Gå till innehåll

FLT - 66 försvarar mörken


Bjorn_

Recommended Posts

Crypto £1/2 Hold'em (8 handed)

Inga speciella reads.

 

Preflop: Hero is BB with 6 :diamond: 6 :club:

UTG folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, Button raises, SB folds, Hero calls

 

Antar att jag näst intill måste försvara min mörk med 66? Det trista är ju att jag nästan tvingas betta ut på floppen oavsett vad som kommer. Tycker mellanpockets är luriga här (och ännu värre i lilla mörken) men det känns väl weak-thight att folda.

 

Flop: 4 :diamond: A :spade: 2 :spade: (4 SB) (2 players)

Hero bets, button calls.

 

Ett ess på floppen brukar vara dåligt i dessa lägen men jag fullföljer ändå min intention att betta ut.

 

Turn: 5 :heart: (3 BB) (2 players)

Hero checks, button checks

 

Femman ger mig ju troligen fyra extra outs om jag är efter. Väljer hur som helst att checka för information.

 

River: J :heart: (3 BB) (2 players)

Hero checks, Button checks

 

Givet att han inte rivrade par i knektar är jag näst intill säker på att ha bäst hand här. Anser dock inte det är värt att värdebetta för jag kan inte se att jag blir synad av så mycket sämre än just par i knektar. Checkar istället för att försöka inducera en bluff.

 

Results (i vitt)

Hero: shows [6d 6c] (A Pair of Sixes, Ace high)

Button: mucks hand

Hero collected 3 BB from Main pot

 

Är ju väldigt lurigt hur man skall spela ett pocketpar lägre än TP när man är ur position. Väldigt lätt att man sitter och matar in bets i en bättre hand alternativt om man spelar mera passivt att man blir utbluffad.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

preflop, lutar jag mer åt att 3 betta för att ta initiativ

flop, om jag inte 3 bettar PF så C/R på flop

 

Du kan spela handen som du gjorde eller som s7 föreslog. Hade jag suttit i SB hade jag tre bettat den. I din position hade jag nog C/R flop som s7 föreslog. Att betta ut i raisern är inte bra, om jag hade varit honom så hade jag raisat i stort sett var hand mot dig där. Har du däremot ess där så kan det var trevligt och skjuta.

 

EDIT: Kanske ska tillägga att du skall fortsätta skjuta efter C/R.

 

Att betta ut i raisaren signalerar ofta svaghet. Att du vill bli av med honom, att du är rädd. Just därför kan det ibland vara bra och skjuta med högsta par in i raisaren, så han tror att du inte har bra.

 

Bara lite funderingar. ;)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att betta ut i raisaren signalerar ofta svaghet. Att du vill bli av med honom, att du är rädd. Just därför kan det ibland vara bra och skjuta med högsta par in i raisaren, så han tror att du inte har bra.

 

Skulle du kunna utveckla det där lite? Jag förstår inte vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att betta ut i raisaren signalerar ofta svaghet. Att du vill bli av med honom, att du är rädd. Just därför kan det ibland vara bra och skjuta med högsta par in i raisaren, så han tror att du inte har bra.

 

Skulle väl säga att mitt standardmörkförsvar är att syna och sedan ofta betta in i höjaren på floppen och det är ändå rätt sällan de höjar utan att ha en hand eller ett kvalitetsdrag.

 

På den här floppen hade jag bettat in i honom med TP, stege, set, tvåpar eller färgdrag också. Ibland även med lägre par eller stegdrag också.

 

Visst kan ett bet ibland tolkas som svaghet men problemet är att en check visar ju svaghet i än högre grad. Här lär han ju betta 95% av sina händer om jag checkar in i honom och de 5% som han checkar bakom är just de händer jag absolut inte vill ge gratiskort till.

 

Men allt handlar väl om hur aggresiv och hur ihärdig fi kan förväntas vara.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna utveckla det där lite? Jag förstår inte vad du menar.

 

 

Hej, jag är ingen pedagog :) men skall försöka förklara. Nu talar jag utifrån mina egna erfarenheter och min nivå.

 

Som regel ska du aldrig betta ut i personen som höjer om du inte har stål. Detta då det signalerar svaghet och att du vill bli av med honom ur potten (köpa den billigt)

 

I en sådan situation är det bättre och C/R. Detta ger betydligt mer styrka än att fis-betta. Som jag sa, hade jag varit personen som hade höjt preflop så hade jag raisat fis-bettaren och med största sannolikheten fått potten.

 

- fis-bettar sällan ;) -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Femman ger mig ju troligen fyra extra outs om jag är efter. Väljer hur som helst att checka för information.

 

Varför inte betta för information?

 

För att jag anser inte att det ger mig lika bra och tillförlitlig information. Det jag vill veta är ju främst om han har par i ess (eller bättre), bettar jag kan han precis lika gärna syna (antingen för att han är rädd för ett bätre ess/tvåpar eller för att slöspela till rivern) som att höja.

