Gå till innehåll

Jag förutspådde exakt vad floppen skulle komma. Vad är oddsen?


starsonmars

Recommended Posts

Spelade poker igår och handen före frågade jag FI som jag var inblandad i en pot med "vad vill du att floppen ska komma?" före den var uppe. Lite allmänt lallande och sådär, nästa hand så sa jag för skojs skull bara "jag tror floppen kommer... A93"

 

Floppen landar A93. Vad är egentligen oddsen för det här? Går det att räkna på? Observera att jag inte sitter och förutspår vad floppen ska komma så att vi inte räknar till odds-räknandet att jag "till slut får rätt." Gissar jag floppen ska komma A93 1000 gånger är det ju inte supersick om den till slut kommer så, men så är alltså inte fallet.

 

Rätt sjuk grej imo, lär ju finnas ganska många flopkombinationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att floppen måste komma exakt A93 eller kan den vara 39A och du fortfarande har gissat rätt?

 

Vid slumpmässig ordning blir oddsen, givet att du inte får ytterligare info via dina hålkort: slh = 12/52*8/51*4/50= 0.0028959276 eller 1 på 345 gånger.

 

Jag misstänker att du menade det första men bara för att jag inte har ngt bättre för mig så räknade jag ut sannolikheten för den bestämda ordningen A93: slh = 4/52 * 4/51 * 4/50 = 0.0004826546 eller 1 på 2072 gånger.

 

Bra gissat om du tog det på första!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att floppen måste komma exakt A93 eller kan den vara 39A och du fortfarande har gissat rätt?

 

Den kom inte exakt A93, men ser det som att jag fortfarande gissat rätt.

 

Kände till mina egna hålkort ja.

 

1/345 inte fy skam, ska försöka göra det sjukare nästa gång med att gissa suit etc men vet inte om jag vill förstöra min en gångs streak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att räkna på?

Nä, inte än. Men efter att människan lyckades landstiga på månen så har man lagt ner alla tillgängliga resurser och spetskompetens på att lyckas även med detta. Vissa röster gör gällande att vi nu endast är ett tiotal år ifrån att finna en lösning. Det ryktas om en hemlig superdator stor som tio fotbollsplaner, som arbetar för högtryck med problemet.

 

Med andra ord: Håll ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...