Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenixen pixen!

Är en snart fylld 21 åring som studerar nere i lund.

Hade tänkt att slänga in 500 dollar på en site, spela nivåer som min BR klarar och därigenom bygge på mitt pokerspel.

Har spelat en del, 20-30 tal, homegames med polare där det gått lite blandat, vunnit ett par men faktiskt aldrig kommit sist(nöjd;)). Nivån kanske inte är så hög, men är den det på lowstakes poker online då!? Jag har ganska hög diciplin, har en vinnar skalle och viktigast av allt, jag är en vinnare!

När jag gör saker, gör jag dem ordentligt! Därför skapar jag en blogg här på Poker.se där jag kan prata av mig, ställa frågor och förhoppningsvis få svar, innan jag skapar mitt pokerkonto online!

Frågor:

Vilken site bör jag spela på? Är både intresserad av cashgame och turneringar! Ska man börja på dem stora siterna som tex Fulltilt poker eller pokerstars?!

Vilka nivåer bör jag spela på, säg att jag sätter in 500$ eller motsvarande i KR/euro.

Ska man hitta någon bra rakeback deal?

Bonusar?

Var är motståndet svårast/lättast?

Var åker man på svåra insättnings och uttagnings problem, gissar på att de knappt finns något insättningsproblem någonstans?!

Med 500 dollar, ska man satsa på tureringar eller lowstake cashgames?

Hur många bor bör man spela? Har kompisar som spelar mellan allt till 3-12 bord samtidigt, hur hittar man rätt?!

Tankar, råd och svar är hjärtligt välkommna!

// Hasse, En som vill spela seriöst från början till mål!:mrgreen:

Postad
Tjenixen pixen!

Frågor:

Vilken site bör jag spela på? Är både intresserad av cashgame och turneringar! Ska man börja på dem stora siterna som tex Fulltilt poker eller pokerstars?!

Vilka nivåer bör jag spela på, säg att jag sätter in 500$ eller motsvarande i KR/euro.

Ska man hitta någon bra rakeback deal?

Bonusar?

Var är motståndet svårast/lättast?

Var åker man på svåra insättnings och uttagnings problem, gissar på att de knappt finns något insättningsproblem någonstans?!

Hur många bor bör man spela? Har kompisar som spelar mellan allt till 3-12 bord samtidigt, hur hittar man rätt?!

Tankar, råd och svar är hjärtligt välkommna!

// Hasse, En som vill spela seriöst från början till mål!:mrgreen:

Detta är mina "svar" på dina frågor, andra har säkert andra ider men många av frågorna är ju lite beroende av vad man själv gillar och hur man är som person.

Vilken site bör jag spela på? Var är motståndet svårast/lättast?

Tror inte att det spelar någon större roll vilken site du väljer. Motståndet kommer vara lika bra/dåligt på de lägre nivåerna ändå.

Välj site en stor site som har bra utbud på cashgames och turneringar ifall du vill spela bägge. Själv spelare jag t.ex på Prima och tycker det fungerar bra.

Ska man hitta någon bra rakeback deal? Bonusar?

Rakeback bör du definitivt kunna hitta, du bör få minst 30% i rakeback. Bonusar har väl alla siter på första insättningen, du kan få allt från 100-150% i bonus på din första insättning.

Jag skulle ha satsat på low stake cashgames, sedan kan du lägga ca 10-15% av rullen till turneringar. Men din huvudsakliga vinst borde komma ifrån cashgames.

Om jag var du skulle jag börja med så få bord som möjligt för att vänja mig vid klienten och motståndet. Börja med 2 st bord och känn hur det känns, går det bra så öka 1 bord i taget. Sedan är det personligt hur många man klarar att spela samtidigt. Personligen spelar jag nog bäst poker på 1-4 bord, efter det så börjar jag gå på autopilot och genererar inte så mycket mer vinst och mina varianser blir större. Visst när jag spelar 9 bord så genererar jag mycket mer rake än när jag spelar 4 bord, men samtidigt missar jag många bra tillfällen på 9 bord som jag ser när jag spelar 4 bord. Har dessutom lättare att få ett grepp om motståndarna när jag spelar färre bord.

Återigen så är detta nog väldigt individuellt.

Postad
jag hade börjat med cashgame NL10 (0,05/0,1). det ger dig 50 inköp, vilket är tillräckligt för att du ska vara bekväm på nivån och ha råd att testa några turneringar om du vill det.

Låter klokt!

Har läst att man bör ligga runt 30 inköp på en nivå, dvs om jag vill höjja mig till 0.10-0.25(NL25 om jag förstår rätt) så bör jag ligga på 25 x 30 = 775 dollar?

Å andra sidan. om jag åker ner till under 300 dollar så bör jag alltså gå ner en nivå.

om man ska spela SNG, bör man ligga på 30 inköp då med eller bör man ligga högre?

tack tack

Postad
Detta är mina "svar" på dina frågor, andra har säkert andra ider men många av frågorna är ju lite beroende av vad man själv gillar och hur man är som person.

