Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

Jippii, nu är allt glasklart.

 

Fan va bra det hade varit om det här på forumet hade funnits en tydlig lista på de sajter som är skattefria *hint, hint, hint*. Cool

 

För som jag har förstått det finns det inga otydligheter kvar längre, eller?

 

Tycker fortfarande det finns en hel drös med otydligheter.

Hur kan det tex finnas flera olika lotterianordnare till samma lotteri? Om man är partner eller skin? Tycker att alla som sitter vid samma bord sitter i samma nätverk och därmed i samma lotteri. ;)

 

Bit på den du!

 

Jag tolkar det som att svaret ligger här:

 

"Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land."

 

Det är alltså inte frågan om vem som anordnar lotteriet, utan vem som tillhandahåller det. Detta innebär att skinet bara är en sluss till sajten som tillhandahåller lotteriet, medan partnern själv räknas som att tillhandahålla lotteriet, det partnern är en egen sajt.

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tolkar det som att svaret ligger här:

 

"Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land."

 

Det är alltså inte frågan om vem som anordnar lotteriet, utan vem som tillhandahåller det. Detta innebär att skinet bara är en sluss till sajten som tillhandahåller lotteriet, medan partnern själv räknas som att tillhandahålla lotteriet, det partnern är en egen sajt.

 

Eller?

 

Hmmm, men partnern betalar fortfarande en del av sin rake som avgift till nätverket, och som jag ser det är de fortfarande "underhuggare" till de som tillhandahåller nätverket.

 

Det behöver inte ens nödvändigtvis vara en "site" alltså en hemsida som tillhandahåller lotteriet, lotteriet finns där i bakgrunden i servern som hålls vid liv av B2B som låter partners och skins ta del av lotteriet/borden mot att de betalar en del av vinsten till B2B som avgift för att de får länka fram sina spelare till borden.

 

Partnern tillhandahåller ju varken mjukvaran eller lotteriet/borden, de delarna står B2B för.

 

Men jag är som sagt ingen jurist, det är mest babbel och lösa tankar, men om man tänker logiskt så kommer i alla fall jag fram till följande:

 

De som B2B kallar partners i själva verket ochså bara är en form av "skin", en som satsar lite mer genom att tex tillhandahålla egna tjänster för in/utbetalning av pengar mot att de får behålla en större del av den rake deras spelare drar in till nätverket.

 

"Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land."

 

Notera "en" i ovanstående mening. Vem tillhandahåller lotteriet vid tex bord "Stockholm"?

Kan det vara partner A för 3 spelare och B2B nätverket för 4 spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att svaret ligger här:

 

"Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land."

 

Det är alltså inte frågan om vem som anordnar lotteriet, utan vem som tillhandahåller det. Detta innebär att skinet bara är en sluss till sajten som tillhandahåller lotteriet, medan partnern själv räknas som att tillhandahålla lotteriet, det partnern är en egen sajt.

 

Eller?

 

Hmmm, men partnern betalar fortfarande en del av sin rake som avgift till nätverket, och som jag ser det är de fortfarande "underhuggare" till de som tillhandahåller nätverket.

 

Det behöver inte ens nödvändigtvis vara en "site" alltså en hemsida som tillhandahåller lotteriet, lotteriet finns där i bakgrunden i servern som hålls vid liv av B2B som låter partners och skins ta del av lotteriet/borden mot att de betalar en del av vinsten till B2B som avgift för att de får länka fram sina spelare till borden.

 

Partnern tillhandahåller ju varken mjukvaran eller lotteriet/borden, de delarna står B2B för.

 

Men jag är som sagt ingen jurist, det är mest babbel och lösa tankar, men om man tänker logiskt så kommer i alla fall jag fram till följande:

 

De som B2B kallar partners i själva verket ochså bara är en form av "skin", en som satsar lite mer genom att tex tillhandahålla egna tjänster för in/utbetalning av pengar mot att de får behålla en större del av den rake deras spelare drar in till nätverket.

 

"Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land."

 

Notera "en" i ovanstående mening. Vem tillhandahåller lotteriet vid tex bord "Stockholm"?

Kan det vara partner A för 3 spelare och B2B nätverket för 4 spelare?

