Gå till innehåll

NLT - Överpar, först att agera!


juan1904

Recommended Posts

Riktigt löst bord som gärna synar ner (märkte jag iofs först efter denna handen).

 

$50 NL Hold'em - Tuesday, June 14, 17:56:42 EDT 2005

Table Table 37119 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: pickepock ( $79.87 )

Seat 5: eMllaC ( $67.15 )

Seat 7: spottyrose ( $93.3 )

Seat 9: brokeass1982 ( $54.6 )

Seat 10: juan1904 ( $45.35 )

Seat 4: Poker_Yogi ( $39.75 )

Seat 6: popocanuck ( $72.6 )

Seat 8: FatimusPrime ( $46.25 )

Seat 2: benarrivo59 ( $36.61 )

Seat 3: flying_puck ( $49.5 )

FatimusPrime posts small blind [$0.25].

brokeass1982 posts big blind [$0.5].

 

** Dealing down cards **

Dealt to juan1904 [ Q :spade: Q :club: ]

 

juan1904 raises [$2]. Standardhöjning med 4xBB UTG.

pickepock folds.

benarrivo59 calls [$2].

flying_puck folds.

Poker_Yogi folds.

eMllaC folds.

popocanuck calls [$2].

spottyrose calls [$2].

FatimusPrime folds.

brokeass1982 calls [$1.5].

 

** Dealing Flop ** [ 2 :spade:, 4 :diamond;, 4 :club: ] Så har man överpar, dock parat bord bara 22, 44, AA och KK som är troliga händer som slår mig nu.

 

brokeass1982 checks.

juan1904 bets [$10]. Bettar ut, har ju troligen den bästa handen!

benarrivo59 folds.

popocanuck calls [$10].

spottyrose folds.

brokeass1982 folds.

 

** Dealing Turn ** [ 5 :heart: ] Inget skrämselkort egentligen, A3 och 63 är väl inte troliga händer ändå?

 

juan1904 is all-In. Ett nytt pottbett som blir all in för mig.

popocanuck calls [$33.35].

 

** Dealing River ** [ J :spade: ]

 

juan1904 shows [ Qs, Qc ] two pairs, queens and fours. Så sitter han på fyran, herregud hur kan han syna preflop?

popocanuck shows [ 3c, 4h ] three of a kind, fours.

popocanuck wins $93.95 from the main pot with three of a kind, fours.

 

Spelar jag handen för aggressivt? Gör jag nåt fel? Kommentarer behövs för jag går minus som bara fan nu!

 

Kan informera lite om dagens spel, + $170 och sedan på någon timme rakt ner till -$40. Jag måste få kommentarer på de händer jag förlorar mest på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överpar är alltid kluriga att spela, särskilt ur position. Jag tycker främst att du bör ge dina motspelare lite mindre cred för deras starthandsselektion - du kanske inte ska räkna med 43o i det här fallet, men många spelare på den här nivån har inga problem med att syna ett 4xbb preflop raise med händer som AXs (A4s eller A3s i det här fallet) eller 54s, och dessa är heller inga katastrofala händer att syna med om man kan hantera dem postflop. Och betänk att halva bordet synade din raise, alla bör ju inte ha bra kort.

 

När fyra stycken synar dig bör det ringa en varningsklocka i huvudet på dig som säger att någon med ganska stor sannolikhet kommer att träffa något märkligt. Tvåpar är ju en gammal klassiker som man kan förlora mycket stålars mot. Pottbettet på floppen är helt rätt, potten är redan stor och du visar en styrka som kan få dig att ta hem potten där och då vilket är bra. Men när du blir synad bör varningsklockan spela en hel symfoni i dina öron. Nu måste du sätta honom på en hand - vilka rimliga händer slår du? Det lär ju knappast vara så att någon med en tvåa känner att han har en kanonhand. 53 är en avlägsen möjlighet. Annars återstår bara pocketpar och möjligen AK, alltså ingen jättebredd av händer som du slår med din QQ. Någorlunda rimliga händer som har dig slagen är A4s, 54s, 22, 44, AA, KK, samt "random hands" med en fyra i. Som sagt, med tanke på att halva bordet är med på handen preflop bör du anta att någon har träffat något märkligt.

