Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det finns många dagböcker men här kommer en till, min första. Mins inte hur länge jag spelat poker men tills nyligt körde jag alá ”slänger in 200kr en fredagskväll för att döda någon timme”. Jag är född på 80-talet och studerar till civilingenjör. Jag har byggt min rulle i huvudsak via SNGs på en utomsvensk men även genom lite live-lir.

Jag har fått tippset att starta en dagbok för att ”det är bra” så här kommer en.

Har sedan en tid tillbaka tänkt se hur långt de kan gå om jag ger poker en lite mer ärlig chans och spela med bankrulle-hantering, se filmer, läsa forum och allmänt se spelet så seriöst jag kan. Spelar just nu 0.5/1kr och stundtals 1/2kr. Jag ser mig inte som någon bra spelare men som vinnande på nivåerna.

Tanken med dagboken är att den ska hjälpa mig att utveckla mitt spel, vilken form detta ska ta vet jag inte riktigt än men det visar sig.

Rullen är just nu på ~7000kr

Har spelat 20 / 15 / 6.5 sett över de senaste 30k händerna men försöker just nu experimentera med att spela lite lösare, något jag inte riktigt är bekväm med (än i alla fall).

Målet är att maximera min intjäningsförmåga.

För stunden vill jag experimentera vidare med en lösare spelstil och lära mig att bättre hantera det djupa inköpet på SvS (200bb).

edit: vill hålla mitt nick privat

edit2: snickrat om rubriken lite, nu får de fan bli 1/2 för hela slanten

Postad

Den första sessionen för dagboken gick bra, hinner inte skriva så mycket men spelet stämde och jag hade en jäkla handröta (gör ju poker både roligt och lättspelat :-) ).

Tyvärr hade jag en sessision tidigare idag där jag varvade "otur" och sämst med att spela totalt sämst och den sessisionen var längre.. :cry: lite därav dagboksstart "-nä nu fan, dags att höjja ribban!".

+569, (1/2 100bb inköp) spelet blev lite tightare än vad jag siktar på. Skyller på att skitsessisionen från förut idag spökar.

Ska posta händer osv sedan osv (förhoppningsvis relativt ofta) för att försöka utveckla mitt spel.

Postad

Fredagskväll på monopolet och alla knep är tillåtna. 3beta/4beta nitsen och justera bet sizen mot fisken med allt från små c-bets till överbet-push med nötterna. Tyvärr mixar jag nog bara att spela som en total fisk med att spela allmänt sämst i realiteten. Tur är att fredag på SvS bjuder på spelare som är ännu sämre och har ännu mer otur. Han få in 1100 händer 1/2kr mellan tvättstugebestyr och diskandet (sexig fredagkväl…:cry:), dagboksriggen sitter i och resultatet var mycket tursamt :-) .

En hand jag fastnade för var den nedom. Min read (sann eller inte) är att BB är av tightare slaget, vid tillfället 23/14 i stats och 3betar AA och KK osv osv. SB är en SvS average-joe med 48/6 i stats.

Boss Media - kr2 NL (5 max) - Holdem - 5 players

UTG: k743.20

CO: k400.00

Hero (BTN): k243.67

SB: k165.17

BB: k318.89

SB posts SB k1.00, BB posts BB k2.00

Pre Flop: (k3.00) Hero has Kd Ks

fold, fold, Hero raises to k8.00, SB calls k7.00, BB calls k6.00

Flop: (k24.00, 3 players) 6h Jd Qd

SB checks, BB checks, Hero bets k17.00, SB calls k17.00, BB raises to k74.00, Hero raises to k150.00, fold, BB raises to k310.89 and is all-in, Hero calls k85.67 and is all-in

Turn: (k512.34, 2 players) Kc

River: (k512.34, 2 players) 8c

Tänkte redan när jag spelade handen att BBs agerande skriker stark hand men tryckte in degen rakt emot magkänslan som vanligt. Rätt eller fel? Hur skulle ni spela handen med 200bb stack? En situation som känns rätt vanlig och jag inte känner mig riktigt säker med, empiriskt känns de som att de är dags att ändra taktik till att börja lägga mot en sådan spelare. Jag slår nog helt enkelt inte mycket som han spelar på detta vis.

