Gå till innehåll

Min cosmopol-dagbok

starsonmars

Recommended Posts

• Svars 158
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan ta upp ett par händer som var semi intressanta från igår iaf, inga stora men värda att diskutera lite iaf.

Ganska tidigt in har jag 1300 i stacken och gör det till 120 med A9o från UTG. Beroende på vilka som sitter vid bordet, hur pass tajt/löst det är, så är det inte ovanligt att jag bara lägger A9 här men kände för att spela. Får syn och flop kommer AK5 med två hjärter, han check jag betar 220 och han synar. Turn kommer T och han checkar, jag betar 340 och han ställer in mig för mina resterande 500.

Poängen är att jag vet att jag är slagen på turn. T är ett trist kort och jag sätter honom på någon slags draghand, ändock fattar jag att turn hjälpte honom. Dock förstår jag inte vad för draghand han ska ha, QJ hjärter är en enorm flop för honom och han kändes svag på flop, så knappast, det enda som känns logiskt är KT. Han är inte dålig så jag ser inte att han ska ha synat en potbet på flop med QJ, AT kan han mycket möjligt ha men bortsett från det så förstår jag inte vad annat som ska slå mig. Dessutom har jag 500 kvar och kan vinna typ 2000, så får bra värde på mina pengar men har det någon betydelse om jag drar dött? Jag steker länge och funderar på VAD JAG KAN SLÅ. Kommer fram till att jag inte kan slå något alls men "måste" väl syna ändå om han har KT för att spika ett A eller 9. Synar och han har QJo. Visst får jag syna när jag får 4 ggr pengarna men varför synar när jag vet att jag är död praktiskt taget, det är ju att kasta pengarna i sjön?

Andra handen jag får är det limpat med typ 7 spelare till flop och jag limpar med A5o på knappen. Flop AK4. En relativt tajt spelare betar ut 100, jag säger 220, han gör det till 440 och jag dirrfoldar praktiskt taget.

Varför gör jag den här beten? Info-raise för att se vad han har. Antingen kan jag bara folda mitt A direkt vilket antagligen är bäst idé, eller höja. Syna är sämst val, säg att turn kommer en blank 7 och han betar igen, vad gör jag då? Då har jag ingen koll alls på var han står, han kan ha ett drag eller ett bättre A och jag tvingas lägga turn hursomhelst eller betala av honom alla gator vilket känns extremt kallt.

Samtidigt kan han väl ha färgdraget på floppen men det känns tveksamt att han höjer mig igen då. Å andra sidan är ju mitt bet svagt och mitt spel blir genomskinligt så han läser mig, om han är ok, som svag vilket jag också är. Hur gör vi med den här handen? Lägger vi den bara rakt av, gör vi det till 320, eller synar vi? Jag gillar inte att sätta mig i spots då jag får gissa vad vederbörande har med en dålig hand.

Han sa att han hade ett färgdrag men det tror jag är lögn. Sen hatar jag att imblanda mig med små A och träffa ett A, det gillar vi aldrig. Men jag tänkte på något skevt sätt "nu limpade jag med A5 och fick vad jag ville.. ett ess", ändå var det ju inte det jag ville, jag vettefan. Är syn bäst och sen vika turn om man inte spikar två par eller triss? Eller bara pitcha handen direkt? Eller höja honom? I efterhand är det väl bäst att folda flop iom att han inte är särskilt lös heller, men ändå en fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk om han sätter dig på inforaiseA5 och dubbelkollar genom att trebeta?

Ja, visst, de händer han sett mig visa upp före det här hände var dock AA, AK, så jag tror inte han ser mig som fisk. Men visst avslöjar jag mig själv. Men är inte hans min-raise rätt dålig om han kollar mig? Då skulle jag hellre gjort det till 620, för att samtidigt själv visa att jag är stark.

Men det du nämner är ju jävligt troligt även om jag tror han hade mig på flop. Vad gör vi med den här handen boman?

Länk till kommentar

Ja, visst, de händer han sett mig visa upp före det här hände var dock AA, AK, så jag tror inte han ser mig som fisk. Men visst avslöjar jag mig själv. Men är inte hans min-raise rätt dålig om han kollar mig? Då skulle jag hellre gjort det till 620, för att samtidigt själv visa att jag är stark.

Men det du nämner är ju jävligt troligt även om jag tror han hade mig på flop. Vad gör vi med den här handen boman?

Det är limpat liksom, syna flopp 100% och sen kan du börja utvärdera men tror jag synar av blank turn och viker om river är jobbigt.

Länk till kommentar

Det är limpat liksom, syna flopp 100% och sen kan du börja utvärdera men tror jag synar av blank turn och viker om river är jobbigt.

Men vi har ju ingen aning om vad han har. Jag limpar ogärna före flop, antingen foldar jag eller höjer, så jag själv representerar något. Jag känner inte för att bygga pot och syna med en dålig hand, och han förstår väl att jag är svag iom mitt spel. Det är ogärna en situation jag genrellt vill sätta mig i. Säg att jag synar flop och turn kommer A, så får jag ge honom 700 och se honom vika upp AT.

Länk till kommentar

Men vi har ju ingen aning om vad han har. Jag limpar ogärna före flop, antingen foldar jag eller höjer, så jag själv representerar något. Jag känner inte för att bygga pot och syna med en dålig hand, och han förstår väl att jag är svag iom mitt spel. Det är ogärna en situation jag genrellt vill sätta mig i. Säg att jag synar flop och turn kommer A, så får jag ge honom 700 och se honom vika upp AT.

Toppar i limpad pot är ju nuts :D. Är turn A bättre om det är raisat? Men nej, har inte heller någon limprange. Vill vi inte stacka av med toptriss dåligt kicker så bör vi spela tightare. Och vi bygger mer pot om vi raisar och får syn eller hur ;)

Länk till kommentar

Toppar i limpad pot är ju nuts :D. Är turn A bättre om det är raisat? Men nej, har inte heller någon limprange. Vill vi inte stacka av med toptriss dåligt kicker så bör vi spela tightare. Och vi bygger mer pot om vi raisar och får syn eller hur ;)

Men jag synar inte med A5 om det är raisat. Och nu har jag limpat pf och inte raisat.

Länk till kommentar

Du får fråga ST här på forumet hur du ska tolka reaktionerna på dina infobets.

Ang. handen hade jag synat flop som spelat och synat bet på turn/bettat om han checkat. Även synat river om jag inte förbättrat handen, då bet.

Varför vill vi spela i blindo är frågan? Är det inte bättre att välja sina spots och bluffa såhär när vi faktiskt höjt pf och reppar nåt? Antingen spelar vi passivt och synar vi ner för att vi tror absolut att vi har bäst hand, eller så går vi 100 % på bluff. Inget mellanting imo. Man får välja en linje.

Varför vill du syna på turn, motivera, är intresserad.

Beta turn om han checkar är det enda jag tycker om men vi vet ju inte vad han kommer göra på turn.

EDIT: Blev förvirrad, menar du syna hans 440 raise eller syna hans 100 bet på flop?

Länk till kommentar

Varför vill vi spela i blindo är frågan? Är det inte bättre att välja sina spots och bluffa såhär när vi faktiskt höjt pf och reppar nåt? Antingen spelar vi passivt och synar vi ner för att vi tror absolut att vi har bäst hand, eller så går vi 100 % på bluff. Inget mellanting imo. Man får välja en linje.

Varför vill du syna på turn, motivera, är intresserad.

Beta turn om han checkar är det enda jag tycker om men vi vet ju inte vad han kommer göra på turn.

EDIT: Blev förvirrad, menar du syna hans 440 raise eller syna hans 100 bet på flop?

Missade lite. Trodde det var en tredje spelare som bettade 100. Hade synat första betten och om jag höjt hade jag synat hans miniraise också.

Jag hade synat ned/bettat turn för att jag tycker det är en för bra hand i detta läge för att folda. Hyfsat troligt att vi leder och gör vi detta med en del "sämre" Ax kan vi också bluffa en del i samma läge. Borde inte finnas något tänk likt "tror vi har absolut bäst hand" och "100 % bluff" enligt mig.

Du har en hand som borde vara i toppen av din limprange, om du tänker folda den så enkelt kan du lika gärna folda den pre, vilket hade varit ett bättre spel enligt mig.

Länk till kommentar

Missade lite. Trodde det var en tredje spelare som bettade 100. Hade synat första betten och om jag höjt hade jag synat hans miniraise också.

Jag hade synat ned/bettat turn för att jag tycker det är en för bra hand i detta läge för att folda. Hyfsat troligt att vi leder och gör vi detta med en del "sämre" Ax kan vi också bluffa en del i samma läge. Borde inte finnas något tänk likt "tror vi har absolut bäst hand" och "100 % bluff" enligt mig.

Du har en hand som borde vara i toppen av din limprange, om du tänker folda den så enkelt kan du lika gärna folda den pre, vilket hade varit ett bättre spel enligt mig.

Det han har som är sämre är A2 eller A3 isf. Är A5 för bra för att folda om en tajt spelare skjuter flop och turn? Vet inte om jag kan hålla med om det. Är det inte oftare han har ett bättre A än ett sämre A dom gångerna? Jag försökte 'bluffa' på flop men skulle höjt tiill 320-340 istället för 220.

Håller med dig i övrigt. Fold pre hade varit bättre ja.

Länk till kommentar

Okocha, du får gärna hoppa in i diskussionen och kommentera!

mja, inforaise är i princip alltid fel är väl min ståndpunkt.

finns 3 scenarion efter din raise.

1. fi foldar mot din raise = här får vi massor med info, vi hade bäst hand.

2. fi synar = fi är troligtvis inte helt tom. vi får fortsätta gissa.

3. fi raisar = fi kan ha en stark hand men kan även bluffa/semibluffa. vi får fortsätta gissa.

Länk till kommentar

mja, inforaise är i princip alltid fel är väl min ståndpunkt.

finns 3 scenarion efter din raise.

1. fi foldar mot din raise = här får vi massor med info, vi hade bäst hand.

2. fi synar = fi är troligtvis inte helt tom. vi får fortsätta gissa.

3. fi raisar = fi kan ha en stark hand men kan även bluffa/semibluffa. vi får fortsätta gissa.

Men om fi synar så kan jag beta turn och river. Håller med om gissandet men helt plötsligt får han gissa vad jag har. Rollerna är omvända och det är iaf bättre än tvärtom.

Så vad gör du på flop när han betar 100?

Länk till kommentar

Bra tips redan 2006:

Han höjer med minimibeloppet här vilket ofta tyder på svaghet eller extrem styrka. Det kan även handla om drag och semibluff + försök till att få gratistitt på rivern.

True dat!

Med floppen definieras 5/7 (70%) av din hand. I de festa fallen vinner den som leder på floppen hela handen.

Detta är fakta, inte åsikt.

Därför måste man på floppen bestämma sig var man står. Läs Sklansky, Brunson, Lederer, Harrington, inte nån av de missar att understryka det här.

För er som vill lära er lite om hur riktiga cash games spelas föreslår jag att ni tittar på High Stakes Poker-avsnitten

Det har dock visat sig att alla de större turneringarna numera vinns av aggressiva spelare.

Hampa5, i det specifika spel du hänvisar till så bettade jag hårt med 88 på flopp med 552, när jag hade reraisat preflopp fr BB. Om du läser tråden så visste jag att Fi satt på pocketpar i och med att jag hade spelat mot honom förut, och försökte få honom att kasta 99-TT. Hela det spelet byggde på att jag kände spelaren.

Länk till kommentar

Det han har som är sämre är A2 eller A3 isf. Är A5 för bra för att folda om en tajt spelare skjuter flop och turn? Vet inte om jag kan hålla med om det. Är det inte oftare han har ett bättre A än ett sämre A dom gångerna? Jag försökte 'bluffa' på flop men skulle höjt tiill 320-340 istället för 220.

