Gå till innehåll

Är det en downswing eller är jag helt enkelt svindålig?


HokuzzPokuzz

Recommended Posts

Jag har nu spelat professionell poker i över snart två och ett halvt år. Under dessa två år har jag varit en regelbunden vinnare på low-midstakes mtt´s. Jag har allt som oftast vunnit och vinstmånaderna bara rakade upp sig. Jag klättrade i nivå och även ifall det var tuffare motstånd på de högre nivåerna så lyckades jag även hitta skalpar då och då. Men mitt game visade sig i alla fall vara tillräckligt bra för vinnande mtt poker. Jag hade kortare perioder då jag inte vann något, men då pratar vi om någon enstaka vecka.

 

Men nu har variansen verkligen slagit tillbaka och både min bankrulle och självförtroende har fått sig en törn. Det är ganska psykiskt påfrestande att dag efter dag sätta sig vid datorn och "veta" att man kommer förlora redan innan man börjat sin "session". Nu har det snart gått fyra månader och det har fortfarande inte släppt. Jag har hittat två stycken vinster på snart 4 månader å finalborden som annars så tätt haglade kan jag under denna period räkna på mina två händer. Detta får ju mig att ifrågasätta min egna kapacitet som spelare och jag ställer mig nästan dagligen frågan: "Sprang jag över EV innan?" Och det kanske är det jag har gjort. Tvivlandet gnager på mig dag in och dag ut. Det är inte direkt den roligaste känslan. Att sedan känna att det inte finns något överhuvudtaget man kan göra stör mig också något fruktansvärt. Något borde ju kunna gå att göra. Pluggar mer pokerteori nu än någonsin, försöker lära mig mer pokermatte och läser runt på forum och läser andra spelares HH´s. Men inget jag gör verkar påverka mina resultat. Hade en gång i tiden en fin bankrulle men den börjar nu sakta men säkert sina och börjar mer å mer likna världens äckligaste färg, dvs GUL. Men jag vägrar ge upp hoppet om att jag är en vinnande pokerspelare. Det kanske är naivt tänkt men vill faktiskt inte ge upp än. Jag antar att de flesta här inne har upplevt något liknande. Hur tacklade ni motgångarna? Jag skulle uppskatta alla tips:)

 

Nu är det säkert massa stavfel och sjuka meningsbyggnader i denna text. Hoppas ni har överseende med det:)

Mvh en föredetta okej spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turrar kan vara oerhört vidriga :S

 

Mitt råd är att hitta tillfredsställelse i att verkligen plugga poker. Försök vara så positivt inställd som möjligt till pluggandet och intala dig själv att varje gång du har lagt ner en timme på att knåpra med pushranger har du tjänat en hög med pengar som du bara kan hämta ut på sklanskybanken!

 

Om du orkar: Grinda och plugga dig igenom skiten och få in grym volym.

Om du inte orkar: Skäms inte för att ta en paus. Man får inte glömma livs-EV! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra på något/gör något annat. Tror inte att det är teori du behöver annat än för att vara ifrån spelandet. Har själv spelat med inställningen att jag kommer torska när sessionen är över och då är det precis vad som händer.

 

Inställningen är ju inte den bästa, känner mig dock alltid taggad innan jag sätter mig, men någonstans i bakhuvudet vet jag att jag kommer backa. Inte optimalt obv. Testar att ta ett break i några dagar eller någon vecka!

 

Turrar kan vara oerhört vidriga :S

 

Mitt råd är att hitta tillfredsställelse i att verkligen plugga poker. Försök vara så positivt inställd som möjligt till pluggandet och intala dig själv att varje gång du har lagt ner en timme på att knåpra med pushranger har du tjänat en hög med pengar som du bara kan hämta ut på sklanskybanken!

 

Om du orkar: Grinda och plugga dig igenom skiten och få in grym volym.

Om du inte orkar: Skäms inte för att ta en paus. Man får inte glömma livs-EV! :-)

 

Tack Kungen! Ska försöka få in ännu mer plugg. Men hade nog varit bäst att ta ett break på någon vecka. Men orkar fan inte ta break på en söndag! Break börjar imon :)

 

Grym varians i turrar. Plus att om du inte vet ungefär vad din edge och varians är, så är den förra förmodligen inte så stor.

 

Förstår inte riktigt vad du menar. Att min edge inte är så stor som jag vill tro? Det kan mkt väl vara så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grym varians i turrar. Plus att om du inte vet ungefär vad din edge och varians är, så är den förra förmodligen inte så stor.

