Gå till innehåll

PLO - All-In i multivägshand före floppen


jaguar

Recommended Posts

Så har man torskat ännu ett inköp i det här sa**ns turspelet!

 

Jaja så här är det:

 

Löst agressivt spel. 0.5/1 Har satt mig för några händer sen och ser en snubbe som toktiltar och då menar jag ordentligt. Han har bettat, raisat och reraisar varje gata och hand med ingenting när jag plockar upp en skräpig AA hand UTG. Den är något i stil med AA46 utan färgmöjligheter. Funderar på om jag ska betta den eller limpa men limpar eftersom jag ser två möjligheter, att tiltaren raisar och jag kan isolera honom med en reraise och om han lugnat ner sig och skiter i att raisa kan jag kanske se en billig flop och hoppas på set. Om någon mer solid spelare raisar kan jag släppa handen utan dåligt samvete. 2 pers limpar bakom mig när det kommer till galningen som självklart raisar max. allt enligt planen. En sak oraoar mig lite då spelaren bakom honom synar hans höjning innan det kommer till mig. Nu finns det som jag ser det två alternativ. Ge upp och folda eftersom killen mellan mig och galningen också verkar vilja vara med eller reraisa max. En maxraise kommer att ställa in halva min hög medan galningen om han synar den kommer att ha $10 kvar. Spelaren mellan oss har lika stor hög som jag och verkar rätt så vettig. Det känns som en möjlighet att killen mellan mig och galningen spelar en något sämre hand än vad han borde eftersom han hoppas på att träffa floppen bra och ta ner den överagressiva galningen så därför bestämmer jag mig för att raisa max och hoppas på att slå ut honom så det blir heads up mellan mig och galningen.

 

Det är nu allt går åt pipan. En av limparna till vänster om mig synar min monster reraise samt att galningen trycker in sina sista $10. Spelaren till höger synar och nu är det min tur igen och nu blir jag riktigt osäker på vad jag ska göra. Med $230 i potten känns det knappast som jag kan trycka ut någon med en sista $50 raise samtidigt känns en syn meningslös eftersom jag knappast kan låta någon sno floppen när jag bara har $40 kvar. Lägga sig är uteslutet för en $10 till. Jag får även lite smått panik så jag öser in rubbet. Ju mer jag tänker på det här desto mer känns det som jag borde synat och släppt om floppen såg extremt farlig ut annars syna/beta med ingenting. Vad skulle ni gjort? Skulle ni ens raisat första gången med så svag hand. Känns som jag gjort ett typiskt nybörjarmisstag.

 

tacksam för svar

 

* Minipill på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl kört in 50% av din stack preflopp så kan jag inte se hur du kan låta bli att stoppa in resten om du får chansen. Att se floppen och sedan folda är inte alls bra eftersom du blir tvungen att folda en väldigt stor del av dina vinnande händer på det viset (exempelvis så kommer ju 2/5 av essen på turn eller river). Så antingen fold, om du är fulltständigt bergsäker på att du är uppe mot ytterligare en AAxx annars alltid all-in.

 

Att trycka in sina sista 50 är egentligen inte för att trycka ut någon det är främst till för att skydda dig mot floppbeslut och även till för att få in pengarna i något som mycket väl kan vara en +EV-situation (dvs ingen annan har AA).

 

Frågan här är ju om någon annan har AAxx, det verkar inte så eftersom ingen annan än du och galningen höjde. I så fall så har du faktiskt en +EV-situation även om den är långt ifrån lika stark som all-in med AA i texas.

 

Men oftast så kommer du ju att förlora ditt inköp. Det är för övrigt ganska tematiskt för pot-limit omaha, all-in med relativt stor chans att torska allt. Det är ett spel med väldigt stor varians, och du bör nog ha mer än ett par stycken inköp som du är beredd att förlora för att du ska kunna spela fullt ut. För att spela pot-limit omaha av den vilda, galna typen så vill jag ha ordentligt mycket mer pengar än för att spela pot-limit texas mot vilda spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag spelade handen så skulle jag starkt fundera på att höja först in om jag trodde att tiltaren skulle re-raisa. På det viset så kan jag få in nästan hela min stack preflopp och slipper bekymra mig för floppbeslut som kommer att vara jobbiga i stort sett hela tiden. Problemet med att re-raisa in halva sin stack är ju att man sitter först in i en pott med en flopp som man nästan aldrig har anledning att tycka speciellt mycket om.