Håller med dig i övrigt. Fold pre hade varit bättre ja.

Tror du ger motståndaren för mycket cred här om du tror han som sämst har A2. Tycker också du skulle höjt mer på flop om du nu vill höja.

Länk till kommentar

Tror du ger motståndaren för mycket cred här om du tror han som sämst har A2. Tycker också du skulle höjt mer på flop om du nu vill höja.

Trodde du skrev att vi "leder mot en del sämre Ax" och jag poängerade att A2/A3 är dom enda sämre Ax... ma bad

Jag menar inte alls att det sämsta han kan ha är A2, jag tror han betar flop där med a) bättre A än mig b) sämre A än mig c) färgdrag d) två par e) set

Ja, jag skulle höjt mer på flop, ett stort misstag var ju min small-ish raise.

Länk till kommentar

Med floppen definieras 5/7 (70%) av din hand. I de festa fallen vinner den som leder på floppen hela handen.

Detta är fakta, inte åsikt.

Därför måste man på floppen bestämma sig var man står. Läs Sklansky, Brunson, Lederer, Harrington, inte nån av de missar att understryka det här.

Här min poäng i att syna ner är kallt. Om jag inte vet var jag står, så är det väl bättre att folda än att syna ner isåfall? Då blir det gissningspoker. Genom att syna blir jag inte klokare.

Jag är fortfarande förvirrad över hela handen, jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra efter hans 100 bet, men ni får gärna berätta för mig om vad som är :)

Länk till kommentar

Duktig reg, antagligen den bästa jag vet på CC på 20/20 raisar utg till 140. Jag tvekar som fan på syn på SB med AT, var mkt nära på fold, och han ser det och påpekar hur tvek jag är, frågar om jag har ett dåligt ess, jag svarar typ ja visst eller nåt.

Floppen kommer AJ3 med två hjärter. Jag checkar, han betar 280 eller däromkring, jag synar. Turn brick, jag check, han betar 600, jag synar. River brick, jag check, han ställer mig all in. Jag funderar ett tag tills nån douche begär time på mig. Jag foldar iaf handen och han sa aldrig efteråt vad han hade men det lär väl varit en ok fold. Antingen har han mig eller så har han ingenting som jag ser det, oftare har han väl mig om jag får anta att han vet att jag inte är fisk. Har dock egentligen ingen aning om vad för uppfattning han har om mig, vet jag det blir mitt beslut lättare.

Jag frågade vad han trodde jag hade på river och han gissade A8. Mitt misstag i handen var väl att jag visade hur tvek jag var före flop. Är han duktig utnyttjar han det här till sin fördel och drar nytta av min svaghet, på samma gång, tror han att jag har ett ess så blir det mycket lätt för honom att ge upp och checka ner...

Mitt andra misstag lär ha varit att jag inte kunde bestämma mig hur jag ville göra med handen. Måste jag syna flop och turn måste jag ju syna river egentligen. Jag borde dumpat handen på flop eller turn eller gått hela vägen.

På tal om floppade A... kommentarer på denna hand?

Länk till kommentar

Uppslag från tidig pos som får syn av midpos... kille på knappen kollar på sina kort, kollar på sina marker, tvekar lite och synar bara. Det är nästan alltid AJ!

:-)

Vad pratar du om för hand nu min vän? :-)

Jag drömde att jag var hemma hos padrinos och rostade bröd.. så fastnade bröden i brödrosten och han försökte pedagogiskt förklara hur jag skulle bära mig åt för att få upp bröden ur rosten. Det var jävligt svårt kommer jag ihåg.

Sen jämförde han tjejer också "kolla den här tjejen som jag skedar med i min säng, sen jämför du henne med hon som sitter där på stolen och väntar.." etc, som värsta pimpen :lol:

Galet när man börjar drömma om pf-medlemmar, jag har blivit som er :?

Länk till kommentar