Gå till innehåll

FL - Tips på hur jag ska gå tillväga med mitt spel?


Fiddy

Recommended Posts

Jag har spelat poker ett tag nu på internet och har spelat bort en hel del pengar :( Men har märkt att jag har en svaghet, tex senast spelade jag ett 15/30 FL på Multi och köpte in mig med 150$ efter 1 timme hade jag 870$, satt och tänkte att nu går jag ur och tar ut allt utom 150 igen. men det blir aldrig så :(

 

Har nu tänkt spela 2/4 FL och försöka ha som mål att spela upp mig 50-80$ om dan och sedan bara ge upp och tänka på annat. Tror ni det kan funka att spela in 50-80$ om dan på dessa bord? Eller ska jag satsa på 5/10$ FL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har rejält med pengar så borde du verkligen spela lägre, om du börjar lära dig spela poker på 15-30 så kan du lätt spela bort ett par hundratusen innan du lär dig hur du ska lira. Sen när du väl lärt dig att spela kan du lätt spela bort lika mycket till på ren otur. Fixlimit svänger sjukt mycket och sessioner där du förlorar $1500 kommer hända väldigt ofta på 15-30.

 

Det bästa du kan göra nu är att inse att du är en förlorande pokerspelare än så länge och helt enkelt inte behärskar spelet. Det är mycket, mycket bättre att tro att man är okunnig och vara ok än att tro att man är ok och vara okunnig. Lira lite låglimit tills du är en bekväm vinnare där och sen kan du börja fundera på att flytta upp.

 

Utgå helt enkelt inte från att du kommer vinna pengar, första prioriteten bör vara att bli en spelare som går jämnt upp under en hyffsad period. Sen kan du börja fundera på hur mycket du vinner.

 

Hur mycket pengar har du spelat bort förresten?

 

Om det är stora belopp kanske du helt enkelt inte har självdisciplinen för poker och då är det mycket bättre att helt lägga ned än att fortsätta försöka vinna tillbaka pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort:

 

Jo har insett att jag är en förlorande spelare men tror du 2/4$ FL kan va bra att spela på? Eller ska jag köra på lägre, har provat mycket lägre bord men gillar inte spelet som är där.

 

Jag har förlorat en hyffsad summa men inte så att jag e bankrutt, tanken med att jag funderar på att byta till 2/4 borden är att jag ska utvecklas som spelare och med tiden spela tillbaka pengarna jag förlorat.

 

Kom gärna med fler förslag på tips som ni använt er av eller hur ni skulle gå till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju enklare att ge vettiga tips om du ger oss lite mer info. Hur länge har du spelat, hur mycket pengar du i runda slängar är redo att lägga undan för att spela poker, böcker du har läst osv.

 

Har du ok med pengar så kan 2/4 vara en ok nivå att börja på, men räkna precis som Hjort säger inte med att börja vinna på en gång.

För att spela 2/4 utan att gå gul på en gång behöver du nog sätta in iaf 1000$, minst.

 

Att kunna spela upp 150$ till 850$ på 15/30 under en timme säger inte något alls om hur bra du är på poker, så ha inte det som en referensram i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att se exakt vad du behöver hjälp med men ett råd som jag tror gäller för dig och nybörjare som mig själv är att inte spela för långa sessioner. Om du t ex har haft en längre svacka på dagar eller veckor då du förlorat flera inköp kan det lätt bli så som du beskrev att man får hybris när turen väl vänder. Försök inte vinna tillbaks allt på en dag utan lär dig att vara nöjd när du vunnit tillräckligt. Det gäller väl inte alla spelare men det blir gärna så för mig att jag slaskar bort en hel del när jag vunnit mycket. Som regel brukar jag numera försöka sluta spela antingen när det känns dåligt men också när jag känner mig tjock och belåten. Om inte det går så tvingar jag iaf mig själv till att spela lite tightare än vanligt för att minimera farliga händer där jag riskerar att hamna på tilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. ditt mål du funderade på att sätta upp med att vinna 50-80$ per dag och sen sluta spelar är inte rätt sorts mål att ha. Lika illa är det att ha samma mål bakvänt, dvs "jag ska sluta när jag har förlorat 50-80$".

 

Nackdelen är den att om man finner sig på ett bord där flera av de andra spelarna är bättre än en själv så blir det lätt att man försöker jaga sina 50$+ för den dagen och därmed förlorar ännu mer då man inte spelar sitt bästa spel, och ännu värre speler mot bättre motspelare.

 

Har man då som mål att inte förlora mer än 50$ på en dag kan man tex hittade det fisktätaste bordet som finns och bli utdragen i två potter irad, och då "tvingas" stänga ner eftersom man då har förlorat sina dagliga 50$.

Givetvis kan man ha en regel som säger att man inte får förlora allt för mycket över en dag, men den ska inte vara så grund att man inte kan ha otur ett par potter och sedan måste sluta spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut minsta du ska ha vid bordet är 12BB, kommer du under den gränsen, så köp in mer. Om du spelar på en så hög nivå att det känns obekvämt att riskera så mycket pengar på samma gång så spelar du uppenbarligen på fel nivå. Du lurar bara dig själv om du tänker så, för du förlorar bara mer på att sitta med under 12BB. Du minimerar dina förluster, men du maximerar verkligen inte vinsterna.

 

Vad menar du med att du inte gillar spelet på de låga nivåerna? menar du att "det går inte att vinna för att de callar på allt, de respekterar inte höjningar"?

 

Det är som sagt näst intill omöjligt att ge dig tips om hur du ska förbättra ditt spel när vi inte vet något om dig. Ett tips jag kan ge är i alla fall att inte bara spela poker, utan att ägna en bra del av tiden (25% är bra enligt vissa) åt att plugga pokerböcker och gå igenom din handhistory för att hitta läckor i ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt bisarra sätt att se på dina vinster leder till förluster helt på egen hand. Jag föreslår att du ser till att låna/köpa/sno Gambling Theory and Other Topics av Mason Malmuth.

 

Kortfattat: Sluta spela för att du är trött/ska göra något annat/faktiskt blir utspelad. Sluta inte spela för att motståndarna har tur/du har vunnit nog(???)/månen står i nedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...