Vilken site bör jag spela på? Var är motståndet svårast/lättast?

Tror inte att det spelar någon större roll vilken site du väljer. Motståndet kommer vara lika bra/dåligt på de lägre nivåerna ändå.

Välj site en stor site som har bra utbud på cashgames och turneringar ifall du vill spela bägge. Själv spelare jag t.ex på Prima och tycker det fungerar bra.

Ska man hitta någon bra rakeback deal? Bonusar?

Rakeback bör du definitivt kunna hitta, du bör få minst 30% i rakeback. Bonusar har väl alla siter på första insättningen, du kan få allt från 100-150% i bonus på din första insättning.

Jag skulle ha satsat på low stake cashgames, sedan kan du lägga ca 10-15% av rullen till turneringar. Men din huvudsakliga vinst borde komma ifrån cashgames.

Om jag var du skulle jag börja med så få bord som möjligt för att vänja mig vid klienten och motståndet. Börja med 2 st bord och känn hur det känns, går det bra så öka 1 bord i taget. Sedan är det personligt hur många man klarar att spela samtidigt. Personligen spelar jag nog bäst poker på 1-4 bord, efter det så börjar jag gå på autopilot och genererar inte så mycket mer vinst och mina varianser blir större. Visst när jag spelar 9 bord så genererar jag mycket mer rake än när jag spelar 4 bord, men samtidigt missar jag många bra tillfällen på 9 bord som jag ser när jag spelar 4 bord. Har dessutom lättare att få ett grepp om motståndarna när jag spelar färre bord.

Återigen så är detta nog väldigt individuellt.

Tack så mkt för tiden du la ner. Ska fortsätta läsa lite forum osv.

Har inte riktigt bestämt när eller var jag slänger in pengarna, när jag känner mig redo samt när jag känner att lyckan är min, vinnare som jag är!

Postad

Mer frågor på huvudet.

Läste om Office, pokertracker och liknande program. är dem lagliga på alla ställen? Finns det fungernade gratis verisioner av dem? hur får man isg hem dem? Är det värt att nyttja dem?

Hur får man rakeback deals?

Postad

Ska du lira SnG tycker jag att du ska ha högre BR än 30 inköp. Även vinnande spelare åker rätt som det är på downswings på 15-20 inköp eller mer. Då är det jävligt skönt att i varje fall inte behöva oroa sig för att behöva gå ner i nivå eller rentav gula. Ska du lira SnG skulle jag föreslå att du börjar på $5-nivån och försöker få kläm på grundstrategierna. Det är en nivå som man bör kunna slå med hygglig grundförståelse för spelet. Nästa nivå $10 är som jag upplevt det lite av en "transition level" vilket i det här fallet betyder att det är här du på allvar börjar hitta grinders/bra spelare som gör det betydligt tuffare att vinna i långa loppet. Sen finns det många dåliga spelare också men iaf där jag spelar skulle jag säga att mer än hälften på varje bord (fullring) är åtminstone hyggligt bra SnG-spelare.

Postad
Mer frågor på huvudet.

Läste om Office, pokertracker och liknande program. är dem lagliga på alla ställen? Finns det fungernade gratis verisioner av dem? hur får man isf hem dem? Är det värt att nyttja dem?

Hur får man rakeback deals?

Vet inte av någon site som ínte tillåter dessa program, men jag har inte koll på alla siter heller.

Vad jag vet så finns det inte någon gratis version att ta hem, men du kan ladda ner en "trial" version av Pokertracker 3 och denna gäller i 60 dagar, under den tiden borde du ha spelat ihop vinst samt genererat rakeback som täcker inköpet (ca $80) av fulla versionen.

Jag tycker helt klart det är värt att använda Pokertracker, främst för att analysera sitt eget spel och hitta luckor, sedan får du ju en bra bild av dina motståndare allt eftersom databasen fylls på med händer.

Angående rakeback deals så har väl vissa siter en deal som alla som signar får, denna brukar ligga på 30% (så har jag på Prima). Sedan finns det säkert bättre deals att få.

En sida jag kollade mycket på förr var: http://www.rakemeback.com/

Men det kanske finns bättre än denna, detta kan säkert någon som är mer insatt i rakeback än mig svara på.

Postad

Tack för alla svar och tankar!

Har varit värd för en mkt lyckad kräftskiva samt varit på landet några dagar nu, men strax börjar mina poker planer igen!

Suttit och kollat runt lite, verkar som att Pokernordica har bra erbjudande till mig, Helt ok trafik på de låga nivåerna, bra erbjudanden samt en rakeback på 35%!

Har bestämt mig för att börja runt månadsskiftet då jag flyttat ner till lund igen samt fått sommarlönen :) + lite mer tid!

Tänkte ösa in 4K! Ladda hem pokertracker, lära mig programet för att senare nyttja programet och vinna cash !

BoL ute vid borden! :twisted: