Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Jag är lite tiltad, skrev ju en jättebra diss åt dig i "ska jag stjäla pengar från en pokersite"-tråden och så läser du den inte. Så jag får väl posta den här istället.

Vi spelar homegame hos dig. Jag tappar min plånbok innehållandes 9 lax där. Dagen efter ringer jag dig och säger att jag tappat/glömt min plånbok hos dig och ber dig kolla upp det och ge tillbaka pengarna.

A) Det är mycket orealistiskt att du skulle ha 9 lax kvar.

B) Då har man ju också alternativet att helt enkelt be dig komma förbi och hämta plånboken. Erbjuda en öl och lite vänskaplig HU och sen har man de nio laxen minus ölkostnad ändå. Så där finns det ju inget incitamente att vara oärlig och behålla pengarna.

C) Det är välkänt att balter saknar själ och att brott mot dem därför inte räknas.

Postad
Jag är lite tiltad, skrev ju en jättebra diss åt dig i "ska jag stjäla pengar från en pokersite"-tråden och så läser du den inte. Så jag får väl posta den här istället.

Vi spelar homegame hos dig. Jag tappar min plånbok innehållandes 9 lax där. Dagen efter ringer jag dig och säger att jag tappat/glömt min plånbok hos dig och ber dig kolla upp det och ge tillbaka pengarna.

A) Det är mycket orealistiskt att du skulle ha 9 lax kvar.

B) Då har man ju också alternativet att helt enkelt be dig komma förbi och hämta plånboken. Erbjuda en öl och lite vänskaplig HU och sen har man de nio laxen minus ölkostnad ändå. Så där finns det ju inget incitamente att vara oärlig och behålla pengarna.

C) Det är välkänt att balter saknar själ och att brott mot dem därför inte räknas.

Lol. Att jag kunde missa det svaret. Beror mest på att punkterna A och B är jävligt sanna, och att punkt C inte alls är lögnaktig. Vad ska man säga?

Äh, jag har lyckats bli berusad även idag. Vilket i och för sig är jävligt skönt. Men det skapar lite problem i samband med "skrivalångtochmenignslöstdagboksinläggommmittfantastiskaliv" (bonuspooäng till den som orkar läsa ovanstående ihopskrivning). Vilket i sin tur gör att jag ska sova nu.

Mest troligt scenario?

Jag klonkar fredagsturren men slaskar bort allt och lite till på fyllecashgame. Hur ska inte Matteprofs Weak-tight is the Shit kunna få mig att backa minst 20 lax?

Artikeln om HU-spel kommer upp igen (i redigerad version) så fort Ola orkat rätta alla mina sär- och felskrivningar i den redigerade versionen jag mejlade honom för ett par dagar sedan...

Äh, orka skriva dagbok. Imorrn är det jobb, sedan middag på turken, sedan softning som gäller. Får se om jag orkar vara nykter nog för en uppdatering då!

Godnatt!

Postad

Men tilta mig med att jämföra mig med Bukowski, och det är fan inte första gången. Vad ska en nigger säga, liksom? What can a niggah do? Okej, Bukowiski och grejer. Men vad ska man säga, jag lever ett mycket intressant och fantastiskt liv som endast toppas av Bigbrother-Jessicas sexbråk (eller vad fan det nu var - läste bara någon rubrik på Aftonbladets hemsida).

Vad ska man egentligen säga? Vad ska man egentligen försöka säga?

Ja, inte helt oväntat så är jag hyfsat berusad. Inte jättefull, men sådär perfekt och skönt smålullig, druckit en del bira, ska dricka några till. Life-is-good-fyllan, liksom. En gång i livet?

Har haft sjukt stressigt på jobbet på sistone. Vilket enbart är positivt i och för sig, när jag är stressad så jobbar jag mycket effektivare och framförallt bättre. Inget hafsjobb här inte, utan mest fantastisk produktivitet med en gyllene kärna intellekt som lyser igenom. Okej, solen har ju sina baksidor, när jag är stressad är jag mycket mer benägen till att konsumera alkohol.

Men är det egentligen så negativt? Vafan, jag kör ju inte minneslucka-fyllorna, jag slaskar inte bort en massa deg, jag mår bara fint. Sprit och Parre - hur ska man skilja dessa åt?

Jag gör mer än någonsin jobbmässigt, jag super mindre än jag gjorde i december. Hur ska jag orka må dåligt?

Just det, jag har inte haft några rejäla ångestanfall på ett bra jävla tag. Verkar nästan acceptera att jag har blivit ett solitärt och miserabelt pokerwannabedrägg som inte har något egentligt liv. Vilket i sin tur också är rätt så skönt, eftersom det inte är så jävla kul att må skitdåligt egentligen, trots att ni kanske tycker att det är kul att läsa om.

Men seriöst. Varför ska jag inte koppla av med lite alkohol? Skitsamma att det är vardag, jag kommer inte dricka så mycket, jag dirkcer inte så mycket, att det skulle påverka min jobbprestation. Och det är ju inte direkt att jag har något att ta mig hem till. Okej, ikväll gick jag och mamma på restaurang. Men det är ju inte direkt så att jag har någon liten kåtslyna som väntar på kuk hemma.

Då kanske jag skulle supa lite mindre. I alla fall om jag visste att jag inte skulle få ligga om jag var full. Eller, jag skulle antagligen supa ändå och sedan tugga ett paket tuggummi på väg hem och hoppas att fyllan inte märks. I alla fall inte innan vi ska knulla. Tyvärr hittar man ju inte speciellt många flickor på pokerklubbarna, och eftersom man är speltorsk har man ju inte tid att gå på vanliga klubbar, så det ena leder till det andra vilket till slut endast blir ett stort rättfärdigande över hur bra det är att leva ett sådant liv som jag för tillfället lever. Ergo - jag är bäst. Bättre än Parre sui degeneris, i alla fall. Om nu degeneris betyder ungefär det jag tror att det betyder på latin.

Varför ska jag inte unna mig själv lite öl för att varva ner? Det är ju bara skönt. Orkar ju till och med skriva ett kasst dagboksinlägg med ömsom gnäll och ömsom självhyllande. Inte för att jag är hyllaktig, jag är mer klotrund. Men okej. Det är ju okej, människor är ju olika. Typ.

Förresten, vi måste starta en ny hippierevolution. Nu i sommar. Ute på gräset höga på gräset. Typ. En gång i livet? Eller inte? Jag vet inte.

Världen är inte mogna för hippies. De var inte mogna för hippiies på 60-talet heller, även om det såg ljust ett tag.

Det är därför vi blir cyniska drägg, om än med ett varmt hjärta.

Cyniska drägg is the shit!

:club::diamond::heart::spade:

Rent pokerrelaterat: på fredag smäller det. En Parre i högform, jätteslask, mongomaskin. Kalla det vad ni kalla det vill, men fan. Parre, Sviten.

Symbios.

Postad

vill bara påminna om några tidligare inlägg i din mastodontdagbok:

alkohol är INTE din grej

läkare och psykologer har sagt så till dig VÄLDIGT tydligt

..men JAG hoppas ju du fortsätter som vanligt - du förgyllar min vardag!

