Gå till innehåll

Vad händer med fastighetsmarknaden? (15% i kapital vid köp)


hejjahejja

Recommended Posts

Jag spekar i fastigheter. Jag sålde i mars på grund av att jag trodde att uppgången var över och att grekland typ skulle defaulta. Grekland typ defaultade några veckor senare men det påverkade inte så mycket som jag trodde.

 

Min hypotes har jag inte ändrat i alla fall och med tanke på piigss så kan man med säkerhet säga att priserna i attraktiva områden inte är låga i alla fall.

 

Det är hög sannolikhet för börsras just nu.

 

Hur gemene man tänker är svårt att bedömma. Många köpare tillhör inte direkt eliten. Variablerna har inte samma viktning som tidigare tex disponibel inkomst.

 

Hade det gått att shorta bostadsmarknaden hade jag gjort det utan att blinka.

 

edit de nya reglerna är ett slag i luften och påverkar bara marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostadspriser beror av 2st faktorer.

1) Bankers villighet att låna ut pengar.

2) Medelsvenssons villighet och möjlighet att låna pengar.

Båda parterna ovan är fruktansvärt villiga att hålla karusellen igång och så kommer det nog att vara ett tag till.

 

15% handpenning är en icke-fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt har det påverkat en hel del i och med att mindre lägenheter (omogna köpare) gått upp mycket i pris. I sthlm är de innerstadspriser i förorten just nu vilket är väldigt bisarrt. Baksmällan lär komma snart.

Kan man utifrån dina beskrivningar anta att SEK jämfört med USD kommer ta en del stryk närmaste perioden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...