Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Saken är den att att jag har varit anställt på ett av sveriges största företag sedan 2001. Dock har jag vart tjänsteledig(studieledig) mellan 2002(mitten)-2010(mitten). Sa upp mig för ungefär 6 mån sen. Någon gång under 2005 betalades en felaktig lön på ca 17 000 kr brutto, men som uppdagades på nästa månadslön. Sen dess har jag alltså vart skyldig dem 17 000 kr i brutto som i normala fall skulle dras på nästa lön. Nu e problemet att jag aldrig jobbade på företaget tiden efter den felaktiga löneutbetalning så jag har inte på så sätt haft möjlighet att betala tillbaks bruttoskulden i form av arbete. Som sagt så sa jag ju upp mig från företaget i fråga för ca 6 månader. O idag får jag ett brev hem från dem där dem ber mig att betala in resterande bruttoskuld(17 000 kr - antal sparade dagar+timmar jag haft innestående = kring 11 000 kr)

Så till min fråga. Är jag skyldig att betala in pengarna efter att det har gått så lång tid? O hur ska jag kunna betala in något i brutto?

Är inte särskilt insatt i varken ekonomi eller juridik. Så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Postad

Om du har tagit emot pengarna i god tro och förbrukat dem så är det ofta så att du inte behöver betala tillbaka pengarna.

I ditt fall så fick du alltså en löneutbetalning ca tre år efter att du senast skulle ha fått det och du var student under tiden. Alltså borde 17000 varit massvis med pengar för dig och du kan nog inte sägas ha varit i god tro. Att du dessutom blev meddelad om felaktigheten (kanske till och med innan du spenderat pengarna) talar ännu mer emot att du inte ska behöva betala pengarna tillbaka nu.

Googla så hittar du nog massvis med info om ämnet.