(så nu har jag gjord en sång för att hylla dig)

Säg, vad vore livet utan alkohol? (valfri takt med tragiskt gitarrkomp)

Säg, vad vore livet utan alkohol?

För ju mer man dricker, desto mer man tål.

Wenngarn väntar på oss alla,

vi skall mötas där en dag med försupna..

..och fördrivna anletsdrag.

refräng (ska alltid skrikas):

PARRE, PARRRE, PARRRRE

Varför sörja nu för det som komma skall?

Lev för ruset när du salig är, och sen...

knall, knall, knall!

Tids nog börjar handen darra,

ögon vattnas,

kranen blir blå,

PARRE, PARRRE, PARRRRE

men det supas ur ändå,

spill på,

spill på.

PARRE, PARRRE, PARRRRE

Postad

Uj, finns så mycket att skriva om, en hel del faktiskt, om jag får vara ärlig. Hur mycket jag orkar skriva får vi väl se, känns tyvärr inte som om jag orkar skriva speciellt mycket, fast jag egentligen borde!

ÅTERIGEN är min dagbok ute på andra sidan i rymden typ. Klistra skiten, jag hittar fan knappt den själv :)

Hur som helst, det var nyinvigningen på Sviten igår, de har fått ny sponsor och grejer. Det var sjukt jävla kul, och det var fullt med sköna människor i lokalen hela kvällen/natten. För en gångs skull var stämningen lite som förr i tiden, typ Klubben när jag började spela där eller Sviten innan alltför mycket konstiga idioter hittade dit. Äsch, jag vet inte, förutom pokern så hade jag skitkul. Eller, cashgamepokern då. Turneringen var rätt kul och jag hade hyfsad klonk så.

Hur som helst - kvällen börjar med att jag ankommer till Sviten kanske runt kvart över sex. Lite smått trött och seg, men ändå - träffar massa folk, sitter och snackar skit, slaskar i mig några bira - som för övrigt var gratis under maten. Buffén bestod av buffalo wings, spare ribs, chili con carne, nachos och lite såser och sånt. Gott var det!

Hur som helst, klockan ringer för att vi ska ta plats i turneringen. Jag väljer att inte stressa upp mig utan röker en cigarett istället. Kommer in och noterar att jag sitter på bord 1, precis till vänster om Bengt Sonnert, som även spelade turneringen. Just det, turneringen. Svitens nya sponsor är Betfair, som dagen till ära hade en frirulle med finfina priser - därför Sonnert tvingades lira antar jag :)

Eftersom han satt till höger om mig, och jag har en tendens att snacka mycket skit, så utbytte jag diverse ord med honom. Han verkade trevlig, men efter en kvart fick han byta bord. En flaska champagne var bountyn på honom i alla fall. Micke, som figurerar här rätt ofta, hade i alla fall lyckats få in Sonnerts deg med QQ mot 75s. Sonnert visade dock att han är proffs och Micke amatörfisk genom att klonka.

Turneringen? Ja, vanliga fredagsstrukturen, rätt brant och korta perioder och spel mot slutet med pyttesmå snittstackar vilket knappast gagnar mig.

Börjat hyfsat stabilt, lyckas bluffa Sonnert i en pott, slaskar lite. Sedan floppar jag nötfärgdrag+hålstegdrag med K9s, halva stacken in på flop andra halven på turn, klonk på rivern. En kortare tiltperiod följer efter att jag gör ett i mitt tycke rätt bra spel:

Har limpat på knappen efter nåra limpare med T7s. Flop: JTx. Check till mig som betar halvpott (400), varpå spelaren innan mig checkraisar till 1500. Jag har svårt att sätta honom på en hand, vad fan ska han checkraisa med? En dålig J som han vill skydda? En T? Tvåpar kanske? Draget? Sätter han mig bara på bluff? Jag ställer efter lite betänketid in honom, ca 3.5-4k till för syn. Han steker men hittar till slut synen med KJ - den var lite kall.

Gjorde sen årets sämsta syn med 44, var nere på 1000, ställde varje hand tills jag fick Q6 att stå mot TT och T9, sedan träffade jag bra några händer och vips hade jag stack igen, som jag sedan slaskade bort. Dock fick jag igen den när en shortstack ställer för 2700, jag isolerar till 7700 med A4s, BB missar att jag ställt och autosynar (han har 7500) med TT. Shorststack har AJ. Flop: 4xx, turn A och klonken är med mig och jag slår ut två man. Vilt spel ett tag nu, men äh, jag slaskar på. Slår ut Otto när jag synar en 3xBB-raise ur SB med K9s och check-raisar all-in på en 99x-flop. Han hade QQ så han kunde inte passa givet min tableimage. Just det, fick essen utköpta också. Synade en höjning preflop, flop typ T9x med två spader, jag checkar, han ställer, jag synar, han har KJ spader och träffar. Inget att orda om, han har väl 40-43% där.

Lyckades i alla fall slaska ihop en jättestack på ca 35k. Fast hela vårt bord spelade djupt, och blindsen var höga, så allt kunde ju svänga på en enda hand. Spelade för aggressivt och försökte stjäla för mycket, men det är ju sjukt riggat att jag höjer 3xBB, får omslag till ca 5bb från Emily, jag är ju committad, hon har 77 mot mina 98o och 77 står! Hur fan kan Emily orka vinna en coinflip? (Emily kom f.ö. åtta eller nia - grattis till ITM iaf...)

Ah, och på tal om Emily: nu ska hånrättigheterna utnyttjas till fullo mot hennes kille Bison. Som sig bör så är ju ingen turnering komplett utan diverse sidebets och liknande, så jag fick två gånger insatsen på en last longer mot Bison. Jag satsar 100, han 200. Vi följs åt, först tappar jag, sen tappar han, men när mörkarna verkligen är höga (1k/2k) mot slutet med tre bord kvar så ställer fiskbison med QT och får syn av ett ess som står. HAHAHAHA! SHIP IT, BITCH!

Seriöst, man måste vara riktigt kass för att orka torska ett last longer mot mig av alla människor. Hur orkar människan vara så dålig? Och ändå betade jag 25E till 125 gånger på honom som vinnare av Polenkryssen, det är fan större chans att Gais vinner SM-Guld 2006 än att han vinner en turnering.

Jag. Vann. Last-longer-betet. Bison suger!

Ah, och Viet slog man ju såklart också ut. Viet, som i och för sig gjorde ett bra jobb i ett reklamera min blogg här, fick dock nöjet att bli utslagen av Sveriges största fisk! Blinds 1k/2k, Viet ställer först in för kanske 14k, jag stoppar in bakom med AQ i ruter (18k tot), mörkarna foldar. "Men hur mår du, hur orkar du blocka min färg" får jag höra, viet har 87 i ruter. Floppen kommer med två ruter, på turn träffar jag nötfärgen. Viet har dock två outs till färgstege, men de kommer inte. Måste ju bara skryta när jag slår ut mannen som alltid hånar mig för att jag är så usel. Ehm, det gör ju (med rätta) i och för sig hela pokersverige - men ändå :)

Åkte ut på plats 19 eller 20 till slut. Gjorde en jättedålig syn med A8s när CO ställer in (hade AK). CO hade typ 8xBB, jag runt 12BB. Kom ju såklart på i efterhand att med så grunda stackar så synar man sig inte all-in med mediokra händer - man väntar helt enkelt på ett läge eller kort själv. Men okej, nu tog jag synen. Några händer senare foldas det till mig på knappen, jag ställer in mina 4BB med en suitad dam, får syn av chipleader-BB som har A8 - fram till floppen så har jag två levande, men på floppen dör dessa rätt så stenhårt när ett A kommer.