 

Jag tycker att du ska sakta ner på turn, men det är absolut ett svårt läge.

 

Apropå dina svingar så är det naturligtvis drygt att först vinna och sedan tappa runt $200, men det är absolut inget märkligt eller overkligt. Mina värsta dagar har jag tappat uppåt $300 på den här nivån, och du ligger ju ändå bara $40 minus ;). Svingar är jobbiga men något man måste försöka vänja sig vid. En rejäl bankrulle hjälper och kanske ska du gå ner en nivå ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del kan jag hålla med om i ditt inlägg men jag slår ju alla dessa överpar t ex: 66 77 88 99 TT JJ också vars är troliga händer de ofta synar med på preflophöjningar. Och checkar jag i det läget så skulle han gå all in i vilket fall då jag öppnar upp för en bluff.

 

Jag ska inte gå ner i nivå, har egentligen råd att spela 0.5/1 NL med min BR. Jag har iofs nyligen gått upp till 0.25/0.50 och har backat en del, ska fortsätta spela och se hur det går i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del kan jag hålla med om i ditt inlägg men jag slår ju alla dessa överpar t ex: 66 77 88 99 TT JJ också vars är troliga händer de ofta synar med på preflophöjningar. Och checkar jag i det läget så skulle han gå all in i vilket fall då jag öppnar upp för en bluff.

 

Jo, det har du rätt i. Det är verkligen ingen avundsvärd situation att vara ur position på turn med en hand som man är osäker på. I alla fall så kan du vara säker på att bli synad av en fyra men långt ifrån lika säker på att bli synad av ett lägre pocketpar. Mycket svårspelad hand, är inte säker på vad som är vettigast att göra.

 

Jag ska inte gå ner i nivå, har egentligen råd att spela 0.5/1 NL med min BR. Jag har iofs nyligen gått upp till 0.25/0.50 och har backat en del, ska fortsätta spela och se hur det går i framtiden.

 

Då så, då är det ju bara att köra på! Jag gissade på att du hade för klen rulle då en tämligen stor grupp här på forumet har det... folk med "för mycket" rulle är ganska sällsynta! Tio gånger hellre 30 inköp för mycket än 15 inköp för lite är min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla överpar tror jag jag skulle få syn av på 0.25/0.50. Vi snackar trots allt Party Poker och inte Bellagios high stakes-bord. Sen känns det inte så troligt att folk synar min raise med en fyra på handen, möjligtvis pocketfyrorna men inget annat. Visst borde inte alla ha bra händer, t ex JT K8 osv är troliga händer men 43 offsuited finns inte ens i mina tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första som skulle oroa mig när jag sitter med par i Queens är att få fyra calls preflop. Om du vet om att bordet är loose är det lika bra att höja sex eller åtta gånger BB.

 

Postflop:

Bordet är parat utan flush drag m.m. Du drar iväg ett pott bet och blir synad för att senare gå all in på turn . Du har med andra ord bestämt dig att gå all in efter att floppen kom, inget kan få dig att släppa damerna. De enda två händerna som du kan slå är TT och JJ, andra sämre händer kommer inte gå vidare när du drar iväg ett pott bet.

 

Om bordet hade ett straight/flush draw, då kan jag förstå varför man väljer att gå all in på turn. Frågan är vad för hand sätter du Fi på? Ace high? Par i tvåor? etc,

 

När Fi har callat flop bettet skulle jag bromsat upp lite, för det var ändå fyra preflop callers och chansen finns att någon av de sitter på en 4. Som jag nämnt innan slår du bara händer som JJ eller TT, händer som man kan tänka sig calla det flopbettet.

 

Jag kan säga såhär att Fi gjorde en bedrövlig preflop call men du svarar med ett bedrövt postflop spel. Du vill inte helt enkelt tro att han sitter på han fyra. Jag skulle föredragit med ett halvt pottbet på flop, tillräckligt stort för att bli av med Ace High. Och sen ett lite högre bet på turn för att senare check/call river om bettet där från FI inte är för stort.

 

Problemet är att du har hakat dig upp på att han gick vidare med 34off, så kanske inlägget bör ligga i en gråta-ut-tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

romanista85

 

Du verkar också tro detta är high stakes. Vi snackar alltså Party Poker 0.25/0.50 No Limit på kvällstid då alla fulla amerikanare kommer in. Lovar att 66 77 88 99 TT JJ skulle syna mig alla dagar i veckan på dessa nivåer när bordet är såpass löst som det är. Vi snackar alltså inte om några bra motståndare, är en hel drös med händer jag skulle slå alltså som är troliga med tanke på att dom synar sådana bets preflop.

 

Däremot om jag checkar på turn så öppnar jag för en bluff om han nu inte sitter på någonting. Jävligt svårt beslut att ta här, så jag kan inte säga att jag spelade bedrövligt postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första som skulle oroa mig när jag sitter med par i Queens är att få fyra calls preflop. Om du vet om att bordet är loose är det lika bra att höja sex eller åtta gånger BB.

 

Postflop:

De enda två händerna som du kan slå är TT och JJ, andra sämre händer kommer inte gå vidare när du drar iväg ett pott bet.

 

Det första du skriver är så sant, höj mycket med bra hand är en enkel logik som funkar för mej på den här nivån. Det är andra stycket är däremot osanning. På en flopp med 442 har jag sett spelare som synat pottbett med KJ, K10 och liknande. Kanske är en ide att sakta ner på turn, men samtidigt känns det som att du har för lite info för att lägga. Det är lätt att säga nu att "han kan bara syna med händer som slår" men har man spelat på party ett tag har man sett det mesta, och får svårt att släppa såna här händer. I det här fallet hade det ju bevisligen varit rätt att lägga, men man kommer att bli av med många potter om man spelar så weak, enligt mej. Juan du hade otur, grymt svårt att folda, jag vet att jag också förmodligen torskat där. Bättre lycka nästa gång !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, pottbetta inte. Förstår verkligen inte varför du är så fixerad i att pottbetta varje runda. Du vill få värde ur din hand och det får du inte om du pottbettar. Jag tycker du ska dra in ett kanske 3/4 potbet på floppen och ett mindre på turn. För det är pottbettet på turn som dödar allt värde i din hand och det gör också handen svår att komma ifrån om du är slagen. Kanske ett 5/8 pottbet på turn är rimligt.

 

På rivern tycker jag iöverhuvudtaget inte du ska fixera dig på hur stor potten är utan enbard fundera på vad han har för hand och betta därefter.

 

Händerna du vill ha syn av, 99, TT, JJ är INTE händer du ska pottbetta mot anser jag. Du vill kräma ut allt värde du kan av dessa tänkbara händer.

 

Det är skillnad på hur du ska betta turn om floppen är 67J två färg och turn kommer blank, och om floppen är 244 osuitad. på 67J-floppen vill du ha värde av draghänder samtidigt som du inte vill ge dem odds.

 

På en flopp 244 vill du ha värde av 88, 99,TT,JJ och överparsdrag i princip. Det värdet får du inte om du pottbetar.

 

Fundera på vilka händer du vill ha betald av och betta därefter. Att konstant pottbetta är inte optimalt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som ovanstående postare. Som du säger så är det väl inga realistiska händer du behöver skydda dig emot, och då handlar allt om att få värde ur de händer du slår utan att comitta dig allt för mkt.

 

Beroende på hur du tror din egen tableimage är ur de andras synvinkel och hur pass aggro/bluffbenägna de är. (om de nu öht tänker och/eller är kapabla att bluffa)

 

Om du, som jag, betar de flesta floppar när jag höjt preflop med för att lägga ned på turn om man inte har nåt, så är det ju guldläge att check-raisa all-in på turn. De händer som du vill ha värde av kan ju tro du bettat din AK och bör väl kanske ta ett skott på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...