Gå till innehåll

O8 - Hutchinsons Starthandssystem

Recommended Posts

Postad

Börjat lira lite FL Omaha/8 för att försöka skrapa ihop en BR, verkar som ett mycket profitabelt spel. Kom över följande starthandssystem när jag surfade runt lite idag:

http://www.homestead.com/ehutchison/OmahaSystem.html

Är det någon som vet något om det? Är det bra? För tight? För löst? Borden jag spelar på är alltså fulla med tomtar mestadels. Hur är detta system i jämförelse med t.ex. Omaha-highsystemet, som fanns någon annanstans på forumet (som jag personligen tyckte var alldeles för tight för lösa låglimitsspel)? Inte helt oväntat är AA23 double suited den, enl. systemet, bästa handen.

Tacksam för kommentarer!

* Minipill på rubriken - QoS *

Postad

Systemet fungerar bra, dvs det ger en bra värdemätare på vilken vinstchans händer har vid fullbord. Väldigt bra när man lär sig spelet.

Det fungerar inte alls bra som värdemätare om man spelar short-handed.

Att spela slaviskt enligt 20 för syn 30 för höjning utan justering för positionsberoende faktorer käns väl inte helt ok dock...

Systemet säger ju ingenting om vilka händer man skall höja efter många loose-passive limpare, eller vilka händer (alla...) man vill spela heads-up mot någon weak-tight spelare...

Postad

Jag började spela Omaha/8 efter det systemet, och som grund fungerar det mycket bra, på samma sätt som man kan utgå från något känt system i Texas. Precis som med Texas-starthandskartorna gäller dock som fingerfox säger att frångå det efter ett tag och spela "eget" istället. Det gäller dock mer att ha en känsla för vilka händer som är bra och framför allt vilka som är bra i sammanhanget, än att veta hur många poäng varje starthand ger. Detta gäller i ännu högre grad i Omaha än i Texas.

Har man tur kan man hamna vid bord med nio lös-passiva spelare i Omaha (till skillnad från Texas), t.ex. spelade jag själv nyligen vid ett PL-bord för nio personer där 90% av flopparna sågs av alla vid bordet utan höjningar pf, samtidigt som gärna flera synade potbet oavsett vad som låg på brädan. När det händer (och det gör det i Omaha/8, fast ännu mer i Omaha) är det bara att spela alla händer utom de jättekassa.

Men som sagt, som grund funkar det utmärkt, och särskilt FL enligt min uppfattning.