Cashgames då?

Ja du. Sätter mig ner vid ett saftigt 5/5 DC. Efter att ha checkrsaiat pott (200 tot) på KJx5, låg färgdrag ute också, bordet och fått en syn av en snubbe som jag inte tror kan spela PLO (baserat på en hand jag sett honom visa), så kommer rivern en till kung. Ligger alltså KJx5K.

Jag har JT5x. Känns lite som om mitt tvåpar dog. Jag checkar, snubben steker och pottar sedan. Jag stirrar lite mot honom, han känns inte särskilt stark. Särskilt inte när jag sa "jag tror att du är tom, det enda jag funderar på är om jag inte är för tom för att slå dig". Jag menar - vad ska han ha? Ska han ha orkat slöspela något mediokert tvåpar och ha en kung? Orkar han beta en triss? Äh, vad ska han ha? Ett set spelar nog inte så, vad ska han ha? Äh, syn. Han hade holken + färgdraget som missade och jag lyckas en gång i livet göra en bra syn. I alla fall om man tänker resultatbaserat, jag vet inte om synen är speciellt het egentligen. Var mest en såndär övervägd känslo-syn, typ han är tom, syn. Hade nog aldrig orkat göra den på nätet i alla fall.

Gular dock strax därefter. Mot samma spelare som blfufade ovan och mot MIcke. I sökö hi/lo. Och jag har fan aldrig lämnat ett pokerbord så jävla sur som igår. Handen:

Sökö hi/lo.

Jag har:

(Ad) 3d

Micke har:

(x) 6h

Århundradets Jävla Fisktomte (ÅJF):

(x) 3x

Någon gör bringin, Micke slår om till 25, efter nåra syner slår jag upp till 100 tot, tre synare.

Tredjegatan:

Jag: (Ad) 3d 4h

Micke: (x) 6h Qh

ÅJF: (x) 3x 9x

Check till mig som pottar, Micke synar, varpå jag hånar honom för att han ska jaga ett dåligt drag och är fisk. Jag blir smått chockerad när jag ser att även ÅJF stoppar in synen...

Fjärdegatan:

Jag: (Ad) 3d 4h 9s - KLONK!

Micke: (x) 6h Qh 3s

ÅJF: (x) 3x 9x Kx

Vad händer nu tror ni? ÅJF BETAR UT 1000!!!!!! Jag har 900 i stacken, synar mig såklart all-in, även Micke synar. Vad fan sysslar karln med? Så absurt sjukt spel, men okej:

Femtegatan:

Jag: (Ad) 3d 4h 9s Tx - Ja, roligt att få klonka en gång i livet!

Micke: (x) 6h Qh 3s 7d - nått sånt iaf, minns ej exakt.

ÅJF: (x) 3x 9x Kx Xx - total blank.

ÅJF checkar, Micke pottar - 4000. Till spelaren bredvid säger jag nått i stil med "Micke har troligtvis ett låg hjärter under, jag hoppas att han inte har esset bara. Den andra hade blixtsynat om han haft bra, han har typ esshögt, hoppas bara han inte är så kass så han orkar syna". Typ.

Såklart så synar han med sin jävla AK-high på sistagatan och jag blir skitlack och förbannad. Naturligtvis säger jag inget till bordet eller uppför mig dåligt, men jag stormar iväg till baren och inhandlar två öl och berättar om hans jävla idiotsyn för alla som orkar lyssna eller inte klarar av att fly tillräckligt fort. Till slut lyckades i alla fall folk jag känner ta tomtens jävla pengar. Klen tröst för mig personligen men kul att degen går till nån man känner i alla fall. Tror Micke plockade han lite, sedan Bison, till slut Emily också - som dock hade lyckats skrämma iväg honom från bordet genom att säga något otrevligt, dryg som hon är!

Blir sedan två HU-matcher mot Micke efter att han klivit. 1-1 slutar det, men jag är för full och maskinerad för att orka spela. Jag, Bison och micke lirar några telesinagrytor. Stort spel, vi degar in, sen bankar vi i bordet och skriker "VELA, VELA, VELA". Problemet var bara att jag alltid drog dött redan innan vela-kortet...

Spelar någon sorts sedelpoker där man ska gissa antalet totalsiffror på sedlarna. Bredvid oss slaskas det sedelpoker om femhundringar, vi nöjer oss med att spela om tjugolappar. Jag visar mig vara riktigt dålig på skiten, men klonkar i alla fall sista mot... vilka jag nu spelade mot... Devalenteriel här på forumet och Noelia har jag för mig, minnet är lite vagt. Spelar sedan lite blufftärning och super, ja, vad ska man säga. Kommer hem runt 0530 eller något, hittar lite mat i kylen, lägger mig runt 0600. Idag har jag spenderat HELA dagen med att kolla på My Name is Earl. Skön serie!

I övrigt mår jag finfint. Riktigt roligt igår, massa roliga människor man kände och skön stämning också. Om det var för att Joanna börjat jobba som Floor-Hitler (dock rätt trevlig sådan) eller om det var för att det helt enkelt var sköna människor vilket borgar för skön stämning är dock en fråga som bara gudarna kan svara på.

Arrangemanget var kanon, hoppas samarbetet med Betfair och Sviten går bra. Pokern var dock ruskigt kall och jag backar rakt ut vad jag än tar för mig. Positivt är väl att mitt turneringsspel stundtals var ritkigt bra, även om jag gör för mycekt tomtesaker. När jag väl har ett helt okej läge med lottoblinds så tomtar jag iväg 2/3 av stacken genom att SYNA mig allin med A8s. Hade jag ställt själv - okej, ibland springer man in i händer, men fan. Fanfanfan.

Aja, nästa helg blir det Grebbestad. Ska bli sjukt kul att dels spela en så stor turnering (särskilt med tanke på att jag faktiskt KAN komma nånvart med lite tur - fan, var ju bara 7 platser från ITM igår!), men även för att det ska bli kul att vara med om ett så stort event och att slaska lite CG och att det är en massa sköna lirare från Stockholm som ska dit. Ja, vi får väl se vad som händer.

Nu har jag ingen mer tid att skriva. Måste hinna duscha, klä på mig, ta en cigg, sedan springa ner till Sviten igen. Inget spel, bara några bira.

Om jag orkar hålla mig halvsansad så uppdaterar jag kanske mer ikväll, tills dess - tilta lugnt.