Postad

Bra men kort secession såhär på söndagskvällen. Mycket action och dagboksrötan sitter i så att det sjunger om det med andra ord. Extra skönt är att jag fick förlora lite flips också (pluset trots detta säger ju det mesta..). Jag har haft lite för mycket tur med de stokastiska variablerna på slutet, i och med detta nu är jag närmare kvitt och törs äntligen ta av mig foliehatten 8-).

Tankar till framtiden:

Inge multitasking. Spelar jag bara poker lyckas jag öppna spelet aggressivare och hitta dom lägen jag tycker är så roliga att försöka utnyttja. Sitter jag på flashback osv medan jag spelar blir de lätt 12/8 i stats -> det blir tråkigt att spela, går dåligt -> jag multitaskar med annat… (fan vad detta löfte är tjatigt vid dehär laget men ger det en chans som ett dagbokslöfte också)

Postad

Spelet stämde men resultaten uteblev under kvällens secession. Det ända vettiga nu är att ta på sig foliehatten igen, måste på något sätt försöka skydda de stokastiska slumpvariablerna från den kosmiska bakgrundsstrålningen. Logiskt.

Jobbade in mina utdrag som vanligt, degen åker in och blir utdragen tillbaks .. tråkigt unt so weiter

Skämt åsido. Är rätt nöjd med spelet (är väll det viktigaste) kvällen resulterade till trots i en backsecession men men, nya tag imorgon.

Postad

Lycka till med spelet !

I handen du posta tror jag du ligger under nästan alltid mot en såpass tight lirare om han inte är villig att trycka färgdrag i bara raisad pott just för att du sitter "short", combodrag kanske 9,10 ruter ? känns som det eftersom det kom en 8a river :mrgreen: som minst borde han ändå ha QJ där, blir förvånad om han degar in AQ sådär, vissa kan ju flippa just för det är knappen som höjer, hoppas din Kung räckte för o vinna den gången ;-)

Postad

Tackar för lyckönskningar och svar :-). Turkungen stod :mrgreen:

Eftermiddagslir: 613 händer, okay spel i stort (läs: stort % antal av händerna spelade). Vinner små pottar men blåser dom stora. Första handen känns rätt pinsam att posta men nu ska jag råda bot på tveksamma spel genom att visa upp dom i det öppna :oops:.

Jag tror att jag överskattar värdet av att draghänder 200bb djup, *se syn 4bet hand 1. Här hoppas jag helt enkelt på en mirakelflopp alternativt att betta hem den när FI ger upp sina Ak, Aq (vilket förmodligen är lite för lite av hans 4bet range). Träffar åttan och blir rådvill, enda motiveringen är att fånga hans c-bet med Ak Aq typ. Spontan tanke, inte spela handen pre mot 4bet och lägg på floppen som spelad (vad som än händer förutom en 8a eller en 7 är det inte så roligt att fortsätta, än större anledning att inta syna pre). Samma FI i båda händerna, 22/17/8 över 300 händer, inga notes tyvärr.

Hand converted by PokerTracker 3

CO: k400.00

BTN: k359.81

Hero (SB): k446.83

BB: k198.00

UTG: k1,115.18

Hero posts SB k1.00, BB posts BB k2.00

Pre Flop: (k3.00) Hero has 7:heart: 8:heart:

fold, fold, BTN raises to k6.00, Hero raises to k18.00, fold, BTN raises to k46.50, Hero calls k28.50

Flop: (k95.00, 2 players) 8:club: 2:heart: 6:diamond:

Hero checks, BTN bets k47.50, Hero calls k47.50

Turn: (k190.00, 2 players) 8:spade:

Hero checks, BTN bets k74.00, Hero calls k74.00

River: (k338.00, 2 players) 4:club:

