Gå till innehåll

Matematikfrågor kring tvåflopparsspel


parre

Recommended Posts

Igår när mitt Internet var nere kom det upp lite frågor i mitt huvud om matematik, pottodds och EV när det gäller tvåflopparsspel, främst tvåfloppars Omaha med fem kort.

 

Låt oss säga att jag sitter på Ah 6h 3d 3c 5s.

 

Flop 1 kommer: Kh Jd Th

Flop 2 kommer: As 3s 4d

 

För enkelhetens skull så sitter både jag och fi med 1000 framför oss, jag betar pott (200) och blir ställd allin (800 till). Ska jag i detta läge syna? Pottstorleken borde då alltså vara 200+200+200+800=1400.

 

Om jag har förstått det rätt så är den absolut värsta handen jag kan vara uppe mot AAQ25, med ett suitat spaderess.

 

I detta läge har alltså fi färdig stege på Flop 1, färdig stege + kåk/flush-redraws på Flop 2.

 

Chansen att jag slår honom på Flop 1 är ca 36%. Chansen att jag slår honom även på Flop 2 är ca 20% (fyra sjuor, en trea). Då utgår jag för enkelhetens skull att jag vinner om jag får in mina drag, något som inte alltid kommer att stämma.

 

Alltså borde chansen att jag får in mina drag på bägge flopparna: 0.36*0.20= 0.072, alltså 7.2%.

 

Chansen att inte få in något av dragen: 0.64*0.80= 51,2%

Rimligtvis borde då chansen att jag vinner en av flopparna och delar potten vara 41.6%?

 

Jag måste satsa 800 till för att spela om en pott som då blir 2200 kronor.

 

Nu är jag riktigt riktigt usel på att beräkna EV, men jag antar att jag har klart negativt EV, tror matten nere är fel?. Stämmer dessa beräkningar någorlunda?

 

En gång av tolv vinner jag totalt 2200 (blir mitt EV då +264 på de gångerna?), 4/10 vinner jag 1100 (EV 457), resten förlorar jag 800 (EV -800), enligt dessa beräkningar, som jag tror är fel, borde jag ha ett EV på ca -90 för syn?

 

Ifall det då stämmer, så kan man göra antagandet att det är relativt få gånger som fi har ett sådant jättelås med re-draws till större kåk på Flop 2. Om han inte har det ökar ju mina outs för att scoopa rätt så rejält, från 5 outs till ca 14-15 (om jag vinner på kåk då).

 

Om vi antar att jag 50% av gångerna har 14-15 outs (ca 55% vinstchans) på nedre floppen, då borde mitt totala EV bli positivt?

 

I de fallen vinner jag hela potten 0.55*0.36=0.19, dvs 19% av gångerna, förlorar hela 0.64*0.55=0.352, dvs 35% av gångerna och splittar 56% av gångerna?

 

Då borde mitt EV bli något i stil med: +418 för scoop, +616 för tie, -800 för förlust, alltså totalt +216. 216-90 = +126, alltså har jag, om jag antar ovan nämnda premisser, EV på +126?

 

Om jag har räknat fel, vilket jag antar att jag har gjort, så vill jag gärna se någon styra upp mina räknefel. Vad jag vill med detta exempel är att få ett ungefärligt hum om att spela drag och liknande i tvåfloppars omaha.

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum, få se nu, tvåfloppars Omaha med fem kort... Innebär det alltså att ni spelar era händer mot två floppar samtidigt men med bara en pott? Så att det blir splittade pottar om du vinner det ena brädet och nån annan det andra?

 

Jag som just låter mig tjusas av rikedomen i Omaha Hi/Lo. Två floppar? Stön, det verkar helt hysteriskt!

 

Hmm, fast det låter ju lite spännande :) Kan man spela det på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum, få se nu, tvåfloppars Omaha med fem kort... Innebär det alltså att ni spelar era händer mot två floppar samtidigt men med bara en pott? Så att det blir splittade pottar om du vinner det ena brädet och nån annan det andra?

 

Exakt så!

 

Jag som just låter mig tjusas av rikedomen i Omaha Hi/Lo. Två floppar? Stön, det verkar helt hysteriskt!

 

Hysteriskt kul, oftast i alla fall.

 

Hmm, fast det låter ju lite spännande Kan man spela det på nätet?

Inte vad jag vet. Går dock utmärkt att lira live på Klubben.. .)

 

liggat: den taktiken blir dock kostsam om man missar båda flopparna... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Låt oss säga att jag sitter på Ah 6h 3d 3c 5s.

 

 

Jag slutade läsa där.

 

Ju fler kort du har på handen i Omaha, desto tajtare skall du spela. Missuppfattningen är att du kan spela fler händer för du har fler drag, men eftersom alla andra också har fler drag så måste du spela tajtare. Och ovanstående är en första klassens skräphand i detta spel - lätt att se hur man kan för nöthand på en flopp, men att hoppas att träffa nöthand på bägge är att ta i.

 

Oftast i det här spelet så möts den fördiga handen på flop ett med den färdiga ahnden på flopp två, som delar på den förhoppningsfulle som drar lite hit och dit på båda flopparna. Vad du vill ha är en välkordinerad hand som kan vinna böra floppar.

 

Tänk dig själv något som liknar QJT98, KKQJT eller något sådant, gärna med blandade färger. Dessa händer blir monster.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...