Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har gått över till NL efter att ha lirat FL ett bra tag. Har en fundering kring riverspelet, som jag inte riktigt känner att jag har någon bra strategi för.

Nämligen - hur mycket ska jag betta? Jag har inga problem att slänga in pottbett på flop/turn när jag tror att jag ligger före. Men på rivern? De fall där jag slänger upp ett pottbett på en hand (som jag är väldigt säker på är den bästa) och får syn grämer jag mig över att jag inte satsade mer. Och tvärtom, de gånger fi lägger sig undrar jag om jag kunnat fiska lite pengar med ett lägre bett.

Har ni några "standardbets" som ni går efter eller är det bara efter read/känsla? Gäller pottbett även här? När bör/kan man överbetta eller tom gå all-in?

Postad

Bra fråga dock, som jag också funderar en del på.

Man kanske ska vänja sina medspelare vid att man överbettar rivern? Första tio gångerna lägger de sig, man går miste om en del pengar. Eller de synar och vinner, man går miste om en hel del pengar. Men med tiden kommer de lära sig att syna ner ens överbet med sämre händer?

Det är ju inte alls säkert att man alltid kommer till rivern med två synade pot bet bakom sig.

Postad

Kanske enklare att besvara med några exempel. NL 0.10/0.20, 6-handed.

1. AA från MP. Fi på BB. Bordet 7-J-A-2-6 rainbow. Fi har checksynat din preflopphöjning och pottbett på flopp/turn. $18 i potten på rivern. Du har $40 kvar och fi $30. Pottbett? Sätta fi all-in?

2. Ac10c på knappen. Du har $25 och fi $15. Höjer 4xBB först in och fi på BB synar. På flopp faller Kc-8c-7d, nötfärgsdrag. Fi checkar. Semibluffar med ett pottbett. Fi synar. Turn 2h, ingen hjälp. Fi checkar och du också (vekt kanske, men för exemplets skull...) River Qc - nötfärgen! Fi checkar. Pott $5.10. Pottbett och hoppas att fi också träffat färg? Litet "fiskbet"? Fejka en bluff med all-in?

Postad
1. AA från MP. Fi på BB. Bordet 7-J-A-2-6 rainbow. Fi har checksynat din preflopphöjning och pottbett på flopp/turn. $18 i potten på rivern. Du har $40 kvar och fi $30. Pottbett? Sätta fi all-in?

Hur såg det ut med färgdrag? Själv i det läget hade jag bettat 15$, jag brukar ha standardbetimage på någon/några dollar under pott, nästan oavsett vad jag har. Hans checksyn preflop och hans igelhängning på den nivån kan betyda ett set? Isåfall lär du få betalt på rivern ändå.

2. Ac10c på knappen. Du har $25 och fi $15. Höjer 4xBB först in och fi på BB synar. På flopp faller Kc-8c-7d, nötfärgsdrag. Fi checkar. Semibluffar med ett pottbett. Fi synar. Turn 2h, ingen hjälp. Fi checkar och du också (vekt kanske, men för exemplets skull...) River Qc - nötfärgen! Fi checkar. Pott $5.10. Pottbett och hoppas att fi också träffat färg? Litet "fiskbet"? Fejka en bluff med all-in?

Jag hade bettat 4$. Antingen har Fi en kung och då får du bara betalt 4$ antagligen. Har han mellan/bottenpar och drog till tvåpar så raisar han, träffade han inte så får du ändå inte betalt. Har han färgen också kommer han att raisa dig och då kan du ställa honom allin om du vill.