Gå till innehåll

Träning med blod, svett och dårar - Sisyfos Deluxe

Recommended Posts

Postad

På allmän begäran (nåja, två-tre pers vill ha den iaf) kör vi igång en träningsdagbok för oss människospillror som för länge sen borde insett kroppens förfall och gjort något åt det.

Dock, det är aldrig för sent att ge upp. Som vår db-namne ämnar vi nu att stånga våra pannben blodiga mot det förbenade motstånd som kallas lättja, lathet och lördagsgodis (ety onda ting kommo alltid i tre).

Vad säger ni, ska vi sätta upp några riktlinjer för dagboken? Jag föreslår:

- posta personligt mål och tidsram

- posta tillvägagångssätt

- uppdatera frekvent om med- och motgångar

- ge en jäkla massa pepp

- propbet för att öka motivationen?

Fick jag till det där? :-)

• Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Jag är för.

Personliga mål:

• Gå ner 10kg, väger 102.
  • Springa 5km under 30min, tar väl närmare 40 nu.

Kommer att försöka uppnå målen genom löpning, cykling till jobbet, fotboll och basket. Innan julafton kan väl vara lagom gräns.

Använder runnkeeper när jag kan, Skankes Runkeeper

Postad

Jag hänger på!

Jag tränade regelbundet under våren, sen blev det sommaruppehåll som inte har tagit slut än, att hänga på detta kanske kan få mig lite mer motiverad.

Mitt mål är väl egentligen att komma iväg och träna minst 2ggr/vecka, men i en sån här db ska man väl ha ett viktmål, jag återkommer om det när jag vägt in mig.

Jag brukar träna Easyline, det är en ledarledd gruppträning med styrketräningsmaskiner, 60% kondition, 40% styrka sägs det.

Postad

Mitt första mål är att överleva snusabstinensen. Har dock gått helt ok andra halvan av dagen som nu är dag 2.

Mitt enda mål under den här tiden är att inte gå UPP i vikt. Annars börjar träningen så smått nu. Fotbollen har kommit igång och nästa söndag blir det innebandy.

Postad

wee

Jag väger 89 kg, är 183 lång. Är jag inte i form men med lagom mycket fläsk väger jag runt 74 kg, i form något mer. Har tidigare gått ned 37 kg över 18 månader så det vore fan om det inte går igen. Siktar på att gå ned till 76 kg, ev inte så mycket beroende på vilken träning det blir.

"Någon gång" ska jag köpa VFF men jag fegar ur eftersom jag inte känner att jag har råd att köpa två par och det visat sig vara stor storleksskillnad på mina fötter. Tills dess blir det dagliga längre promenader med hunden och gymträning 0-5 ggr/vecka. Mitt träningskort gick ut typ nyss och jag flyttar nästa vecka, så väntar lite med att skaffa nytt.

Postad

Jag väger runt 90 (88-91 typ, inte vägt mig på ett tag), siktar på att droppa runt 10 kilo till nästa sommar. Tänker börja försöka gå/springa (Dör efter 2 min nu) utan att skada mig (något jag gjort 2 gånger på 3 veckor hittils..), cykla lite och börja gymma för första gången i mitt liv. Tränar med en kille som lovat att få mig i form, och han är så ruggigt vältränad att jag misstänker att oddsen att jag kommer dö under loppet är rätt stort.

Postad

Om ni får ont av att springa så kör spinning. Bästa träningen som finns för hjärtat. Väldigt skonsamt, går att köra varje dag utan att vara vältränad och ger bra resultat.

Jag började själv med det för ungefär ett år sedan. Gick sedan över till landsvägscykling och löpning vilket blev bra mkt roligare när man slapp att få nära-döden upplevelser redan efter 20 min i löpspåret.

Postad

Mitt mål är dock mer än att bara gå ner i vikt, att komma i form. Hänger med en massa folk som gör massa kul fysiskt, samt airsoftar, så att komma i form nog att springa o klättra är viktigt också :P

Postad
Fungerar på att testa en grej. Varje gång jag förlorar ett inköp så måste jag direkt ut och springa 10 min, i ur och skur. Hålla sig från att tilta och få in lite distans, tycks?

Om du tror att du orkar springa 10-12 timmar om dagen så varför inte? Gå ner i vikt lär du ju göra iaf. 8-)

Postad
wee

Jag väger 89 kg, är 183 lång. Är jag inte i form men med lagom mycket fläsk väger jag runt 74 kg, i form något mer. Har tidigare gått ned 37 kg över 18 månader så det vore fan om det inte går igen. Siktar på att gå ned till 76 kg, ev inte så mycket beroende på vilken träning det blir.

"Någon gång" ska jag köpa VFF men jag fegar ur eftersom jag inte känner att jag har råd att köpa två par och det visat sig vara stor storleksskillnad på mina fötter. Tills dess blir det dagliga längre promenader med hunden och gymträning 0-5 ggr/vecka. Mitt träningskort gick ut typ nyss och jag flyttar nästa vecka, så väntar lite med att skaffa nytt.

köp ett par badskor om du tycker VFF känns som en onödig investering.

