Nice Hand GG Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Såg att diskussionen väcktes till liv i en annan tråd och kände inte för att gå mer OT där, så startar en ny. Vad jag länge har funderat över är varför pokerforum.nu väljer att låta dagböcker indexeras utav sökmotorer. Well... Dagböckerna är där det skrivs som mest, hur driver man trafik till sida anno 2010? Sökmotorer. Så en rak fråga, finns det några andra intressen än just trafiken när ni väljer att låta dagböcker indexeras. Citera
devalanteriel Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Vi har aldrig ens funderat på det vad jag vet. Att den indexeras har nog mer med defaultläge att göra än med sökmotoroptimisering. Men med det sagt är seo något det här företaget är ganska glatt i, så jag har mycket svårt att se det ändras utan väldigt bra skäl. Citera
Cyntax Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Det är inte forumets ansvar. Lösningen är enkel. Skriv inte dagbok om du har något att dölja. Citera
devalanteriel Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Där är vi helt överens. Citera
Nice Hand GG Postad 17 Oktober , 2010 Författare Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Finns väl ett flertal dagböcker där författaren uppenbarligen vill vara anonym fast ändå delar med sig utav sitt privatliv. Själv tror jag att många utav forumets medlemmar uppskattar när detta görs. Varför de skriver om sitt privatliv när man vill vara anonym vet jag inte, men kanske pga att författaren vill sig tro att några irl-vänner ändå inte hänger här, så kanske kan vara fallet men det utesluter ju ändå inte att de hittar hit via sökmotorer. Det behöver inte vara att man har något att dölja, utan kanske snarare att man kanske inte vill att ens irl-vänner skall kunna hitta dig på olika forum där du ber forumets användare rangordna flickor man träffar. Citera
Cyntax Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Du kan editera dina gamla inlägg hur långt tillbaka i tiden som helst + be mods ta bort din gamla dagbok helt och hållet. Göra den helt osynlig. Citera
Nice Hand GG Postad 17 Oktober , 2010 Författare Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Senast jag ville ta bort en gammal dagbok gick det inte, någon policy de hade. fast de kanske gör undantag för vissa. Hej, Jag kan arkivera och låsa den men tar bort dem helt gör vi inte. Orkade inte bråka mer om det då, 2 månader senare inser jag att det finns texter och annan information i dagboken som gör att vem som helst kan fåreda på mitt namn, den hjälpsamma modden gömmer den tillsvidare. Ok, jag har tillfälligt "gömt" den, men normalt gör vi inte det. Jag får ta ett snack med övriga och återkomma. Några dagar senare: HejEftersom vår policy är att inte radera gamla inlägg, så gör vi tyvärr inget undantag för din DB Du kan däremot få den upplåst och därefter själv redigera känsligt material. Låt mig veta hur du vill ha det. Jag lägger tillbaka din DB under förmiddagen till arkivet. Det roliga är ändå att vissa forumdelar är skyddade från indexering och vissa andra inte. kan ju inte vara en slump att just den forumdel där det skrivs absolut mest tillåts att indexeras och att forumdelen där man går ut och varnar för skatteverkets metoder indexeras ej. sedan vill man samtidigt gärna framstå som ett snällt forum där medlemmar skall kunna skyddas av någon "nolltolerans mot outning". fast vi vill inte göra några enkla knapptryck för att förhindra från att icke medlemmar hittar till trådar där man anonymt skriver om diverse privata upplevelser. jag kanske även bör poängtera att dagböckerna har inte alltid gått att indexera utan denna förändring har skett utan att man har upplyst medlemmarna. Citera
TotalFarsa Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 nhgg, fast här har man nog ett rätt så stort egenansvar imo. Vill man inte att folk ska kunna luska ut vem man är så ger man tusan i att delge sån info. Hur svårt kan det vara liksom? Det gäller obv. inte bara pf utan handlar om allt man företar sig på nätet. T.ex facebook. Själv kör jag med högsta möjliga sekretess där. Bara för att vara på den säkra sidan. Citera
Nice Hand GG Postad 17 Oktober , 2010 Författare Rapport Postad 17 Oktober , 2010 nhgg, fast här har man nog ett rätt så stort egenansvar imo. Vill man inte att folk ska kunna luska ut vem man är så ger man tusan i att delge sån info. Hur svårt kan det vara liksom? Det gäller obv. inte bara pf utan handlar om allt man företar sig på nätet. T.ex facebook. Själv kör jag med högsta möjliga sekretess där. Bara för att vara på den säkra sidan. Givetvis. -- Vad jag ville veta var ifall det var för trafiken man indexera dagböckerna och så verkar även vara fallet, vilket mao gör det lönlöst att ens diskutera ifall de skulle kunna ändra på det. Själv hade jag uppskattat ifall de inte indexerades, sedan tvivlar jag på att en del dagböcker skulle vara så roliga att läsa som de faktiskt är om författarna var medvetna om allt. Citera
devalanteriel Postad 17 Oktober , 2010 Rapport Postad 17 Oktober , 2010 Se mitt första svar, jag tror faktiskt att det stämmer. Men jag kan ha fel. Citera
