Gå till innehåll

dega in med QQ, AKs, AKo pre? Varför?


Jinti91

Recommended Posts

Jag satte mig i pokerstove å räknade lite på equity för dessa händer, händer som många är villiga att få in preflop och som folk tycker att man ofta ska få in pre.

Men mot en PF AI range med QQ mot AA,KK,QQ,AKs,AKo så hade vi bara 40/60, och samma % med AKs och AKo mot samma range.

 

Så vad är då syftet att få in dessa händer preflop om vi ofta går in dominerade?

Är det för att inte bli allt för uppenbara med vilken AI-range vi är villiga att få in pf? Det är typ enda orsaken jag kan komma på, så jag vore väldigt tacksam ifall någon skulle vilja förklara detta mysterium för mig :) Tack så mycket! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte mig i pokerstove å räknade lite på equity för dessa händer, händer som många är villiga att få in preflop och som folk tycker att man ofta ska få in pre.

Men mot en PF AI range med QQ mot AA,KK,QQ,AKs,AKo så hade vi bara 40/60, och samma % med AKs och AKo mot samma range.

 

Så vad är då syftet att få in dessa händer preflop om vi ofta går in dominerade?

Är det för att inte bli allt för uppenbara med vilken AI-range vi är villiga att få in pf? Det är typ enda orsaken jag kan komma på, så jag vore väldigt tacksam ifall någon skulle vilja förklara detta mysterium för mig :) Tack så mycket! :)

För det första går det inte säga att dessa händer skall degas in pre flop helt utan att väga in några faktorer. Spelar vi cash game eller turnering? I vilket skede? Hur djupt sitter vi? Har någon annan bettat före oss? Reads? Finns det fold-equity? O dessutom varför ska vi snäva in en range till QQ+ och AK? Vi måste liksom veta i vilket läge vi är i. Men den som sagt det kanske har syftat på att i ett visst läge så står AK bra mot en range (inte den snäva som du sagt) och likaså QQ, men som inte alltid spelar jättebra post flop och det finns också fold equity ibland som gör att dega är bra. Bland annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aah, sorry, glömde obv att nämna att det är CG, 100bb djupt, 6max jag syftade på.

 

Men tror du att botten av rangen kan göra sig vinnande AI mot en väldigt lös microstakes-spelare? Jag kan hitta några lägen då dom kanske inte är så önskvärda att få in pre, som en raise + reraise innan mig av t.ex. 2 tighta spelare, då jag skulle föredra en flatcall.

 

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han degar in med FE, så kommer fi ibland att vika. Det är troligare att fi viker / har en annan hand än AA/KK om vi har AK än typ 96o.

Det är det Leg menar.

 

Varför diskuterar vi ens FE med AK? Helst vill vi att det inte ska finnas FE.

 

FE-snacket tar man upp om folk börjar undra varför man 4betar A5s, inte AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han har ju pokerstovat så han har ekvitetssiffrorna klara...

lul det har du ju rätt i.

KungKroon fatta' vad jag mena'.

 

 

Så vad är då syftet att få in dessa händer preflop om vi ofta går in dominerade?

Är det för att inte bli allt för uppenbara med vilken AI-range vi är villiga att få in pf? Det är typ enda orsaken jag kan komma på, så jag vore väldigt tacksam ifall någon skulle vilja förklara detta mysterium för mig :) Tack så mycket! :)

"Att få in det" tror jag har krånglat till diskussion här eftersom det kan innebära två olika saker, dels att pusha eller syna push. Om du har siffrorna nercrunchade och är säker på din sak så ska du ju givetvis inte syna med en hand som inte slår din motståndares range (du bör dock tänka på att du får andra pottodds vs equity mot en range beroende på hur mycket pengar du lagt i potten). Men å andra sidan så kan det finnas värde att t ex 5-bets pusha AK mot en 4bet, dels eftersom 50% av KK , 50% av AA och 25% av AK är blockat (alltså stor del av vad han kan syna ditt 5bet med), dels eftersom det är en hand som har mycket bra equity mot en hand-range och dels eftersom du får med FE i beräkningarna. Allt detta även om AK i teorin ligger under mot din antagande "få in det"-range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...