 

Håller med dig om att det inte är glasklart. Informationen om skillnaden mellan skins och partners har jag fått av PeterD på Allt om spel, och även om man inte ska ta hans ord som lag så känns det som att han är relativt insatt i hur det fungerar. I en artikel på Allt om spel så frågar han ju dessutom en representant för skatteverket som hävdar att nätverket är irrelevant för beskattning.

 

Jag vet inte exakt hur det fungerar, varken juridiskt eller i praktiken, men kan det vara så här: Ett skin är bara ett skin, du spelar aldrig på den sajten, utan alltid på den bakomliggande sajten. En partner är en egen sajt, det är bara det att sajten som du spelar på delar bord och spelare med andra sajter i nätverket. Detta märks t.ex. i praktiken genom att sajten kan anordna turneringar som bara är öppna för den sajtens deltagare, och inte för övriga nätverket.

Nätverket fungerar i detta fallet som en samordnare/koordinator mellan de olika sajterna, som ser till att bord och spelare delas, men det är fortfarande sajten som du spelar på.

 

Eller existerar otydligen överhuvudtaget? Vilka sajter i B2B är det som är skins? Är det inte så att t.ex. HeyPoker är ett skin till 24h, som är en sajt i nätverket? Alltså är alla medlemmar i nätverket egna sajter, som samordnas av B2B.

Alltså, nätverket är inte den egentliga lotterianordnaren, det är det varje sajt som är, nätverket bara samordnar de olika lotterierna. Detta resonemanget blir dock luddigt, då spelare vid samma bord (samma lotteri) kan vara på olika sajter som tillhandahåller lotteriet till olika spelare, beroende på vilken sajt de spelar på, precis som du säger.

Men att lotteriet ska tillhandahållas av en aktör behöver inte nödvändigtvis vara ett problem heller. För varje enskild spelare finns det ju bara en aktör som tillhandahåller lotteriet, dvs sajten man spelar på, att det finns flera aktörer som anordnar samma lotteri åt olika spelare kanske isåfall blir irrelevant...?

 

Glasklart va? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Partnern tillhandahåller ju varken mjukvaran eller lotteriet/borden, de delarna står B2B för.

 

Mjukvaran är helt ointressant som bedömningsgrund. Jämför gärna med företaget som du själv arbetar på, om du arbetar och ni använder er av någon som helst programvara förstås. Det är företaget som är ansvarig för alla ingånga avtal och tjänster, inte de som tillhandahåller er tekniska plattform. (Även om jag skulle vilja hänga Bill Gates i stort sett dagligen :twisted: )

 

Det finns nätverk, tex Prima, som ej deltar i spelet på något vis utan endast via Microgaming tillhandahåller en teknisk plattform Det finns även kunder till Microgaming, Ladbrokes, som använder plattformen men ej deltar i nätverket. Det finns också nätverk som deltar i spelet, där OnGame/PokerRoom är ett sånt som jag ser det. Är du en "äkta partner" till någon av dessa så är det du som arrangerar lotteriet. Det är alltså ditt säte som avgör huruvida spelet är inom EU/EES eller inte. Villkoret är med vilken pokerspelaren har sitt avtal, inet vilken programvara som används.

 

Ett skin är endast en marknadsplats och du har aldrig något avtal med skins. Det finns tex tipsnyttpoker.com som är ett bra exempel på ett skin.

 

På frågan om spelare från olika lotterier kan anses komma från olika lotterier trots att de sitter runt samma bord är svaret; JA! Jämför gärna med VikingLotto som är ett samnordiskt projket, men där du deltar hos Svenska Spel om du är svensk, hos Norsk Tipping om du är norsk osv.

 

Slutligen vore det bra om en moderator på detta forum samlade upp de olka frågeställningarna och ställde dessa till Skatteverket. Det åligger dem att svara. Mina svar är grundade på erfarenhet och de kontakter jag har haft med Skatteverket de senaste två åren. Men jag friskriver allt jag postar eftersom jag inte är en utbildad skattejurist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är moderator och ***** ********** ********* **** ******* ******** ****** men... (edit - kom på att jag inte skulle skriva det där här)...

 

Tror dock inte de kan svara generellt, dels för att svaren från skv har varierat sedan tidigare och dels för att varje skin/site/rum/nätverk jobbar under omständigheter som skiljer det andra. Skulle tro att de önskar att skatteskyldiga skriver på sin dekleration hur mycke man tjänat och var, varpå de kan göra utredning (eller troligen skickar deklerationen till specialavd. för bedömning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de kan inte (vill inte) svara generellt, vilket är helt rätt uppfattat av dig. Däremot tror jag det går att härleda 3 till 4 specifika fall från alla de trådar som skrivits i ämnet och ställa dessa på sin spets. Då är de skyldiga att svara och ge som det heter ett förhandsbesked. Se till att få det skriftligt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvaran är helt ointressant som bedömningsgrund.

 

Nope, den är inte ointressant.

Jag menade självklart inte vem som äger rättigheterna eller har gjort mjukvaran, utan vem som tillhandahåller mjukvaran/pokerborden/nätverket. Och jag menar inte vem som tillhandahåller mjukvaran till B2B utan vem som tillhandahåller mjukvaran/nätverket till spelarna.

 

Om systemet krashar, vem ska fixa det? Inte ett skin eller en partner, utan någon högre upp i kedjan, någon som hyr/leasar mjukvaran från de som har gjort mjukvaran, någon som har skaffat sig en licens att erbjuda spel med hjälp av den här mjukvaran

 

Eller ska jag skriva förhoppningsvis skaffat sig en licens, läste någonstans att man inte behöver någon licens på Costa Rica och tänker definitivt aldrig mer spela på någon site som har något samröre med Costa Rica överhuvudtaget. Inget kontrollsystem = otryggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden. Vilket jag tycker Skatteverket också har försökt visa om än något luddigt.

 

Skin? Du vet ofta att det är ett skin då cashier/kassan/banken ligger på en helt annan domän. Inte alltid, men i fler än 9 av 10 fall så duger den tumregeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då tycker jag att det börjar bli så glasklart det nu kan bli i avsaknad av ett slutgiltigt besked från skatteverket eller en vägledande dom. Att sammanställa några frågeställningar till skatteverket kan dock antagligen vara en god idé.

 

Det verkar som min checklista ovan faktiskt kan användas. Det knepiga blir bara att avgöra om sajten man spelar på är ett skin eller ett nätverk. PeterD skriver att avtalet är det som är avgörande, vilket jag tycker låter rimligt, då det blir aktören du ingår avtal med som tillhandahåller lotteriet, oavsett anordnare.

 

För att försöka sammanställa någon form av preliminär lista då (rätta mig gärna om jag har misstolkat något eller fått fel info om ett nätverk/skin/partner):

 

Som jag förstår det så är Prima-nätverket ett nätverk som inte har några skins, då varje sajt som ingår i nätverket är en partner. Således spelar Prima-nätverkets hemvist ingen roll, utan det är sajtens hemvist som är avgörande (här kanske det dock kan finnas sajter som är skins till en annan sajt i nätverket?).

- Bet365

- The Gaming Club

 

Party-nätverket vet jag inte 100% hur det fungerar. Det verkar dock som att Multipoker, Empirepoker och PokerNow inte är skins i den bemärkelsen som vi använder här, även om det står så på deras hemsida:

http://www.partygaming.com/our_brands/skins.html

T.ex. anordnar ju både Empire och Multi egna turneringar som inte användare på Partypoker kan delta i (?), och på PokerNow har man ju en annan mjukvara med helt andra avatarer. Intertops verkar dock vara ett 'äkta' skin då man länkas vidare direkt till Partypoker när man klickar på Intertops pokerlänk.

Nu spelar det antagligen mindre roll i praktiken vilket arrangemang de har eftersom samtliga sajter i nätverket redan ingår i EU/EES (samtliga utom Intertops (Malta) är Gibraltar) där också nätverket hör hemma. Så:

- PartyPoker

- EmpirePoker

- MultiPoker

- PokerNow

- Intertops

 

Ongame Network/Ongame Group (är inte säker på skillnaden) har ett företag som är registrerat på Costa Rica (SafePay) vari troligen pokerverksamheten bedrivs. Här verkar det dock som att de tillhörande sajterna är partners, och inte skins (detta baserar jag på mail- och chatkonversationer med Ongame och BetOnBet). PokerRoom går bort oavsett, då inga svenskar är tillåtna att spela där. Återstår gör:

- Betsson

- BetOnBet

 

Ska gräva lite djupare i övriga nätverk nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden.

 

För att göra det besvärligt igen så håller jag inte med. Den som skriver ett avtal med kunden kan ju (och gör det i de flesta fall antar jag) ingå ett avtal om att förmedla en tjänst, en tjänst som någon annan egentligen tillhandahåller/står för. Denne "annan" är den som tillhandahåller spelet och tjänsten. Tror jag. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står säkert någon stans under dänna flik men skulle någon kunna berätta för mig varför nästan alla vill att poker inte ska vara klassat som tur. om det är klassat som tur spel är det väll ingen skatt på vinnsten.

En annan sak jag kom att tänka på vad spelar det för roll om folk spelar poker det är ju deras egna pengar? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men skulle någon kunna berätta för mig varför nästan alla vill att poker inte ska vara klassat som tur. om det är klassat som tur spel är det väll ingen skatt på vinnsten.

 

Engentligen bara ett fåtal som inte vill ha det som turspel ang. beskattningen nämligen de som betalar mycket i turneringsavgifter, resor och liknande.

 

En annan sak jag kom att tänka på vad spelar det för roll om folk spelar poker det är ju deras egna pengar?

 

Tänk om, tänk rätt, merparten av skatt folk betalar är på deras EGNA pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden.

 

För att göra det besvärligt igen så håller jag inte med. Den som skriver ett avtal med kunden kan ju (och gör det i de flesta fall antar jag) ingå ett avtal om att förmedla en tjänst, en tjänst som någon annan egentligen tillhandahåller/står för. Denne "annan" är den som tillhandahåller spelet och tjänsten. Tror jag. :roll:

 

Men det var väl det jag försökte utreda någonstans ovan. Ett skin är just den mellanhanden som du beskriver. En partner i ett nätverk är däremot tillhandahållaren av lotteriet, nätverks... tjofräset blir bara en samordnare, inte en lotterianordnare (precis som med vikingaspelet som PeterD beskriver).

 

När du spelar poker hos Unibet så spelar du poker hos Unibet och ingen annanstans. Det är de som är lotterianordnare och lotteritillhandahållare. Sedan att Unibet har ett avtal med B2B, som innebär att Unibets spelarbas kan spela med/mot spelare från andra sajter, det är helt irrelevant ur beskattningssynpunkt. B2B varken anordnar eller tillhandahåller ett lotteri, de bara binder samman de olika sajterna så att de kan dela på spelare och bord.

 

När du spelar poker hos HeyPoker, så spelar du egentligen inte poker hos HeyPoker. HeyPoker är en portal, ett skin, en dörr, en leverantör, en mellanhand, som slussar dig vidare till 24hPoker, där du faktiskt spelar. Det är 24hpoker som är anordnare och tillhandahållare av lotteriet, medan HeyPoker bara dirigerar trafiken till 24h.

 

Så har jag förstått det iallafall (PeterD?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och när spelar poker hos Unibet så är det med Unibet du skriver avtal, medan om du spelar poker hos HeyPoker, så är det inte med HeyPoker du skriver avtal med, utan med 24h. HeyPokers enda avtal är med 24h, och det är därifrån de får betalt, för att de slussar vidare kunderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på olika B2B sidor och begär alla mina cashouts via banktransfers, men eftersom B2b är inom euro så finns det ingen risk jag behöver skatta även om skattemyndigheten får reda på mina vinster? (CA 70k sek på 3 veckor)

 

Grattis till vinsten!

 

B2B är svenskt, men driver pokerverksamheten i Poknet Systems, Costa Rica, alltså utanför EU.

 

Oavsett så beror det hela på vilka sajter du har spelat på, och inte på nätverket. T.ex. är HeyPoker utanför EU, medan Unibet är inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på olika B2B sidor och begär alla mina cashouts via banktransfers, men eftersom B2b är inom euro så finns det ingen risk jag behöver skatta även om skattemyndigheten får reda på mina vinster? (CA 70k sek på 3 veckor)

 

Om man skulle gå efter att B2B är svenskt, och därför räknas som inom EU så skulle B2B vara illegalt då ingen annan än Svenska Spel och Folkrörelsen får bedriva spel i Sverige.

 

B2B är leverantören av mjukvaran. I övrigt har allt sin utgångspunkt från 24h poker utom Unibet, så vitt jag kan förstå. Och 24h poker har sitt säte och licens utanför EU= skattepliktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden.

 

För att göra det besvärligt igen så håller jag inte med. Den som skriver ett avtal med kunden kan ju (och gör det i de flesta fall antar jag) ingå ett avtal om att förmedla en tjänst, en tjänst som någon annan egentligen tillhandahåller/står för. Denne "annan" är den som tillhandahåller spelet och tjänsten. Tror jag. :roll:

 

Men det var väl det jag försökte utreda någonstans ovan. Ett skin är just den mellanhanden som du beskriver. En partner i ett nätverk är däremot tillhandahållaren av lotteriet, nätverks... tjofräset blir bara en samordnare, inte en lotterianordnare (precis som med vikingaspelet som PeterD beskriver).

 

När du spelar poker hos Unibet så spelar du poker hos Unibet och ingen annanstans. Det är de som är lotterianordnare och lotteritillhandahållare. Sedan att Unibet har ett avtal med B2B, som innebär att Unibets spelarbas kan spela med/mot spelare från andra sajter, det är helt irrelevant ur beskattningssynpunkt. B2B varken anordnar eller tillhandahåller ett lotteri, de bara binder samman de olika sajterna så att de kan dela på spelare och bord.

 

När du spelar poker hos HeyPoker, så spelar du egentligen inte poker hos HeyPoker. HeyPoker är en portal, ett skin, en dörr, en leverantör, en mellanhand, som slussar dig vidare till 24hPoker, där du faktiskt spelar. Det är 24hpoker som är anordnare och tillhandahållare av lotteriet, medan HeyPoker bara dirigerar trafiken till 24h.

 

Så har jag förstått det iallafall (PeterD?).

 

Om jag skulle spela på Heypoker och bli lurad eller om Heypoker plötsligt försvann, skulle jag då kunna kräva 24h på pengarna? Och har Heypoker överhuvudtaget en licens? Om så, var? Och var har bolaget sitt säte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden.

 

För att göra det besvärligt igen så håller jag inte med. Den som skriver ett avtal med kunden kan ju (och gör det i de flesta fall antar jag) ingå ett avtal om att förmedla en tjänst, en tjänst som någon annan egentligen tillhandahåller/står för. Denne "annan" är den som tillhandahåller spelet och tjänsten. Tror jag. :roll:

 

Men det var väl det jag försökte utreda någonstans ovan. Ett skin är just den mellanhanden som du beskriver. En partner i ett nätverk är däremot tillhandahållaren av lotteriet, nätverks... tjofräset blir bara en samordnare, inte en lotterianordnare (precis som med vikingaspelet som PeterD beskriver).

 

När du spelar poker hos Unibet så spelar du poker hos Unibet och ingen annanstans. Det är de som är lotterianordnare och lotteritillhandahållare. Sedan att Unibet har ett avtal med B2B, som innebär att Unibets spelarbas kan spela med/mot spelare från andra sajter, det är helt irrelevant ur beskattningssynpunkt. B2B varken anordnar eller tillhandahåller ett lotteri, de bara binder samman de olika sajterna så att de kan dela på spelare och bord.

 

När du spelar poker hos HeyPoker, så spelar du egentligen inte poker hos HeyPoker. HeyPoker är en portal, ett skin, en dörr, en leverantör, en mellanhand, som slussar dig vidare till 24hPoker, där du faktiskt spelar. Det är 24hpoker som är anordnare och tillhandahållare av lotteriet, medan HeyPoker bara dirigerar trafiken till 24h.

 

Så har jag förstått det iallafall (PeterD?).

 

Om jag skulle spela på Heypoker och bli lurad eller om Heypoker plötsligt försvann, skulle jag då kunna kräva 24h på pengarna? Och har Heypoker överhuvudtaget en licens? Om så, var? Och var har bolaget sitt säte?

 

De pengar du har på B2B är säkrade, även om "ditt" skin eller hela nätverket skulle dö. Källa: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=19141&

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden.

 

För att göra det besvärligt igen så håller jag inte med. Den som skriver ett avtal med kunden kan ju (och gör det i de flesta fall antar jag) ingå ett avtal om att förmedla en tjänst, en tjänst som någon annan egentligen tillhandahåller/står för. Denne "annan" är den som tillhandahåller spelet och tjänsten. Tror jag. :roll:

 

Men det var väl det jag försökte utreda någonstans ovan. Ett skin är just den mellanhanden som du beskriver. En partner i ett nätverk är däremot tillhandahållaren av lotteriet, nätverks... tjofräset blir bara en samordnare, inte en lotterianordnare (precis som med vikingaspelet som PeterD beskriver).

 

När du spelar poker hos Unibet så spelar du poker hos Unibet och ingen annanstans. Det är de som är lotterianordnare och lotteritillhandahållare. Sedan att Unibet har ett avtal med B2B, som innebär att Unibets spelarbas kan spela med/mot spelare från andra sajter, det är helt irrelevant ur beskattningssynpunkt. B2B varken anordnar eller tillhandahåller ett lotteri, de bara binder samman de olika sajterna så att de kan dela på spelare och bord.

 

När du spelar poker hos HeyPoker, så spelar du egentligen inte poker hos HeyPoker. HeyPoker är en portal, ett skin, en dörr, en leverantör, en mellanhand, som slussar dig vidare till 24hPoker, där du faktiskt spelar. Det är 24hpoker som är anordnare och tillhandahållare av lotteriet, medan HeyPoker bara dirigerar trafiken till 24h.

 

Så har jag förstått det iallafall (PeterD?).

 

Om jag skulle spela på Heypoker och bli lurad eller om Heypoker plötsligt försvann, skulle jag då kunna kräva 24h på pengarna? Och har Heypoker överhuvudtaget en licens? Om så, var? Och var har bolaget sitt säte?

 

De pengar du har på B2B är säkrade, även om "ditt" skin eller hela nätverket skulle dö. Källa: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=19141&

Har nu läst tråden du refererar till och folk tror en himmla massa, men fakta är det klent med...otroligt osakligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi helt överrens och det är sammanfattningsvis den som ingår avtalet med spelaren som är bedömningsgrunden.

 

För att göra det besvärligt igen så håller jag inte med. Den som skriver ett avtal med kunden kan ju (och gör det i de flesta fall antar jag) ingå ett avtal om att förmedla en tjänst, en tjänst som någon annan egentligen tillhandahåller/står för. Denne "annan" är den som tillhandahåller spelet och tjänsten. Tror jag. :roll:

 

Men det var väl det jag försökte utreda någonstans ovan. Ett skin är just den mellanhanden som du beskriver. En partner i ett nätverk är däremot tillhandahållaren av lotteriet, nätverks... tjofräset blir bara en samordnare, inte en lotterianordnare (precis som med vikingaspelet som PeterD beskriver).

 

När du spelar poker hos Unibet så spelar du poker hos Unibet och ingen annanstans. Det är de som är lotterianordnare och lotteritillhandahållare. Sedan att Unibet har ett avtal med B2B, som innebär att Unibets spelarbas kan spela med/mot spelare från andra sajter, det är helt irrelevant ur beskattningssynpunkt. B2B varken anordnar eller tillhandahåller ett lotteri, de bara binder samman de olika sajterna så att de kan dela på spelare och bord.

 

När du spelar poker hos HeyPoker, så spelar du egentligen inte poker hos HeyPoker. HeyPoker är en portal, ett skin, en dörr, en leverantör, en mellanhand, som slussar dig vidare till 24hPoker, där du faktiskt spelar. Det är 24hpoker som är anordnare och tillhandahållare av lotteriet, medan HeyPoker bara dirigerar trafiken till 24h.

 

Så har jag förstått det iallafall (PeterD?).

 

Om jag skulle spela på Heypoker och bli lurad eller om Heypoker plötsligt försvann, skulle jag då kunna kräva 24h på pengarna? Och har Heypoker överhuvudtaget en licens? Om så, var? Och var har bolaget sitt säte?

 

http://online.casinocity.com/poker/heypoker-com/

"Heypoker.com is a downloadable poker room using 24hPoker software licensed in Malta. It is owned by Hey Poker. "

"HeyPoker:

Hey Poker (http://www.heypoker.com)

Hjalmar Brantings gata 8B

Uppsala, Uppsala

Sweden 753 27"

 

Som jag har förstått det så är det den parten som du ingår avtalet med som det handlar om, vilket i detta fallet är 24h. Du ingår aldrig något avtal med Heypoker.

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...