 

Förstår inte riktigt vad du menar. Att min edge inte är så stor som jag vill tro? Det kan mkt väl vara så!

 

Jag vet ju inte hur stor edge du tror att du har, men en bra pokerspelare som är överlägsen på en nivå bör ha rätt bra koll på vad som är edge och vad som är varians. Att förstå slumpen är en rätt viktig egenskap för att bemästra poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur stor edge du tror att du har, men en bra pokerspelare som är överlägsen på en nivå bör ha rätt bra koll på vad som är edge och vad som är varians. Att förstå slumpen är en rätt viktig egenskap för att bemästra poker.

 

Klart jag vet vad varians och edge är. Men nu har det gått så långt att jag börjar tvivla på min egna kapacitet. Prob ganska std tankeställning i en downswing. Jag skrev detta för att jag ville veta hur andra hade lirkat sig ur en nedåtgående spiral. Vilka knep dom använde för att inte påverkas så mkt, både psykiskt å för att inte mista merparten av sin bankrulle.

 

Lät kanske lite irriterat men inte meningen öht ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur stor edge du tror att du har, men en bra pokerspelare som är överlägsen på en nivå bör ha rätt bra koll på vad som är edge och vad som är varians. Att förstå slumpen är en rätt viktig egenskap för att bemästra poker.

 

Håller inte riktigt med. Att räkna ut hur stor edge man har är obv omöjligt. Däremot kan man komma med kvalificerade gissningar. Antingen underskattar jag hur nära sanningen man bör komma, eller så överskattar du det. Jag har ingen aning :-P

 

Vi pratar dessutom om turrar nu, där variansen är riktigt sjuk. Ju mer varians, desto svårare blir det att få koll på vad som är edge och inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med. Att räkna ut hur stor edge man har är obv omöjligt. Däremot kan man komma med kvalificerade gissningar. Antingen underskattar jag hur nära sanningen man bör komma, eller så överskattar du det. Jag har ingen aning :-P

 

Vi pratar dessutom om turrar nu, där variansen är riktigt sjuk. Ju mer varians, desto svårare blir det att få koll på vad som är edge och inte.

 

Spot on.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inge tips för turneringspoker då jag spelat det alldeles för lite men kommenterar här för jag vet att du är en vinnande spelare i längden och så länge du inte ger upp hoppet så kommer det vända, och det vet du med. Ska du plugga så läs boken, " Spar dina vinnande flipps tills de viktiga lägena" ! :mrgreen::-P:-D:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att han menar att det inte går att påstå att "nu är jag i en downswing" eftersom slumpen inte har något minne.

 

"Nu har jag varit i en downswing i x dagar" kan ju stämma men det spelar ju ingen roll för din nästa session.

 

Oj, blev ju helt plötsligt en bra post av sexyterran. Tog det inte så direkt. Grymt givande förklaring iaf. Kan nog underlätta en del om man orkar tänka så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips är att utvärdera ditt eget spel samt kolla vart de största vinsterna/Roi kommer ifrån . 6max ,fullring ,klient, inköp osv Går lätt att göra via sharkscope om du köper en preminuation och söker på tex olika inköp och vecko dagar.

 

Även om det är mycket varians så ser man ändå ett mönster vilket spel/format som är mest lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips är att utvärdera ditt eget spel samt kolla vart de största vinsterna/Roi kommer ifrån . 6max ,fullring ,klient, inköp osv Går lätt att göra via sharkscope om du köper en preminuation och söker på tex olika inköp och vecko dagar.

 

Även om det är mycket varians så ser man ändå ett mönster vilket spel/format som är mest lönsamt.

Måste ju krävas ett helt ofantligt samplesize för att kunna utläsa nått vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med. Att räkna ut hur stor edge man har är obv omöjligt. Däremot kan man komma med kvalificerade gissningar. Antingen underskattar jag hur nära sanningen man bör komma, eller så överskattar du det. Jag har ingen aning :-P

 

Vi pratar dessutom om turrar nu, där variansen är riktigt sjuk. Ju mer varians, desto svårare blir det att få koll på vad som är edge och inte.

 

Hög varians i turrar, ja. Och självklart är alla uppskattningar av edge just uppskattningar - t ex varierar ju motståndet över tiden. Men - och nu vill jag inflika brasklappen att jag är CG-spelare - en vinnande spelare bör ändå vid de flesta donkamentselimineringar kunna säga om det främst handlade om dåligt spel eller om utdragning/setup/torskad coin flip etc. Utifrån detta bör man sedan kunna bilda sig en uppfattning om edge och varians - om man förstår statistiken bakom spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...