valterego Postad 18 Oktober , 2010 Rapport Postad 18 Oktober , 2010 sedan vill man samtidigt gärna framstå som ett snällt forum där medlemmar skall kunna skyddas av någon "nolltolerans mot outning". fast vi vill inte göra några enkla knapptryck för att förhindra från att icke medlemmar hittar till trådar där man anonymt skriver om diverse privata upplevelser. "Man" torde väl vara jag med flera, då jag varit en av de pådrivande när det gäller nolltolerans mot outning. Men nej, du är ute och cyklar här Det hade inget att göra med att vi ville framstå som snälla, utan handlar om att värna om våra medlemmars integritet. I slutändan tror vi att det leder till att fler vinnande spelare även på de högre nivåerna fortsätter skriva på vårt forum, vilket också borde ge oss mer trafik i slutändan. Det är ett beslut som därmed borde gynna oss och medlemmarna. Vad gäller indexeringen av dagböckerna är Dev bättre lämpad att svara på frågan än mig, men i grunden håller jag ofc med honom och Cyntax. Vill man inte att ens dagbok ska bli läst av random svensk bör man nog inte skriva den. Citera
JohnnyDepp Postad 18 Oktober , 2010 Rapport Postad 18 Oktober , 2010 Vill de inte ta bort dina gamla inlägg. Så är det bara att editera dem och skriva dit ett kommatecken eller va fan som.... Lite segt om du har 2000 inlägg, men är väl värt om du är nojjig nu. Lycka till edit, såg att cyntax redan nämnt det Citera
Nice Hand GG Postad 18 Oktober , 2010 Författare Rapport Postad 18 Oktober , 2010 "Man" torde väl vara jag med flera, då jag varit en av de pådrivande när det gäller nolltolerans mot outning. Men nej, du är ute och cyklar här Det hade inget att göra med att vi ville framstå som snälla, utan handlar om att värna om våra medlemmars integritet. I slutändan tror vi att det leder till att fler vinnande spelare även på de högre nivåerna fortsätter skriva på vårt forum, vilket också borde ge oss mer trafik i slutändan. Det är ett beslut som därmed borde gynna oss och medlemmarna. Vad gäller indexeringen av dagböckerna är Dev bättre lämpad att svara på frågan än mig, men i grunden håller jag ofc med honom och Cyntax. Vill man inte att ens dagbok ska bli läst av random svensk bör man nog inte skriva den. Jag tror vi alla är överens, men jag förstår inte valet av de delar utav forumet som är öppet och vilket som inte är. Till ett pokerforum lär man ju vilja ha folk som har något intresse av poker. Varför är då t ex all trådar under http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/ lösenordsskyddade så att sökmotorer inte kommer åt dem? Men att driva trafik till en tråd där man kan läsa en text på 500 ord om hur fränt det är att falla bakåt, inte är? Men det kanske är helt enkelt som dev säger att det helt slumpmässigt har skett såhär. Vill de inte ta bort dina gamla inlägg. Så är det bara att editera dem och skriva dit ett kommatecken eller va fan som.... Lite segt om du har 2000 inlägg, men är väl värt om du är nojjig nu. Lycka till edit, såg att cyntax redan nämnt det Givetvis. Nu är jag själv inte nojjig, utan jag bara förundras över vissa val. Citera
devalanteriel Postad 18 Oktober , 2010 Rapport Postad 18 Oktober , 2010 Varför är då t ex all trådar under http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/ lösenordsskyddade så att sökmotorer inte kommer åt dem? Men att driva trafik till en tråd där man kan läsa en text på 500 ord om hur fränt det är att falla bakåt, inte är? Men det kanske är helt enkelt som dev säger att det helt slumpmässigt har skett såhär. Jag håller med om att det rimmar illa. Tror inte det är medvetet dock. Men jag ska titta på hur vi kan öppna upp Texas-forumet (m.fl.) också, helst vill vi ha allt indexerat utom interna grupper och möjligen Sandlådan. Citera
Aeis Postad 14 November , 2010 Rapport Postad 14 November , 2010 Jag har ett annat problem än TS. Idag tänkte jag söka efter en gammal tråd om satelliter och hur man räknar vid vilken blind nivå man vinner.. Jag söker satellit och resultatet är en hel sida full med bara dagböcker. Ja alla spelare har någongång spelat en satellit och därför finns ordet i varenda dagbok som uppdateras dagligen. Men deras dagböcker är ju inte relevanta för min sökning. Dagböckerna kommer upp vad man än söker. Därför kan man lika gärna gå in i dagboks delen i forumet istället för att söka. Därför vore det bättre om man tog bort dagböckerna från forumets sökmotor. Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2010 Rapport Postad 14 November , 2010 Eller så klickar du "sök", sedan "avancerad sökning", och exkluderar dagböckerna från söken. Ta-da! Citera
Aeis Postad 14 November , 2010 Rapport Postad 14 November , 2010 Eller så klickar du "sök", sedan "avancerad sökning", och exkluderar dagböckerna från söken. Ta-da! Ah jo det går ju faktiskt:) Men tycker ändå det vore en förbättring att ta bort dagböckerna ur snabbsök funktionen. Frågan är väll sen om det är värt tiden/pengarna det tar att programmera om detta. Citera
devalanteriel Postad 14 November , 2010 Rapport Postad 14 November , 2010 Nja, vi vill nog gärna ha dagböckerna med där. Ledsen. Citera
Recommended Posts