Postad

tim123:

Stort tack för låten dedikerad mig :)

murkarl:

Ärligt talat, alla vi kommer ju typ dö. Om du menar att jag kommer dö inom ett par år ifall jag fortsätter som jag gör så tror jag att du har rätt fel, fan, du får ju i alla fall ge mig en fem år till!

Djens:

För att du är en nätgrinder som tappar i EV om du super, alltså är du inte full, och är du inte full så suger livet hästpung. Så enkelt är det.

Postad

För att använda ordet "orka" i flera frågor på rad:

Hur orkar jag gå till Sviten igen?

Hur orkar jag supa ner mig?

Hur orkar jag vara så bra?

Hur orkar jag?

Jag hade levt oerhört nyttigt igår. Eller, okej, nyttigt är väl att ta i, men jag hade inte druckit och inte ens rökt en cigg. Dock får jag höra av liggat att han ska bege sig till Sviten på kvällen, inte för att spela utan för att dricka lite öl och vara social. Den tomten har man ju inte träffat sen han flyttat, så hur kan jag inte orka kliva ner till Sviten?

När jag kommer ner så ser jag att inte bara fiskliggat sitter där, utan vid honom sitter även Bison, Emily och Joanna och dricker. Jahapp. Slår mig såklart ner med en öl i näven och ett hån över läpparna. Det dröjer inte länge tills denna trevliga sociala sammankomst urartar. Först försöker Joanna, "relativt" berusad, få mig att spela heads-up mot henne.

Klart som fan jag inte kan spela HU mot henne. Jag är ju back mot typ hela Sviten och halva Sverige, men jag skulle inte klara av hånen om jag förlorade. Jag blir redan tillräckligt hånad, någonstans måste man ju dra gränsen. Vi slaskar lite givar istället. Och så urartar det hela.

Vi ska spela Kinapoker såklart. Jag vet inte, ett mer hånfullt parti Kinapoker har nog aldrig spelats förut, och troligtvis inget roligare parti heller. Resultatet kan vi tala tyst om, en viss svarthårig gotharfröken träffade ju färgstegar, en full södertomte träffade fyrtal och Bison var bara... Bison. Under ca tre timmars spel fick jag kung-kåk en gång, J-kåk en gång. Hur bra får man bli?

Dock fick jag i mig en hel del öl under denna tiden, vilket gjorde det lättare att smälta alla hån mot min person. Samt leverera hån mot andras personer. Gular mina 30 punkter, men då kommer Blado till undsättning och stejkar mig. Dock dör spelet ut strax därefter, men jag antar självklart att Blados stejk även gäller alkoholen, så jag fortsätter dricka bira och må bra. Till och med Fiskmicke hittar till Sviten efter cosmopol, där han en gång i livet faktiskt hade plussat! Sjuka riggen!

En 1000SEK-gryta dras igång, men den skippar jag. Dricker lite öl och pratar med Lasse istället. Ja, sen drack jag mer öl. Och lite till. Sen kom Otto och ville spela backgammon om en femhundring. Vi spelar, jag vinner. Sedan blev det grogg. Sedan spelade jag några fler backgammonmatcher mot någon annan, har jag för mig att jag plussade en tvåhundring där också. Ja, i korthet så blev "ett par öl på Sviten" till "Parre vinglar hem aspackad efter fem på morgonen", men det är sånt som händer. En gång i livet! Blir man lurad till Sviten för några öl och sedan hamnar i ett skönt Kinapokergame med ett gäng sköna tomtar så kan ju inte resultatet bli annorlunda!

För övrigt kände jag mig en smula patetisk i eftermiddags när jag vaknade. Tog lite tid att pussla ihop det hela, men jag vaknade med en och en halv varm macka och hörlurar bredvid mig. Jag orkade visst göra varma mackor när jag kom hem, men fick bara i mig en halv, sedan så skulle jag lägga mig i sängen och lyssna på musik.

Seriöst, hur patetisk får man bli? Vanliga människor vaknar i alla fall upp med brudar i sängen, vissa personer som vi ej ska nämna vid namn vaknar upp med 40-50-taggare i sängen efter Patriciabesök, men jag vaknar med en och en halv varm macka och hörlurar. Fick inte ens ihop två varma mackor, hur dåligt är inte det?

Bläh, är egentligen alldeles för trött för att fortsätta ha utläggningar över mitt smått miserabla liv. Är för trött för att ens må bra eller dåligt, sitter mest som ett apatiskt drägg och lyssnar på musik - vilket inte är helt fel! Var nere på Sviten en sväng idag och pratade med Bengan och tog några öl. Åker i alla fall med Sviten ner till Grebban, hur ska det kunna gå fel? Hur ska jag inte kunna förlora minst fem lax på vägen ner? Hur ska jag inte kunna gula och tvingas suga kuk på någon bensinmack på vägen för att få ihop lite slaskpengar?

Äsch, jag ska nog försöka sova nu - eller snart, i alla fall.

Förresten - det är fan sjukt länge sedan jag postade något überlångt misärinlägg där jag beklagade mig och gnällde som fan över mitt liv och/eller något som jag gjort bra eller dåligt.

Fan, har jag slutat må dåligt helt plötsligt? Var fan har mina ångestattacker tagit vägen? Borta? Försvunna?

Sjukt riggat.

Men ändå trevligt. Trevlig - trevligare - Parre.

Eller nått.

Jaja! Tudiludidudido på er.

Eller nått.

Postad

Hehe, sköna inlägg :)

Ja det var fan en grym helg. Många sköna lirare hade hittat till Sviten i fredags, som gamla goda dagarna på Klubben :D

Jag minns handen du gulade på i Sökö/8

Micke hade iaf en hand typ (x) 2x 4x 5x Kx och ställer för 4000 mainpotten låg på runt 4k då och "ÅJF" steker in synen för 4000 till potten (för att som bäst hoppas på att A högt ska stå för högen) med AK högt som står mot Mickes låg.

Jag minns själv att jag vid tillfället tyckte det var rätt han skulle syna med tanke på hur handen spelats och att Micke pottar på river. Har Micke parat vågar han inte potta där om ÅJF också skulle ha paret. ÅJF fick helt enkelt hoppas Micke inte hade en 3:a i hålet

Men nog såg man att du vart lack för att du tokbommade när du fick in degen med A34 och varken prickar låg eller ett par. Bad Beat ;)

Postad

Snyggt att lyckas få dagboken klistrad parre, även du kan klonka :).

Galet rolig helg som sagt, synd att du bangade grytan och därmed missade shotsen vi fick som kompensation när vi gnällde över raken ;). Liggat behövde verkligen en shot, Blado också.

Du kommer väl ihåg att du skulle vara nykter hela veckan fram till Grebban va? Jag satsar en nr 12 från thaikiosken!

Postad

Parre du e fan grym ju... :P Du skriver så sjukt bra, och Tiltaren haha den var bra.

Läste även H2H artikeln, och den gav ju hyffsad resultat =) Spelade 3 st HU och vann allihop =) Dock bara €10 HU, fegis som man är

:roll:

Måste fortsätta HU imorrn och se hur många man klarar hihi

Ses i Grebban, kram påre

Postad
Sen kom Otto och ville spela backgammon om en femhundring. Vi spelar, jag vinner.

