Gå till innehåll

99 på Bubbla: betar 90% av stack blir reshovad av två större stackar. Folda???

Recommended Posts

Postad
.................................

........................................Även om jag räknat lite för optimistiskt/pessimistiskt i något av scenariona så är skillnaden ändå klar. Vi plussar flera dollar per spel på att folda här. Att vi skulle ha pushat i första läget är helt irrelevant för det resonemanget.

Tack för ett bra svar.

Men jag är konfunderad över det sista du säger.

På vilket sätt skulle det kunna vara bättre att pusha än att höja till 1800? Det tar ju i från oss möjligheten att tjäna dessa ~7$ som du räknat ut vi tjänar i snitt.

Postad
tycker det är rätt meningslöst att snacka om vad han borde ha gjort, det är den udda situationen med en overcall när redan chiptvåan på bordet synat.

Om killen som gör en overcall är en någorlunda bra spelare så kan jag inte tänka mig att han gör det med något mindre än QQ. Förmodligen synar de flesta i denna situation kanske bara med KK+. Vi har med all säkerhet inte mer än 20% chans att vinna potten och oftast har inte chiptvåan det heller. I det läget tycker jag det är en enkel fold.

Gör detta spel 100 ggr med antagna odds enligt ovan. Vi räknar lite försiktigt med att vi cashar 75% och då alltid blir trea:

75x20 dollar=1500 dollar = 15 dollar i snittvinst.

Om vi synar är det optimistiskt att anta att vi vinner 20% av gångerna. Men ok - låt oss ändå anta det för sakens skull. Vi ligger då jämsides med den av storstackarna som vinner sidopotten. Vi kan räkna med att vinna 50% av gångerna (optimistikt eftersom vi har trean kvar också), 40% blir vi tvåa och 10% trea. Vi vinner då:

50x10=500 dollar + 30x8=240 + 20x2 =780 dollar = 7,8 dollar i snittvinst.

Även om jag räknat lite för optimistiskt/pessimistiskt i något av scenariona så är skillnaden ändå klar. Vi plussar flera dollar per spel på att folda här. Att vi skulle ha pushat i första läget är helt irrelevant för det resonemanget.

Det här,

minus det här.

Vi pratar en 11$ sng 4 spelare där CL har 10BB. Är det inte väl snävt att sätta rangen till QQ-AA?

= Om din uträkning stämmer och då enligt rangen du satt själv, då ser det ju ut som att det är bäst att lägga, men i en turbo med fyra spelare kvar och som sagt CL med 11BB så tycker inte jag heller att han bara kan syna med monster. Tror t o m att AJ+ kan gälla här.

Postad
Tack för ett bra svar.

Men jag är konfunderad över det sista du säger.

På vilket sätt skulle det kunna vara bättre att pusha än att höja till 1800? Det tar ju i från oss möjligheten att tjäna dessa ~7$ som du räknat ut vi tjänar i snitt.

Om du nu ska göra så och lämna kvar lite i stacken, varför inte en höjning på 1400-1500 istället för 1800?

Postad
Om du nu ska göra så och lämna kvar lite i stacken, varför inte en höjning på 1400-1500 istället för 1800?

Det är ju något som går att diskutera var den gränsen går. Kan de t.ex. syna med sämre händer om jag höjer mindre?

Beror ju lite på men att jag tog 1800 var just för att det skulle finnas så lite utrymme som möjligt för dem att tycka: "Oj jag har redan betalat BB så det kostar inte så mkt att syna". Eller "han höjer inte all in. Kanske han foldar om jag pushar med min QTo".

Postad
Full Tilt Poker Game: $11 + $1 Sit & Go (Turbo) Table 1 - 200/400 - No Limit Hold'em - 2:15:58 ET - 2010/07/20

Seat 2: L4DYG4G4 (2,870)

Seat 4: pmm2005 (4,450)

Seat 5: HERO (2,025)

Seat 8: kjchrebet2008 (4,155)

HERO posts the small blind of 200

kjchrebet2008 posts the big blind of 400

The button is in seat #4

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO 9 of Diamonds9 of Clubs

L4DYG4G4 folds

pmm2005 calls 400

HERO has 15 seconds left to act

HERO raises to 1,800

kjchrebet2008 raises to 4,155, and is all in

pmm2005 raises to 4,450, and is all in

HERO?

Springer sällan in i denna situation då jag oftast bara pushar. Men jag är intresserad av hur jag ska spela denn hand som helhet.

Bör jag kanske pusha direkt?

När jag väl är i detta läge känns det som att jag måste folda då jag annars måste slå två personer för att komma ITM.

Nu blir det många frågor men vilken hand skulle jag behöva ha för att rättfärdiga en syn?

Nej, som du gör nu är mkt bättre än push. Möjligtvis att du kan säga 1600 ist så sparar vi 200 extra när det blir så här. Alltså tycker jag att fold är helt given, har dock ingen uträkning på det men så spelar jag iaf :)

Jättesvårt men QQ känns svårlagd. Skulle def inte ens fundera på syn med t.ex AK.

Postad

Alltså ska du höja för att vara all-in mot en spelare och överväga fold mot två större stackar så tycker jag snarare att du ska höja mer, spara typ bara 5 marker eller nått, då råder det inget tvivel om att du är committad (gör det ju iofs inte annars heller för en tänkande spelare) samtidigt som det ställer till stora problem för mellanstacken.det är ett move man ser ibland. Om mellanstacken då ställer och storstacken synar så kan du lägga dig om det är en bra spelar på storstacken eftersom han borde krossa både dig och mellanstacken.

Postad
Kan vi få ett facit på det hela? Hade de AA-KK eller spelade de betydligt lösare?:-)

Då måste jag tyvärr göra dig besviken och berätta att det inte finns något facit då jag själv lekte lite med handhistoryn så scenariot skulle bli mer intressant.

Det som hände på riktigt var faktiskt att en av de stora stackarna repusha mig med typ AK och jag förlorade.

Postad
hur skulle push vara överlägset när du tycker att det är lätt lägg nu?

För att 99% av gångerna får du inte en andra storstack som pushar bakom den första pusharen, och du hamnar istället i en situation som är väldigt ofördelaktig.

Dessutom har jag aldrig sagt att det är en "lätt" fold nu, men jag tror det är rätt.