tivoli och vet inte hur han ska räkna ut den förväntade vinsten i sitt stånd. Det är en ankdamm och det kostar kunden 50kr för att få fiska 9 ankor. Under ankorna finns det olika poäng som ankorna är värda, ni känner säkert till konceptet. i ankdammen finns det totalt 226 ankor. 115 av dom är värda 1p 60st är värda 2p 30st är värda 5p 20st är värda 10p 1st är värd 100p Varje kund fiskar alltså 9 ankor och räknar sedan ihop poängen. om kunden samlar ihop mellan: 9-29p får hon ett pris värt 6kr. 30-39p= 20kr. 40-49p= 25kr 50-99p= 50kr Över 100= 100kr Frågan är alltså hur stor är den förväntade vinsten med denna prisstrukturen? ps. Svara gärna med en uträkning så att jag kan bevisa för min vän att svaret är rätt, Tack på förhand!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
WokadGnu Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Är din vän även mattelärare eller jobbar han bara på tivoli? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 31 Maj , 2011 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Är din vän även mattelärare eller jobbar han bara på tivoli? Hahaha, hans familj äger faktiskt ett tivoli så det är ända sysselsättningen tror jag=) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stormen_Per Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Frågan är alltså hur stor är den förväntade vinsten med denna prisstrukturen? ps. Svara gärna med en uträkning så att jag kan bevisa för min vän att svaret är rätt, Tack på förhand!!! Verkar jobbigt att räkna ut exakta väntevärdet så posta din uträkning så kan säkert någon säga om det är rätt eller fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JNL Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 En vän till mig arbetar i stånd på tivoli och vet inte hur han ska räkna ut den förväntade vinsten i sitt stånd. Fantastiskt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 ps. Svara gärna med en uträkning så att jag kan bevisa för min vän att svaret är rätt, Tack på förhand!!! lol, tror du någon skulle orka räkna ut det gratis? rätt jävla massa arbete för att lösa det analytiskt, lös det med monte carlo istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 31 Maj , 2011 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 lol, tror du någon skulle orka räkna ut det gratis? rätt jävla massa arbete för att lösa det analytiskt, lös det med monte carlo istället. Och det betyder?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Markus800 Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Ungefär liggande stolen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Och det betyder?? http://en.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo_method alltså du skriver upp förloppet i valfritt programmeringspråk, kollar utfallen, upprepar en miljon gånger, tar medelvärdet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 31 Maj , 2011 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo_method alltså du skriver upp förloppet i valfritt programmeringspråk, kollar utfallen, upprepar en miljon gånger, tar medelvärdet. Jisses detta var svårare än vad jag trodde =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sulla Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Jag kan hjälpa dig med att ankorna i snitt är värda 3,03 poäng/st... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
schoolbook Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Jisses detta var svårare än vad jag trodde =) Ganska mycket lättare än att lösa analytiskt har jag en stark känsla av i alla fall... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hubbahubba Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Finns det folk som spelar ett spel som detta? Det är väl ca 4% att gå bättre än +-0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gaston116 Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 skulle jag gissa så gissar jag på att man i snitt vinner 8 kr eller nått Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
m4dh4tter Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Måsgte väl bero på hur duktiga kunderna är på att fiska upp rätt ankor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hubbahubba Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 skulle jag gissa så gissar jag på att man i snitt vinner 8 kr eller nått Jag gissar på över 10, men jag tror jag ska programmera lite nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 31 Maj , 2011 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Finns det folk som spelar ett spel som detta? Det är väl ca 4% att gå bättre än +-0 3,6 för att vara exakt. Men nu är det ju inte så att dom skyltar med det!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 31 Maj , 2011 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Detta är vad jag har kommit fram till vilket iof kan vara helt efterblivet!!! Snittet för varje kund bör bli 26,7 poäng! men det går inte bara att ta de som en 8 kr vinst eftersom att sannolikheten att någon ska dra 9 poäng är mindre än att någon ska dra 30! Därför borde värdet per poäng öka/variera fastän att värdet på priset är det samma. Iaf upp till 100 poäng där efter borde ju värdet per poäng vara samma. Men som sagt så är jag inte knivskarp när det kommer till matte!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 31 Maj , 2011 Författare Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 3,6 för att vara exakt. Men nu är det ju inte så att dom skyltar med det!!! Detta går ju att räkna ut eftersom det bara finns ett sätt att få över 100p på. det är mycket svårare att räkna ut hur ofta folk kommer dra över 50p eftersom det finns många fler sätt att göra det på! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
carl_nica Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Måsgte väl bero på hur duktiga kunderna är på att fiska upp rätt ankor. +1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hubbahubba Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 Det blev en analys iaf. Det är lättare om man bryter ned problemet. Att kunden går plus är ett specialfall som endast uppstår om de hittar 100 poängaren, det är dessutom lätt att räkna ut sannolikheten för det vilket ger kunden ungefär 2kr. I de övriga fallen backar kunden i snitt 42.08 kr Så lite drygt 40kr i +ev per spel för tivolit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hubbahubba Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 3,6 för att vara exakt. Men nu är det ju inte så att dom skyltar med det!!! Hur kommer du fram till det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikj Postad 31 Maj , 2011 Rapport Share Postad 31 Maj , 2011 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClownX Postad 1 Juni , 2011 Författare Rapport Share Postad 1 Juni , 2011 Hur kommer du fram till det? Det finns en 100p på 226. = 0.4% du har nio chanser att plocka den = 3,6% Detta stämmer väl??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 1 Juni , 2011 Rapport Share Postad 1 Juni , 2011 Det blev en analys iaf. Det är lättare om man bryter ned problemet.Att kunden går plus är ett specialfall som endast uppstår om de hittar 100 poängaren, det är dessutom lätt att räkna ut sannolikheten för det vilket ger kunden ungefär 2kr. I de övriga fallen backar kunden i snitt 42.08 kr Så lite drygt 40kr i +ev per spel för tivolit. hur ofta fick kunden 30poäng? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts