Gå till innehåll

O - Hur många outs?


Waggho

Recommended Posts

Hej! Provade att lira lite PL Omaha high och hamnade i ett läge där jag hade toppset (kungar) utan färg eller stege möjligt för tillfället. Tyckte naturligtvis att det enda som gällde var att höja så myclet som möjligt och hamnade all in mot en kille. Han visade sig endast ha ett par i tior men drog in en runner runner flush! :evil:

 

Jag blev förbannad men sen kom jag att tänka på att med alla kort man har i Omaha måste det kunna ske att toppset på floppen inte är favorit att vinna handen. Därför undrar jag: hur många outs kan man ha mot ett toppset med den ultimata handen? Hur stor underdog kan man vara med toppset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor underdog kan man vara med toppset?

 

Rätt stor.

 

Med K:spade: K:club: 2:spade: 3 :spade: mot A:diamond: Q:heart: J:heart: T:diamond: har man ganska få outs om bordet kommer

K:diamond: Q:diamond: J:diamond:

 

(Jo jag vet att det inte var så du menade men jag valde ändå att misstolka dig :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

På en flop J:club:T:heart:4:spade: är den ultimata drag handen A:heart:K:spade:Q:spade:9:heart: med 21 outs, varav 21 nut outs och 0 killer outs (t.ex. losa vs fyrtal eller färgstege etc).

Om man sitter med J:spade:J:diamond:5:spade:3:club: kan det komma 30 kort, som kan slå dig.

(Detta är taget ur boken Pot-Limit and No-Limit Poker)

 

Föreställ dig följande hand, som är tagen ur boken "how good is your Pot Limit Omaha?"

 

A:spade:Q:club:T:club:9:spade: vs J:club:J:diamond:9:heart:7:heart:

På brädan ligger det J:spade:8:club:5:spade: 6:club:.

I exemplet är det 40 osedda kort, och drag handen (den första) har 20 vinnande outs, trots att den andra har top set + nötstege. Det var alltså en coinflip om vem som vann, trots att hand 2 hade nötterna + top set.

 

Hur stor underdog är nog svårt att svara på, men som lfx skrev så är det där nog en av de största. (Iaf med KK)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor underdog kan man vara med toppset?

 

Rätt stor.

 

Med K:spade: K:club: 2:spade: 3 :spade: mot A:diamond: Q:heart: J:heart: T:diamond: har man ganska få outs om bordet kommer

K:diamond: Q:diamond: J:diamond:

 

(Jo jag vet att det inte var så du menade men jag valde ändå att misstolka dig :))

 

Skojar du? Där har KK jätteliten chans då den andra redan har nötstege. Inte jätteliten, men inte stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en flop J:club:T:heart:4:spade: är den ultimata drag handen A:heart:K:spade:Q:spade:9:heart: med 21 outs, varav 21 nut outs och 0 killer outs (t.ex. losa vs fyrtal eller färgstege etc).

Om man sitter med J:spade:J:diamond:5:spade:3:club: kan det komma 30 kort, som kan slå dig.

(Detta är taget ur boken Pot-Limit and No-Limit Poker)

 

30 kort kan ju knappast SLÅ din JJ där. JJ har fortfarande lite

kåkdrag och dessutom kan ju faktiskt den andra handen missa,

men 30 kort slår inte JJ där? Gonatt. ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor underdog kan man vara med toppset?

 

Rätt stor.

 

Med K:spade: K:club: 2:spade: 3 :spade: mot A:diamond: Q:heart: J:heart: T:diamond: har man ganska få outs om bordet kommer

K:diamond: Q:diamond: J:diamond:

 

(Jo jag vet att det inte var så du menade men jag valde ändå att misstolka dig :))

 

Skojar du? Där har KK jätteliten chans då den andra redan har nötstege. Inte jätteliten, men inte stor.

 

 

Det måste vara rätt jobbigt att ha en royal och bli utdragen av någon med top set. Kanske han vinner om han får typ femtal?

/Rulti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 kort kan ju knappast SLÅ din JJ där. JJ har fortfarande lite

kåkdrag och dessutom kan ju faktiskt den andra handen missa,

men 30 kort slår inte JJ där? Gonatt. ;).

 

 

Klart, 30 kort kan komma som kan ge någon annan en bättre hand. Om nu du kan redrawa till en kåk spelar ju inte det någon roll. Då har du ju tur som sätter den på river. Tänk på att någon kan sätta högre set, notera att jag sa KAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor underdog kan man vara med toppset?

 

Rätt stor.

 

Med K:spade: K:club: 2:spade: 3 :spade: mot A:diamond: Q:heart: J:heart: T:diamond: har man ganska få outs om bordet kommer

K:diamond: Q:diamond: J:diamond:

 

(Jo jag vet att det inte var så du menade men jag valde ändå att misstolka dig :))

 

Skojar du? Där har KK jätteliten chans då den andra redan har nötstege. Inte jätteliten, men inte stor.

 

Haha.. ja "jätteliten chans" var rätt beskrivning när den andra har royal..

ha ha 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...