Gå till innehåll

PLT - SnG, färgstegsdrag tidigt


Gaupan

Recommended Posts

Hej, först av allt så vill jag säga tack så mkt alla ni som orkar driva detta forum. Har här hittat väldigt mkt matnyttigt som hjälpt mig. Är ganska ny när det gäller poker, endast spelat i treveckor mest FL 0,5/1 holdem har gått ganska bra och kör nu två bord samtidigt.

 

Idag spelade jag ett par SnGer och spelade lite dumt, tror jag hittat felen på två av de avgörande händerna. På denna hand är jag lite osäker? Eftersom att han jag spelade mot var svensk, sa jag som det var att jag var osäker på hur jag skulle spelat. Han sa då att det syntes på mitt spel, troligen spelade jag osäkert. Men vart var felet, har ju lite egna teorier men vet inte riktigt, vore tacksam för svar.

 

***** Hand History for Game 782633990 *****

30/60 TourneyTexasHTGameTable (PL) (Tournament 4873396) - Sun Jul 25 10:46:36 EDT 2004 Table Table 11056 (Real Money) –

 

Seat 7 is the button Total number of players : 10

 

Seat 1: pulsar81 (710)

Seat 2: Rodjac (695)

Seat 3: ragan69 (1035)

Seat 4: alhambra1 (265)

Seat 5: a1bachan (910)

Seat 6: INTRUDER04 (1250)

Seat 7: peder67 (885)

Seat 8: Ooley (655)

Seat 9: blongguru (935)

Seat 10: Gaupan (660)

 

Ooley posts small blind (15)

blongguru posts big blind (30)

 

** Dealing down cards **

Dealt to Gaupan J :diamond: , T :diamond:

Gaupan calls (30)

pulsar81 folds.

Rodjac folds.

ragan69 folds.

alhambra1 folds.

a1bachan folds.

INTRUDER04 calls (30)

peder67 calls (30)

Ooley calls (15)

blongguru checks.

 

** Dealing Flop ** : 8 :diamond: , K :diamond: , Q :spade:

 

Ooley checks.

blongguru checks.

Gaupan bets (75)

INTRUDER04 folds.

peder67 calls (75)

Ooley folds.

blongguru calls (75)

 

** Dealing Turn ** : 2 :spade:

blongguru checks.

Gaupan bets (150)

peder67 calls (150)

blongguru folds.

 

** Dealing River ** : 4 :spade:

 

Gaupan bets (100)

peder67 calls (100)

 

** Summary ** Main Pot: 875

:diamond::diamond:

Board: 8 :diamond: K :diamond: Q :spade: 2 :spade: 4 :spade:

 

peder67 K :club: 9 :heart:

Gaupan J :diamond: T :diamond:

 

* Ändrar rubriken till något som mer tydligt beskriver problematiken - Johan *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ser felet. Syna med JTs utg är inte bra.

 

På floppen så måste du åtminstone betta pott, du har en stark hand och kan knappast ligga efter särskilt mycket, men du kan inte heller ligga före så väldigt mycket mot händer som kan tänkas syna dig. Du vill ha den här potten nu och gärna bygga upp den lite ifall du skulle träffa.

 

Jag är faktiskt inte helt och hållet främmande för att ställa in alla dina pengar i mitten på den här floppen. Det är i överkant att beta mer än 4ggr pott, men det här är ett ganska bra ställe attt göra det på. En check-raise all-in vore nog också helt ok om du tror att folk är kapabla att lägga en hand som KJ.

 

EDIT: jag märkte inte att det var pot-limit först, det komplicerar den här handen ganska rejält jämfört med no-limit. Med ett färgstegsdrag så vill man alltid vara den som först går all-in eftersom det då är man själv som kan få motståndaren att folda, vilket är väldigt användbart då färgstegdrag visserligen är favorit mot många händer men nästan aldrig stor favorit.

 

I potlimit så skulle jag nog kräma på med ett potbet om det inte satt någon spelare jag bedömde som aggressiv efter mig, då skulle jag check-raisa all-in. Eller så skulle jag kanske checka hela tiden, att beta och sedan bli synad av en spelare är inte så lyckat eftersom man inte kan gå all-in på turn heller då (vilket dessutom inte alls är lika attraktivt av nedan nämnda skäl).

 

På turn så skiter det sig lite, och tydligen så tycker motståndarna att de har något som är tillräckligt bra för att syna ditt första 1/2-pottsbet så då kommer nog åtminstone en av dem syna mindre än ett 1/2-pottsbet här också. Och eftersom det ligger KQ ute så är det väldigt troligt att någon har ett par (folk gillar höga kort mer än låga), så jag vet inte om det alls är värt att ge sig på en semi-bluff här. Ska du beta så ska du dock beta större. Dessutom så har du så lite pengar att du knappast skrämmer någon.

 

Notera att din semibluffskapacitet har blivit rejält skadad här eftersom det är så mycket värre att bli synad med bara ett kort kvar. Exempelvis så var du 52% favorit mot AK (om det nu inte var AK i din färg, då är han 75% favorit) på floppen, medan han nu är ~69% favorit. Det är en riktigt jäkla stor skillnad.

 

På river så är det bara att ge bort pengar att beta 100 chansen att fi lägger sig där med en bättre hand än din är riktigt nära 0. Ska du beta så ställ in, men det tycker jag inte heller att du ska göra eftersom det är så pass troligt att din moståndare har ett stort par han inte är villig att lägga.

 

 

Överlag spela riktigt riktigt jäkla tight i tidig position, särskilt tidigt i SnG:er. Satsa mer på att gå in i potter som du antagligen vinner istället för gå in i potter som du kanske möjligen vinner och som kanske möjligen blir stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt riverbet känns lite onödigt. Vilka händer tänker du att han ska folda när du bettar sådär lite? Om du ställt in allt du hade hade det varit en sak, men nu är det nog bara bustade drag som du ändå kanske hade slagit som skulle lägga sig. Sedan tycker jag dina bets på flop och turn är för låga för att han ska kunna sätta dig på en färdig hand eftersom du i så fall ger draghänder bra odds med dina låga bets.

 

Jaja, finns säkert en hel del att säga men nöjer mig med det :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppen:

 

Spela aldrig JTs utg, vare sig det är NL, PL eller FL.

 

Flop:

 

Du har 630 kvar och potten är på 105. Betta ut max här. Om din motståndare slår om kan du syna och gå all-in direkt på turn.

 

Turn:

 

Det finns ingen hand i världen han slänger för 1/2 potbett när han synade på flop. Har han en kung tror han att den är bäst. Anledningen att du höjer här är ju att få ut honom, så höj max eller checka. Jag föredrar en check här, då din motståndare mer än gärna säkert vill checka ut den här handen och kommer ge dig ett gratiskort att dra ut honom.

 

River:

 

Allt eller inget med betoning på inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jo jag satt ju UTG det hade jag förträngt. Antagligen för att jag har lite svårt att se positionsspel, tack ska försöka tänka mer p det.

 

Jo jag skulle nog bettat hårdare på floppen, det har jag tänkt på.

 

Sist men inte minst, min river bet var ju för illa :oops: det värsta var att jag visste innan att jag inte skulle ta potten med mina kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...