Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte bara höra med eran attityd angående spelbolagens egna valutakruser.

Jag tog ut pengar från 888poker två ggr under samma vecka, $600 och $200 och fick 3711 och 1221 vilket ger dollarkursen 6,185 och 6,105 vilket dollar aldrig ens varit i närheten av under de senaste åren. Som lägst har dollarn varit runt 6.40

Ska man bara acceptrera detta sjuka beteendet eller bör man anmärka detta?

Postad

Du kan ju inte jämföra med de valutakurser som anges på DI.se och motsvarande. Det kostar att växla pengar och kostnaden tas ut i form av sämre kurs än vad de själva växlar till.

Men du kan ju alltid ifrågasätta och se om de vill berätta exakt hur transaktionerna går till.

Postad
Du kan ju inte jämföra med de valutakurser som anges på DI.se och motsvarande. Det kostar att växla pengar och kostnaden tas ut i form av sämre kurs än vad de själva växlar till.

Men du kan ju alltid ifrågasätta och se om de vill berätta exakt hur transaktionerna går till.

så du bryr dig inte om det skiljer 30öre per dollar du växlar, man ska helt enkelt räkna med detta?

Har för mig dom tar 6,55sek för $1 men betalar ut ca 6,15sek per $1, för tillfället. Normalt?

Postad

Så som jag har förstått det så finns det alltid en köpkurs och en säljkurs, det värdet du ser på alla valutasiter är en så kallad "mittkurs" som är köp+säljkurs/2, så det du får ut är säljkursen

Postad
888 är ganska så extrema. När jag tog ut rullen därifrån fick jag 9,85 på mina pund samtidigt som kursen stod i ca 10,35...

Känns som lurendrejeri de sysslar med.

Nej, men de ser till att tjäna en slant på något som få bryr sig om. Förmodligen också skitsamma vad uttags-spelare tycker.

Detta är också något som vanliga banker jobbar med ganska hårt. Titta på spreaden om du köper/säljer en dansk aktie via ditt SEK-konto på SEB.

Postad
888 är ganska så extrema. När jag tog ut rullen därifrån fick jag 9,85 på mina pund samtidigt som kursen stod i ca 10,35...

Känns som lurendrejeri de sysslar med.

De är inte värre än några andra sidor. Har gjort en hel del uttag från 888 både i dollar och kr, och varje gång har jag fått bättre kurs av 888 än av banken.

Postad
De är inte värre än några andra sidor. Har gjort en hel del uttag från 888 både i dollar och kr, och varje gång har jag fått bättre kurs av 888 än av banken.

Får du bättre kurs i uttag i kronor från 888 än från banken?

Postad
Får du bättre kurs i uttag i kronor från 888 än från banken?

Ja. Tar jag ut i dollar och låter banken växla blir det alltid lägre. Fick 6.36 för några dagar sen när jag tog ut i kr, vilket måste ses som riktigt bra.

Postad

När jag växlar pengar brukar jag jämföra genom att räkna ut följande ekv:

växlingsavgift=(mittkurs-säljkurs)/mittkurs

i DrRolands exempel blir det:

växlingsavgift=(10,35-9,85)/10,35=0,048=4,8% (svindyrt)

Det är svårt att räkna på ditt exempel iom att du inte har några exakta siffror men om vi räknar med en mittkurs på 6,40 och givet att du fick 6,105 så blir det:

(6,4 - 6,105) / 6,4 = 0,04609375= 4,6% (svindyrt)

Jag kan kolla upp för någon av siterna jag spelar på och jämföra växlingsavgifterna om du vill.

Om växlingsavgiften understiger 3% brukar jag tycka det är okej. Är den högre så försöker jag leta efter andra ställen att växla på eller andra metoder. Visst är det svårt på just pokersidor då man är rättså begränsad men ser man att en sida tar alldeles för mycket så är det klart en nackdel med just den siten.

Som sexyterran säger så ska du alltid undvika VISA då de tar ca 1,5% extra (+/- 0,5%) när du växlar.

Tyvärr vet jag inte allt för mycket om hur de olika pokersiterna tar och min 3%-rekommendation bygger bara på egna empiriska erfarenheter men jag hoppas det kan hjälpa dig något.

Postad

skaffa ett valutakonto på din bank i samma valuta du spelar med. Flera valutor flera valutakonton och låt sedan bank växla det alt. som sexyterran sa: skippa uttag till visa och kör banktransfer istället, med banktransfer på siter med min bank som uttagmöjlighet prickar jag in xe.com nästan på pricken och dessutom får jag uttaget in på bankkonto på 15min till några h.

Såg att 888poker hade swedbank listat så har du ett konto där är det klockrent.

Postad
skaffa ett valutakonto på din bank i samma valuta du spelar med. Flera valutor flera valutakonton och låt sedan bank växla det alt. som sexyterran sa: skippa uttag till visa och kör banktransfer istället, med banktransfer på siter med min bank som uttagmöjlighet prickar jag in xe.com nästan på pricken och dessutom får jag uttaget in på bankkonto på 15min till några h.

Såg att 888poker hade swedbank listat så har du ett konto där är det klockrent.

Vad är skillnaden på att ta ut i dollar och låta banken växla till kr direkt och att ta ut till ett dollarkonto och växla till kr senare, får man annan kurs? Det är ju trots allt ens egen bank som växlar båda gångerna.

Postad
Vad är skillnaden på att ta ut i dollar och låta banken växla till kr direkt och att ta ut till ett dollarkonto och växla till kr senare, får man annan kurs? Det är ju trots allt ens egen bank som växlar båda gångerna.

Sa aldrig att det var någon skillnad, därför jag slängde in "alt."

Men som du har nämnt tidigare med uttag med kr på 888poker så är det såklart bättre med en banktransfer till swedbank än att casha ut i $ till samma bank och sedan växla i banken då det verkar som att det är mer banken som är boven här.

På de siter jag lirar på har jag inte den möjligheten att casha ut i kr utan får hålla mig till $ och € och på "svenska" skin får jag mycket bättre växlingskurs om jag plockar ut direkt till mitt konto i SEK.