Hmm...

Parre: Otto ska vi spela backammon om en lax

Otto: Hmm vetefan

Parre: Det är lugnt, Peter (Liggat) backspelar

Otto: Okej, en femhunka?

Parre: Okej

Det visar sig att varken jag eller Peter nånsin spelat backammon tidigare... Men hur svårt ska det vara att kasta två tärningar?

Men gg, jag blev ägd...

(500 kr gällde att vi skulle pröjsa i grebban, jag gick dock med på att ge 300 kr i cash direkt så var vi kvitt, parre var för full för att komma ihåg detta, sick att jag minns det överhuvudtaget...)

Postad
Ja det var fan en grym helg. Många sköna lirare hade hittat till Sviten i fredags, som gamla goda dagarna på Klubben :D

Jag minns handen du gulade på i Sökö/8

Micke hade iaf en hand typ (x) 2x 4x 5x Kx och ställer för 4000 mainpotten låg på runt 4k då och "ÅJF" steker in synen för 4000 till potten (för att som bäst hoppas på att A högt ska stå för högen) med AK högt som står mot Mickes låg.

Jag minns själv att jag vid tillfället tyckte det var rätt han skulle syna med tanke på hur handen spelats och att Micke pottar på river. Har Micke parat vågar han inte potta där om ÅJF också skulle ha paret. ÅJF fick helt enkelt hoppas Micke inte hade en 3:a i hålet

Ja, det var lite nostalgi, mycket trevligt DC-bord. Parre hade mer rätt än dig om händerna. Jag hade ingen möjlig fyrstege. Det enda jag pottar med förutom lågen där är damen för par i damer. Esset hade han i hålet så det enda han kan ha i hålet med sin bräda som slår QQ är ju en kung. Som han hade spelat handen så kunde jag inte tänka mig att han hade en kung i hålet (ok, nu visade det sig iofs att han inte hade någon aning om vad han höll på med alls) utan hade honom på en 9a, möjligen ett ess eller en tre men trodde inte riktigt på det förän han börjar steka på femtegatan. Jag tycker inte att synen är något vidare, om det hade varit HU så hade den varit okej, nu är ju problemet att parre kan ha parat och sidpotten nästan är tom. Har parre parat så synar han 4k för att vinna 125kr om jag inte har en dam, jag tycker att det är rätt svårt att motivera den synen.

Men gg, jag blev ägd...

(500 kr gällde att vi skulle pröjsa i grebban, jag gick dock med på att ge 300 kr i cash direkt så var vi kvitt, parre var för full för att komma ihåg detta, sick att jag minns det överhuvudtaget...)

Hur mådde ni egentligen? Ingen av er tre spelade ju ens i närheten av bra. Det är illa när jag, som är jättefisk i BG (kan bara vinna mot bengan), märker det. Nu förstår jag iaf varför parre lät dig kliva för 300kr. Ett tag fick jag nästan för mig att parre hade ett samvete och ångrade sig för att han hade hustlat dig.

Postad

Matteprof: Äh, vad ska man säga. Klart jag inte prickar. Hoppas jag har ackumulerat lite storklonk till Grebban istället.

HeyEmily: Jag kan klonka? Ja, jag klonkar ju rakt ut på viktiga saker såsom spel, kärlek och ha ett allmänt drägligt liv. Men jag har i alla fall min dagbok klistrad på ett internetforum. Jo, storklonken är med mig! På tal om shotsen så var nog shots verkligen vad jag behövde med tanke på vilket tillstånd jag var i när jag lämnade Sviten, en shot till hade nog kunnat vara det som hade fått mig att hamna på avgiftningen istället för i sängs med en och en halv varma mackor.

Och jag hoppas att du såg på MSN att jag antar ditt vad, jag SKA ha en nr 12 från thaikiosken (jag antar att det är något i stil med friterad råtta?)

Noelia: Tacktack för berömmet och lycka till :)

Otto: Jo jag kom ihåg att jag lät dig kliva för 300, det var mest för att jag var sjukt sugen på mer alkohol men inte hade några pengar på mig. Det första jag gör är ju såklart köper grogg till mig och liggat, just de två personerna på Sviten som verkligen behövde mer alkohol. Har dock något vagt minne av att liggat gav bort min grogg till Emily, men det kanske är fel. Jag har ingen aning, hur ska jag orka veta?

Micke: Som sagt, det var fan ingen samvetsfråga. Och tack för att du håller med mig angående sökö-handen, klart weaktajta synmaskinen Matteprof gillar synen!

Tre artiklar på poker.se uppe:

http://www.poker.se/artikel.php?artid=463 - Heads up med Parre, del 1

http://www.poker.se/artikel.php?artid=464 - Heads up med Parre, del 2

http://www.poker.se/artikel.php?artid=465 - Mediabevakningen av pokern

Glömde nämna en riktigt rolig sak jag uppfann på Sviten i lördags: Baltiskt Nykterhetstest.

1) Håll upp X antal fingrar, där X är mellan 1-5.

2) Låt personen du misstänker vara berusad svara på hur många fingrar du håller upp.

3) Om svaret är rätt så är personen spiknykter, oavsett hur mycket den druckit innan. Om svaret är fel inom en multipel av tre så är personen salongsberusad. Om svaret är fel inom en multipel av sex så kan man börja misstänka att personen är packad.

Nu till något helt annat, poesi. Finns en dikt ur serien Poesi på väg som är uppe på tunnelbanor lite varstans som jag tycker är riktigt fin:

Islossning av Theodor Gellerstedt

Ej var jag sky,

Ej var jag våg:

Död som en is,

Fjättrad jag låg.

Kom så du sol,

Gjorde mig fri:

Våg är jag nu,

Sky kan jag bli.

Jag vet inte, tycker bara den är... vacker på något sätt. Det är något visst med välskrivna och korta dikter, något smått berörande. Denna är ju för en gångs skull också lite positiv och upplyftande - inte den vanliga jävla misären. Jag orkar inte läsa hela diktsamlingar, oftast orkar jag inte läsa ens enstaka dikter, men ibland faller andan på (föga överraskande just en måndag morgon). Att skriva poesi? Njae, tror inte riktigt det är min grej.

Skrivit några enstaka dikter, och de är ju helt okej, men det var typ fyra år sedan. Det är nog inte riktigt min grej, jag håller mig till min fantastiska prosa istället för att skriva tragiska misärdikter. Okej, ibland kanske mitt liv kan framstå som en klassisk forngrekisk tragedi, det kan jag väl ge er, men å andra sidan så är det väl ingen anledning till att överge mina fantastiskt läsvärda betraktelser över världen, livet och alltet.

Äh, nu får jag väl vara lite ödmjuk en gång i livet och strunta i självhyllandet, får ju mig knappast att framstå som mindre patetisk. Även om jag är bäst så är jag ju rätt bra på att framstå som rätt patetisk under vissa perioder. Och i och för sig känner jag mig rätt patetisk då och då. Men det är en annan fråga, det får jag ta upp med mig själv någon annan gång.

Suck, låter ju nästan lite småbitter idag. Var fan ingen rolig dag direkt. Jag vet inte, överlever jag denna vår och sommar så kommer typ inget kunna ta kål på mig. Kommer i alla fall bli sjukt mycket övertidstimmar, sjukt mycket stressande jobb och sjukt mycket allmän stress. Men det är väl bara bra, kan ju knappast skada att ha fullt upp mer eller mindre konstant. Och jag kan ju inte förneka att det är rätt intressant.

Fan, det var lite mer saker jag skulle säga. Kan ju börja raljera lite över det sjukaste i svenska samhället - bristen av eget ansvar. Folk uppfostras i en sorts fluffig rosa bubbla, staten sköter allt, det löser sig, du behöver inte göra ett skit. När till slut verkligheten hinner ikapp och bubblan spricker. Vad gör de då?

Ja, inte fan kommer de till insikten att de själva ansvarar för sina egna jävla liv och ingen annan - istället så fortsätter de bara gnälla mer och mer och vänder sig till någon annan som ska lösa deras problem. Skyddsombudet, advokaten, läraren, whatever. Det är ingen som orkar lösa sina problem och göra något själv, istället gnäller folk bara på ditten och datten utan att göra ett skit.

Det gör mig förbannad.

Idioti gör mig förbannad.

Och det finns alldeles för många idioter.

Alltså är jag förbannad.

Men vad ska man säga, jag är inte mycket bättre själv - jag sitter ju bara och gnäller i min dagbok utan att göra något åt saken, så jag har väl ingen direkt talan. Jag är väl den största gnällspiken någonsin egentligen, jag gnäller ju konstant över hur mitt liv är en badbeat, denna dagbok är fan badbeathistoriernas monument. Typ.

Äsch, eller inte, så illa är det nog faktiskt inte.

Men jag är på gnällhumör ikväll.

Jag vet inte, blev ju sjukt mycket för mycket sprit i helgen. Och när man dricker mycket och sedan tvärt lägger ner så blir man ju inte direkt speciellt glad, snarare tvärtom: man blir lite nedstämd. Har lyckats undvika måndagsångesten nästan helt, har som jag skrev igår lyckats, på något mystiskt vänster, bli av med mina ångestanfall. Men fan, jag var ändå lite smått apatisk och dyster idag.

Hur ska jag inte vara smått apatisk och dyster när solen hånar mig med sina strålar?

Hur ska jag inte vara smått apatisk och dyster när den blåa himmeln ovanför mig hånler mot mig?

Hur ska jag inte vara smått apatisk och dyster när våren aldrig kommer?

Hur ska jag inte vara smått apatisk och dyster när jag inte har en bira i handen?

Jag hade i alla fall sjukt roligt i helgen, men det som går upp kommer ju ner. Svårt att orka skärpa till sig och komma tillbaka till vardagslunken, man vill ju liksom upp dit igen, upp till skrattens, euforins, till det bevingade rusets nivåer. Inte sitta ensam på ett kontor med ett berg av jobb som inte minskar utan bara ökar. Inte sitta själv på kontoret med en växande insikt om antalet övertidstimmar och om stressen man kommer få leva med.

Men fan, sånt är livet. Allt går ju i cykler - jag är faktiskt riktigt glad över att ha haft en rolig helg, även om min kropp kanske misstyckte att jag "råkade" bli jättepackad i lördags. Och på fredag bär det ju av till Grebbestad. Är ju sjukt mycket skönt folk som ska ner, jag tycker nästan synd om de stackarna som stannar kvar och ska grinda på Sviten, jag menar, nästan alla sköna människor som jag känner ska ju ner till Grebban.

Att jag sedan idag har en känsla av "impending doom" i brist på bättre uttryck, det vill säga att spelet kommer gå åt helvete, beror nog bara på dopamin- och/eller serotoninbrist. Vilken signalsubstans det nu var som påverkades av alkohol.

Fan.

Det är svårt att tänka positivt ibland. Jag är mår fan inte speciellt dåligt heller, jag är bara. Ja, jag vet inte. Sur? Nej. Bitter? Nej. Fan, hur ska jag orka beskriva mitt sinnestillstånd? Negativ? Kanske. Men det löser sig såklart, imorrn kommer jag vara leende och glad igen. Eller, det var jag i och för sig idag också. Jag är faktiskt riktigt grym på att framstå såsom jag vill framstå, helt omedvetet.

Alltså, det är ju inte så att jag duperar människor, att jag ljuger för folk. Tyvärr (?) är jag per natur jävligt ärlig av mig, trots min baltiskhet och trots vad eventuellt hånfulla skribenter i denna dagbok kan komma att skriva - detta är ju typ ett öppetmålhån för dom.

Men jag har ofta en förmåga att i diverse sammanhang framstå såsom jag vill framstå.

Äh, jag vet inte. Ibland känns hela livet som ett enda jävla spel, en sorts absurd lek. Någon rycker i den strängen, man gör så. Någon rycker i den andra strängen, man gör så. Ibland klonkar man, ibland köper man ut, ibland drar någon in backdoorfärgen mot ens toppset. Sånt är livet, liksom.

Bara att böja sig fram som en liten hora och acceptera. Och varför inte?

Egentligen?

Vad fan finns det att inte acceptera?

Vi är ju trots allt bara människor som fått låna lite tid för att slaska runt på denna planet. Vi är ju trots allt bara myggpissar i Östersjön, för att återigen citera Nestor Glimne (säg till om ni tröttnar på detta citat). Äh, vad ska vi göra? Varför ska man orka bry sig? Varför ska man ta saker på allvar? Varför ska man inte må på topp konstant? Vad finns det som egentligen hindrar en från att vara en vandrande klump av eufori?

Men trots allt är vi ju BARA människor.

Däri ligger det stora hindret, det stora hindret mot total eufori, lycka, det stora hindret mot att alltid leva i ett gigantiskt lyckorus.

Mänskligheten.

Ja, det där lilla knippet av emotioner, den där kraftfulla apparaten i huvudet.

Tankarna.

Det är det som håller oss från att lösas upp, från att uppgå i någon sorts euforisk enighet, upplösas i världalltet, samtidigt varandes enbart en liten partikel, men ändå alltet.

Men vi är ju trots allt bara människor.

Och det enda vi kan göra är väl att spendera den korta tid vi får på denna jord på ett sätt som får oss att må bra.

Människor.

Vi är inte skapta för att må dåligt.

Vi bör inte må dåligt.

Ändå gör vi det.

För vi är människor.

Men, som sagt - livet går upp och ner. Jag har i alla fall fått folk att le idag.

Har du?

Postad
Det första jag gör är ju såklart köper grogg till mig och liggat, just de två personerna på Sviten som verkligen behövde mer alkohol. Har dock något vagt minne av att liggat gav bort min grogg till Emily, men det kanske är fel. Jag har ingen aning, hur ska jag orka veta?