Postad
wee

köp ett par badskor e.l om du tycker VFF känns som en onödig investering.

Postad

Jag är med. 1,85 lång, typ 100 pannor fet. Som minst har jag vägt 67 kg (vid mönstringen) med samma längd, så generna talar för att nåt är fel om inte annat.

Tror att jag ganska lätt kan omvandla det mesta till muskelmassa om jag bara tar tag i det.

Hatar att jogga så det blir det inte. Men tänker damma av min roddmaskin och promenixa till jobbet så ofta jag kan (50 min * 2).

En vit månad minskar jag ca 3-4 kg på vet jag erfarenhet, och siktar på att köra en sån i oktober. Med lite extra träning och utan att kompensera med pizza och snask, bör jag kunna ta ett par kg till på en månad. Så efter oktober ska jag ligga på 95 kg, sen svälter jag mig om så krävs till 90 innan jul.

Haha jag backar inte ner en stack så ofta, ett par gånger per session max :P Lirar ju fullring micro, så rätt lite svängingar.

Då lär det väl inte ge så mkt, fettbränning ska väl vara lågintensivt under ett längre pass. eller...?

Postad

jag förstår inte? vff är skor med ingen dämpning men eftersom du tyckte dom var lite dyra i inköp så gav jag dig ett tips på substitut. jag kan ge några fler:

ex piratkopior och eftersom meningen med skorna är att vara low-tech så fungerar dom säkert lika bra. själv vägrar jag betala fullpris för något som ska vara minimalistiskt av ren princip... andra alternativ är kampsportskor, mockasiner, sandaler eller tidigare nämda badskor.

Postad
Fungerar på att testa en grej. Varje gång jag förlorar ett inköp så måste jag direkt ut och springa 10 min, i ur och skur. Hålla sig från att tilta och få in lite distans, tycks?

Tycker det låter sjukt dumt om du hade tänkt att gå ner i vikt, även om du bara ville få upp flåset nu så ger det inte särskilt mycket för varken det eller fettförbränning att gå ut och löpa bara sådär i 10 min. Träning handlar myyycket om förberedelse osv, alltid viktigt att värma upp för att förhindra skador också (speciellt om du inte är van vid löpning etc) Träningsmässigt+Pokermässigt så låter det bättre att ta 10min/-bi och lägga ihop det för att ta löprundan efter grinden.

Också tråkigt om du känner att du har bra gameflow osv att behöva gå ut o löpa :D

Postad

Mjo, kom på nackdelen idag när jag lyckades backa 2 deepstacks med AA resp sett att jag fan inte vill ut och göra något så produktivt som att springa på tilten :P Skiter nog i den idén iaf :(

Dock en smart idé att fortfarande straffa sig post-session genom att plussa på lite tid efteråt, det ska faktiskt testas :P

Postad

Väger 79kg, är 1.75 kort och röker lika mycket som ett ukrainskt kolkraftverk men dricker i gengäld något mindre än Kicki Danielsson.

Mål: behålla min nuvarande vikt, öka 10 centimeter på längden, röka lite mindre (genom att börja snusa lite mer) samt undvika dåligt, spanskt rödvin.

Postad

Dagens första lol mike :-D

Förutsättningar

- 189 cm

- 89,7 kg i börthdäjjsuuten

- Har inte tränat aktivt sedan 2003 då jag löptränade i 6 månader inför Göteborgsvarvet som jag betade av på två timmar blankt

- Är i något så in i helvetes dåligt fysiskt skick nu att jag bara kräks på tanken att motionera, de där 30 löpmeterna Jens dillar om låter som en landningsbana för mig

Mål

- Ner till ca 80 kg, trivselvikten

- Har ett årskort på Friskis & Svettis nybyggda gym, ska börja utnyttja det. Orkar inte "bygga" utan kör bara för att få lite trim på köttet

- Få upp flåset - snabba promenader/jogging

Tidsram - innan jul

Postad
jag förstår inte? vff är skor med ingen dämpning men eftersom du tyckte dom var lite dyra i inköp så gav jag dig ett tips på substitut. jag kan ge några fler:

ex piratkopior och eftersom meningen med skorna är att vara low-tech så fungerar dom säkert lika bra. själv vägrar jag betala fullpris för något som ska vara minimalistiskt av ren princip... andra alternativ är kampsportskor, mockasiner, sandaler eller tidigare nämda badskor.

Testa att springa i badskor med inflammerade benhinnor en gång och kom tillbaka sen.

Mitt problem är inte egentligen kostnaden utan att jag har svårt att motivera att behöva köpa två par i olika storlekar för att få ihop till ett par skor. Mer principiellt än ekonomiskt.