 

Checkar jag däremot så är det väldigt osannolikt att någon checkar par i ess eller bättre bakom efterssom de då riskerar att inte få betalt alls av mina drag.

 

Dessutom "betalar" jag hellre med ett gratiskort än med ett big bet för informationen i en sådan här liten pott.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Femman ger mig ju troligen fyra extra outs om jag är efter. Väljer hur som helst att checka för information.

 

Varför inte betta för information?

 

För att jag anser inte att det ger mig lika bra och tillförlitlig information. Det jag vill veta är ju främst om han har par i ess (eller bättre), bettar jag kan han precis lika gärna syna (antingen för att han är rädd för ett bätre ess/tvåpar eller för att slöspela till rivern) som att höja.

 

Checkar jag däremot så är det väldigt osannolikt att någon checkar par i ess eller bättre bakom efterssom de då riskerar att inte få betalt alls av mina drag.

 

Dessutom "betalar" jag hellre med ett gratiskort än med ett big bet för informationen i en sådan här liten pott.

 

/Bjorn

 

Ok, du väljer att inte betta på turn. (Jag bettar nog turn både med ditt flopspel och med min C/R) Vad gör du om han bettar turn?

 

Som jag ser det får du inte max betalt och det är viktigt i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du väljer att inte betta på turn. (Jag bettar nog turn både med ditt flopspel och med min C/R) Vad gör du om han bettar turn?

 

Som jag ser det får du inte max betalt och det är viktigt i FL.

 

Jo jag är fullt medveten om det, å andra sidan är det precis lika viktigt att inte betala i onödan när man ligger efter.

 

Pokerstovar man lite på min hand mot en distribution av AA-44, AKs-A2s, KQs-K2s, QJs-QTs, JTs, AKo-A2o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo som jag tycker är en rimlig stölddistribution så ligger jag i snitt efter 40-60. (Mot folk som är bereda att folda en signifikant andel händer mot mitt floppbet kanske det t.o.m. är värre.)

 

I det läget tycker jag inte det är fel att vara en anning på tårna.

 

Givet att jag fick den här femman så hade jag nog ändå synat ett bet, annars tycker jag att det är klart foldläge.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller i stort sett helt med SasQuatch om hur handen borde spelas. En skillnad kan vara att vi tänker på väldigt mer aggressiva bord. Om man checkar flopp eller turn på 10-20 så kommer beten väldigt nära 100% av tiden och därför är det ingen större fara att ge gratiskort på floppen och ingen större mening med att få information på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller i stort sett helt med SasQuatch om hur handen borde spelas. En skillnad kan vara att vi tänker på väldigt mer aggressiva bord. Om man checkar flopp eller turn på 10-20 så kommer beten väldigt nära 100% av tiden och därför är det ingen större fara att ge gratiskort på floppen och ingen större mening med att få information på turn.

 

Den kanske viktigaste parametern vad gäller motståndarens spel är ju kanske hur ofta han foldar mot ett flopbet på den floppen. Foldar han inga av sina händer kan jag hålla med om att det inte är så attraktivt att betta ut, foldar han 10-15% börjar det däremot bli klart mycket attraktivare och foldar han 25% eller mer är det ju en nobrainer.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kanske viktigaste parametern vad gäller motståndarens spel är ju kanske hur ofta han foldar mot ett flopbet på den floppen. Foldar han inga av sina händer kan jag hålla med om att det inte är så attraktivt att betta ut, foldar han 10-15% börjar det däremot bli klart mycket attraktivare och foldar han 25% eller mer är det ju en nobrainer. /Bjorn

 

Helt rätt, bjorn_!

 

Du vet ju hur han har spelat tidigare. Det jag sa är standardspel! Du skall ju alltid anpassa ditt spel efter motståndarens spel. ;)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa standardspelet beror ju på standardmotståndaren och han är ju i sin tur nivåberoende.

:lol::)

 

Den typiske motståndaren på 1/2 kommer folda många händer som har två överkort till ditt PP men inte mycket mer för att han är orolig för att dra nästan dött mot ett par i ess. Den typiske motståndaren på t.ex. 10/20 går knappast på den lätta...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typiske motståndaren på 1/2 kommer folda många händer som har två överkort till ditt PP men inte mycket mer för att han är orolig för att dra nästan dött mot ett par i ess. /Bjorn

 

Min erfarenhet är tvärtom (om jag nu inte missuppfattat dig). D v s att på 1/2 så jagar dom till river mest hela tiden. Kommer ett ess ut sätter de motståndaren på KQ och om en K kommer ut på AQ o s v. hehe.

 

Men jag kan ha fel. Tycker ändå att du ska spela ett vinnande spel som även håller på de högre nivåerna. För upp i nivå skall du?!

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...