Efter matchen så kom liggat till bordet och ställde två drinkar där och började dricka ur en av dem. Jag frågade om det var en tia igen och han svarade "det här är en tia, den andra är en tolva". Sen kom Emily och började suga på en av dem, vet inte om hon fick behålla den.

1) Håll upp X antal fingrar, där X är mellan 1-5.

2) Låt personen du misstänker vara berusad svara på hur många fingrar du håller upp.

3) Om svaret är rätt så är personen spiknykter, oavsett hur mycket den druckit innan. Om svaret är fel inom en multipel av tre så är personen salongsberusad. Om svaret är fel inom en multipel av sex så kan man börja misstänka att personen är packad.

Dvs man kan sejfa och alltid säga ett, två eller tre fingrar eftersom det alltid är inom tre gånger antalet fingrar personen kan hålla upp? Då slipper man iaf vara packad. Vill man skotta på att vara spiknykter så får man väga det mot risken att klassas som packad.

Vi är ju trots allt bara myggpissar i Östersjön, för att återigen citera Nestor Glimne (säg till om ni tröttnar på detta citat).

Inte för att jag tror att det kommer att spela någon roll men: *Räcker upp en hand*

Postad
Dvs man kan sejfa och alltid säga ett, två eller tre fingrar eftersom det alltid är inom tre gånger antalet fingrar personen kan hålla upp? Då slipper man iaf vara packad. Vill man skotta på att vara spiknykter så får man väga det mot risken att klassas som packad.

Det Micke har missat i sin för övrigt briljanta uträkning är ju att när man väl är tillräckligt full för att kunna missa på det baltiska nykterhetstestet så har man inte ens den minsta tanken på att man faktiskt KAN sejfa upp det hela!

Postad
Det Micke har missat i sin för övrigt briljanta uträkning är ju att när man väl är tillräckligt full för att kunna missa på det baltiska nykterhetstestet så har man inte ens den minsta tanken på att man faktiskt KAN sejfa upp det hela!

Fan, det är för lite balt i mig helt enkelt, för lite rutin från monsterfyllor.

Postad

Ja, det är ju valår i år, så varför ska jag inte raljera lite om politik och det svenska samhället? Såg en artikel på Aftonbladet idag som fick mig att tilta lite smått. För övrigt, jag är inte bitter, nej, nej, inte alls. Inte när ett jävla popupfönster på Aftonbladets hemsida dyker upp. "DU är speciellt utvald till att delta i en undersökning..."

Ja, vad KUL att just JAG blir speciellt UTVALD för att delta i er jävla undersökning. Skönt att storklonkarna fortsätter! Ehm, eller något.

Klarade mig med trekvarts övertid idag. Stort!

Men i alla fall, nu till Aftonbladets tilt-artikel och lite filosofi om svenska samhället. För er som helt skiter i mina briljanta utläggningar och sarkasmer så kan ni skippa vidare längre ner, jag ska nog skriva om annat ikväll också, men vi börjar med lite allmänt hån mot systemets uppbyggnad och det eviga daltandet med folk.

Hur som helst:

http://www.ungtval.se/index.aspx?mainstart=main&article=796192

Handlar om en 17-årig kille som sökte 200 jobb. Och som enligt journalisterna blivit diskriminerad för att han är blatte. Artikeln inleds med

Har man invandrarbakgrund är det i regel svårare att få jobb.

Ett resonemang som jag nog kan köpa - det skulle inte förvåna mig om många arbetsgivare hellre anställer Johan Svensson än Mohammad Abdullah, tyvärr. Men sedan kommer guldmotivationerna:

Pablo Diaz sökte jobb i två år utan resultat.

tätt följt av

När han var 17 år hoppade Pablo Diaz av skolan. Sen blev han arbetslös.

Ja, jag tror säkert att invandrare diskrimineras i arbetslivet. Men fan - är detta verkligen ett bra exempel? Det handlar om en ung kille, som likt så många andra som vuxit upp i dagens samhälle, antar att staten ska fixa allt, att allt ska lösa sig. Det kan inte vara så att han inte fått de där jobben för att han just hoppat av gymnasiet när han var sjutton år? Vaddå, kommer det som en chock att ingen vill anställa någon som hoppat av gymnasiet och har noll kvalifikationer och arbetslivserfarenhet? Hur fan får de till diskrimination?

Vi får inte veta vilka jobb han sökt, hur han sökt, om han skrivit ett vettigt CV, vi får veta att han sökt 200 jobb och inte fått något, underförstått på grund av hans chilenska härkomst.

Jaha? Var fan är logiken i det?

Istället för att ta denna person som ett positivt exempel - jag sket i skolan och fick skitsvårt att få ett vettigt jobb, nu har jag lyckats och är tacksam för det, försök med X och Y om det känns kallt - så skyller man allting på strukturell diskriminering. Vem fan gynnas av det egentligen?

Inte är det invandrarna själva. De får lära sig, något som sanktioneras från diverse statliga utredningar och myndigheter, att om de inte får ett jobb så är det för att de har blivit diskriminerade.

Punkt.

Staten vaggar in människor i en falsk trygghet. Det är inte dig det är fel på, det är systemet. Har du inte fått jobb? Du blir diskriminerad. Istället för att killen i artikeln kanske hade insett att det är något fel på hans CV, hans sätt att söka jobb, och sökt avhjälpa det, så lutar han sig tillbaka, fortsätter på samma veva och hamnar i kategorin diskriminerad.

Jobbkonkurrensen är stor bland unga. På vart och ett av de tvåhundra jobben han sökte kanske fanns det en annan chilenare, kurd, iranier, eller svensk för den delen, som faktiskt HADE gått ut gymnasiet, bemödat sig om ett välskrivet CV eller personligt brev, tagit reda på fakta om företaget, ringt och frågat hur det står till med ansökan. Det kanske inte är så att han var diskriminerad, utan snarare underkvalificerad?

Men det ska det talas tyst om. Han blev diskriminerad, punkt. Nu kanske han blev det - det är ju inte omöjligt att det satt en rasistisk chef som såg "Pablo" och slängde hans ansökningar i papperskorgen, alla 200 jobb han sökte kanske hade en personalchef som hatade just chilenare.

Men är det verkligen så troligt?

Och varför ska vi då dalta med folk? Inget ont om honom personligen, men såsom medierna vinklar hans historia - och liknande historier - är så katastrofalt så det är sjukt. Går det dåligt? Diskriminerad. Har du inget jobb? Diskriminerad. Du får det inpräntat redan fråns barnsben: går det dåligt, gnäll, klaga, skyll på någon annan. Det är inte ditt fel, det är någon annans. Du kan inte göra något åt saken, det är inte ditt fel, alltså kan DU inte göra något åt saken. Detta genomsyrar hela samhället - var svenska UD:s handlande under tsunamikatastrofen eller Freivalds lögner om kontakterna med Levonline hennes fel? Perssons fel? Regeringens fel?

Fan heller.

Det var "någon annans" fel. Det brast i kommunikationen. Det var ett organisatoriskt fel.

Alltså ingens fel.

Någon annans fel.

