Gå till innehåll

Tre intressanta händer i slutskedet av en turnering

monteramita

Recommended Posts

Jag var i helgen i Göteborg och spelade CCs 3300-turnering som kallas för Poker Super Weekend. Startstack var 30k, blindsperioder 40 min och 107 deltagare. Nio platser var betalda med ett 1:a-pris på 122k och 9:e pris ca: 6300 kr.

Under dag 1 swingade jag från 30k upp till 95k och sedan ner igen och slutade dagen med 39k. Inför dag 2 var det 40 spelare kvar och average var då ca: 80k och blinds skulle börja på 1.5k/3k. Jag hade med andra ord ungefär halva average och endast 13bb. Skulle dessutom få börja utg, så jag tänkte inte sitta och blinda bort mig utan börja köra direkt för att försöka få ihop en stack så att jag har chans att vinna turneringen. Rushar direkt och har efter en kvart 132k. Var självklart sjukt nöjd och genast såg det bättre ut. Sedan utspelar sig den första handen som jag undrar om jag spelar rätt.

Hand 1

Jag har KQ på hijack, vi är nio spelare på bordet. Alla foldar fram till mig och jag öppnar för 6.8k på 1.5k/3k/300. FI direkt till vänster om mig (som var bäst på bordet mig själv undantaget och en av få som faktiskt kunde spela) lastar för 32k. Det kändes ganska väntat att han skulle lasta för jag hade öppnat hyfsat många händer och jag märkte att han märkte att jag kunde spela och därför visste han att jag har en hyfsat vid range när jag öppnar på hijack och kan därför lasta ganska light. Självklart gör han det inte med allt, men hans range kändes ändå ganska vid. Jag behöver alltså stoppa in 26k för att vinna 46k. Jag synade och han hade A5s som stod. Jag hade 132k i stacken när handen började och tappade alltså ner till 100k. Vad jag undrar är om det är autosyn eller om man kan vika KQ där? Är det för bra odds för att kunna vika? Och isåfall, hur mycket måste han ha för att jag ska vika, hade det varit fold om han lastat för 40k tot? 45k?

Hand 2

Den här handen utspelar sig på nästa blindsnivå - 2k/4k/400. Jag har 95k och sitter på knappen med 55. SB är FI från handen innan, han har 72k och BB är en jättefisk med 250k i stacken. Jag har ju för mycket för att lasta preflop (24bb) imo. Eller är det nån som tycker att man kan göra det? Jag antar inte, har en väldigt svårspelad hand med den stacken tycker jag. Jag väljer iaf att öppna för 10k på knappen och FI i SB degar in sina 72k, BB foldar och jag måste alltså syna 62k till för att vinna 92k. Om jag synar och förlorar så har jag bara 23k kvar vilket gör att det blir väldigt jobbigt och jag inte kommer att ha sy mkt fold-equity kvar. Värderar även mina marker högre än motståndarnas, dvs. jag vill inte in och coina för större delen av min stack för jag kan använda markerna bättre i andra lägen och fortsätta bygga på så sätt. Dessutom degar han antagligen alla par och det finns ju inte så många lägre par, så oftast när han har par så har han ju ett högre par. Jag tror säkert att min hand står bra mot hans range med de oddsen jag får, fast som sagt så vill jag inte riskera så stor del av min stack med en så svag hand så jag foldade även om jag hade en känsla av att jag borde syna.

Vad skulle ni gjort med 55 i det läget? Jag antar att de flesta hade öppnat runt 2.5bb som jag gjorde, men ska man syna eller folda när han degar? Ska man raise-syna mot honom och raise-folda mot BB som var mkt tightare och dessutom hade mig täckt?

Hand 3

Den här handen utspelar sig på 3k/6k/500 och är min sista hand i turneringen. Vi är nu nere på 20 spelare och average är runt 160k. Jag har nästan exakt 100k och sitter i SB med 88. UTG (fisken) öppnar för 18k och har mig fortfarande täckt med bred marginal. Alla foldar fram till mig och jag funderade på att passa med lastade ändå för 100k. Han synar med QQ och jag är ute ur turneringen. Ska man passa 88 där? Jag vet att han synar min all-in med större delen av sin range och därför borde jag kanske passa mot just honom, plus att han är förhållandevis tight och ändå höjer UTG (fast det är bara 7-handat nu)? Hade ni lastat eller passat? Jag tänkte lite att jag har ändå bara 16.5bb och har inte sett så många bättre händer än åttor. Dessutom vill jag vinna turneringen, inte försöka komma precis in i pengarna. Nån gång måste man ju in och gambla och tänkte att det var ett ok läge att ta ett skott, vad tycker ni?

Vore jättekul om några duktiga turneringsspelare kunde berätta hur de hade tänkt i dessa situationer. Framförallt hand 2 och 3 tycker jag är väldigt intressanta. Hand 1 antar jag är ganska standard och måste väl syna men som sagt jag tyckte ändå det var marginellt..

Tack på förhand!

Nick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hand1 standard

hand 2 shove/riase > fold ,du kan pusha handen speciellt för ta bort 3bet shoven från sb, med bb som en fisk antar jag nog att sb som du beskriver honom kan sniffa upp ungefär att du är på den typ av hand du är(du raiser ju förmodligen allt här som spelar bra post mot bb som är en fisk), men samtidigt är det inget han kan göra något åt. Men den range du ger på sb shove så måste du dock syna, du kommer vara väldigt nära 50% eq, antar det kommer ligga nånstans kring 45-48% (ur ren cev syn är det väll ca 40-41% du behöver så trots standarden på bordet och att ja det suger om du losar denna men samtidigt är det inte omöjligt att komma tillbaka så känns det ändå inte möjligt att finna lägg av de skälen. Tycker höj (med syn ifall sb pushar) har mer värde än openshove, högre varians dock men samtidigt har du ett högt dold värde i att busta sb då han är den enda kompetenta spelaren på bordet och samtidigt har pos på dig.

hand 3: handlar ju bara som själv är inne på hur bred utg är här när han öppnar, kan vara en supershove och en småtight fold. Men problemet är matematiskt och du vet nog själv bättre vad du tror utg öppnar/synar än oss som inte var där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser