Gå till innehåll

99 på Bubbla: betar 90% av stack blir reshovad av två större stackar. Folda???

Recommended Posts

Postad

Full Tilt Poker Game: $11 + $1 Sit & Go (Turbo) Table 1 - 200/400 - No Limit Hold'em - 2:15:58 ET - 2010/07/20

Seat 2: L4DYG4G4 (2,870)

Seat 4: pmm2005 (4,450)

Seat 5: HERO (2,025)

Seat 8: kjchrebet2008 (4,155)

HERO posts the small blind of 200

kjchrebet2008 posts the big blind of 400

The button is in seat #4

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO 9 of Diamonds9 of Clubs

L4DYG4G4 folds

pmm2005 calls 400

HERO has 15 seconds left to act

HERO raises to 1,800

kjchrebet2008 raises to 4,155, and is all in

pmm2005 raises to 4,450, and is all in

HERO?

Springer sällan in i denna situation då jag oftast bara pushar. Men jag är intresserad av hur jag ska spela denn hand som helhet.

Bör jag kanske pusha direkt?

När jag väl är i detta läge känns det som att jag måste folda då jag annars måste slå två personer för att komma ITM.

Nu blir det många frågor men vilken hand skulle jag behöva ha för att rättfärdiga en syn?

Postad

Finns ingen anledning att satsa 1800 med 2000 stacken. Bara pusha all in direkt.

När du väl satsat 1800 och 2 andra spelare får in pengarna behöver du syna 200 för att vinna mer än 6000. Det betyder att du har Feta odds att syna med vad fasiken som helst :)

Att det är på bubblan spelar ingen roll.. Att spela för att Precis nå pengarna är meningslöst. Man vill ju alltid in på finaltable!

Postad
Finns ingen anledning att satsa 1800 med 2000 stacken. Bara pusha all in direkt.

När du väl satsat 1800 och 2 andra spelare får in pengarna behöver du syna 200 för att vinna mer än 6000. Det betyder att du har Feta odds att syna med vad fasiken som helst :)

Att det är på bubblan spelar ingen roll.. Att spela för att Precis nå pengarna är meningslöst. Man vill ju alltid in på finaltable!

Hahahaha

Postad
Varför betta 90% av stacken om du inte är beredd att syna en höjning?

Blir seriöst förbannad om du inte synade.

Är det här en s.k. level mån tro?

Är detta en så kallad level eller är du seriös?

Anledningen att jag anser det är en fold är för att:

Om jag skulle syna måste jag vinna över 2 spelare för att komma itm. Förenklat kan man säga att jag vinner 33% av gångerna med 3 spelare all in.

Om jag däremot foldar. Så kommer jag itm om pmm2005 vinner, alltså 50% av gångerna.

Skulle kjchrebet2008 vinna så kommer pmm2005 på BB före mig på nästa varv.

Och då är han all in igen.

Så missar jag första 50/50 chansen kommer en till.

Så frågan är väll egentligen om mitt EV är större med ~33% chans att vinna en 6k stack eller att precis ta sig itm och troligtvis sluta 3:a.

Postad
Haha missade verkligen att det var en enbordsturre. :) Jag hade dock agerat likadant. Man vill ju inte precis nå pengarna, man vill vinna en sng..

Vilket är helt fel....det viktigaste i en en-bords sng är att ta sig ITM, efter de så spelar man för att nå första platsen.

Postad
Är detta en så kallad level eller är du seriös?

Anledningen att jag anser det är en fold är för att:

Om jag skulle syna måste jag vinna över 2 spelare för att komma itm. Förenklat kan man säga att jag vinner 33% av gångerna med 3 spelare all in.

Om jag däremot foldar. Så kommer jag itm om pmm2005 vinner, alltså 50% av gångerna.

Skulle kjchrebet2008 vinna så kommer pmm2005 på BB före mig på nästa varv.

Och då är han all in igen.

Så missar jag första 50/50 chansen kommer en till.

Så frågan är väll egentligen om mitt EV är större med ~33% chans att vinna en 6k stack eller att precis ta sig itm och troligtvis sluta 3:a.

Jag funderade på liknande scenario för några månader sedan, där det rörde sig om ett final bord med 3 shortstackar allin preflopp OCH en allin från chipleadern. Jag som var second chippie satt med AA, frågade folket vad som var bäst, syna med chans att vinna megapotten och ha superläge att vinna skiten, eller folda och hoppas på att iaf minst 1 åker ut i handen i fråga eller alla tre shortiesar så jag plockar iaf minst en 2a plats (och troligvis inte mer än så) Om då chipleadern vinner över mig så åker jag ju ut, men om någon shortie eller två slutar med en bättre hand än chipleadern så åker jag ju på en 3e, 4e eller t o m 5e plats. Vilket gör att jag definitivt missar 2a platsen på låt säga $35k och får istället så "lite" som $9k? Syn eller fold? Efter en satans massa om och men så kom vi fram till att syn är bättre i alla lägen.

EFTERSOM att du satsar väl på 1a plats antar jag? har du lagt in 1800 av dina 2000 och bara behöver lägga in 200 mer för att vinna över 6000 och därefter ha en jävla fördel att sluta som segrare? Du kan inte satsa på att komma ITM och vara nöjd? Om du vill gå hela vägen så är det en solklart syn, inget annat. I så fall borde du spela DoN's.

Postad
Dega pre. Som spelat fold.

Varför skulle det vara bättre att dega pre?

Hade jag gjort det skulle jag ju ändå bli synad av de båda storstackarna. Därmed skulle dega pre ge samma resultat som att syna de sista 200 i detta läge.

Anledningen att jag gjorde detta spel var ifall flera av de större stackarna gick all in. Då har jag ju faktiskt kvar 200 och kan fega mig rätt så säkert in i pengarna.

Jag ser själv ingen nackdel med att lämna 200 förutom att det kanske ser ut som att min shove skulle vara mindre. Men jag tycker det går att bortse från då det är rent psykologiskt och troligtvis inte gör någon skillnad hos de flesta spelare.

Postad
Jag funderade på liknande scenario för några månader sedan, där det rörde sig om ett final bord med 3 shortstackar allin preflopp OCH en allin från chipleadern. Jag som var second chippie satt med AA, frågade folket vad som var bäst, syna med chans att vinna megapotten och ha superläge att vinna skiten, eller folda och hoppas på att iaf minst 1 åker ut i handen i fråga eller alla tre shortiesar så jag plockar iaf minst en 2a plats (och troligvis inte mer än så) Om då chipleadern vinner över mig så åker jag ju ut, men om någon shortie eller två slutar med en bättre hand än chipleadern så åker jag ju på en 3e, 4e eller t o m 5e plats. Vilket gör att jag definitivt missar 2a platsen på låt säga $35k och får istället så "lite" som $9k? Syn eller fold? Efter en satans massa om och men så kom vi fram till att syn är bättre i alla lägen.

EFTERSOM att du satsar väl på 1a plats antar jag? har du lagt in 1800 av dina 2000 och bara behöver lägga in 200 mer för att vinna över 6000 och därefter ha en jävla fördel att sluta som segrare? Du kan inte satsa på att komma ITM och vara nöjd? Om du vill gå hela vägen så är det en solklart syn, inget annat. I så fall borde du spela DoN's.

Jag satsar på att maximiera min vinst i $. Och folden ger en säkrare mindre peng medan syn ger en osäker större peng.

Skulle vi simulera scenariot 1000 ggr skulle vi ha svaret på vad som ger mest pengar. Går väll att räkna ut också, men tyvärr saknar jag kunskap och möjligheten att göra varken eller. Därför frågar jag här på forumet i hopp om att någon smart kan räkna ut det och ge mig svart på vitt vad som är mest EV.

Sen vill jag påpeka att ditt scenario känns helt främmande. I en SNG är det ITM som är viktigast. De mesta pengarna tjänar man på bubblan. Du pratar om en MTT. Sen har du AA och är chiptvåa vilket skiljer sig markant från 99 och ligga sist.

I ditt scenario är den enda du behöver slå chilpeadern. I mitt scenario måste jag slå alla andra med 99.

Sen så skiljer sig prisstrukturen enormt också.

Postad
Jag satsar på att maximiera min vinst i $. Och folden ger en säkrare mindre peng medan syn ger en osäker större peng.

Skulle vi simulera scenariot 1000 ggr skulle vi ha svaret på vad som ger mest pengar. Går väll att räkna ut också, men tyvärr saknar jag kunskap och möjligheten att göra varken eller. Därför frågar jag här på forumet i hopp om att någon smart kan räkna ut det och ge mig svart på vitt vad som är mest EV.

Sen vill jag påpeka att ditt scenario känns helt främmande. I en SNG är det ITM som är viktigast. De mesta pengarna tjänar man på bubblan. Du pratar om en MTT. Sen har du AA och är chiptvåa vilket skiljer sig markant från 99 och ligga sist.

I ditt scenario är den enda du behöver slå chileadern. I mitt scenario måste jag slå alla andra med 99.

Jag sa att mitt scenario var liknande, inte precis som ditt. Och det är två personer du måste slå, inte 3+ som "alla andra" förespråkar.

Vill också om någon kan räkna ut det här, får hoppas någon tittar förbi så att vi får ett svar på oenigheten.:-)

Tror det är ganska lika dock, eftersom en seger ger 2.5 gånger mer än en 3e plats, så måste du "fega" dig till ITM genom att folda och hoppas på att CL vinner, eller som backup hoppas på att fd.CL(samma spelare) åker ut i nästa hand istället. Allt som allt måste du "klara" det här 3/3 gånger för att få mer ut av det än vad en vinst ger, som du bara behöver klara 1/3. Jag TROR att en syn är bättre, men jag kan ju såklart ha fel, vi får se om någon löser detta.

Postad

Jag ser själv ingen nackdel med att lämna 200 förutom att det kanske ser ut som att min shove skulle vara mindre. Men jag tycker det går att bortse från då det är rent psykologiskt och troligtvis inte gör någon skillnad hos de flesta spelare.

Nackdelen är att du ber om att bli bullyad av en storstack. Och du vill INTE ha in pengarna med 99 mot Q3o här.

Postad
Dega pre. Som spelat fold.

Detta. Men det är verkligen jättedåligt att inte ställa direkt preflop.

haha jo, hur skulle detta gå till tror ni?

Varför skulle det vara bättre att dega pre?

Hade jag gjort det skulle jag ju ändå bli synad av de båda storstackarna. Därmed skulle dega pre ge samma resultat som att syna de sista 200 i detta läge.

Anledningen att jag gjorde detta spel var ifall flera av de större stackarna gick all in. Då har jag ju faktiskt kvar 200 och kan fega mig rätt så säkert in i pengarna.

så varför höjde du till så mycket?

Postad

Låter som en fråga för SnGWiz, detta. Men håller med om raisestorleken. Det är push/fold som gäller pre. Börjar du spara växel i stacken för att kunna komma undan med marker i behåll, och sålunda faktiskt kan överväga att folda, så inbjuder du storstackarna till att bullya dig. Det är jättetråkigt när de kommer på det.

Postad

Varför höjer du till 1800 av dina 2000 om du funderar på att folda?

Vad säger du om motståndarna visar typ AQ och AK och din hand hade stått om du inte foldat?

Tänker du på att du kan ändå bli 4a om du foldar om kjchrebet2008 vinner potten?

Vinner du potten så har du bra chans att ta hem turneringen. Foldar du så kommer du som bäst 3a (95% av fallen ialalfall)

Så som spelat jätte enkel syn!

Postad
Låter som en fråga för SnGWiz, detta. Men håller med om raisestorleken. Det är push/fold som gäller pre. Börjar du spara växel i stacken för att kunna komma undan med marker i behåll, och sålunda faktiskt kan överväga att folda, så inbjuder du storstackarna till att bullya dig. Det är jättetråkigt när de kommer på det.

Alltså jag synar ju såklart om EN av storstackarna försöker "bullya" mig. Men det vet de ju såklart om, och därför kan de inte bullya mig då jag synar dem 100%. Och det som händer i detta scenario är verkligen det sämsta som kan hända för dem båda två. Att jag foldar och de riskerar att hamna utanför money.

Du nämner SNGwiz. Har själv bara SNGEGT samt SNGPT och de kan bara beräkna EV när det handlar om två personer (i mitt scenario är det tre). Kan SNGwiz räkna EV när flera personer redan är all in?

Postad

tycker det är rätt meningslöst att snacka om vad han borde ha gjort, det är den udda situationen med en overcall när redan chiptvåan på bordet synat.

Om killen som gör en overcall är en någorlunda bra spelare så kan jag inte tänka mig att han gör det med något mindre än QQ. Förmodligen synar de flesta i denna situation kanske bara med KK+. Vi har med all säkerhet inte mer än 20% chans att vinna potten och oftast har inte chiptvåan det heller. I det läget tycker jag det är en enkel fold.

Gör detta spel 100 ggr med antagna odds enligt ovan. Vi räknar lite försiktigt med att vi cashar 75% och då alltid blir trea:

75x20 dollar=1500 dollar = 15 dollar i snittvinst.

Om vi synar är det optimistiskt att anta att vi vinner 20% av gångerna. Men ok - låt oss ändå anta det för sakens skull. Vi ligger då jämsides med den av storstackarna som vinner sidopotten. Vi kan räkna med att vinna 50% av gångerna (optimistikt eftersom vi har trean kvar också), 40% blir vi tvåa och 10% trea. Vi vinner då:

50x10=500 dollar + 30x8=240 + 20x2 =780 dollar = 7,8 dollar i snittvinst.

Även om jag räknat lite för optimistiskt/pessimistiskt i något av scenariona så är skillnaden ändå klar. Vi plussar flera dollar per spel på att folda här. Att vi skulle ha pushat i första läget är helt irrelevant för det resonemanget.