Och detta är så sjukt så det inte finns - vem ska kunna ändra ditt liv, göra ditt liv bättre, om inte du börjar med dig själv? Om inte du rannsakar dig själv, vem fan ska göra det åt dig?

Vi uppfostras i en bubbla. Inget är vårat fel. Det må pratas om "eget ansvar", men i realiteten gäller "ju mer du gnäller och klagar desto mer rätt har du". Tyvärr. Sverige 2006 - landet där du aldrig ska ta ansvar.

Staten, facket, mamma, arbetsgivaren, vem fan som helst är skyldig. Vem fan som helst ska ta ansvar, men inte du.

Något som visar på ovanstående är citatet:

Äntligen, förut kunde jag bara få svartjobb som städare och alla vet ju hur dåligt betalt det är.

Är det så jävla konstigt? Du har hoppat av gymnasiet och har ingen arbetslivserfaranhet. Seriöst, tror du verkligen att någon vill anställa dig bara sådär? Ska du få ett toppjobb direkt?

Tyvärr så är jag övertygad om att många tror det. Att denna mystiska "någon annan" kommer lösa allting. Och om inte denna "någon annan" gör det, ja, då kan du alltid klaga på en annan "någon annan", diskriminering av invandrare på arbetsmarknaden i detta fall.

Seriöst - ska man bli FÖRVÅNAD över att man inte får något vettigt och bra betalt jobb om man söker utan några kvalifikationer, utan någon utbildning?

På frågan om invandrare diskrimineras:

– Ja, det har nog alla varit med om någon gång. En gång sökte jag och en svensk kompis samma jobb som kassabiträde i en butik. Jag hade lite erfarenhet, men det hade inte min kompis. Trots det så fick han jobbet och inte jag,

Ännu ett typexempel. Istället för att tänka: "Min kompis kanske gjorde något som jag inte tänkte på, hur framstod han inför arbetsgivaren, hmm, jag kanske ska fråga min kompis, jämföra HUR vi sökte, vad vi gjorde, då kanske jag kan snappa upp något inför framtiden så att jag får jobbet nästa gång" så tänker han "jag har blivit diskriminerad på grund av min härkomst, vad fan är det för idé att ens försöka".

Snälla någon, det är ETT exempel som inte ens behöver vara ett tecken på diskriminering. Jag blir bara så ledsen - varför har en ung kille lärt sig i så tidig ålder att det inte är hans fel, det är någon annans fel?

Statasapparaten och daltandet med folk. Där har vi det som leder till situationer som ovanstående. Det är statligt sanktionerat att skylla på "någon annan", att det är "någon annans" fel. Trots allt så gör ju vår premiärminister likadant. Och vår f.d. utrikesminister. Och vår tillförordnade utrikesminister. Och antagligen alla våra minstrar. Det är kanske inte så konstigt att folk inte vill, kan eller har lust att ta hand om sig själva och sina egna öden.

Det är ju "någon annans" fel.

Ulrika Vedin, på Handelsanställdas förbund, gör inte något för att motbevisa den bilden:

Att unga, personer med utländsk bakgrund och kvinnor i högre grad har osäkra anställningsförhållanden och visstidsanställningar beror på den övergripande synen att vita, heterosexuella män är den ultimata arbetskraften.

Så länge du inte är en vit heterosexuell man så är det inte ditt fel om du inte får ett jobb. Om du nu skulle vara en vit heterosexuell man så kan du säkert komma på en miljon andra anledningar till att just du inte fick jobbet, men att det inte var ditt fel - det var "någon annans" fel. Det kan vi alla göra. Och har säkert gjort någon gång i livet.

Men snälla - ska vi inte i alla fall försöka skapa bättre förutsättningar för våra efterföljare?

Kan inte vi alla som läser denna dagbok i alla fall försöka att uppfostra våra eventuella barn till att ta eget ansvar och granska sig själva, sitt eget liv, se sig själva i spegeln, trots att det ibland är jävligt obehagligt?

Eller ska vi förklara för dom att det är "någon annans" fel?

Ja, då var jag väl klar med den politiska delen av min dagbok.

I övrigt då? Hur mår kreaturet Parre idag?

Jotack. Rätt trött och sliten, ännu en intensiv dag avklarad. Men annars är det helt okej. Psykiskt är det bara fint - flyttar snart och på fredag morgon bär det av mot Grebbestad, hur jag inte ska kunna bryta min kalla period på cashgames och en gång i livet kunna vinna en turre vet jag faktiskt inte. Jag ska vinna allt rakt ut!

Satt faktiskt och funderade över hur jävla hårt det skulle suga att dö. Även om jag under vissa som mest stressade perioder under dagen nästan önskade mig en kula i huvudet. Men fan, att dö, det lär suga.

Just det, ska nog göra ett seriöst försök att sluta röka också. När mina cigg är slut. Har väl 3-4 limpor eller något sådant. Men fan, rökningen mår jag verkligen inte bra av, varför inte bara skita i att röka liksom? Är det något beroende som jag verkligen måste bryta så är det fan rökningen, det är ju utan tvekan det mesta farliga av alla jag har.

Har ju hört att det handlar om att bryta vanor och mönster, jag vet i och för sig inte hur mycket det stämmer, men jag har i alla fall skippat att röka en cigg från hemmet->bussen på morgonen och från bussen->hemmet på kvällen - det blir i alla fall två cigg mindre och förhoppningsvis en ovana mindre som kommer göra det lättare att sluta helt när jag nu ska det. Ska också försöka hålla mig till att röka max en cigg efter jobbet, det gick fint igår, ska nog göra det idag också. Varför inte, liksom?

Att röka är ju inte ens speciellt skönt. Visst, det ger en paus i jobbet och möjlighet att stressa av lite, men å andra sidan så gör ju en promenad detsamma. Förutom att man inte skadar en massa vitala inre organ genom att promera, undantaget något extremfall som att en död svan ska landa på ens huvud.

Får väl se hur det går och om det stämmer att nikotin och rökning är den absolut mest beroendeframkallande drogen som finns. Det har ju gått kanon att sluta med sprit och spel hittills, varför ska jag inte visa lysande resultat när det gäller att sluta röka?

Appropå något helt annat och orelaterat så fick jag nyss en bokningsbekräftelse från Grebbestad. Ruskigt skillat att särskriva "bokningsnummer" till "boknings nummer". Ni vet ju vad jag tycker om saker som särskrivningar :)

Ja, nu ska jag väl vila ett tag - lyssna på lite musik, chatta med lite folk, kanske se en film eller serie. Får se om jag orkar skriva något mer inlägg ikväll, ska försöka sova tidigt - sömn är faktiskt bästa medicinen mot stress. Även om alkohol är helt okej också, men för mycket alkohol gör att man inte sover speciellt skönt. Några öl går i och för sig ner.

Men nej.

Jag tänker inte ge Emily nöjet att få håna mig, jag SKA förtjäna den där Nr 12 från Thaikiosken.

Ingen öl för mig.

Inte ens en liten. Passade ju till och med after-worken ikväll till förmån för framtida gratisthaimat. Hur ska det kunna gå fel?

Jaja!

Slutsvamlat, take care!

• Skapa nytt...