Hero bets k150.00, BTN raises to k191.81 and is all-in, Hero calls k41.81

Hand två, mest "kul" för att det är typ två händer senare. Känns okay att 3beta den i position, han lägger ofta pre och mycket tar vi hem på torra floppar. En sånhär hand tycker jag är svår när man spelar så djup, borde förmodligen jobba mer med betzizing för att planera potstorleken. 260 i potten och jag har 280 bakom, rätt nöjd med handen, vill ha värde och FI slår om till all in på rivern och livet känns trist :cry: (är väll inte ett klockrent exempel denna hand men)

CO: k394.00

BTN: k690.62

Hero (SB): k411.00

BB: k183.88

UTG: k409.07

Hero posts SB k1.00, BB posts BB k2.00

Pre Flop: (k3.00) Hero has 8:diamond: 7:diamond:

fold, fold, BTN raises to k7.00, Hero raises to k25.00, fold, BTN calls k18.00

Flop: (k52.00, 2 players) 3:club: 8:club: 2:club:

Hero bets k34.00, BTN calls k34.00

Turn: (k120.00, 2 players) 8:heart:

Hero bets k70.00, BTN calls k70.00

River: (k260.00, 2 players) 6:diamond:

Hero bets k160.00, BTN raises to k561.62 and is all-in, Hero calls k122.00 and is all-in

edit: nu har jag i alla fall notes på FI :). FIs händer http://pastebin.com/raw.php?i=D1qnxrDD

• 1 month later...
Postad

Dagboksprojektet blev inte mycket av, vad jag kan minnas kändes spelet rätt tråkigt (läs: gick dålig) och jag hade helt enkelt ingen dit över att spela i några veckor. Har dock haft lite tid att spela nu senaste veckan och allt har känts kul (läs: gått bra).

Har dock ett otroligt problem med att med jämna mellanrum hamna på bord alldeles över min nivå. Som nu senast ikväll när jag kombinerade att donera 25 % av månadsvinsten (till vad som visade sig vara ett känt namn här) med att skämma ut mig i chatten (men de får fan ingå som motprestation att tåla, gammal i gamet tåls man nog med sånt från ”newbs”).

Scenen är att jag inte hitta någon plats på nivån jag vanligtvis brukar spela (där jag känner mig rätt hemma, mest för att motståndarna känns ännu sämre än jag) så jag klev upp i nivå för att slöspela några givar (brilljant!) och hade vid det här laget plussat 80bb och kände mig rätt ball. Ser $$ rulla framför ögonen, jackpot!

Boss Media - kr5 PL (5 max) - Holdem - 3 players

Hero (BB): k1,421.87

BTN: k1,005.00

SB: k420.01

SB posts SB k2.50, Hero posts BB k5.00

Pre Flop: (k7.50) Hero has A:diamond: A:spade:

BTN raises to k17.50, fold, Hero raises to k50.00, BTN calls k32.50

Flop: (k102.50, 2 players) J:heart: 8:diamond: J:club:

Hero bets k66.00, BTN raises to k183.25, Hero calls k117.25

Turn: (k469.00, 2 players) J:diamond:

Hero checks, BTN bets k234.50, Hero raises to k1,172.50, BTN calls k537.25 and is all-in

River: (k2012.50, 2 players) 7:diamond:

---------------------------------

Total pot kr1997.50 | Rake kr15.00

Board: [Jh 8d Jc Jd 7d]

Hero won (kr0.00), showed [Ad As]

BTN won (kr1997.50), showed [Js 8s]

----------------------------------

Sen går det bara utför, det kommer en flera händer I en följd som är rent pinsamma. Handen ovan skulle jag spela lika dant, oavsett om de är fel eller inte ”egentligen” (med den färdighetsnivå jag innehar nu spelar jag denhär handen såhär). De stora förlorande händerna som följde är förknippade med mer eller mindre ånger.

De två stupen i grafen är idiot-”skott”. Tanken med att posta denna erkännelse är att göra avbön och lära av misstagen.

edit: skiter i bilden.. om nån såg nicket snälla var tyst