 

Angående att folda handen så skulle jag väl kunna göra det om något av följande gäller: jag blir höjd av en spelare som nästan enbart höjer med AAxx (i så fall blir jag ju praktiskt taget freerollad), om jag blir höjd så pass att jag inte kan få in ~50% av min stack och spelaren är någorlunda vettig. I fallet där jag inte har anledning att tro att motståndaren har AAxx så kan det ändå vara ok att folda om han är smart nog att fatta att jag antagligen har AAxx och bara syna, sen kommer jag ha ett mardrömsbeslut på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men oftast så kommer du ju att förlora ditt inköp. Det är för övrigt ganska tematiskt för pot-limit omaha, all-in med relativt stor chans att torska allt. Det är ett spel med väldigt stor varians, och du bör nog ha mer än ett par stycken inköp som du är beredd att förlora för att du ska kunna spela fullt ut. För att spela pot-limit omaha av den vilda, galna typen så vill jag ha ordentligt mycket mer pengar än för att spela pot-limit texas mot vilda spelare.

 

Har märkt det. Sen jag började spela det här PLO spelet började jag med att vinna 14 inköp på några kvällar. Den senaste veckan har jag i stället backat 20 inköp på samma spel. Inte det roligaste direkt. Speciellt när man ser hur löjligt dåligt alla spelar.

 

Hur som helst en sak jag är osäker på är om det verkligen blir +ev i en allin situation med 3 andra med sunkiga AA. Heads up är det ingen tvekan men är du säker på att AA har en så stor chans att stå upp eller dra ut att det är ett vinnande spel även i fyrvägspotter. Utgår från att ingen annan har AA och frirullar. Är lite osäker på matten här. Försökte räkna på det och då verkar du ha rätt men jag har bara känslan av att det inte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst en sak jag är osäker på är om det verkligen blir +ev i en allin situation med 3 andra med sunkiga AA.

EV:et är som bäst för AAxx i snitt när det är 3 motståndare, sedan kan ju de specifika kort ställa till det. Men i regel så tjänar du mer på 3 motståndare (förutsatt att ingen av dem har AA) än på 1. Därmed inte sagt att det är du som tjänar på det i den här specifika hande. Men ärligt talat så får du i trakterna 5:1 på dina 50 mot tre motståndare, det är lite svårt att inte tycka om de oddsen. Men mycket svängar blir det, det är därför jag knappt kör på 24h:s omaha även om den är väldigt smaskig.

 

Utgår från att ingen annan har AA och frirullar. Är lite osäker på matten här. Försökte räkna på det och då verkar du ha rätt men jag har bara känslan av att det inte stämmer.

Kolla i Janne Raevaaras Poker Calculator så kan du få lite hjälp med att få feeling för all-in equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt angående att jag borde höjt direkt. Har fått den dåliga ovanan att limpa utg med AA eftersom ingen respekterar mina första raisar på det här bordet.

Det är inte alls någon vana som nödväntigvis är dålig, särskilt inte om folk har en benägenhet att syna men inte höja sådana bet. Då hamnar du först in i en pott som är stor med vad som mycket väl kan vara bästa eller sämsta handen, grejen är att du oftast inte kommer att ha en aning om vart du står. Kan du få in mycket pengar med AAxx preflopp så är den grym, annars är den inte särskilt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow, tack för hjälpen verkligen! Det här forumet är som att ha en levande pokerrobot som står brevid och coachar en.

 

Svor nyss att aldrig spela det här spelet igen men gjorde en comeback precis när två högar gick all in på mitt top set + nötfärgdrag så nu är jag nog fast för alltid. Ska dock prova att ändra teknik lite och försöka vara hårdare på att sortera bort händer på floppen. Någon som har tips om hur man bör ändra taktik för lösa agressiva spel där minst 5 pers synar en raisad flopp så posta ett inlägg.

 

tack igen

peace!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Du har helt rätt angående att jag borde höjt direkt. Har fått den dåliga ovanan att limpa utg med AA eftersom ingen respekterar mina första raisar på det här bordet.

 

Gdaily menade nog att du skulle raisa om du var säker på att din pojkvän re-raisar, eftersom då har du inne stor del av din stack preflop. Att raisa (eller spela över huvud taget) AA med tillhörande rags UTG är egentligen ingen höjdare annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...